אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איפה הכותונת? המלחמה על המותג יוסף קז'ואל צילום: יריב פיין

איפה הכותונת? המלחמה על המותג יוסף קז'ואל

בין השותפים במותג יוסף קז'ואל קיים סכסוך משפטי שמתברר בימים אלה במסגרת הליך גישור. בינתיים המעצב יוסף פרץ, שהוא גם אחד השותפים וגם הבעלים של המותג יוסף, לא מוכר את ליין הקז'ואל בחנויותיו

14.10.2009, 11:24 | הדס שואף וגלי ברגר

באפריל 2008 השיק המעצב יוסף פרץ את קולקציית המותג החדש יוסף קז'ואל בתצוגת אופנה חגיגית בחוף גורדון בתל אביב. המותג היומיומי היה שונה בתכלית מקו הערב שמוביל יוסף כבר יותר מעשר שנים. הקולקציה החדשה עוררה סקרנות, שכן יוסף, שהתחיל לפני כעשור כמעצב בגדי מועדונים, נחשב למעצב מוביל ומוערך בסצינה המקומית. לצד הציפיות ליוו את הקו החדש גם סימני שאלה — האם מותג הקז'ואל יצליח לשמור על האופי הייחודי של המותג ועם זאת להיות מסחרי.

הליין החדש אוגד בחברה חדשה שיוסף אחז ב־30% ממניותיה, עופר אוחנה ב־19% ואוטו נועה בראשותו של דרור דויד ב־51%. בימים אלו נודע ל"כלכליסט" כי קיים סכסוך בין השותפים, וכי קולקציית סתיו־חורף 2009/10 של המותג יוסף קז'ואל לא מוצגת בחנויות המעצב, ואפשר למצוא אותה רק בנקודות מכירה חיצוניות. עוד נודע כי הצדדים נמצאים בימים אלו בהליכים מתקדמים של גישור, אשר שניהם טוענים כי הוא עומד להסתיים לשביעות רצונם.

לינור אברג לינור אברג'יל, בקולקציית הקיץ | צילום: דודי חסון לינור אברג

ההתחלה נראתה מבטיחה. לתצוגה הראשונה של יוסף קז'ואל, שהתקיימה בבית קפה על חוף גורדון, התלווה קטלוג מרשים עם הפרזנטורית ליאל דניר, וגם קולקציית הקיץ הושקה ללא כל בעיה — הפרזנטורית הנבחרת היתה הפעם לינור אברג'יל. נראה היה כי המותג מצליח לחלחל לשוק המקומי, והוא נמכר בחנויותיו של פרץ ובחנויות נוספות ברחבי הארץ, דוגמת פקטורי 54 ו־NYOU. העונה הראשונה היתה מוצלחת מאוד: הבגדים שמרו על הקו הייחודי שמאפיין את יוסף — גזרות מתוחכמות, תיפורים מעניינים וכדומה. קולקציית הקיץ היתה מוצלחת פחות.

קשה להתרחב

זאת לא היתה הפעם הראשונה שיוסף משיק קולקציה עממית יותר — בעבר כבר עיצב ליין זול יחסית למשביר לצרכן, אשר ירד מהקולבים זמן קצר, קצר מדי, לאחר הופעתו.

האם גם הפעם מדובר בהרפתקה קצרת מועד? שיטוט בחנויותיו של יוסף ברחבי העיר ושיחה עם המוכרות מגלים כי המותג אינו נמכר בחנויות. במקומו מוצג קו קז'ואל קטן לחורף שנמכר תחת המותג יוסף.

דובריו של יוסף סירבו להגיב בעניין. דויד, לעומתו, מודה כי קיימת בעיה בין השותפים — פעוטה, כדבריו. עם זאת הוא אומר: "קולקציית החורף נמצאת בחנויות מ־20 באוגוסט ופוזרה ביותר מ־40 נקודות מכירה, לרבות NYOU ופקטורי 54. העונה יש גידול בהזמנות, ואנחנו מוציאים כעת מחזור שני של בגדים". לשאלה האם יוסף ימשיך להיות המעצב של יוסף קז'ואל גם בעונות הבאות השיב דויד כי עדיין אין החלטה בעניין.

יוסף אינו המעצב הראשון שמנסה להתרחב ולהיכנס לנישות נוספות, וגם לא הראשון שמתקשה בכך. מקרה מבחן מעניין הוא זה של המותג אירית ליין, של המעצבת אירית סימון. המותג הלך והתרחב עד שסכסוך בין השותפים צביקה אסור (אשר יחד עם אירית החזיק 67% מהמותג) והאחים זליכה, הבעלים של חברת ניו אימג', הביא לכך שאירית פשוט הפסיקה לבוא לעבודה.

יוסף פרץ. האם גם הפעם מדובר בהרפתקה קצרת מועד?, צילום: יריב פיין יוסף פרץ. האם גם הפעם מדובר בהרפתקה קצרת מועד? | צילום: יריב פיין יוסף פרץ. האם גם הפעם מדובר בהרפתקה קצרת מועד?, צילום: יריב פיין

סכסוך זה לצד החיפוש הממושך אחר משקיע פגע בפעילות החברה ובחוזק המותג, ובסופו של דבר הוא נמכר לג'אמפ. כשנתיים לאחר הרכישה נקלעה ג'אמפ לקשיים ופנתה לבית המשפט בבקשה להקפאת הליכים. בעוד ג'אמפ נמכרה לאבי מלכה, מהבעלים של רשת ml, שמשמש כעת כמפעיל הזמני שלה תחת צו בית משפט, לאירית לא נמצא קונה, ובית המשפט פסק כי הרשת תלך לפירוק. רק ברגע האחרון נמצא רוכש בדמותו של אריה כהן, יהודי המתגורר בבריטניה, בעלי חברת האופנה אמיקה־מיס לגוט. כהן רכש את הרשת תמורת מיליון שקל בלבד. גם אסור התעניין ברכישה מחודשת של הרשת, אלא שלא הגיש בפועל הצעה.

שמו של אסור עלה גם במקרה זה. אסור מודה: "עזרתי מעט בליווי העסקי הראשוני. אני עושה זאת עם עוד מותגים, אך אינני קשור למותג כיום", ומדגיש: "אין לי כל קשר למותג יוסף קז'ואל ואינני מעוניין להיכלל בכתבה עליו".

אשר ליוסף, אי אפשר לקחת ממנו את ההצלחה בבניית המותג, שחי ובועט כבר עשור; אבל יש הבדל מהותי בין מכירה בחנויות בתל אביב לבין ייצור בכמויות מסחריות, הפצה לנקודות מכירה והתמודדות עם החזרות ועם עוד בעיות לוגיסטיות כאלה ואחרות, שהן חלק מעולמו של שחקן גדול בשוק האופנה. גם ניהול שותפות הוא תמיד דבר מסובך, וניהול שותפות שמביאה מימון אך לא ערך נוסף עשוי להיות בעייתי עוד יותר. כדי ששותפות כזו תצליח עליה להיות מנוהלת בידי בעלי ניסיון והבנה בתחום, אך אין ערובה להצלחה אפילו כששני הגורמים מבינים בקמעונות — ולראיה השותפות בין רמי שביט, מבעלי המשביר לצרכן, למנחם קופיץ, מייסד ג'אמפ, שהגיעה לבית המשפט ולבוררות.

זאת אולי הסיבה שבמותג יוסף מחזיק יוסף פרץ 100% מהחברה, וכאן, הוא מתעקש, העסקים רק פורחים. את החנות בשינקין הוא עתיד לסגור בחודש מרץ הבא — אבל לטובת פתיחתה של חנות גדולה במתחם התחנה החדש בנווה צדק.

תגיות