אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החיפוש העצמי של מנהלת המחקר ביאהו ישראל צילום: דורון גולן

החיפוש העצמי של מנהלת המחקר ביאהו ישראל

יאהו ישראל מהווה חוליה מרכזית במעבר האסטרטגי שעושה ענקית האינטרנט מפיתוח טכנולוגיות חיפוש להתמקדות בתוכן. המעבר הזה מאפשר לד"ר יואל מארק, מבכירי חוקרי החיפוש ברשת, לנהל קבוצת מחקר אקדמית שמטרתה לענות על השאלה - מה הגולשים רוצים

12.10.2009, 15:11 | אסף גלעד

לא היה קל למצוא בחודשים האחרונים את ד"ר יואל מארק, הרכש החדש של יאהו בישראל. את החודשים הראשונים בתפקידה החדש כמנהלת קבוצת מחקר ביאהו בילתה בעיקר בנסיעות לעמק הסיליקון ולברצלונה, שם השתתפה בדיונים ובתדרוכים שהועברו לכל מנהלי החברה לקראת המעבר לאסטרטגיה החדשה של יאהו, שהושקה לפני שבוע.

את מנכ"לית החברה קרול בארץ מארק עדיין לא פגשה, אך זו שלחה לה מכתב אישי ביום הולדתה, שחל ביום הצטרפותה ליאהו. "בארץ היא מדהימה, למרות שיצא לה דימוי של אישה קשוחה", אומרת מארק. "אני לא רגילה לראות נשים בעמדות כוח כמוה".

לאחר שיאהו הפקידה את עסקי החיפוש שלה בידי בינג של מיקרוסופט במודל של מיקור חוץ, ויתרה החברה למעשה על המירוץ אחרי טכנולוגיות חיפוש חדשניות, והיא הכריזה על מיקוד כמעט מוחלט בשירותי תוכן, תוכנית שתלווה במסע פרסום בהיקף של 100 מיליון דולר. מעתה תתמקד יאהו בנכס המרכזי שלה: 580 מיליון משתמשים בחודש, מרביתם בארה"ב, שפותחים את הגלישה שלהם ברשת בדף הבית של יאהו.

מארק. "יש שלב בקריירה שלך שבו אתה שואל את עצמך אם מה שאני עושה הופך אותי למאושר", צילום: דורון גולן מארק. "יש שלב בקריירה שלך שבו אתה שואל את עצמך אם מה שאני עושה הופך אותי למאושר" | צילום: דורון גולן מארק. "יש שלב בקריירה שלך שבו אתה שואל את עצמך אם מה שאני עושה הופך אותי למאושר", צילום: דורון גולן

יאהו מבקשת לנצל את היתרון התחרותי שלה בהגדלת מספר הגולשים בדף הבית על ידי התאמת תכנים לגולשים, כמו למשל לאפשר גישה לכל החשבונות ברשתות החברתיות מעמוד אחד, עדכון של RSS מאתרים שנצפים בתדירות גבוהה ועוד. אחת הדרכים היצירתיות שעליה הכריזה בחודש שעבר סמנכ"לית השיווק של יאהו, אליזה סטיל, קשור דווקא להגדלת כמות הפרסומות בדף הבית, ולהגברת השילוב בינן לבין התכנים המבוקשים על ידי הגולשים. לפי מחקר פנימי שנערך ביאהו, 77% מתוך מדגם של מעל 1,000 גולשים ביקשו יותר מודעות פרסום באתר, ובתנאי שיהיו רלבנטיות עבורם.

שינוי מתבקש

 

"תמו הימים שבהם המשתמש משלם עבור תוכן", אומרת יואל מארק, מנהלת המחקר החדשה ביאהו ישראל, "בפעם האחרונה שהוצאתי כסף על שימוש באינטרנט היה קניית הדומיין Yoelle.com שרכשתי מיאהו. עד היום הוא בבעלותי, והוא משמש כהומפייג' הראשי שלי. אבל כשאתה מנהל אתר גדול, כמו Yahoo.com, כל מה שאתה צריך לעשות זה רק לעניין את המשתמש, בלי לשכנע אותו להוציא כסף מהכיס. הוא כבר יעשה מה שמתחשק לו".
קרול בארץ (משמאל) עם מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר, לאחר ההודעה על שיתוף הפעולה, צילום: בלומברג קרול בארץ (משמאל) עם מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר, לאחר ההודעה על שיתוף הפעולה | צילום: בלומברג קרול בארץ (משמאל) עם מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר, לאחר ההודעה על שיתוף הפעולה, צילום: בלומברג

עבור יואל מארק, אחת הגורואים העולמיים בתחום החיפוש ועד לאחרונה אחד מעמודי התווך המרכזיים של גוגל בישראל, השינוי שעוברת יאהו בימים אלה הוא מתבקש. "בארה"ב יאהו נחשבת לדומיננטית בעיקר בתכנים, ופחות בחיפוש. וזה בסדר גמור: אנשים קמים בבוקר לא בשביל לחפש אלא בשביל למצוא את מה שהם צריכים. לכן החוכמה היא לא לסייע למשתמש בחיפוש, אלא להביא לו מלכתחילה את כל מה שהוא צריך", הוא אומרת. 

מארק תנהל ממשרדי יאהו בחיפה קבוצת חוקרים, בעלי תואר דוקטור כולם, שיאתרו דרכים חדשות להציג מידע שאינו תלוי שאילתת חיפוש. לאחר שצמחה בגוגל - שמפורסמת בעיקר ביכולתה לאגד את כל המידע ברשת ולהציג אותן בצורה מדורגת נוחה למשתמש, עבור מארק השלב הבא הוא להציג כל המידע הרלבנטי שאפשר להעלות על הדעת - על גבי דף הבית.

"תחום החיפוש סובל מקיבעון"

שלא תטעו. מארק לא התייאשה מתחום החיפוש, שלדבריה הוא עדיין "הלחם והחמאה" של האינטרנט. אם יש אדם אחד בישראל שמזוהה יותר מכל עם התחום, הרי זו מארק. כבר ב-1989 השלימה מארק במסגרת עבודת הדוקטורט שלה מחקר באחזור מידע לצורכי שחזור והציגה אותו בפני מעבדות יבמ ישראל. בהמשך ניהלה את המחקר בתחום ביבמ במשך 17 שנה, ומאוחר יותר עברה לנהל את תחום החיפוש במשרדי הפיתוח של גוגל בחיפה.

אלא שאחרי 20 שנה של תיאוריה ומעשה בעולם החיפוש, מארק מחפשת משהו חדש. "רציתי להתרחק מעט מהתחום שלמעשה סובל מקיבעון. הרי ביסודה, הפרדיגמה הבסיסית של החיפוש לא השתנתה בשנים האחרונות. עיקרון השאילתא שבעקבותיו מוצגות התוצאות, שהגה החוקר ג'רי סלטון, מייסד התאוריה של מנוע החיפוש, נותר כשהיה. מה שהשתנה הוא שמאז הצטברו לנו המון נתונים שיכולים ליצור לנו תמונה מלאה יותר של הצרכים שלנו כבני אדם. כשאני מנסה לחשוב על מה אני צריכה באמת כשאני מעוניינת לנסוע לחופשה באיטליה הייתי רוצה מחשב שימצא לי חופש באיטליה, ולא דווקא טיסה או בית מלון. אפשר לתת היום תוצאות לחיפוש שאינן ממוינות. עובדה, אתה רואה את זה באתרים כמו בינג ו-וולפראם אלפא".

בשביל ליצור פרסונליזציה אמיתית כמו שיאהו רוצה צריך להפר כמה כללים בסיסיים בפרטיות.

"אין צורך בכך. לכל מאיתנו יש המון מאפיינים ותחומי עניין. אז נכון שכל אחד מאיתנו הוא מאוד מורכב ומגווון, אבל כל אחד מהפנים האלה שיש לנו מופיע אצל קהילה שלמה של אלפי גולשים אחרים, שניתנת לאפיון. אם נזהה אצלך עניין בטניס, נוכל לספק לך את המידע שנספק גם לעוד מאות אלפי חובבי טניס, ואם אתה מעריץ של פדרר נוכל להתמקד ספציפית במשחקים שלו ולהביא לך את המידע הזה לפי סדר העדיפות שמתאים לך ביחס לתחומי העניין האחרים שלך".

אז בעצם יאהו הופכת לעוד אתר אינטרנט שמנסה לחזות מה ואיך הגולש רוצה. יש עוד מאות כאלה שהחלו לפניו. 

"נכון, אבל ליאהו יש את הסיכוי הגודל ביותר להצליח. וזה הלקח של CUIL, המיזם שפרש מגוגל וניסה להתחרות בו. מה שהפיל אותו היה מיעוט המשתמשים שפגע ביכולת שיפור האלגוריתם שלו. אתה יכול לפתח את הנוסחה המנצחת לכל חיזוי על הנייר, אבל בשביל לבחון את הצלחתו ולהתאים אותו למציאות אתה חייב בסיס רחב מאוד של משתמשים, כל אחד מהם משפר במקצת את האלגוריתם. אם תלמד על הרבה אנשים, תלמד על הרבה דברים".

מארק כבר הפנימה את העובדה שהיא איננה על פסגת העולם. בגוגל ניהלה את אחד ממיזמי החיפוש המשפיעים ביותר בתעשיה, כשהוציאה לשוק את Google Suggest - יישום מקוון המשלים אוטומטית את הטקסט המוזן בשורת החיפוש, כאילו מנחש את כוונת המחפש. בתפקידה החדש ביאהו, היא כבר מרגישה כאנדרדוג לכל דבר. "היתרון של יאהו הוא היותה מספר 2 בשוק, וכשאתה לא ראשון הסיכונים שאתה יכול לקחת גדולים יותר".

אבל מארק לא הפחיתה ביכולותיה של יאהו עוד כשעבדה שתי קומות מעל, במשרדי גוגל. היתה זאת דווקא מתחרתה דאז, יאהו, שהוציאה תחת ידה את המוצר המקביל ל-Google Suggest שנה לפני גוגל, מוצר שכונה Yahoo! Assist. יאהו השיקה עוד הרבה לפני גוגל מוצרים נוספים שמאוחר יותר זכו לגרסת חיקוי מצדה, כגון פלטפורמת החיפוש בוויקיפדיה - Search Monkey וה-Search Pad, שפותח בקבוצה שבה עובדת כיום מארק, יישום הזוכר את החיפושים השונים שביצע הגולש ומאפשר לו לארגן אותם בצורה חכמה. מוצר דומה פותח בגוגל תחת השם Google Notebook, אך בעקבות המשבר הכלכלי הוחלט להשהות את פיתוחו.

געגוע למחקר ללא שיקולים מסחריים

הדרך שבה חצתה את הקו מגוגל ליאהו היתה מובנת מאליה. מארק מפחיתה בקשר בין עזיבתה להכפפתה למנהל האתר התל אביבי של גוגל, פרופ' יוסי מטיאס, ערב עזיבתה. "אדם לא עוזב מקום עבודה בעקבות סיבה אחת. יש שלב בקריירה שלך שבו אתה שואל את עצמך אם מה שאני עושה הופך אותי למאושר". מארק, כך מסתבר, תמיד היתה בקשר מחקרי עם מנהלי הצוות האקדמי של יאהו, ריקרדו באזה-ייטס הספרדי וההודי פרבהאקר רגהאבן, אותו עוד הכירה מתקופתה ביבמ, שניגשו אליה במהלך אחד הכנסים האקדמיים עם הצעת עבודה לה לא יכלה לסרב. "זה כמו חברים מהלימודים. אתה שומר עם רובם על קשר ופוגש אותם בכנסים המקצועיים".

את גוגל עזבה כי התגעגעה למחקר, וביאהו היא תנהל קבוצת מחקר סגורה, פטורה משיקולים מסחריים, ומחוברת בטבורה לקהילה האקדמית. הישג, על פי מארק, אינו עלייה במניית יאהו או אפילו מוצר חדש וחדשני. כעת תימדד מארק בכמות הפרסומים שהיא והחוקרים שאיתה יוציאו תחת ידם. אחד מהחוקרים במרכז זכה לאחרונה בפרס המאמר המצטיין בכנס השנתי העוסק בכריית מידע (data mining) ויהודה קורן, חוקר במרכז הפיתוח של יאהו, היה חלק מהקבוצה המנצחת בתחרות של נטפליקס האמריקאית למציאת נוסחה למנוע המלצה לסרטים.

קבוצת המחקר החדשה של מארק תכונה "קבוצת המחקר", והיא תתווסף על קבוצת המחקר הקיימת של ד"ר רוני למפל, המכונה "קבוצת המדע" ומפתחת טכנולוגיות חדשניות למוצרי החיפוש של יאהו. "בגוגל עסקתי בעיקר בהנדסה ממוקדת פנימה, כאן המחקר הוא חיצוני וזה מרענן מאוד. רוב מנהלי החברות האמריקאיות בארץ עובדים במודל של בקשת מימון מההנהלה הזרה על פי פרויקטים. אתה צריך שנה אחר שנה למכור את האנשים שלך ואת הצורך בהם. מעבדות יאהו פועלות באופן שונה. פה אתה לא רואה אנשים חכמים מבזבזים זמן להכין הצעות אלא מתמקדים אך ורק כמעט רק בטכנולוגיה, ההישגים שלך נמדדים במדד האקדמי. זה פרדוקס, הרי יאהו היא חברה עסקית ממוקדת רווח".

תגיות