אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוזמה וירטואלית צילום: בועז אופנהיים

יוזמה וירטואלית

אין סיבה הגיונית להכניס מפעילים וירטואליים לארץ, אבל זה לא יעצור את משרד התקשורת

13.10.2009, 07:57 | גילעד נס

בסוף יוני, מעט לפני שפרשה הכנסת לחופשת הקיץ שלה, הודיעה ועדת הכלכלה כי לעם ישראל צפוי יום חג: בחוק ההסדרים הוכנסו סעיפים שיאפשרו את כניסתם של מפעילי סלולר וירטואליים לישראל. מפעיל וירטואלי (MVNO) הוא ספק שירות שאינו מחזיק ברשת פיזית משלו, ו"רוכב" על תשתית של ספק קיים, לאחר שהגיע עמו להסכמים עבור השימוש בתשתית. הוועדה חייבה את שר התקשורת להתקין עד אוקטובר תקנות שיאפשרו מהלך כזה, אך העיפו מבט בלוח השנה וראו כי המועד חלף, ובאופן לא מפתיע אין בנמצא אף לא תקנה אחת.

וטוב שכך. בניגוד לאווירת "המפעיל הוירטואלי הוא הדבר הטוב ביותר מאז הלחם הפרוס!", שלא מעט גורמים בשוק התקשורת הישראלי מנסים למנף, ההייפ שסבב את המפעילים הסלולריים בעולם התמתן והתמקד. קל מאוד לנפנף בנתוניה של נערת הפוסטר של המפעילים הווירטואליים, וירג'ין מובייל, כדי להוכיח את נחיצות המודל בישראל, עד שבדיקה מעמיקה יותר מובילה למסקנה שהצלחתה הכמעט יחידה היתה בשוק הבריטי (לאחרונה נרכשה הפעילות האמריקאית שלה בידי ספרינט, בעסקה שבעיקר מנעה מאותה פעילות להגיע לפשיטת רגל). בלא מעט שווקים אחרים, ובכללם במדינות שהרכב האוכלוסייה ומידת אימוץ הטכנולוגיה שלהם דומות לישראל, ראתה וירג'ין מובייל שאין היגיון עסקי לשכפל את המודל שהצליח בבריטניה.

מצבותיהם של מפעילים וירטואליים מבתים עשירים, דוגמת דיסני, ESPN ו־Amp'd, שנשבו גם הם בחלום הפעילות על גבי רשת של מפעיל קיים, צריכות לשמש תמרור אזהרה מפני אימוץ כל טרנד לפני שהתאמתו לשוק הישראלי נבדקה. גם חברת הייעוץ NERA המליצה לשר התקשורת אז, אריאל אטיאס, שלא לכפות על השוק מפעיל וירטואלי אלא לאפשר אותו, כלומר לזרוק את הכפפה לשוק ולראות אם יש בנמצא מי שירימה.

האמת רחוקה מהפרסומים

נערת הפוסטר השנייה של תומכי ה־MVNO היא Boost Mobile, שבוודאי קראתם לאחרונה על הצלחתה לעורר לכאורה את השוק האמריקאי למלחמת מחירים, בהציעה חבילות שיחה וגלישה ללא הגבלה במחיר קבוע. אלא שגם כאן האמת רחוקה מהפרסומים — Boost היא חברה־בת בבעלות מלאה של ספרינט־נקסטל, אותו מיזוג שניסה להכליא בין חברת סלולר מתקדמת יחסית לחברת iDen צולעת. המותג Boost פשוט נולד מחדש בקרב אנשי השיווק של ספרינט, שביקשו לפנות לקהל שלא היה מעוניין בטלפונים דור שלישי, והיה מוכן להסתפק ברשת הפשוטה של נקסטל לשיחות קוליות, הודעות SMS וגלישה במהירות של דור 2.5. אין ספק ש־Boost הצליחה לגייס בשביל ספרינט לא מעט מנויים, אולם אם Boost היא מפעיל וירטואלי, הרי שגם אסקייפ, פעילות המיתוג לצעירים של פלאפון בתחילת העשור, היתה מפעיל וירטואלי. האם Boost הביאה את השוק האמריקאי למלחמת מחירים? אולי, אבל באותה מידה היתה יכולה מירס לעשות בדיוק אותו דבר בישראל.

השקעה לא משתלמת

סקירה של פעילות המפעילים הווירטואליים בעולם מניבה בעיקר שני קהלים עיקריים שבקרבם עשוי מפעיל וירטואלי למצוא פרנסה: קהלי מיעוטים אתניים, ופעילות המגיעה מטעם רשתות קמעונאות. הטלפונים הכשרים של ספקיות הסלולר מוצעים במחירים זולים למגזר החרדי, ובקרב שלוש החברות מתבצעת פעילות ממוקדת עם הקהל הרוסי. האם מפעיל וירטואלי שיפנה לקהל האתיופי הוא הגוף שימציא מחדש את התחרות בשוק הסלולר הישראלי? סביר להניח שלא.

גם בקרב רשתות הקמעונאות לא צפויים להיות קופצים על עגלת הווירטואל — אם מחשש להתערבות רגולטורית (שופרסל, חברה־אחות של סלקום, כזכור) או סתם כי בקרבן יושבים אנשים שמסוגלים לחשב את שיעורי הרווח המצומצמים שהתחום מניב בעולם, ולהחליט שההשקעה אינה משתלמת. משרד התקשורת וועדת הכלכלה יכולים להזמין את המפעילים הווירטואליים לישראל ב־2010, אולם ספק אם האחרונים יבחרו לנצל את ההזמנה.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
כמעט צודק
גלעד, ומה בנושא שיפור ניצולת של רשתות קיימות? מה אם פלאפון, שכרגע יש לה עודף קיבולת ברשת תוכל למכור אותו למפעילות וירטואליות. ומה בנושא איפשור ניידות קלה יותר בין רשתות? בכל השווקים האירופאיים יש ארבע רשתות משמעותיות בהגדרה - שתיים של 900 ושתיים של 1800 ובחלק גם רשת דור שלישי עצמאית נוספת - אצלנו יש שלוש. מפעיל וירטואלי יכול גם להניע את שוק המכשירים התקוע על ידי הצעות של מכשירים ייחודיים.
מאיר דויטש  |  14.10.09
5.
קישקוש מאחד שממש לא מבין
גרתי ב4 מדינות ובכל אחד מהם יש 1 או יותר מפעילים וירטואלים. בכל המדינות האלו המחירים צנחו. אז מי אמר שזה לא טוב? לצרכנים זה מעולה. אולי כותב הכתבה הוא שליח של אחד מהחברות הסלולריות? אגב, ישראל זאת אחת מהמדינות היחידות בעולם שמחירי זמן האויר עולים. רבותי אין פה תחרות, כל החברות מציעות פחות או יותר אותו דבר
13.10.09
4.
לא מבין מה הבעיה. מה זה עניינו של מישהו, מלבד המשקיעים, אם יצליח מהלך של מפעיל וירטואלי או יכשל?
הממשלה, מטרתה לתת את האופציה. אם השוק יקבל מפעיל וירטואלי- יופי, אם לא- לא צריך. על עצמי באופן אישי, אוכל להגיד דבר כזה: מי שיתן לי אפשרות לדבר מהפלאפון ולשלוח SMS במחיר יותר זול מאשר מה שאני משלם עכשיו- אני עובר אליו. זו השורה התחתונה. אם יצליח המפעיל החדש לעמוד בתנאי כזה- יופי לי. אם לא, אז כמו כל חברה אחרת שאני לא משתמש בשירותיה- מה אכפת לי. וכל הברבורים על האם תצליח החברה או לא תצליח או מה לא...כמוה כבירבורים על האם לאפשר ליוסי לפתוח מכולת מצליחה בשכונתו או שהוא יכשל. זה לא עניינו של איש מלבד יוסי. ינסה - יראה (כמובן לאחר שיבנה תכנית עסקית ראויה). ד"א משום מה שכחת לגמרי את אוכלוסיית הטכנופובים או סתם אנשים אדישים שכוללת בתוכה את רוב האוכלוסיה מעל גילאי 50 פלוס-מינוס.
13.10.09
לכל התגובות