אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המורשת של לגאסי: הלך הספורט נשאר האלגנט

המורשת של לגאסי: הלך הספורט נשאר האלגנט

סובארו B4 החדשה, שעדיין נקראת לגאסי בשאר העולם, היא הרבה יותר מפנקת ומרווחת מהדגמים הקודמים שלה, אולם יש לכך מחיר: ההתנהגות הספורטיבית של קודמותיה הלכה לאיבוד

05.10.2009, 11:14 | תומר הדר

מה אומר לכם השם סובארו לגאסי? ובכן, תלוי איפה אתם גרים. אם אתם תושבי גלכלינגן שבשוויץ, אז עבורכם לגאסי היא תחליף לכלב סאן ברנרד; מכונית סטיישן שיודעת לחצות שדות שלג. אם אתם גרים בבריסביין שבאוסטרליה, אז הלגאסי שלכם בכלל נקראת ליברטי ואתם מנצלים את ההנעה הכפולה שלה כדי להגיע לקו המים כשאתם נוסעים לגלוש. ואם אתם תושבי אלקנה שבשטחי יהודה ושומרון, הלגאסי שלכם היא חלק מחייכם לא פחות מזו של השוויצרי, רק שבניגוד אליו אתם זקוקים למערכת ההנעה הכפולה כדי לשאת את הילדים.

שם חדש, מכונית ישנה

עכשיו אני נוסע בלגאסי החדשה, דור חמישי במספר, בכביש שעולה מחמת גדר לקצרין. ללגאסי שלי קוראים ברוב העולם לגאסי, אבל לא בישראל. כאן קוראים לה B4, שם שהיבואן הצמיד לדור השלישי של הלגאסי כדי להבחין בינה ובין המכוניות המשפחתיות של סובארו מהדורות הקודמים. למה בעצם יבואן רכב צריך להמציא שם חדש למכונית ישנה? זה כבר עניין של תדמית. בישראל של ראשית שנות התשעים, עשור אחרי שסובארו ליאונה היתה המכונית הנפוצה ביותר בכבישי הארץ, לגאסי מהדור הראשון נתפסה כסובארו ליאונה משודרגת ולא יותר מזה. כאשר הדורות הבאים של לגאסי הוצגו, הכיוון של סובארו נהפך לברור יותר: כבר לא מכוניות עבודה קשוחות שיכולות לשאת כבשה בשדה מושלג אלא מכוניות מנהלים מפנקות. וכאן, תדמית של מכונית שהיא סוס עבודה במקום מכונית המיועדת למנכ"לים לא בדיוק תורמת למכירות - ודורשת החלפת שם דחופה בתעודת הזהות.

 , צילום: רונן טופלברג צילום: רונן טופלברג  , צילום: רונן טופלברג

הנוף משתנה מירוק לאפור בזלת. ה־B4 היא שייטת מצוינת למרחקים ארוכים. בידוד הרעשים השתפר באופן ניכר לעומת הדור הקודם וגם יכולת שיכוך המהמורות. המנוע הוותיק מפיק 150 כוחות סוס, אך הפעם הוא משודך לתיבת הילוכים רציפה עם שישה יחסי העברה קבועים. בכבישים עירוניים המתלים עדיין צריכים קצת עידון, אך לעומת B4 היוצאת, שכוילה יותר על הצד הספורטיבי, מדובר בשיפור ניכר.

כבר לא מרושעת

עצירה מהירה להתרעננות בכביש שיורד מאלמגור. הזדמנות טובה לנשום קצת אוויר ולהעיף מבט ממושך ב־B4 החדשה. רושם ראשון: מדובר במכונית גדולה מאוד. בדיקת המפרט הטכני מגלה שה־B4 החדשה ארוכה בסנטימטר בודד מן ה־B4 היוצאת. גם בסיס הגלגלים צמח באופן ניכר: מ־267 ס"מ ל־275 ס"מ. רק קצת חבל שהעיצוב התרכך. ה־B4 הקודמת נראתה ספורטיבית ואתלטית, אפילו כמעט מרושעת, עם פנסים קדמיים צרים וחורשי מזימות, מינימום של ניפוחים ובליטות בלתי חיוניים וקווים חדים. לעומת זאת, הדגם החדש נראה הרבה יותר נפוח.

סובארו כבר לא רוצה להראות לעולם שזו מכונית ספורטיבית, אלא להדגיש שמדובר במכונית משפחתית המיועדת לכולם. הפנסים הקדמיים גדלו יותר מדי, וכעת הם ממלאים את כל קדמת המכונית ואף זולגים לכיוון מכסה המנוע. הכנפיים הקדמיות התנפחו וכעת הגלגלים נראים בתוכן קטנים מדי, והפרט הכי חשוב שאפיין את מכוניות סובארו מאז ומתמיד - היעדר מסגרות לחלונות בדלתות - נעלם. סובארו כבר אינה הילדה הרעה של שוק המשפחתיות הגדולות. וכדי לשחק במגרש של טויוטה קאמרי והונדה אקורד צריך להוסיף כמה ניפוחים ולהגדיל את הפנסים, כך שייראו כמו פנסים של שברולט אפיקה. התוצאה, חשוב לציין, אינה כעורה. אך היא אינה בדיוק סובארו.

בחוץ מתחילה לנשוב רוח חזקה ואני שב אל תוך תא הנוסעים. כאן ניכר שיפור אדיר בהשוואה לדגם היוצא. ה־B4 הקודמת סבלה ממחסור במרחב פנימי וגם מתא נוסעים צר למדי, תולדה של מחסור בתקציבי פיתוח שגזר על ה־B4 תאי נוסעים שלא השתנו באופן משמעותי בשנים האחרונות. אך לא בדור החדש. הרושם הראשון הוא שמדובר בתא נוסעים הרבה יותר גדול מזה של הדגם הקודם. גם הרבה יותר רחב. הכיסאות של הדגם הקודם, שהיו נוקשים מעט, הוחלפו בכורסאות רחבות בעלות תמיכה מצוינת; הקונסולה המרכזית שופרה באופן משמעותי, כולל מיקום מחודש של מערכת הסטריאו ובקרת האקלים (עדיין נמוכה מדי); והתצוגה בלוח המחוונים הוחלפה בשעונים חדשים שמצליחים להיראות ברורים בלי תוספות מיותרות של אורות כחולים, תצוגות דיגיטליות מעצבנות וכפתורי כיוון שמפוזרים בלי אבחנה. למרות השיפור הניכר, בסובארו עדיין לא הצליחו להיגמל משימוש נרחב בפלסטיקים כסופים, שאמנם יחזיקו מעמד עשרות שנים, כמו ברוב מכוניות סובארו, אך אינם נעימים במיוחד למגע.

הרבה יותר משפחתית

 

המנוחה הסתיימה. התנעה מחודשת. המחט בשעון הסל"ד והמהירות קופצת עד סוף השעון ובחזרה, כמו בכל סובארו. אז עכשיו נבדוק אם ה־B4 החדשה גם יודעת להתנהג כמו סובארו. הכנרת מתחילה להיפרס בחלון הקדמי והסיבובים ממתינים. רושם ראשון: אין למכונית הזו תחושה בהגה. בכלל. רושם שני: ה־B4 היוצאת היתה הרבה יותר ספורטיבית, הרבה יותר חדה ונתנה הרגשה הרבה יותר קטנה והדוקה. ה־B4 החדשה נותנת יותר הרגשה של מכונית הנעה קדמית רגילה עם תוספת של הנעה כפולה למקרה חירום בלבד. גם הבלמים מתעייפים במהירות. הספורטיבית נהפכה למשפחתית. אז איך מסכמים את סובארו B4 החדשה? אפשר לקונן על אובדן היכולות הספורטיביות, שלא יעניינו את רוב הרוכשים, ואפשר להתמקד במה שכן יעניין את הקונים. וכאן יש ל־B4 החדשה הרבה יתרונות. מדובר במכונית שקטה, נוחה ומרווחת שמצטיינת בשיוט בין־עירוני ואפילו מסוגלת לצרוך ליטר אחד של דלק לתשעה ק"מ - הישג נאה בקטגוריה. רק קצת חבל על אובדן האופי המיוחד.

תגיות