אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כל הדרכים מובילות לדיוטי פרי צילום: גלעד קוולרציק

כל הדרכים מובילות לדיוטי פרי

842 אלף איש יעברו בנתב"ג במהלך החגים ורשות שדות התעופה מנסה לרענן את אזורי המסחר בנתב"ג כדי לגרום לנוסעים לשלוף את הארנק: פאב, מסעדות כשרות למהדרין, מכרז להקמת בית מלון ואולי גם דיוטי פרי לנוסעים נכנסים. לרגל נסיעות החגים - כמה עובדות שלא ידעתם על נמל התעופה של ישראל

17.09.2009, 08:29 | יסמין גיל

היום תתחיל בנתב"ג הרכבת האווירית של תקופת החגים. לפי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת), כ־842 אלף נוסעים יוצאים ונכנסים עתידים לעבור בנתב"ג במהלך החגים, והנהירה תחל היום ותימשך עד 11 באוקטובר.

ברשות שדות התעופה רוצים שנוציא הרבה כסף לפני שאנחנו עולים על המטוס, ובשנה האחרונה מרעננים את אזורי המסחר בנתב"ג, בתקווה שהנוסע הישראלי יבזבז קצת יותר. אף שמדובר בגוף שאין לו מתחרים, די לקרוא את דו"ח מבקר המדינה מחודש מאי השנה, שקבע שחברת ג'יימס ריצ'רדסון לבדה אחראית ל־60% מהכנסות רש"ת בשנים 2007-2005, כדי להבין שנמל התעופה תלוי פשוטו כמשמעו בבושם שתקנו בדיוטי פרי.

חוץ מהחנויות שאנחנו מכירים, בקרוב יהיו בדיוטי פרי גם פאב, מסעדת סושי, מסעדה כשרה למהדרין של שיפודי התקווה ורפאלו, דלפק תכשיטים ובתי קפה חדשים.

בהמשך תיבחן גם יציאה למכרז לבניית בית מלון ואולי גם חנות מוצרים פטורים ממכס לנכנסים לארץ. ואלו רק חלק מגופי המסחר העתידים להיפתח בנמל.

מרכז שחקים בנתב"ג. ב-2008 עברו בנמל 11,550,424 נוסעים, צילום: עמית שעל מרכז שחקים בנתב"ג. ב-2008 עברו בנמל 11,550,424 נוסעים | צילום: עמית שעל מרכז שחקים בנתב"ג. ב-2008 עברו בנמל 11,550,424 נוסעים, צילום: עמית שעל

"כגוף הנושא את עצמו מבחינה כלכלית, המטרה שלנו לגרום לציבור הנוסעים לרכוש ולבלות בדיוטי פרי, על חשבון הוצאות מתוכננות בחו"ל", אומר מנכ"ל רש"ת קובי מור, "אני מעדיף שיותר מוצרים יירכשו כאן".

את הטענה שחוזרת בשנים האחרונות מצד גורמי תעופה, על כך שבפרויקט "נתב"ג 2000" הוקדשה עיקר תשומת הלב לצד המסחרי של הנמל, ולא לצד התעופתי־בטיחותי, כולם מכירים. יש בסיס לטענות אלו, אם נתייחס לעובדה שעלות הפרויקטים העתידיים, בהם הקמת מגדל פיקוח חדש ושדרוג מערך המסלולים העומדים בפתחה של רש"ת בשנים הקרובות, מסתכמים ביותר מ־3 מיליארד דולר. את הכסף מתכוונים ברשות לגייס, בין היתר, גם מהפעילות המסחרית: "רש"ת פועלת כגוף עסקי", אומר מור, "ושואפת למקסם את הכנסותיה ממסחר".

מחזור המכירות של החנויות ושל בתי הקפה באולם היוצאים (דיוטי פרי), בקניון שחקים ובאולם מקבלי הפנים ב־2008 היה 532.4 מיליון דולר - עלייה של 15% לעומת 2007. מתחם הדיוטי פרי הוא אחד מאזורי המסחר המבוקשים בארץ, ולפי נתוני רש"ת, תנועת הנוסעים היוצאים לחו"ל במתחם נעה בין 5,000 ל־25 אלף נוסעים ביום.

לטובת אלו שיטוסו בחגים, וגם לטובת אלו שלא, להלן מידע שימושי על נמל התעופה של ישראל.

1. 1,700 דונם, מתוכם 270 אלף מ"ר בנוי הם השטח של טרמינל 3. במגרשי החניה בנתב"ג 13 אלף מקומות חניה. ביום חונים בנמל כ־7,500 כלי רכב בממוצע בחניון לטווח קצר (עד 24 שעות) ו־500 כלי רכב בממוצע בחניון לטווח ארוך. יותר מ־4 מיליון כלי רכב חונים בנמל בשנה. ההכנסה השנתית של רש"ת מהחניונים ב־2008 היתה כ־68 מיליון שקל. בחניון האוטובוסים חונים בשנה כ־66 אלף אוטובוסים, 180 בממוצע ביום.

2. 16 מיליון נוסעים בינלאומיים יוצאים ונכנסים בשנה - זו הקיבולת המרבית בנתב"ג. ב־2008 עברו בנמל 11,550,424 נוסעים. בשמונת החודשים הראשונים של 2009 עברו 6,977,214 - ירידה של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

קובי מור מנכל רש"ת. "המטרה שלנו לגרום לנוסעים לרכוש ולבלות בדיוטי פרי על חשבון הוצאות מתוכננות שלו בחו"ל. אנחנו פועלים כגוף עסקי ושואפים למקסם את ההכנסות מהמסחר", צילום: בועז אופנהיים קובי מור מנכל רש"ת. "המטרה שלנו לגרום לנוסעים לרכוש ולבלות בדיוטי פרי על חשבון הוצאות מתוכננות שלו בחו"ל. אנחנו פועלים כגוף עסקי ושואפים למקסם את ההכנסות מהמסחר" | צילום: בועז אופנהיים קובי מור מנכל רש"ת. "המטרה שלנו לגרום לנוסעים לרכוש ולבלות בדיוטי פרי על חשבון הוצאות מתוכננות שלו בחו"ל. אנחנו פועלים כגוף עסקי ושואפים למקסם את ההכנסות מהמסחר", צילום: בועז אופנהיים

3. כ-60 אלף נוסעים יוצאים ונכנסים בממוצע עוברים בנתב"ג בימי השיא באוגוסט. במוצאי יום כיפור המספר הוא 5,000 בלבד. בדומה לישראל, גם בהודו מקובל להגיע לנמל התעופה עם כל המשפחה, אולם בעולם המערבי, שבו נסיעה לחו"ל היא כמו נסיעה באוטובוס, זה מקובל פחות. בכל אופן, כדי לא ליצור אי־ סדר נבנתה מזרקת חצי העיגול באולם מקבלי הפנים, שאותה המלווים אינם אמורים לעבור.

4. ואגב מקבלי פנים: אחת לשבועיים מורדים מתקרת אולם מקבלי הפנים מאות בלוני הליום, שמועברים כתרומה למחלקות ילדים בבתי חולים.

5. 1,119,000 מוניות יצאו מנתב"ג ב־2008. 41.5% מהנוסעים הנכנסים לארץ בוחרים לחזור הביתה במונית. הסך הכל הכספי של ענף המוניות בנתב"ג מוערך ב־200 מיליון שקל בשנה. בשיא תנועת המוניות בשנה שעברה עברו בנתב"ג 5,158 מוניות ביממה. בשעת השיא עברו כ־11 מוניות בדקה.

6. תחנת דלק אחת יש בנתב"ג, בשער פתח תקווה שבסמוך לטרמינל 1 הישן, ואולם ברש"ת בוחנים להקים עוד תחנות.

7. כ־5,000 עגלות לשינוע כבודה הניתנות לשימוש בחינם נמצאות בטרמינל 3, אף שמדי פעם עולה לדיון האפשרות לגבות בעבורן תשלום. עלות תחזוקת העגלות, לפי נתוני רש"ת, היא 17 מיליון שקל בשנה. בין הסיבות לכך שהשימוש בהן חינם: למנוע פקקים אנושיים שייווצרו בשעה שהתיירים שרק נחתו עומדים בתור להמיר את כספם לכסף מקומי כדי להשתמש בעגלה.

8. מרכז שחקים נכשל וכך גם התוכנית המוקדמת להפוך אותו לקניון, שממוקם בין אזור הצ'ק־אין למתחם בידוק כבודת היד, לא צלחה. הנוסעים העדיפו לעשות את הקניות שלהם בדיוטי פרי, ואילו המלווים, אזרחי ישראל רוויית הקניונים, לא בדיוק הביעו עניין בשופינג בנמל.

המקום עדיין משמש מקום ישיבה, ומיועד, מלבד למלווים, גם לעובדי נתב"ג, לנוסעים שבאו מוקדם מדי לנמל ומחכים לפתיחת דלפקי הצ'ק־אין, וגם למי שטיסתו נדחתה. שטח המרכז 10,000 מ"ר, מתוכם 1,500 מ"ר חנויות מסחר. האזור עתיד להשתנות בקרוב, ומתחם בידוק כבודת היד יורחב ויקודם בשישה מטרים, כדי להגדיל את אזור הבידוק.

9. 21 חנויות לקהל הרחב, 31 חנויות פטורות ממכס, 18 מסעדות ובתי קפה ו־5 טרקלינים.

מתחם הדיוטי פרי בנתב"ג. 31 חנויות, צילום: גלעד קוולרציק מתחם הדיוטי פרי בנתב"ג. 31 חנויות | צילום: גלעד קוולרציק מתחם הדיוטי פרי בנתב"ג. 31 חנויות, צילום: גלעד קוולרציק

10. 88 דולר - זה הסכום שמשאיר בממוצע כל נוסע שעובר במתחם החנויות הפטורות ממכס בטרמינל 3 בנתב"ג.

על פי נתוני רש"ת 77% מהרוכשים בדיוטי פרי הם ישראלים, השאר תיירים. זו הסיבה שהשלטים בדרך לדיוטי פרי, המעודדים רכישות, כתובים בעברית.

11. פאב וסושי הם בין העסקים העתידיים המתוכננים להיפתח במתחם הדיוטי פרי. בחודש שעבר יצא מכרז להקמת הפאב. המסעדות שיפודי התקווה ורפאלו כבר זכו במכרז להקמה ולהפעלה של מסעדה גלאט כשר. נוסף על כך, מתוכנן מכרז עתידי גם לפתיחת מסעדת סושי.

12. מכון כושר לא ייפתח בטרמינל 3 בקרוב. אי־הסכמות בין רש"ת ובין בעלי מכון הכושר שפעל במקום על היתר להגיש כיבוד ומשקאות במועדון, הביאו לסגירתו חודשים ספורים לאחר פתיחתו, ולתביעה של הבעלים נגד רש"ת.

13. שיטת ה"פטור ושמור" של המוצרים הפטורים ממכס נהוגה בנתב"ג מ־1986. מנהל נתב"ג זאב שריג טוען שזו המצאה שלו, שנהגתה לאחר שנסע לניו יורק עם מוצרים שרכש בדיוטי פרי וחשב: "למה אין שיטה להשארת הרכישה בארץ?". לאחר כשמונה חודשים של שכנועי רשויות המכס על כך שלא מדובר בהתחכמות או בהברחה, יושם הרעיון בישראל. לפי נתוני רש"ת, בכל יום יש כ־100 אלף חבילות שנמצאות בו־בזמן באזור שמירת המוצרים הפטורים ממכס בנמל.

14. מלון בנתב"ג? בשל הקרבה לתל אביב וכיוון שנתב"ג אינו מתפקד כנמל מעבר לטיסות המשך, עד כה לא נבנה מלון במקום. עם זאת, בסמוך לטרמינל 3 ישנה קרקע שמיועדת להקמת בית מלון בן כ־150–200 חדרים ובדירוג של ארבעה כוכבים.

רש"ת בוחנת יציאה למכרז להקמת מלון בנמל בחודשים הקרובים, שייתן תשובה לשני מגזרים עיקריים: לצוותי אוויר ולתושבי הפריפריה שיבקשו ללון בנמל לקראת טיסת בוקר מוקדמת.

תגיות

36 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

35.
בונים על הכנסות ומצד שני שמים רגל
יפה שברשות בונים על הכנסות מהדיוטי בזמן שהמכס מגביל את הנוסעים בקנייה. בכל מדינה נורמלית החוק להכנסת שתייה הוא לפחות 2-3 ליטרים לאדם ואילו בארץ ליטר אחד שזה מסתכם בבקבוק. הנוסעים מפחדים ובצדק לקנות יותר מהמותר ובכך הרשות מקטינה את הכנסותיה... אז מר קובי מור היקר תתחיל לפעול בדרכים שאתה מכיר ותדאג לשנות את ההגבלות על האלכוהול והטבק. ככה יקנו יותר ותרוויח יותר... ככה זה עובד
ניר , פ"ת  |  18.09.09
34.
די לבכיינות, המצב בבן גוריון דומה למצב בכל שדה תעופה מודרני.
1. נכון, אין ממש הצדקה למחירים של המזון והמשקאות בשדה התעופה אבל זה המצב בכל שדות התעופה בעולם. מי שלא מעוניין לא חייב לקנות (אפשר להביא סנדוויץ מהבית). 2. נכון, צריך ללכת הרבה אבל, שוב, זה המצב ברוב שדות התעופה. רצינו שדה תעופה מודרני עם שרוולים וזה המחיר, במקום שהאוטוסוס יביא אותך למטוס (כמו בשיטה הישנה וה"פרימיטיבית") אתה צריך ללכת ברגל למטוס. 3. בעיית השבת היא בעיה ישראלית כללית והיא אינה קיימת רק בשדה התעופה. לצערינו מקום שרוצה תעודת כשרות חייב לסגור בשבת ולכן המסעדות הכשרות בנתב"ג סגורות אבל תמיד יש מקומות פתוחים שמציעים אוכל ושתיה למכירה. בהרבה שדות תעופה אחרים (גם גדולים) החנויות והמסעדות (כולל דוכנים) נסגרים בלילה ואתה מוצא את עצמך ללא שירות כלל, לא קר ולא חם לא קפה ולא מים - אז מה עדיף? 4. אני לא קונה בדיוטי פרי אבל השוואות מחירים שעושים מדי פעם העיתונים והאתרים השונים מראים שהדיוטי עדיין זול יותר במוצרים רבים, כמובן שלא בכל דבר וכמו בכל קניה מי שזה חשוב לו צריך קודם לבדוק מחירים במקומות אחרים ולהשוות. 5. אני טס הרבה ותמיד הבחדוק הבטחוני היה יעיל ודיי מהיר, הבעיה נוצרת לפעמים בדלפקים אבל זה באחריות חברות התעופה וזה דבר שקורה גם במקומות אחרים בעולם. 6. בבן גוריון אין הגבלה על הכנסת נוזלים, רק מי שיש לו טיסת המשך צריך לדאוג לקיים את ההנחיות הדביליות האלה. 7. התחבורה בשבת היא הבעיה העיקרית של המקום. העובדה שאין תחבורה ציבורית בשבת ושהפעילות של האוטובוס המיוחד לתל אביב, שפעל בעבר שבעה ימים בשבוע לאורך כל שעות היממה, הופסקה היא בהחלט שערוריתית. גם העברת רוב קווי האוטובוס לאירפורט סיטי והצורך באוטובוס מקשר לא היה מעשה חכם אבל בימי השבוע הרכבת מספקת פתרון טוב ונוח להגעה לשדה. בקיצור, לא הכל מושלם אבל בכל קריטריון, כולל בהשוואה למיטב שדות התעופה בעולם, בן גוריון מקבל ציון גבוה וזה משתקף בסקרים שמתפרסמים כל שנה ע"י ארגונים עצמאיים.
אמיר  |  17.09.09
32.
חניה לטווח ארוך היא הגזל בהתגלמותו
בערך חמישים ש"ח ביום. שאטל עם נהגים עצבניים וחוצפנים שנוסעים כמו נהגי מירוצים. זמן המתנה בלתי נסבל לשאטל. הדיוטי פרי זה פשוט אחיזת עיניים. כל השוקולדים עולים פי שניים ממחירם במכולת רגילה בלונדון. האכות רעה והכמות ענקית. אפשר לגזול את כל האנשים חלק מהזמן, אבל אי אפשר לגזול את כל האנשים כל הזמן. יום הדין של הגזלנים יגיע.
נוסע מתמיד  |  17.09.09
לכל התגובות