אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טוויטר: המידע הוא של הגולשים, אבל בשליטתנו צילום: ג'וי איטו

טוויטר: המידע הוא של הגולשים, אבל בשליטתנו

לקראת המעבר המתוכנן של אתר המיקרו-בלוגינג למודל עסקי חדש, מרעננת החברה את תנאי השימוש בשירות. על פי התנאים החדשים, טוויטר רשאית להציג באתר פרסומות המבוססות על פרטי הגולשים

15.09.2009, 17:24 | אבנר קשתן
במהלך הימים האחרונים קיבלו משתמשי טוויטר הודעת דואר אוטומטית מביז סטון, ממייסדי השירות, המודיעה להם על שינויים בתנאי השימוש של שירות המיקרו-בלוגינג הפופולרי. שינוי זה בא בעקבות הודעותיה של טוויטר בשבועות האחרונים כי היא מתכוונת להתחיל ליישם מודל עסקי שיאפשר לה לרשום גם הכנסות ורווחים. עד כה פעל עד טוויטר מכספי משקיעים בלבד.

ביז סטון מכריז את התוכנית העסקית החדשה של טוויטר, צילום: חואן פרננדז ביז סטון מכריז את התוכנית העסקית החדשה של טוויטר | צילום: חואן פרננדז ביז סטון מכריז את התוכנית העסקית החדשה של טוויטר, צילום: חואן פרננדז

אף שבעבר טען סטון כי הוא מעדיף שלא להציג פרסומות באתר, תנאי השימוש החדשים מכילים סעיף המאפשר לחברה להציג פרסומות המתבססות על תוכן הודעות המשתמש ועל הפרטים המזהים שלו, אשר יסופקו על ידי טוויטר או על ידי חברת פרסום אחרת. בהערה בגוף הטקסט צוין כי למרות פתיחת האפשרות לפרסום, אין לטוויטר כוונה להתחיל לפרסם באתר בזמן הקרוב.

הסעיף שמושך את תשומת הלב הוא סעיף "זכויות המשתמש", שבו מציינת טוויטר כי המשתמשים יישארו בעליהם של כל תוכן שיפרסמו בשירות. עם זאת, על פי התנאים החדשים, המשתמשים מעניקים לטוויטר רישיון לעשות בתכנים ככל שירצו. מטרת הסעיף המוצהרת היא לאפשר לטוויטר להפיץ את המידע לכל שאר משתמשי טוויטר, אך למעשה הוא גם מאפשר למכור את זכויות ההפצה של התכנים לצד שלישי, ואינה מונעת שימוש מסחרי. כלומר - טוויטר יכולה להרוויח כסף מפרסום טוויטים של משתמשים גם בלי לשתף אותם ברווחים.

סעיף זה מאפשר לטוויטר לעשות שימושים מסחריים בטוויטר, כפי שעשה הסופר ניק דאגלס, אשר ביקש מהמשתמשים לשלוח לו את ההודעות החביבות עליהם וריכז אלף מהן לספר בשם "שנינויות טוויטר" (Twitter Wit), אשר יצא לאור בחודש אוגוסט. על פי השמועות דאגלס קיבל כמה עשרות אלפי דולרים בעבור עריכת הספר, ואילו כותבי ההודעות קיבלו רק מכתב תודה, והזדמנות לזכות בנגן אייפוד שאפל בשווי כ-50 דולר - וגם זה רק אם יקליטו סרטונים וינסו להפיץ את מכירת הספר.

בהשארת הבעלות על התוכן בידי המשתמשים מנסה טוויטר להימנע מהטעות שעשתה פייסבוק בחודש פברואר השנה, כששינתה את תנאי השימוש שלה מ"המשתמשים שומרים על בעלות על התכנים שלהם" ל"המשתמשים נושאים באחריות על התכנים שלהם". לאחר כמה ימים ובעקבות אלפי תגובות זועמות של משתמשים, החזירה פייסבוק את תנאי השימוש המקוריים.

פייסבוק, אמנם השאירה בסופו של דבר את הזכויות בידי המשתמשים, אך עדיין נתבעה על ידי חברת Power.com, המאגדת נתונים מרשתות חברתיות שונות. Power.com טענה שפייסבוק מונעת ממנה להעתיק את תוכן המשתמשים אליה, למרות שהיא פועלת כבאת-כוחם של המשתמשים ורק מנסה לעזור להם לגשת לרכושם. עם זאת, בניגוד לפייסבוק, טוויטר תמכה משלב מוקדם בתוכנות ובאתרי צד-שלישי המעתיקים, משלבים ומפרסמים את התכנים שלה, כך שלא נראה שהיא תמנע גישה לתכנים כל עוד היא לא מתבססת על פרסומות באתר כמודל ההכנסות הראשי שלה.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות