אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי: גד זאבי צפוי לרכוש את אחזקות מטיס ביבואנית סובארו יפנאוטו צילום: יריב כץ

בלעדי: גד זאבי צפוי לרכוש את אחזקות מטיס ביבואנית סובארו יפנאוטו

על פי ההערכות יממש זאבי את זכות הסירוב שלו להצעה שהגיש אתמול שלמה שמלצר לרכישת האחזקות ב־135 מיליון שקל

23.09.2009, 07:00 | גולן חזני ושרון ביידר

גד זאבי צפוי לממש את זכות הסירוב שבידיו ולרכוש את אחזקותיה של מטיס קפיטלביפנאוטו, יבואנית סובארו. כך נודע ל"כלכליסט". מטיס קפיטל שבשליטת מוני הראל ואמנון ברזילי דיווחה אתמול לבורסה, כי החליטה להיענות בחיוב להצעה שקיבלה מצד ג' לרכישת חלקה (50%) ביפנאוטו תמורת 135 מיליון שקל. ב־50% האחרים ביפנאוטו מחזיק גד זאבי, באמצעות חברת מיראג' שבבעלותו.

מטיס לא ציינה מיהו צד ג', אולם כפי שנחשף באתר "כלכליסט", המועמד לרכישה הוא שלמה שמלצר, שהגיש את ההצעה כנראה באופן פרטי, אולם לא מן הנמנע שבהמשך - אם בדיקות הנאותות יעלו יפה - יחליט לבצע את העסקה באמצעות חברה ציבורית שבשליטתו, ניו קופל.

ההערכה שזאבי ינצל את זכות הסירוב נובעת מהמחיר הנמוך שבו מתבצעת העסקה. רק לפני כשנה וחצי, ערב המשבר, ביקשה מטיס להנפיק את יפנאוטו לפי שווי של 520 מיליון שקל. עתה מדובר בעסקה לפי שווי של כמחצית מהסכום. עם זאת, מטיס זקוקה למזומנים, וגם יחסיהם העסקיים של הראל וברזילי, שידעו עליות ומורדות, אינם תורמים ליציבות החברה. גם תוצאות יפנאוטו הידרדרו השנה להפסד של 25 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3 מיליון שקל ב־2008 כולה. הונה העצמי של החברה ירד ל־41 מיליון שקל, והמחיר הנו מכפיל 6.5 על ההון. עם זאת, בשוק ההון העריכו כי ביצוע עסקה למכירת המניות לשמלצר היא בסבירות נמוכה.

בעבר נכשל ניסיון למכור את חלקה של מטיס ביפנאוטו לדוד עזריאלי. עם זאת, נראה כי המחיר האטרקטיבי יפתה אותו לרכוש את אחזקות מטיס ביפנאוטו, שגם בה הוא מחזיק כיום כ־12%, ועומד לסיים עסקה לרכישת 25% נוספים ממנה מידי גמול.

זאבי זכה באחרונה לתמורה של 40 מיליון שקל ממכירת מניות בזק. כונס הנכסים של אחזקות זאבי בבזק, עו"ד אלקס הרטמן, מכר באוגוסט 5.8% ממניות בזק למשקיעים מוסדיים ופרטיים, תמורת 1.15 מיליארד שקל. את עיקר תמורת המכירה העביר הכונס לבנקים, ואת היתרה, 40 מיליון שקל, קיבל כאמור זאבי עצמו.

 

ליבואנית רכב יש פוטנציאל רב לסינרגיה עם חברת ליסינג גדולה כמו ניו קופל. בענף הרכב העריכו כי שלמה שמלצר חיפש הזדמנות להפוך ליבואן רכב, ולכן לא היו מופתעים מהמהלך. בכיר בשוק הרכב הישראלי אמר ל"כלכליסט", כי אם אכן תושלם העסקה, ייאלץ שמלצר לשמור על מאזן הכוחות העדין בין היבואנים לחברות הליסינג - לשמור על מחיר תחרותי למותג סובארו עבור חברות הליסינג, ובמקביל לשמור על יחסיו הטובים עם יבואניות הרכב, שעשויות להקשות על ניו קופל אם יראו בשמלצר מתחרה ישיר.

תגיות