אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הישג גדול לגביע יוגורט קטן" צילום: אי פי אי

"הישג גדול לגביע יוגורט קטן"

פרק מספרו החדש של הכלכלן זוכה פרס הנובל מוחמד יונוס, "עולם ללא עוני". איך הפך חלום על יוגורט למפעל משגשג בבנגלה דש, במה סייע שחקן הכדורגל זינדין זידאן, ומי נהנה מכך

27.09.2009, 09:45 | מערכת כלכליסט

באחד ממסעותיו ברחבי העולם התבקש מוחמד יונוס, חתן פרס נובל לשלום לשנת 2006, להיפגש לארוחת צהריים בפריז עם מנכ"ל קונצרן המזון דנונה, פרנק ריבו. בעקבות אותה פגישה יצא לדרך שיתוף פעולה יחיד מסוגו בין בנק גראמין שייסד יונוס ובין דנונה, להקמת מפעל ייחודי לייצור יוגורט בבנגלדש.

למפעל היו שתי מטרות עיקריות: לסייע בבעיית התזונה החמורה במדינה הענייה באמצעות אספקה של מוצר מזין וזול, ולהקים עסק לכל דבר, שכעבור זמן לא ארוך יוכל להתקיים ללא צורך במימון חיצוני. "כלכליסט" בחר להביא פרק מספרו של יונוס, "עולם ללא עוני" (הוצאת אחוזת בית) בו הוא מספר על הקמת המפעל הייחודי.

 , כריכת הספר כריכת הספר  , כריכת הספר

עם טיפה של סוכר

יום אחד בתחילת פברואר 2007, בשעות אחר הצהריים, נפגשו גי גאוול מדנונה ואיממוס סולטן מגראמין עם 60 נשים לבושות בסארי מאזור בוגרה. המפגש התקיים בחצר של בית ספר מקומי, בביתן בעל גג פח ששימש מעין מרכז תרבות.

על אחד מקירותיו נתלתה תמונת דיוקנו של רבינדרנאת טאגור, המשורר זוכה פרס נובל (1913), סמל מורשתנו הלאומית. התקרה היתה עשויה מחצלות במבוק באריגה מסורתית, ושתי נורות חשופות השתלשלו ממנה. הנשים ישבו בשורות סדורות, כמה עם ילדיהן הקטנים בחיקן, אחרות על כיסאות פלסטיק, ומולן עמדו גי וסולטן מאחורי שולחן עץ פשוט שעליו הונח מיקרופון.

על הקירות נתלו כרזות ענק בהדפסת משי בגוונים עשירים של כחול, ועליהן פניו המחייכות של אריה מצויר בעל שרירים, הוא הסמל של "שוקטי דוי" - "יוגורט כוח" - המוצר הראשון של המיזם המשותף גראמין דנונה.

הסדנה הזאת היתה מרכיב חשוב בעסק החברתי החדש שלנו. הנשים האלה, נשות גראמין, היו עתידות להיות רשת ההפצה הראשונה של גראמין דנונה. הן ימכרו גביעי יוגורט מדלת לדלת, בין מכריהן ושכניהן, על דלפקים של חנויות מכולת קטנות ובחנויות המשרתות את התושבים באלפי כפרים בכל רחבי בנגלדש. וחשוב מכול, הן היו אמהות בנגלדשיות טיפוסיות, בצלמן ובדמותן של צרכניות היעד של המוצר. כאשר הן יאמינו בערך התזונתי ובאפשרויות המכירה של "יוגורט כוח", הן יהיו לנשות מכירה יעילות, והעסק יֵצא לדרכו ברגל ימין.

במשך יותר משעה דיברו בפני הנשים איממוס סולטן, ממלא מקום נשיא החברה, וגי גאוול, מנהל אגף מוצרי החלב של דנונה במדינות אסיה פסיפיק. אחת לאחת הם מנו את הסיבות שבגינן "יוגורט כוח" חייב להיות חלק בלתי נפרד מהתזונה ההכרחית של כל אחד ואחת בבנגלדש - ובמיוחד בתזונתם של ילדים.

לוגו המפעל לוגו המפעל לוגו המפעל

"זהו מזון משובח ובריא", הסביר גי. "הוא מחוזק בחלבון, בברזל, בוויטמין אֵיי ובמרכיבים אחרים שילדים זקוקים להם כדי לגדול ולהתחזק. וזהו גם מזון חי. היוגורט מכיל חיידקים טובים הנלחמים בחיידקים הרעים במעיים. הוא יעזור למנוע שלשולים אצל ילדיכן, ואם בכל זאת הילדים יחלו, המחלה תהיה חמורה הרבה פחות והם יחלימו מהר יותר". גי דיבר אנגלית במבטא צרפתי, וסולטן תירגם את דבריו לבנגלית. הנשים האזינו רוב קשב, בגוף דרוך, כמה הינהנו, מקצתן הגיבו בלחש לדברי סולטן.

גי אף נתן לנשות המכירה הראשונות עצות למכירה יעילה. "כדאי שתדעו משהו על האופן שבו מייצרים את המוצר. מכניסים את תרבית החיידקים לתוך החלב בטמפרטורה של 38 מעלות, הזהה לטמפרטורת הגוף, ולא נוגעים בו במשך כשמונה שעות. כך נהפך החלב ליוגורט. בתהליך זה אנו גם בודקים את מידת החומציות. ברגע שהחומציות מגיעה לרמה הרצויה, מצננים את היוגורט במהירות לארבע מעלות כדי לעצור את התהליך.

"פירוש הדבר שאתן חייבות להשגיח שהיוגורט יישאר מצונן מהרגע שאתן לוקחות את מכסת המכירה שלכן. אם יש לכן מקרר, שימו בו את כל הכמות. אם אין לכן מקרר, אחסנו את הכמות במקום קריר. כשאתן מוכרות את היוגורט מדלת לדלת, שימו את הגביעים בתיק הכחול המבוֹדד שנספק לכן. כך תבטיחו שהיוגורט יישאר בדיוק במצב שיצא מהמפעל.

כשהטמפרטורה גבוהה מדי - כאשר היא מגיעה ל־20 מעלות או יותר - החיידקים מתחילים להתרבות שוב, החומציות עולה והילדים לא יאהבו את הטעם. לא היינו רוצים שזה יקרה! אתן מבינות?" כל הראשים בחדר מהנהנים בהסכמה.

על הדרך קיבלו  נשות גראמין שיעור בשיווק, צילום: בלומברג על הדרך קיבלו נשות גראמין שיעור בשיווק | צילום: בלומברג על הדרך קיבלו  נשות גראמין שיעור בשיווק, צילום: בלומברג

"הייתי רוצה לומר מילה על הטעם", המשיך גי. "אנחנו מייצרים יוגורט דנונה ב־50 מדינות בעולם, ורק בחלק קטן אנו מוסיפים ליוגורט סוכר. כאן בבנגלדש אנחנו מוסיפים ליוגורט כמות קטנה של סוכר. מדוע? משום שבדיקות הטעם שערכנו הראו שזה מה שאתן והילדים שלכן אוהבים. אתם רגילים ליוגורט מתוק. ולכן התאמנו את היוגורט לטעמכם, אבל הוא לא יהיה מתוק מדי. אנחנו מכניסים רק מעט סוכר לכל גביע - פחות מ'מישטי דוי' שנמכר בשוק המקומי, ולכן היוגורט שלנו בריא יותר לילדים. אנא אל תוסיפו עוד סוכר ליוגורט כשאתן מגישות אותו! למען בריאותם, הילדים חייבים להתרגל לאוכל שהוא לא מתוק כל כך.

"ועוד מילה על המכירה. כשאתן מתחילות למכור, אל תקחו יותר מדי גביעים לדרך. נניח שאתן לוקחות 50 גביעים בתיק. אם תמכרו רק 20, 30 הגביעים הנותרים יתחממו, היוגורט יחמיץ והטעם יתקלקל. אם בכל זאת תמכרו אותם יום־יומיים אחר כך, אנשים יאכלו ויגידו שהיוגורט ממש לא טעים, ולעולם לא יקנו אותו שוב.

"עדיף שתיקחו לכל סיבוב מכירות רק 20 גביעים ותמכרו את כולם. לאלה שירצו לקנות עוד, תוכלו להגיד שתחזרו מחר עם עוד יוגורט. עדיף שהלקוחה שלכם תחכה יום־יומיים למוצר טרי מאשר למכור מוצר פגום. כשהלקוחה מחכה ליוגורט טרי, היא תעריך אותו יותר. אם תמכרו יוגורט מקולקל, יש סכנה שתאבדו את הלקוחות לתמיד, ואז לא תהיה לכן עבודה!" הנשים באולם הינהנו בהסכמה.

הגיע הרגע לכמה מילות סיכום מעודדות. "זכרו", אמר גי, "כאשר אתן מוכרות גביע של 'שוקטי דוי', אין זו רק מכירה, אתן עושות עוד דברים טובים. אתן מרוויחות כסף לעצמכן ולמשפחה שלכן. אתן מספקות לילדים תזונה טובה. אתן יוצרות תעסוקה לחקלאים שמוכרים לנו את החלב. אתן יוצרות משרות לעובדים במפעל שלנו, ואתן מסייעות לפתח את העסק. אם נצליח כאן בבוגרה, נבנה עוד מפעל בבנגלדש, ואחר כך עוד אחד ועוד אחד".

 

מעשה בכפית

איממוס סולטן קם ממקומו. הוא ממושקף, נעים הליכות וביישן משהו, אך עתיר ניסיון בענייני גראמין. לאחר שנים רבות של עבודה בבנק גראמין, הוא מכיר לפרטי פרטים את התנאים שבהם ישווקו נשות גראמין את המוצר החדש שלנו. סולטן דיבר אל הנשים במשך כמה דקות, בשפתן, על התועלת הרבה הטמונה בעסק החברתי החדש, וצייר תמונה חיה להפליא באוזני נשות גראמין.

 היוגורט השיג שתי מטרות: סיוע בתזונה ובפרנסה, צילום: בלומברג היוגורט השיג שתי מטרות: סיוע בתזונה ובפרנסה | צילום: בלומברג  היוגורט השיג שתי מטרות: סיוע בתזונה ובפרנסה, צילום: בלומברג

הוא ציין שוב את יתרונות הבריאות של "שוקטי דוי", ברוח דבריו של הרופא שהסביר להן בבוקר את יתרונותיו התזונתיים של היוגורט. הוא דיבר על הרשת המקומית של ספקים שירוויחו כסף ממיזם גראמין דנונה, ובהם רבות מנשות גראמין עצמן, המפעילות משקי חלב קטנים למכירת חלב למפעל. הוא גם דיבר על המשמעות הכספית של מכירת יוגורט: עמלה של חצי טאקה לכל גביע שנמכר היא סכום שעשוי להגדיל את הכנסת המשפחה בכמה עשרות ואפילו מאות טאקה כל חודש. נשות גראמין גילו עניין רב.

האם יש שאלות? נשים רבות שאלו שאלות. זו אחר זו הן קמו וזרקו לחלל החדר שאלות מאתגרות וביקשו עוד הסברים. גי וסולטן לא הותירו שאלה ללא מענה.

ויכוח קטן פרץ בעניין השימוש בכפיות לאכילת היוגורט. מקצת הנשים היו מודאגות ממחסור בכפיות, בעיקר כשאוכלים מחוץ לבית. האם מצפים שהלקוחות שלהן יאכלו בידיים? סולטן הדגיש שהיוגורט נוזלי ושאפשר לשתות אותו מהגביע. לאחר דיון נוסף הוסכם שגראמין דנונה ידאגו שיהיו במפעל כפיות פלסטיק קטנות במחיר של חצי טאקה, המחיר הנמוך ביותר האפשרי. נשות גראמין יוכלו לקחת כפיות בסיבובי המכירה שלהן, כך שכל לקוחה שמעדיפה לאכול את היוגורט במקום, תוכל לקנות כפית.

ולבסוף, אחת הנשים קמה ממקומה וסיכמה בנימה אישית: "כולנו טעמנו את היוגורט", אמרה. "הוא מוצא חן בעינינו. קצת מתוק, אבל לא מתוק מדי. הוא טעים. חילקתי לחברותי בכפר כמה מהדוגמיות שנתתם לי בשבוע שעבר. כולן אמרו שהוא טעים, ורק ילד אחד אמר שהוא לא מספיק מתוק, אבל למחרת הוא כבר שאל אם אפשר לקבל עוד", כל הנוכחים בחדר פרצו בצחוק. "זה יהיה מוצר פופולרי", סיכמה והתיישבה.

בעיטת פתיחה של ספורטאי צמרת

בעת שנערכה הסדנה עם נשות גראמין בפברואר 2007, היתה השותפות החדשה של גראמין דנונה כמעט מוכנה לצאת לדרכה. בהחלט לא דבר של מה בכך, בהתחשב בכל הפרטים שרק לפני חצי שנה עדיין היו טעונים טיפול. בדיעבד, היה קשה להאמין שהשגנו כל כך הרבה בזמן כל כך קצר.

בתחילת יוני 2006 המשא ומתן שניהלנו לרכישת מגרש למפעל שלנו עלה על שרטון. אחד מבעלי הקרקע, שציפה לרווחי עתק ממכירה לתאגיד רב־לאומי, השהה את העסקה בציפייה למחיר מרקיע שחקים. רק כשמצאנו את האתר החלופי יכולנו להתקדם במהירות ולסגור את כל הקצוות. ב־14 ביולי ערכנו את טקס הנחת אבן הפינה, ועד נובמבר כבר הושלם השלב העיקרי בבנייה.

נוסף על כך, היינו חייבים להגיש תוכנית עבודה לאיגוד העולמי לתזונה משופרת, שעתיד היה לסייע לנו לפתח, לבדוק ולתקף את תוכניתנו להבטיח לעניי בנגלדש תועלת בריאותית ממשית באמצעות המוצר שלנו. גם עניין זה טופל. בחודשים יוני ויולי שהתה בבנגלדש משלחת מומחים מהאיגוד העולמי לתזונה משופרת, שעבדה איתנו על תוכנית התזונה. בין היתר, הם ערכו עוד סקרי צרכנים כדי להבין מה יעודד או לא יעודד מכירות של "שוקטי דוי". הם אף בדקו את חומרי ההדרכה שפיתחנו וסייעו לנו לשפרם, כדי להסביר לנשות גראמין את יתרונות הבריאות של היוגורט, ואת הדרך היעילה ביותר להבטיח כי הילדים יפיקו את המרב מיתרונות אלה. בשלב זה היה לנו ביטחון מלא ביעילותה של התוכנית שפיתחנו, כדי שילדי אזור בוגרה יוכלו למצות עד תום את יתרונות היוגורט.

האיגוד העולמי לתזונה משופרת הסכים לערוך בשבילנו מחקר על השפעת התזונה המשופרת במשך השנה הראשונה לחיי המוצר בשוק. היתה לכך חשיבות רבה, שכן חובתנו לתעד במונחים מוחשיים ומדעיים גם יחד את יתרונות הבריאות - אם אמנם יש כאלה - שמהם ייהנו הילדים המקומיים בעקבות התערבות מיזם גראמין דנונה. עסק חברתי חייב לשקוד על מדידה ועל דיווח מדויקים של התועלת והרווחה החברתית שהוא מייצר. מדיווחים אלה אפשר ללמוד אם העמל הרב שהשקיעו שותפי המיזם, במונחים של זמן, כסף ומשאבים אחרים, אכן נושא פרי. על פי התוצאות, יוכלו המנהלים לקבל החלטות אם להגדיל את מאמציהם או לתכנן את העסק מחדש כדי לשפר את ביצועיו בעתיד.

פרנק ריבו, מנכ"ל דנונה, ביקר בבנגלדש בפעם השנייה בנובמבר לרגל חנוכתו הרשמית של המפעל החדש לייצור יוגורט, פרי המיזם המשותף של גראמין ודנונה. תכנון נמרץ באביב ובקיץ, בד בבד עם אלתור רב תושייה ועבודה קשה, הפכו את חזונו של גי גאוול על מפעל "חמוד" אך יעיל ביותר - למציאות.

מוחמד יונוס ומנכל דנונה פרנק ריבו, צילום: אי פי אי מוחמד יונוס ומנכל דנונה פרנק ריבו | צילום: אי פי אי מוחמד יונוס ומנכל דנונה פרנק ריבו, צילום: אי פי אי

המפעל בבוגרה, הבנוי על שטח של כ־700 מטרים רבועים, מצויד בציוד העדכני ביותר: צינורות שאיבה לחלב מפלדת אל־חלד, מְכלים חדישים לחימום ולקירור היוגורט, מסוע שעליו ממלאים ומתייגים שורות של גביעי יוגורט, וחדר קירור לאחסון היוגורט המוכן. מאפיינים רבים הופכים אותו למפעל ירוק של ממש: מתקן לטיהור מים נכנסים ויוצאים כדי להבטיח שמים שהיו בשימוש יוחזרו לסביבה כשהם מטוהרים ובטוחים, ולוחות סולריים לייצור אנרגיה מתחדשת.

בעבור גי גאוול היתה חוויית התכנון והבנייה של המפעל בבוגרה אחת המאלפות והמעשירות ביותר בקריירה של עשרות שנים בדנונה. הוא אומר שהפיק לקחים רבים והוא צופה כי נצליח להקים את המפעל השני והשלישי שלנו באתרים נוספים בבנגלדש ביתר יעילות ובעלות נמוכה בכ־20% עד 30% מהסכום הצנוע שהוצאנו בבוגרה.

בעת ביקורו שאל אותי פרנק: "האם יש איזשהו ידוען צרפתי המוכר היטב לתושבי בנגלדש, מישהו שיוכל להגיע לכאן ולסייע בקידום המיזם החדש שלנו?"

תושבי בנגלדש הכפרית לא יודעים הרבה על צרפת. חשבתי על כוכבי קולנוע, על דוגמניות ועל מנהיגים פוליטיים, אבל לא עלה בדעתי שם מתאים. כשראה את היסוסי, המשיך פרנק לשאול: "אולי מישהו מתחום הספורט? הבנגלדשים אוהבים כדורגל?"

"הם משוגעים על כדורגל!" עניתי. "אתה צריך לבקר בדאקה בזמן משחקי גביע העולם. לכל בנגלדשי יש קבוצה אהודה. בקו הרקיע של העיר הגגות מכוסים באלפי דגלים של מדינות שונות - ברזיל, ארגנטינה, גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד. גם באזורים הכפריים לכל כפר יש קבוצה אהודה. לא תמיד אוהדי הקבוצה יודעים איפה נמצאת המדינה של קבוצתם, אבל הם מכירים את שמות כל השחקנים".

מוחמד יונוס, צילום: אי פי איי מוחמד יונוס | צילום: אי פי איי מוחמד יונוס, צילום: אי פי איי

"את זינדין זידאן אוהבים אצלכם?" שאל פרנק.

"מה? זינדין זידאן?" קראתי בקול. "בעיני הבנגלדשים, אפילו בכפרים הנידחים ביותר, הוא גיבור, גדול מהחיים. אילו היה מגיע לבנגלדש, היה צריך לגייס את כל המשטרה כדי להגן עליו מפני המעריצים".

על פניו של פרנק התפשט חיוך רחב. "זיזו הוא ידיד שלי. אבקש ממנו לבוא והוא בטוח יגיע", אמר לי פרנק בביטחון גמור. לא האמנתי למשמע אוזני. זיזו יגיע לבנגלדש להשקת גראמין דנונה? המדינה כולה תצא מדעתה!

החדשות האלה ממש חישמלו את צוות גראמין דנונה. בעיתונים בישרו כותרות ענק: "זיזו מגיע לבנגלדש!" (במהלך משחקי גמר גביע העולם ביולי 2006, זיזו, שנחשב לגדול שחקני הכדורגל בדורו, זכה לפרסום נוסף כאשר בתגובה לעלבון שהטיח בו שחקן יריב, הוא נגח בראשו והורחק מהמשחק. המחלוקת לא פגעה כהוא זה בפופולריות שלו בקרב מעריצי כדורגל בבנגלדש או בכל מקום אחר בעולם).

זיזו הגיע בנובמבר, בעקבות פרנק ועמיתיו העסקיים ופמליה של עיתונאים צרפתים סקרנים. הביקור עורר מהומה רבתי.

זיזו הגיע לכפר ששמו בָּשָׁן גָזִיפּוּר למפגש עם לוות הסניף המקומי של בנק גראמין, וכדי להתוודע לשיטת האשראי הזעיר. לאורך הכביש בין דאקה לבשן הצטופפו מאות אלפי בני אדם. כששיירת המכוניות של זיזו שייטה על הכביש, נשמעו קריאות רועמות של אלפים: זי־זו! זי־זו! זי־זו!

זיזו ריגש את הכפריים כששיחק עם קבוצה מקומית של תלמידים. אני בטוח כי הצעירים האלה והכפריים שצפו במשחק לעולם לא ישכחו את החוויה. אחר כך, בדאקה, באצטדיון מלא עד אפס מקום, הצטרף זיזו לשתי קבוצות של נערים שטרם מלאו להם 16 במפגן ראווה של כמה ממהלכיו המפורסמים. הקהל יצא מכליו, הריע ושאג את שמו שוב ושוב.

גולת הכותרת בביקורו של זיזו היתה חתימתו על לוח שיש. אחר כך היה הלוח הזה לאבן הפינה של מפעל גראמין דאנונה בבוגרה. היתה זו השקת מותג בלתי נשכחת, שרק אחת מחברות הענק בעולם מסוגלת לארגן. בתום ביקורו, כאשר פגש זידאן את נשיא בנגלדש, הוא הבטיח לשוב עם ילדיו כדי להפגישם עם ילדי בנגלדש שהשאירו עליו רושם עמוק.

 היעד העיקרי: תזונה משופרת לילדים, צילום: בלומברג היעד העיקרי: תזונה משופרת לילדים | צילום: בלומברג  היעד העיקרי: תזונה משופרת לילדים, צילום: בלומברג

 

ניצחון לעסק, ניצחון לעניים

זמן קצר לאחר ביקורו של זידאן, טעמנו בהנאה ממקבץ דוגמיות המבחן הראשונות של היוגורט המחוזק שלנו. הוא היה טעים להפליא ובמתיקות מיוחדת של דבשה שהופקה מעסיס תמרים, משקה מקובל בבנגלדש הכפרית. בינואר 2007 ירדו המארזים המסחריים הראשונים של "שוקטי דוי" מפס הייצור. הם נארזו בגביעי פלסטיק מושכי עין, מעוטרים בדמותו המצוירת של האריה, המפגין לראווה את שריריו (להדגשת העובדה כי היוגורט מחוזק). גביע של 80 גרם נמכר במחיר 5 טאקה בלבד, סכום השווה כיום לכמעט 7 סנטים. אם מביאים גביע מהבית למפעל, מקבלים 90 גרם באותו מחיר של 5 טאקה.

תזונה משופרת לילדים היא עיקר שליחותו החברתית של מיזם גראמין דנונה, ובסיוע המחקרים של האיגוד העולמי לתזונה משופרת נמשיך לעקוב אחר שיעורי ההצלחה שלנו. ואולם, שיפור התזונה אינו היעד החברתי היחיד שאנו שואפים אליו. התוכנית העסקית שלנו תוכננה למען השגת יעדי רווחה נוספים לקהילה.

אפשר לזהות יעדים אלה בקצה האחד של המסלול העסקי - המכירות המקומיות ורשת השיווק. כאשר חושבים על מפעל מוצרי החלב של דנונה מדמיינים קרוב לוודאי משאיות פלדה מבהיקות המספקות כמויות גדולות של מוצרים למתקני אחסון ולמרכולים ברחבי המדינה. לא כך פועלת שיטת בוגרה שלנו. המפיצות שלנו הן כפריות מקומיות - הלוות של בנק גראמין, שכבר עשו שימוש בהלוואות זעירות לצורך מיזמים משפחתיים. עתה הן הוסיפו את הפצת היוגורט לעבודתן היומית.

כאשר שלחתי לדנונה בדוא"ל, באביב 2006, את הצעתי הראשונה להסדר עם נשות גראמין, כתבתי:

העסקת נשות גראמין תניב למיזם שלנו סוגים שונים של תועלת עסקית וחברתית.

נוכל להפעיל קהילה קיימת וממושמעת של יזמיות שתמתין להזדמנויות נוספות.

בעסק החדש יהיה אפשר לערב צעירים יודעי קרוא וכתוב ממשפחות גראמין. בנק גראמין יספק את כל המימון למשפחות גראמין למטרה זו. המיזם יזדקק אפוא לפחות מזומנים וייחשף לפחות סיכונים.

אם יתעורר צורך בהפצה דו־שלבית, שתדרוש מעורבות של סיטונאים וקמעונאים, יוכלו לוֹות גראמין להשתתף בשני השלבים.

חברי צוות דנונה קיבלו את הצעתי, ועתה אנו מבצעים למעשה את עיקרי התוכנית שהצעתי. כך נולדה גם הסדנה של נשות גראמין שבתיאורה פתחתי פרק זה.

גישה דומה ננקטת בקצה האחר של שרשרת האספקה, כשאנו נעזרים בתושבים מקומיים להפצה. החלב למפעל שלנו מגיע מחקלאים בכפר שברשותם פרה אחת או יותר. המרכיבים האחרים - בעיקר סוכר ודבשה - מגיעים אף הם מבנגלדש הכפרית. כל המועסקים במפעל, כ־20 במספר, אף הם מקומיים (נעזרנו ביועצי דנונה בשלב ההקמה, אבל משעה שנשלמה הקמת המפעל והוא מתפקד, מפעיליו הם אך ורק מקומיים). העסק שלנו יתמוך אפוא ישירות בכלכלה המקומית והלאומית.

אופן הספקת החלב למפעל גראמין דנונה הוא אתגר בפני עצמו, מאחר ש־90% משוק החלב בבנגלדש פועלים על בסיס לא רשמי. כדי להימנע מתחרות עם קנייני חלב אחרים, בחרה גראמין דנונה לפתח סדרת משקי חלב זעירים, שימומנו חלקית באמצעות אשראי זעיר מבנק גראמין.

בעלי המשקים הזעירים בכפר ישתמשו בכספי ההלוואה לרכישת פרות נוספות. את תנובת החלב הם ימכרו לגראמין דנונה. בתמורה, תערוב החברה לכך שיקבלו מחיר קבוע במשך כל השנה. חברות גראמין אחרות יהיו מעורבות אף הן בתהליך. גראמין חקלאות מארגנת ומשפרת את תנובת החלב בחבל בוגרה בשיתוף עם מומחי דנונה. אנו מפעילים תוכנית מקיפה לשיפור החקלאות, לרבות פיתוח ענף הבקר, עידוד איכות החלב, דשן אורגני וייצור גז אורגני. גראמין אנרגיה תהיה מעורבת אף היא בתוכנית. החברה תבנה מתקנים ביולוגיים להפקת דשן וגז אורגניים לבישול ולמאור, וכך תסייע למשקי החלב הקטנים, ספקיה העיקריים של גראמין דנונה, להתבסס.

מאמצינו לעבוד בשיתוף פעולה עם הקהילה המקומית, ובמיוחד עם הקבוצה הקיימת של לוות בנק גראמין, הם נדבכים חשובים ביותר במה שהופך את גראמין דנונה לעסק חברתי. מפעל היוגורט יקדם את הכלכלה המקומית באופן ישיר ועקיף גם יחד, ויתרום לחיזוקן של משפחות רבות. תפיסה זו מסבירה את השליחות החברתית של גראמין דנונה: "לצמצם את העוני באמצעות מודל עסקי מתכנס שעתיד לספק לעניים תזונה יומית בריאה".

המפעל של גראמין דנונה אינו תאגיד ענק מרוחק. הוא ידיד הקהילה וחלק טבעי ובלתי נפרד מהמערכת האקולוגית־החברתית שלה.

במסגרת תוכניותינו אנו צופים שהמפעל בבוגרה יגיע לתפוקה של כ־3,000 קילוגרם יוגורט ליום בשנה הראשונה, ולתפוקה של כ־10,000 קילוגרם ליום בשנה השלישית.

כאשר מתכננים עסק חברתי בקפידה, הוא יהיה עסק אמין מאוד. הסיוע יהיה דו־כיווני: העסק יסייע לקהילה והקהילה תסייע לעסק. שני הצדדים יצמחו וישגשגו בעת ובעונה אחת ויסייעו למשפחות וליחידים להעלות את רמת חייהם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות