אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר מציג: כמה מרוויחים היבואנים מהרפורמה במס

האוצר מציג: כמה מרוויחים היבואנים מהרפורמה במס

רפורמת המיסוי הירוק תוכננה להפחית את מחיריהן של מכוניות בעלות מנועים נקיים, אבל בפועל יבואני הרכב מנצלים את פער המחירים כדי להגדיל את רווחיהם. כעת "כלכליסט" חושף נתונים ראשונים שאספה רשות המסים על פערי המחיר הללו

05.10.2009, 07:09 | תומר הדר

לידי "כלכליסט" הגיעו נתונים ראשונים מרשימת היבואנים שלא הפחיתו את מחירי הדגמים שברשותם, למרות הפחתת המס שנקבעה במסגרת תוכנית המיסוי הירוק.

לדוגמה, טויוטה קורולה המשפחתית, שמצוידת בתיבת הילוכים רובוטית, ממוקמת בקבוצת המזהמים השישית (מתוך 15 קבוצות - בסדר עולה של זיהום). מחירה, על פי נתוני האוצר, אמור היה להיות כ־112 אלף שקל, אבל היא עולה 114 אלף שקל.

יונדאי I30 יונדאי I30 יונדאי I30

פער מחירים גדול אף יותר מציגה יונדאי I30 המשפחתית שמצוידת במנוע בנפח 1.6 ליטרים. המכונית, שממוקמת גם היא בקבוצת המזהמים השישית, נמכרת תמורת 115 אלף שקל, אבל על פי חישוב רשות המסים היא אמורה להימכר תמורת 110–112 אלף שקל. הטווח שמציגה רשות המסים תלוי ברמת הפליטה המדויקת של הרכב, ומשתנה על פי רמת האבזור שלו.

סיטרואן C4 אס.אקס, 1.6 ליטרים, שממוקמת בקבוצה העשירית, נמכרת תמורת 117 אלף שקל, אף שמחירה אמור היה להיות 112–114 אלף שקל.

גם מקומן של מכוניות יקרות יותר לא נפקד מן הרשימה: הונדה סיוויק סדאן 1.8, שממוקמת בקבוצת המזהמים החמישית, עולה 134 אלף שקל, אף שעל פי רשות המסים מחירה היה אמור לעמוד על 129–132 אלף שקל.

ביוני הודיעו שר האוצר יובל שטייניץ והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן על מדיניות המיסוי הירוק. במסגרת מדיניות זו, שנכנסה לתוקף באוגוסט האחרון, הועלה שיעור המס המוטל על מכוניות חדשות מ־75% ל־90%. בצד העלאת המס ניתנה גם סוכרייה: הטבת מס של עד 15 אלף שקל למכוניות שמנועיהן פולטים שיעורי מזהמים נמוכים.

הצפי של יוזמי המיסוי היה שיבואני הרכב ישנו בהדרגה את מחירי המחירון של דגמי מכוניות שמתהדרים בשיעור פליטת מזהמים נמוך בזכות שלל חידושים טכנולוגיים. בפועל הדבר לא קרה - ובאוצר גיבשו לאחרונה "רשימה שחורה" של יבואני רכב שיכלו להוריד את מחיריהם של דגמים שפולטים שיעור נמוך של זיהום, אך בחרו שלא לעשות זאת.

יצוין שהגופים היחידים שיודעים באמת באיזה שיעור יבואני הרכב יכולים להוזיל את המכוניות הם אנשי האוצר והיבואנים עצמם, מכיוון שרק הם יודעים כמה עלה הרכב ליבואן, נתון שממנו נגזרים שיעורי המס. נוסף על כך, היבואנים אינם מחויבים להעביר את ההוזלה לצרכן - אף שהתקווה ברפורמת המיסוי היתה כי ההנחה תיזקף לזכותו של מי שיבחר במכונית שפולטת שיעור מזהמים נמוך.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



48 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

45.
קובי #18 - יצאת פארש
1) קנית ביוקר, דרך וועדי עובדים אפשר להשיג את האופטרה ב 93 אלף ש"ח 2) גם במחיר כזה עדיף לא לגעת 3) סוזוקי בוכים כל הזמן ל GM שישחררו אותם מהצרה הזו, העובדה שהאופטרה נמכרת עם סמל שלהם דפקה אותם חזק במכירות אתה באמת חשבת שאם בארה"ב שמים על האופטרה סמל של סוזוקי זה עושה אותה יותר טובה?
פוקוס ליסינג , תל אביב  |  05.10.09
44.
אם ממש רוצים לקדם רכבים ירוקים
אז שיתנו הטבה לצרכנים בצורת מס הכנסה מופחת לכל קונה רכב כזה (או החזר בצורה אחרת) העיקר שיגיע לאזרחים ולא ליבואנים. כבר יש מנגננונים ממשלתיים (מס ההכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי וכו') אז שיתחילו להתייעל ולתת ערך מוסף אמיתי לאזרחים. תהיו בריאים. ?
? , ?  |  05.10.09
לכל התגובות