אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שעת ייעוץ: זכותו של נהג חסר ביטוח לפיצוי

שעת ייעוץ: זכותו של נהג חסר ביטוח לפיצוי

הכלל הקובע כי נהג חסר ביטוח אינו זכאי לפיצוי על נזקי גוף בתאונת דרכים, מטיל סנקציה אזרחית מרחיקת לכת על הנהג

14.10.2009, 10:04 | עו"ד משה גולדבלט

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הוא החוק המסדיר מ־1976 את זכותם של נפגעים בתאונת דרכים לפיצוי. בחוק נקבע העיקרון שלפיו כל משתמש ברכב זכאי לפיצוי בשל נזקי גוף שנגרמו לו בתאונת דרכים, ללא קשר לשאלה מי האשם בתאונה. ייתכן בהחלט כי נהג שיכור, שגרם לתאונה קשה, יישלח לכלא ורישיונו יישלל לתקופה ארוכה, אך זכותו לפיצוי לא תיפגע.

לכלל זכות הפיצוי כמה חריגים ממסגרת רשימה זו. לענייננו, החריג החשוב הוא הקובע כי נהג חסר ביטוח, או נהג שנפגע בתאונה ואין לו ביטוח מתאים, לא יהיה זכאי לפיצוי. אם ייפגע נוסע או הולך רגל עקב נהיגתו של אותו נהג, יפוצה הנפגע על ידי קרנית - קרן מיוחדת שהוקמה לשם פיצוי נפגעים אלה - אך קרנית תהיה זכאית להשיב לעצמה כל סכום ששילמה לנפגע מאת הנהג חסר הביטוח.

מדובר בהוראת חוק קשה הקובעת סנקציה אזרחית מרחיקת לכת ביחס לנהג חסר ביטוח. היא מותירה נהגים חסרי ביטוח, שנפגעו באופן אנוש, ללא פיצוי על פי החוק. במקרים שבהם נפגעו באופן קשה צדדים שלישיים, הרי שהנהג הפוגע ומשפחתו עלולים להתרושש, שכן מעטים מאוד יכולים לשלם את הפיצויים הנפסקים לנפגעים בתאונות קשות.

פיצוי לפי פקודת נזיקין

ההלכה המקובלת היא שנהג חסר ביטוח אינו רשאי לתבוע פיצוי על פי החוק, אך עומדת לו עילת תביעה על פי פקודת הנזיקין. רק במקרה שבו יוכל הנוהג חסר הביטוח להוכיח שהתאונה נגרמה באשמת צד שלישי יזכה בפיצוי על פי פקודת הנזיקין. ואכן, במקרים מסוימים יוכל לקבל פיצוי גבוה יותר, מאחר שבתביעות נזיקין רגילות לא קיימות מגבלות פיצוי הקיימות בחוק הפיצויים.

הנה, בפסק דין שניתן באחרונה על ידי נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה בלהה גילאור (ת"א 677־04), פסק בית המשפט פיצוי לנהג קטנוע שנהג ללא ביטוח כנדרש, ונפצע קשה מאוד, פיצוי נזיקין כולל קצבאות הביטוח לאומי בסכום כולל של כ־6 מיליון שקל.

לאחרונה, בעקבות כמה פסקי דין, נשמעה ביקורת על כך שבמקרים שבהם מצליח נוהג חסר ביטוח להוכיח שנפגע עקב רשלנות נהג אחר, סכומי הפיצויים הנפסקים עבור ראשי נזק מסוימים יכולים להיות גבוהים יותר מאשר אלו שהיו נפסקים לנהג מבוטח.

לביקורת זו אין כל הצדקה. נהג חסר ביטוח אינו מופלה לטובה, לא רק בשל העובדה שעליו להוכיח עילת תביעה בנזיקין ואם אין לו כזאת הוא יימצא חסר פיצוי, אלא מצבו פשוט מושווה לכל נפגע אחר שנפגע בנסיבות שאינן קשורות בשימוש ברכב מנועי, כמו למשל נפגע בתאונת עבודה שאינה קשורה לשימוש ברכב.

מחיר כבד לשיכחה

הנהג חסר הביטוח יכול להיות כל אחד מאיתנו, ששכח מטעמים אנושיים יומיומיים לשלם את תעודת הביטוח במועד. אנו נתקלים לא אחת בנהגים כאלה, והמשותף לכולם הוא שהם בדרך כלל נסעו עם ביטוח תקף, כפי שמוכח מההיסטוריה הביטוחית שלהם, אלא שתקלה, לחץ בעבודה או סתם שיכחה גרמו להם שלא לשלם את תעודת הביטוח במועד או לא לתת לסוכן הביטוח הוראה מתאימה.

את פוליסת ביטוח החובה יש לרכוש בדרך כלל מדי שנה והיא צמודה לרכב ולא לנוהג בו. הביטוח נכנס לתוקף ממועד התשלום בבנק, ועל כן ההסדר הנוהג כאן מחמיר יותר מהסדרי ביטוח אחרים. הסדר זה מזמין תקלות ויש לפעול כדי לצמצם ככל הניתן תקלות אלה - בהסברה, ביצירת הסדר ביטוח רב־שנתי גמיש ובדרכים נוספות. הטלת מחיר כבד כל כך בגלל נהיגה ללא ביטוח על נוהג שעשה כן בגלל שיכחה בתום לב אינה מוצדקת.

הכותב הוא עו"ד מומחה בתחום נזיקין ורשלנות רפואית ושותף במשרד גולדבלט, שטרס אנדראוס ויו"ר פורום זכויות החולה בלשכת עורכי הדין

קבלו ישירות למייל שלכם את החדשות האחרונות בתחום המשפט. לחצו להרשמה

תגיות