אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טיולי מעיינות: 9 מקורות מים נסתרים מהעין צילום: תמר וילרפורט

טיולי מעיינות: 9 מקורות מים נסתרים מהעין

אפילו חיפוש בגוגל לא ימצא את עין אקליפטוס או עין אניעם. כלכליסט ממפה את המקומות שעדיין אפשר להשתכשך בהם בבדידות מזהרת

07.10.2009, 22:14 | תמר וילרפורט

נכון שבישראל, שבה כולם רצים לספר לחבר'ה, קצת קשה להאמין שמדובר במעיינות ובבריכות שהם באמת נסתרים, אך הפעם הציב לעצמו "כלכליסט" מטרה למצוא את אותם מקורות מים מתוקים החבויים בצל עצי תאנה וחרוב - אלה שלא מופיעים בספרות הטיולים או באינטרנט. חברים ומורי דרך מילאו פיהם מים, תרתי משמע, והגיבו בתדהמה מהולה בכעס: "אם נספר, הרי כולם יבואו", טענו. החברים במושב כנף ביקשו לא לפרסם את דבר קיומה של הבריכה שלהם (אהה! יש בריכה בכנף!), החברה ממושב יונתן אמרה שרק עכשיו סיימו לסדר את עין ידידיה (רשמו לפניכם), "אז אם אפשר לא להביא לשם זרים, בבקשה", וישנו גם העניין הזה של לקרוא לעין אקליפטוס גם עין אמפי ולהפך, כדי לבלבל את "האויב".

אבל כל אלה לא הרתיעו, אלא דווקא אתגרו, והבדיקה של המקומות, אחד לאחד, אכן אישרה כי בכולם יש מים. ליד כל אחת מהן גם מצאנו משפחה, זוג אוהבים או חיילים בחופשה, שכולם מנצלים את סוף עונת הטיולים ואת השכשוך בשלהי הקיץ. עכשיו גם אתם יודעים, אבל אל תגלו לאיש.

עין אקליפטוס, רמת הגולן

בריכה בינונית בגודלה שגובה המים בה כחצי מטר. שמה הנוסף הוא עין אמפי - שם שנולד בעקבות המדרגות המובילות לתוכה, שכאשר הן נחשפות מזכירות (עם הרבה דמיון) מבנה של אמפיתיאטרון.

עין אקליפטוס, באזור חד נס ברמת הגולן, צילום: תמר וילרפורט עין אקליפטוס, באזור חד נס ברמת הגולן | צילום: תמר וילרפורט עין אקליפטוס, באזור חד נס ברמת הגולן, צילום: תמר וילרפורט

איך מגיעים: בצומת בית צידה (כביש 87) עולים לכיוון חד נס וקצרין (כביש 888). עוברים את חד נס ואת הכניסה לפארק הירדן, בסיס צבאי ראשון משמאל ושני מימין, ומחפשים מימין שער הסגור בשרשרת ברזל. פותחים אותו (הוא אינו נעול) ונוסעים בדרך המשובשת. בפיצול השבילים השני פונים שמאלה ונוסעים עד שרואים משמאל, על ראש ההר, מבנה קטן מאבני בזלת. עוברים את חוטי התיל ומטפסים לעבר האקליפטוסים הגדולים. אין שביל מסודר או מסומן. למי מתאים הטיול: גם לילדים צעירים.

עין אניעם, רמת הגולן

שלוש בריכות בגדלים ובעומקים שונים, שהן חלק מנחל עיט. בבריכה הראשונה יש מפלון. איך מגיעים: נוסעים על כביש 808, המקשר בין צומת המפלים לצומת מגשימים, ופונים למושב אניעם. חולפים על פני כפר האמנים ונכנסים למושב. בכיכר ימינה. נוסעים עם הכביש המעגלי עד שרואים משמאל עץ תאנה גדול ומימין שער בגדר. יורדים בשביל לא מסודר ולא מסומן. למי מתאים הטיול: בני 5–6 יצליחו לרדת בכוחות עצמם, אבל יקטרו בעלייה.

עין אניעם, ליד מושב אניעם ברמת הגולן, צילום: תמר וילרפורט עין אניעם, ליד מושב אניעם ברמת הגולן | צילום: תמר וילרפורט עין אניעם, ליד מושב אניעם ברמת הגולן, צילום: תמר וילרפורט

עין חותם, גליל עליון

המעיין נובע מתוך מבנה, ומי שרוצה לטבול במים הקפואים ייכנס לתוכו. המים נשפכים אל שוקת הבנויה על בסיס עתיק ממנה, ועדרי עזים מובלים לכאן לשתייה. איך מגיעים: נוסעים על כביש 89 המקשר בין נהריה לצפת, ופונים לכיוון סאסא. קצת לפני הכניסה לחורפיש פונים שמאלה לדרך עפר חקלאית, המסומנת בסימון שבילים שחור ומובילה לכפר בית ג'ן. מחפשים היטב סימון שבילים ירוק, שם מחנים את הרכב ועם השביל הירוק יורדים לנחל כזיב. השביל עוזב את ערוץ הנחל ועולה בעלייה מתונה אל הגדה השמאלית. למי מתאים הטיול: השביל צר ומוצל, וההליכה בו נוחה ומתאימה לילדים מגיל 8.

עין חותם, צילום: דוד גל-אור עין חותם | צילום: דוד גל-אור עין חותם, צילום: דוד גל-אור

עין אולם, עין חדתא ועין רכש, גליל תחתון

נביעות עין אולם ועין חדתא ממלאות בריכות מסודרות כל ימות השנה. גובה המים נמוך ממטר. בריכת עין רכש היא חלק מנחל רכש, והמים נכנסים ויוצאים מן הבריכה, ובעיקר מרווים את עדרי הבקר של המושבניקים. איך מגיעים: היציאה מכפר קיש אפשרית במסלול השחור לעין רכש או במסלול הירוק לעין אולם. בין לבין מתפתלים גם שביל ישראל ושביל שהכשירה וסימנה קק"ל. לא כדאי ללכת את המסלול החשוף ברגל, שכן הוא ארוך ומייגע. מומלץ לשכור ריינג'ר או טרקטורון ולצאת לסיור מודרך בן שעתיים וחצי, שיוביל אתכם לשלוש הבריכות. למי מתאים הטיול: בריינג'ר יכולים לשבת גם קטנטנים, בתנאי שהם קשורים במושבי הבטיחות שתרכיבו מהרכב שלכם. פרטים: מ־160 שקל לאדם, טרקטורוני נחל תבור, טל': 050-5591866.

עין חדתא, ליד כפר קיש בגליל התחתון, צילום: תמר וילרפורט עין חדתא, ליד כפר קיש בגליל התחתון | צילום: תמר וילרפורט עין חדתא, ליד כפר קיש בגליל התחתון, צילום: תמר וילרפורט

עין נזם, בקעת הירדן

פינת זולה שהקימו הקיבוצניקים בסמוך לבריכה הענקית כוללת סוכה, כיסאות פלסטיק, מקפצה וגם צפרדע גדולה לאשפה. עומק הבריכה, שאינה צלולה, מטרים ספורים, ולכן חייבים לדעת לשחות. איך מגיעים: נוסעים בכביש 90 (כביש הבקעה), פונים בצומת הנצי"ב לכיוון כביש 6678 לשלושת הקיבוצים טירת צבי, שדה אליהו ועין הנצי"ב. חולפים על פני עין הנצי"ב ופוסחים גם על הכניסה לשדה אליהו. 500 מטר משם פונים ימינה לכיוון החממות. נוסעים בכביש העפר לעבר הברושים ושם מחנים. עוברים תלולית עפר לכיוון חממות הרימונים, והולכים בשביל המתעקל שמאלה כדקה. למי מתאים הטיול: גם פעוטות יצעדו בקלות בשביל.

עין נזם, בסמוך לשדה אליהו בבקעת הירדן, צילום: תמר וילרפורט עין נזם, בסמוך לשדה אליהו בבקעת הירדן | צילום: תמר וילרפורט עין נזם, בסמוך לשדה אליהו בבקעת הירדן, צילום: תמר וילרפורט

עין אשקף, הרי ירושלים

הנביעה היוצאת מתוך מערה קטנה בהר היא מקסימה, וגובה המים בבריכה שאליה מתנקזים המים כמטר. יש במקום בריכה נוספת, הנמצאת כיום בשיפוץ, וכשזה יסתיים וייפתח הקישור בין השתיים יירד מפלס המים בראשונה לטובת השנייה. איך מגיעים: נוסעים לכיוון בית החולים הדסה עין כרם, ובין שתי הכניסות אליו פונים למושב אבן ספיר. עוברים את הכניסה למושב ובוחרים בכביש הסלול השמאלי. כשנוסעים לכיוון הלולים בפאתי המושב ורואים עץ ברוש גדול, מחנים משמאל ויורדים בשביל שאינו מסומן אבל ברור מאוד. בפיצול השביל יורדים ימינה. אחרי כמה דקות רואים מימין בריכה ענקית ויבשה (בינתיים), שבימים אלה עוסקים בשיפוצה שלושה סטודנטים שוחרי טבע. יורדים במדרגות ופונים ימינה ללכת בסבך אל הנביעה. למי מתאים הטיול: המסלול מתאים גם לילדים מגיל 4–5.

גב בנחל קינה, צפון הנגב

הגב גדול, אורכו יותר מ־10 מטרים, והוא מלא כל השנה במים ירקרקים שאינם קרים בגלל החשיפה לשמש. איך מגיעים: בכניסה לערד פונים לאזור התעשייה. ממשיכים ישר בכיכר למנחת המטוסים. פונים ימינה ונוסעים עליו. 100 מטר לפני סופו פונים שמאלה לדרך עפר המסומנת כחול. הכביש משובש, אבל עביר גם לרכב משפחתי. נוסעים עם השביל הכחול עד פיצול שבילים, שבו פונים ימינה, בפיצול הבא שמאלה ושוב שמאלה עד החווה של מוסא. שם מחנים. הולכים בשביל הכחול עד המפגש עם השביל הירוק, היורד אל ערוץ הנחל היבש. תחילה מגיעים לראש המפל הגבוה בנחל קינה ובהמשך יורדים אל הגב. למי מתאים הטיול: לילדים מגיל 12. פרטים: מומלץ לשלם למוסא בעבור השמירה על הרכב 15 שקל ליום. לתיאום: 057-7744249 או 050-5305672.

הגב בנחל קינה, בסמוך למנחת המטוסים בערד, צילום: ערן גל-אור הגב בנחל קינה, בסמוך למנחת המטוסים בערד | צילום: ערן גל-אור הגב בנחל קינה, בסמוך למנחת המטוסים בערד, צילום: ערן גל-אור

סייע בהכנה: דוד גל־אור, מורה דרך ומנכ"ל חברת "מסלולים: להתאהב בארץ מחדש"