אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קן ביטלה 6 הסכמים של אל על עם חברות זרות: תרמו להתייקרות הכרטיסים צילום: אוראל כהן

קן ביטלה 6 הסכמים של אל על עם חברות זרות: תרמו להתייקרות הכרטיסים

לדברי הממונה על ההגבלים העסקים, הסכמי ה"קוד שייר" שבוטלו פגעו בתחרות. במקביל, אישרה קן חמישה הסכמים אחרים

21.09.2009, 11:52 | יסמין גיל
"הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, הורתה היום (ב') לאל על לבטל שישה הסכמי "קוד שייר" עם חברות תעופה זרות - בנימוק כי הם פוגעים בתחרות.

מדובר בהסכמי "קוד שייר" של אל על עם אוסטריאן איירליינס בקו מתל אביב לווינה, טאנדם אירו המולדובית בקו לקישינב, אירוסוויט איירליינס האוקראינית בקווים לדנייפרופטרובסק ולקייב, לוט הפולנית בקו לוורשה, בולגריה אייר בקו לסופיה, וכן הסכם עם חברת אייר אינידיאה.

במסגרת הסכמי "קוד שייר", חברת תעופה אחת רוכשת מקומות על טיסה של חברת תעופה אחרת, במטרה להגדיל את מספר נוסעיה ולצמצם את הוצאותיה. בסוף 2008 אישר שר התמ"ת את פטור הסוג להסדרים כובלים בין מובילים אוויריים, שנוסח על ידי רשות ההגבלים. מדובר בתיקון לחוק ההגבלים, שמטרתו לפקח על הסכמים בין חברות תעופה - תחום שעד אז לא היתה לרשות סמכות בחוק לפקח עליו. פטור הסוג חל על הסכמים חדשים וקיימים כאחד.

פטור הסוג הבחין בין הסכמים שאינם פוגעים בתחרות ולכן אינם טעונים אישור, בהם הסכמים הנוגעים לתחזוקה טכנית, לבין הסכמים מסחריים, דוגמת קוד שייר, הטעונים אישור בטענה שהם עלולים לפגוע בתחרות.

בהמשך להודעה מהיום, החליטה הממונה על ההגבלים לתת פטור לחמישה הסכמי "קוד שייר" של אל על עם החברות אמריקן איירליינס בקווים ליעדים שונים בארה"ב, צ'כיה איירליינס בקו לפראג, איבריה בקווים למדריד ולברצלונה, סוויס בקו לציריך ותאי איירווייז בקו לבנגקוק.

מהרשות נמסר כי חמישה הסכמי "קוד שייר" נוספים נמשכו על ידי אל על לפני שהתקבלה החלטה לגביהם. מדובר בהסכמים עם החברות קוריאן איירליינס בקו לסיאול, טארום בקו לבוקרשט, סאות' אפריקה איירווייז בקו ליוהנסבורג,  בלאביה בקו למינסק, ובריסל איירליינס בקו לבריסל. הסכם נוסף בין אל על לאייר צ'יינה הוגש לקבלת פטור וטרם התקבלה החלטה לגביו. "יצוין כי בהתאם לחוק, לאל על שמורה הזכות להביא את ההסכמים לאישור בית הדין להגבלים עסקיים", נמסר מהרשות.

משמעות ההחלטה היא שאל על נדרשת לבטל את הסכמים עם שש חברות התעופה הזרות, שלא קיבלו פטור, עד ל-24 באוקטובר או לחלופין לשנות אותם ולהגיש בקשה מחודשת למתן פטור. "בעקבות הרפורמה להגברת התחרות בענף התעופה שהובילה הממונה", מסרה רשות ההגבלים, "בוטלה ההחרגה הגורפת של הסכמים בין חברות תעופה ובא לקיצו עידן החסינות של ענף התעופה מפני פיקוח תחרותי".

"כל אחד מההסכמים לעיל שלגביו ניתנה החלטה", נמסר בהודעה, "נבדק במטרה לבחון האם כתוצאה ממנו מתעורר חשש לפגיעה בתחרות באותו קו. ניתן לומר כי בחלק מהקווים שבהם יש לאל על הסכם 'קוד שייר' עם המתחרה היחיד בקו, קיימים חסמים ממשיים לכניסתם של מתחרים נוספים או להרחבת הפעילות של השחקנים הקיימים, והסכמים אלו תרמו לפגיעה בתחרות. פגיעה המתבטאת, בין היתר, במחירים גבוהים הנגבים מהצרכנים על ידי החברות הפועלות בקו, בהן אל על".   

מאל על נמסר בתגובה: "אל על סבורה כי היה מקום לאשר את כל הסכמי הקוד שייר ומאוכזבת מעמדת הממונה ביחס לאותם הסכמים שלא אושרו. עמדה זו אינה משרתת את אינטרס התחרות ואינה עומדת בקנה אחד עם עמדת רשויות התחרות בעולם ומגמת ההתקשרות בהסכמי קוד שייר ובריתות הקיימת בכל העולם.

"יש לציין כי מרבית ההסכמים שלא אושרו נחתמו טרם הפרטת אל על, כשעוד היתה חברה ממשלתית. העובדה שמדינת ישראל אינה מצליחה לשלב את אל על באף ברית תעופה עולמית משאירה את אל על נחותה בתחרות עם תאגידים ובריתות ענק, הכוללים 70% מחברות התעופה בעולם, בדגש על הגדולות בהן.

"החלטה זו תפגע בקשרי המסחר והתיירות של ישראל עם המדינות לגביהן לא אושרו הסכמי הקוד שייר, תעמיד בסכנה את המשך הפעילות התעופתית בחלק מקווי התעופה הבינלאומיים - ותפגע בנוסע הישראלי".

תגיות