אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קינדל קילר: הספר האלקטרוני שמבקש לשנות את השוק

קינדל קילר: הספר האלקטרוני שמבקש לשנות את השוק

txtr הוא סטארט-אפ גרמני קטן שמאיים לעקוף בסיבוב את ענקיות הטכנולוגיה המפתחות קוראי ספרים אלקטרוניים. הנשק שלו: שיתוף קבצים, פלטפורמה לפיתוח אפליקציות כמו באייפון ופנייה לשוק האירופי הלא מנוצל

30.09.2009, 15:08 | עומר כביר

שוק הספרים האלקטרוניים הוא אחת הזירות החמות בעולם כיום. בימים אלה ממש נמצאות חמש חברות גלובליות - גוגל, סוני, אמזון, מיקרוסופט ויאהו - בעיצומו של קרב על השליטה בשוק זה, שלפי מחקר של חברת DisplaySearch, עתידות מכירותיו ב־2018 לעמוד על 77 מיליון מכשירים.

אך כעת מאיימת txtr, חברה גרמנית בת 17 עובדים בלבד, לגנוב לענקיות הטכנולוגיה את אור הזרקורים באמצעות ספר אלקטרוני חדשני שנושא את שם החברה ושעתיד להיהפך לקינדל של אירופה. כיצד יכול סטארט־אפ קטן אפילו לחלום על תחרות עם חברות שמעסיקות עשרות אלפי עובדים ומגלגלות מיליארדי דולרים? באמצעות מכשיר מתקדם במיוחד, ששואב השראה ממכשיר אחר שעשה מהפכה בתחומו: האייפון.

txtr. "יעשה לספרים האלקטרוניים את מה שהאייפוד יעשה לנגני ה-MP3" txtr. "יעשה לספרים האלקטרוניים את מה שהאייפוד יעשה לנגני ה-MP3" txtr. "יעשה לספרים האלקטרוניים את מה שהאייפוד יעשה לנגני ה-MP3"

בניגוד לספרים אלקטרוניים אחרים, ה־txtr יאפשר למתכנתים לפתח בעבורו אפליקציות שיאפשרו להתאים אותו לשימושים ייחודים שונים. כך, למשל, תוכנה שתאפשר למורה לשלוט במכשירים של תלמידים בכיתה, ותהפוך את ה־txtr לתחליף ללוח ולגיר.

נוסף על כך, החברה מתכוונת להתמקד בשלב הראשון בשוק דוברי הגרמנית - שוק עצום של 100 מיליון בני אדם, שעד היום לא זכה למענה ייחודי בתחום - ואחרי התבססות בו לפרוץ גם לצרפת ולבריטניה, ומשם לארצות הברית.

 

"לא רק אצל מאמצים מוקדמים"

 

"ה־txtr יעשה לספרים האלקטרוניים את מה שהאייפוד עשה לנגני ה־MP3", טוען אולריק דייקסל, מנהל הפיתוח העסקי של החברה ואחד ממייסדיה. "זה יהיה המכשיר הראשון שיימצא בשימוש של כלל האוכלוסייה, ולא רק אצל כמה מאמצים מוקדמים".

מה האסטרטגיה שלכם לנצח את הקינדל של אמזון או את סוני?

"מיקוד בתוכן פתוח וחופשי. הקינדל קשור לחנות של אמזון, ואפשר לקרוא בו רק ספרים שקנית דרכה. אבל אנחנו מתמקדים בתוכן באופן כללי. הקורא שלנו פועל באינטגרציה עם txtr.com - קהילת שיתוף מסמכים מקוונת. יש באתר כבר הרבה מסמכים שאנשים העלו: ספרים ללא זכויות יוצרים, ספרי קומיקס, בלוגים - מיליון כאלה בסך הכל. אפשר להגדיר חשבון וליצור אוסף מסמכים, לעקוב אחרי מסמכים של אנשים אחרים, וכל זה מסונכרן אוטומטית למכשיר. יש מה לקרוא בלי לקנות. למעשה, לא צריך לקנות ספר אפילו בשביל להשתמש במכשיר באופן מועיל. זאת, בנוסף להסכמים עם מו"לים גרמנים ולחנות ספרים עם מבחר של 200 אלף כותרים בגרמנית".

"אנשים מוציאים הרבה כסף על ספרים"

 

txtr נוסדה על ידי שתי קבוצות. הראשונה היא מייסדי Gate 5, חברה לפיתוח תוכנת ושירותי ניווט שנרכשה על ידי נוקיה ב־2006. לפני שנתיים החלה הקבוצה לפתח ספרים אלקטרוניים. בינואר 2008 היא איחדה כוחות עם קבוצה מפתחים שיצרו פלטפורמה לחנות ספרים דיגיטליים ושירותי תוכן, אשר דייקסל נמנה על חבריה, והקימה עמם את txtr. החברה נמצאת בבעלות פרטית, וזכתה למימון של כמה מיליוני יורו מגורמים פרטיים. את ההכנסות מצפים בחברה לעשות לא רק ממכירת המכשיר, אלא גם מגביית דמי מנוי חודשיים לקהילת txtr.com. 

המשחק של הגדולים קריאת קרב: המלחמה על הספרים הדיגיטליים ענקיות הטכנולוגיה יוצאות למלחמה על שוק הספרים הדיגיטליים: אמזון, יאהו ומיקרוסופט מאחדות כוחות נגד גוגל וסוני, וכל אחת מהן רוצה לייצר את האייפוד של הספרים ולהחזיק במאגר הספרים הגדול בעולם עומר כביר, 4 תגובותלכתבה המלאה

איך יכולה חברה קטנה, בלי מערך לוגיסטי, לשווק מוצר ל־100 מיליון אנשים?

"ה־txtr זכה לסיקור נאה בתקשורת המקומית, כלומר יש כבר מודעות בקרב קהל היעד. האסטרטגיה שלנו היא להשיק אותו בהתחלה בקנה מידה קטן, למכור דרך האתר שלנו. בהמשך נשווק אותו באמצעות חנויות ספרים של מפעילים סלולריים".

ומחוץ לגרמניה?

התוכנית העסקית תלויה בתיאבון של המשקיעים שלנו. השווקים הגדולים הבאים הם צרפת ובריטניה. אבל אנחנו יודעים שכדי להצליח בגדול צריך לפעול בארה"ב, וזה שוק שאנחנו בוחנים".

איך אתם יכולים לנצח את אמזון במגרש הביתי שלה?

"בטווח הארוך אנחנו חושבים שזה רעיון טוב לעבוד עם מפעילים סלולריים. יש להם מערך הפצה ולקוחות, והם מספיק גדולים כדי לגבור על אמזון בסופו של דבר".

הרבה חברות, יותר גדולות מכם, ניסו להיכנס לשוק הספרים הדיגיטליים ונכשלו.

"אנחנו שומעים את הטענה הזו כל הזמן. אפילו אחד מהמשקיעים שלנו אמר 'קוראי ספרים דיגיטליים? זה בית קברות של חלומות שבורים'. אבל אם תסתכל על מרכיבי

השוק, הפעם זה נראה נכון. התוכן כבר דיגיטלי, רשתות התקשורת וטכנולוגיית התצוגה קיימות. זה זמן טוב לחבר את כולם ולהוציא מוצר טוב. אני לא בטוח שזו תהיה הצלחה כמו שהיתה לנגני MP3. יש פחות אנשים שקוראים הרבה מאנשים שמאזינים הרבה למוזיקה. אבל זה שוק שיש לו הרבה עומק. אנשים משכילים שקוראים הרבה גם מוציאים הרבה כסף על ספרים".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מה שיצר את שוק נגני המוסיקה הוא תקן אחיד ופתוח לכולם - MP3.
אם שוק הספרים הדיגיטליים יכבול לקוח לחנות מסויימת, השוק הזה יתרומם מאוד לאט, כי כל הזמן לקוחות יעסקו במחשבה של איזה קורא עדיף ברמת התוכן שלו ו-גם ברמת השימושיות שלו, וכל הזמן יחכו לראות מה יהיה שבוע הבא, כי זו תהיה חתונה קתולית עם התוכן שקניתי, קונה וארצה לקנות.
01.10.09
1.
הכל טוב ויפה- אבל לא אקנה קורא דיגיטלי לפני שמו"לים מקומיים יכנסו לשוק
או לפחות יהי הניתן להשיג מספיק תוכן בעברית. אם המו"לים לא יכנסו, יותר ויותר ספרים סרוקים ימצאו דרכם לאתרי הורדות ושיתוף קבצים. כרגיל, בישראל החברות טומנות ראשן בחול, אח"כ יאשימו את הצרכן הישראלי שהוא גנב! תנועו קדימה ותרגילו את הציבור לרכוש ספרים ולא להשיג אותם בכל מיני מקומות אחרים.
א  |  30.09.09