אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
על רקע תוכנית ההבראה בצים - בנקים זרים על ענף הספנות: "הרע מאחורינו" צילום: בלומברג

על רקע תוכנית ההבראה בצים - בנקים זרים על ענף הספנות: "הרע מאחורינו"

קרדיט סוויס, גולדמן זאקס ודויטשה בנק אופטימיים בנוגע לענף ההובלה הימית: כבר ב-2010 יגיעו החברות בענף לאיזון, וב-2011 ירשמו רווחיות

12.10.2009, 22:19 | סיון איזסקו

"חודש יוני מסמן את נקודת המפנה בשוק ההובלה הימית, הן מבחינת נפח ההובלה והן מבחינת תעריפי ההובלה. המחירים התחילו לעלות ומגמה זו צפויה להימשך. ההתאוששות של הסקטור החלה". כך קובע בנק ההשקעות קרדיט סוויס, בסקירה על ענף ההובלה הימית, שמצאה את דרכה לעיתונות הכלכלית בדיוק בימים בהם מתגבש הסדר החוב בצים. המסקנה: גם להערכות אלו יש להתייחס בערבון מוגבל, שכן הן נכתבו על ידי אנליסטים שהיכולת שלהם לחזות את מגמות השווקים מוטלת בספק.

ובכל זאת, בבנק השוויצרי מעריכים כי חברות בענף הספנות יתקרבו לאיזון תפעולי בשנת 2010 ויעברו לרווחיות כבר ב־2011. הערכות אלו קצת יותר אופטימיות מהתחזית שהחברה לישראל הציגה לבעלי מניותיה במסגרת תוכנית ההבראה שהיא מבקשת לאשר בחברה־הבת צים. לפי הערכותיה של צים, "המצב הבעייתי היום בשוק ההובלה הימית יימשך במהלך 2009 ו־2010, ורק ב־2011 תחל בשוק התאוששות הדרגתית, אשר תתאפיין בשיפור בשיעורי ניצול האוניות ובעלייה בדמי ההובלה באופן שיאפשר החזר הון ורווחיות".

הזמנות חדשות מסין

את עבודת המחקר שלו מבסס קרדיט סוויס על כמה פרמטרים מאקרו־כלכליים, שהשיפור בהם עשוי להשפיע, להערכתו, על ענף הספנות. אחד הנתונים הוא מדד מנהלי הרכש האמריקאי ISM (Institute of supply management), שהצביע לאחרונה על ירידה חריפה במלאים בסקטור היצרני ועל זינוק בהזמנות חדשות של מוצרים. להערכת האנליסטים של הבנק, שוק ההובלה הימית, המפגר בדרך כלל אחרי המדד בכמה חודשים (עקב הזמן הקיים בין ייצור המוצר לשליחתו), מראה לאחרונה נתונים חיוביים - ביטוי לשינוי המגמה שהחל במדד לפני חצי שנה.

בקרדיט סוויס מציינים גם את העלייה החדה בנפח ההובלה בקונטיינרים היבשתיים בתוך ארצות הברית מתחילת אוגוסט, את העליות בתעריפי ההובלה בין אסיה לאירופה מאמצע יוני ואת העליות החדות בתעריפי ההובלה לארה"ב מאמצע אוגוסט האחרון. עוד מציינים בבנק כי המדד העוקב אחר ההזמנות החדשות ליצוא מסין שינה מגמה, ומתחילת השנה הוא רשם עלייה משמעותית.

גם בבנק ההשקעות גולדמן זאקס מביעים אופטימיות. בסקירה על שוק הספנות האסייתי מתחילת ספטמבר מעריכים האנליסטים שתירשם עלייה חדה בכמויות המובלות כבר ברבעון הרביעי של השנה. גולדמן זאקס צופה עלייה של 35% בכמויות המובלות בין הרבעון הראשון של 2010 לרבעון הראשון של 2009. כמו כן, הוא צופה כי ב־2009 תירשם עלייה של 10.1% בכמויות, וב־2011 עלייה נוספת של כ־4.6%.

במקביל, בגולדמן מעריכים כי תעריפי ההובלה הימית יעלו בכ־7.3% בשנת 2010, ושנה מאוחר יותר תירשם עלייה נוספת של כ־5%. אולם, למרות הערכות אלו, האנליסטים מציינים כי בטווח הקצר עשוי אף להירשם מחסור בהיצע, שיוביל לעליות מחירים מהירות יותר. בשורה התחתונה, בבנק צופים כי כלל החברות (שתחת סיקורם) בסקטור יעברו לרווחיות כבר ב־2010 ויציגו רווחים משמעותיים כבר ב־2011.

שיפור במאזן הביקוש

גם בדויטשה בנק מעריכים כי הסקטור מצוי בנקודת מפנה חיובית. בסקירה מאוגוסט הוא כותב כי הרע בענף מאחורינו, והתחזית הנה לשיפור. בדויטשה בנק אופטימיים יותר מהתחזיות שסיפק גולדמן זאקס, וצופים עלייה של 7.1% בכמויות הקונטיינרים המובלים באוניות ב־2010 ו־2011, וכן צופים עליית תעריפים בהיקף של 7.5%–15% כבר ב־2010.

בדויטשה בנק מציינים לחיוב את העובדה כי בחודשים האחרונים כ־30%–50% מהיקף האוניות החדשות שהיו אמורות להיכנס לענף נדחו או התבטלו, מהלך שמביא לירידה חדה בצד ההיצע. להערכת הבנק, רוב החברות יהיו קרובות לאיזון כבר בשנת 2010 ויציגו רווחיות בשנת 2011.

תגיות