אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מייסד ומנכ"ל עדן טבע מרקט: "תנובה יודעים שאצליח. לכן הם שותפים שלי" צילום: איל פישר

מייסד ומנכ"ל עדן טבע מרקט: "תנובה יודעים שאצליח. לכן הם שותפים שלי"

3 מיליון שקל השקיע גיא פרוביזור בהקמת מפעל שייצר בשר עגלים שניזונו ממזון טבעי. בראיון לכלכליסט הוא מודה: "בלי רבוע כחול לא הייתי יכול לפתח את הרשת"

15.10.2009, 09:58 | אורנה יפת

שוק העופות והבשר בישראל הוא שוק פרוץ ולא ממותג: אדום אדום גרם לתנובה הפסדים של מיליונים בכל שנה, ומותג העוף טבעוף נמחק זמנית כשקרסה עוף העמק. העוף הלא ממותג הפך לאחד ממוצרי הלוס לידר, שרשתות השיווק מעמידות אותו בראש מלחמות המחירים שלהן, ומוכרות אותו במחירים שיורדים עד חצי שקל.

כל זה לא מפריע לגיא פרוביזור, מנכ"ל ומייסד רשת עדן טבע מרקט, להשיק את עדן הבשרים, מותג חדש של בשר טרי מעגלים שניזונו ממזון טבעי, ללא תוספים. פרוביזור לא היסס להשקיע 3 מיליון שקל בהקמת מפעל בכפר סבא, ועוד מיליון שקל בקמפיין רדיו ודיוור ישיר. נוסף על כך, הרשת תשיק באתר האינטרנט שלה חנות למכירת מוצרי המותג, ותציע שירות משלוחים עד הבית.

גיא פרוביזור מנכ"ל עדן טבע מרקט, צילום: איל פישר גיא פרוביזור מנכ"ל עדן טבע מרקט | צילום: איל פישר גיא פרוביזור מנכ"ל עדן טבע מרקט, צילום: איל פישר

"הרעיון הוא לייצר בשר ללא אנטיביוטיקה, בדומה למוצרי טבעוף", אומר פרוביזור. "עדן תהיה רשת השיווק הראשונה בארץ שתיקח על עצמה את האחריות לכל התהליך, מגידול העגלים עד המכירה לצרכן".

בשר מגידול אורגני

במסגרת המיזם חתמה עדן על שיתוף פעולה עם תנובה ועם משחטת דבח בגליל. "אנחנו מקבלים מהם עגלים שניזונים ממזון מן הטבע בלבד", מסביר פרביזור.

למה תנובה הסכימה לשתף פעולה עם מוצר שמתחרה באדום אדום?

"הם ידעו שאעשה את זה בכל מקרה, והם יודעים שזה יהפוך להצלחה ורוצים להיות שותפים לה".

מה ההבדל בין הבשר שלכם לזה הנמכר ברשתות השיווק?

"רשת שיווק לא יכולה לטפל בבשר שלה באופן עצמאי, כמונו, כי אין לה מפעל בשר משלה. המפעל שלנו מתמחה ביישון, בעיבוד ובטיפול בבשר.

"לרשתות גם אין שום בקרה על סוג העגלים שהן מקבלות. לנו יש סיכום עם המגדלים על העגלים שאנחנו מקבלים, לפי פרמטרים של איכות שאנו קובעים. סוגי העגלים שלנו הם מלכתחילה ברמה גנטית גבוהה מזו של בשר רגיל".

הם עדיין מכילים אנטיביוטיקה.

"כל בקר מקבל אנטיביוטיקה כדי למנוע מחלות בגיל צעיר. עד סוף החודש נגיע עם המגדלים להסדר שלפיו העגלים שלנו יקבלו אנטיביוטיקה רק פעם אחת, בגיל ארבעה חודשים. זו אנטיביוטיקה שמתנדפת לאחר שלושה שבועות. אחרי פסח הבקר שלנו יהיה על פי תנאי הגידול שאנו רוצים".

במקביל לשת"פ עם תנובה, חתמה הרשת גם עם חברת המזון האורגני הרדוף, אף היא בבעלות תנובה, שתשווק לה בשר אורגני. "השחיטה תיעשה במפעל אדום אדום, שכרגע אינו מאושר כמשחטה אורגנית", מסביר פרוביזור. "כדי להיות שקופים לצרכן, נגדיר את הבשר כ'בשר מגידול אורגני'. המטרה היא שהרדוף יקבלו אישור מאגריאור למשחטה אורגנית. הבשר מגידול אורגני הראשון ייכנס לחנויות הרשת בתוך שלושה שבועות".

איך הוא יתומחר?

"ברמה נמוכה מזו של אדום אדום. לחברי המועדון גם תהיה הנחה של 5%".

עדן טבע מרקט, צילום: מיכאל קרמר עדן טבע מרקט | צילום: מיכאל קרמר עדן טבע מרקט, צילום: מיכאל קרמר

המותג ישווק גם מחוץ לרשת?

"לא, כי המטרה היא למשוך באמצעותו לקוחות חדשים ולהגדיל באופן ניכר את מכירות הבשר אצלנו".

אתה לא חושש שהמותג יתמוטט, כמו שקרה לטבעוף?

"ההתמוטטות של טבעוף היתה מסיבה ניהולית".

פעילות מואצת

בעוד רשתות שיווק וחברות במשק עצרו התפתחות בתקופת המיתון, פרוביזור דווקא האיץ פעילות, ומיולי 2008 עד היום פתח שבעה סניפים. כיום עדן טבע מרקט מונה תשעה סניפים, ובקרוב תחל בבניית הסניף העשירי, שייפתח במרץ 2010 בפארק צמרת בתל אביב.

"זה לא נראה לי מסוכן", אומר פרוביזור. "רציתי להגיע לפריסה ארצית במהירות, השוק היה זמין מבחינת נדל"ן ורוב החברות קיבלו רגליים קרות ועצרו פיתוח, כך שנכנסנו בתנאים טובים. בטווח הארוך נרוויח מזה, כי חתמנו חוזים לשכירויות ל־20–10 שנה".

על הפיתוח המואץ אחראית רבוע כחול, שבאוקטובר 2007 רכשה 51% מעדן טבע תמורת 23 מיליון שקל. "אני חותם עסקאות נדל"ן כחלק מקבוצת רבוע כחול, וזה הרבה יותר קל", מודה פרוביזור. "בלעדיהם לא הייתי יכול לפתח את הרשת. שני אנשים שם חשובים לי: דודי ויסמן (בעל השליטה בדור אלון וברבוע כחול) וזאב וורמברנד (מנכ"ל רבוע כחול). שניהם מאמינים גדולים ברשת, והפיתוח המהיר שלנו הוא בזכות הגיבוי שלהם".

באיזה מחזור תסיימו את השנה?

"200 מיליון שקל. את 2008 סיימנו ב־85 מיליון שקל. הצמיחה נובעת מפיתוח של סניפים קיימים ומפתיחת סניפים חדשים. ברבעון האחרון של 2009 נעבור לרווחיות תפעולית, וכעת החלטנו לעצור את המירוץ: ב־2010 נפתח רק את הסניף בפארק צמרת ונשביח סניפים קיימים".

קובי לוי רכש לאחרונה את טבע קסטל. איך זה ישפיע עליכם?

"טבע קסטל אינה בבחינת תחרות לעדן. זו רשת של בתי טבע, ואנחנו רשת של סופרמרקטים. לנו יש יותר מוצרים. לדעתי, הכיוון שלהם יהיה לפתח את הרשת בסגנון של PM:AM עם נגיעה לבריאות".

איך השפיע המיתון על שוק המזון האורגני, הנחשב יקר מהשוק הרגיל?

"מי שצרך אורגני לפני המיתון המשיך להיות צרכן אורגני. הפגיעה מתבטאת במספר המצטרפים למעגל הצרכנים, שקטן במעט, אבל כבר היום זה מתחיל להשתנות. בעוד עשר שנים רוב הסופרמרקטים ירצו להיות כמונו ולמכור מזון בריא, כי אנשים לא יצרכו אוכל לא בריא. הדו"חות שלנו מראים שלא היתה לנו ירידה במכירות בגלל המשבר".

אף שהמחיר יקר יותר?

"זו רק תדמית. בירקות ופירות, למשל, המחירים שלנו שווים לאלו של מגה בול, לפחות חמישה חודשים בשנה. יש לנו הסכמים שנתיים עם ספקים ואנחנו משריינים מחיר קנייה קבוע עם תזוזות של עד 10%. אנחנו בודקים את עצמנו בכל חודש ורואים שבסל של 15–20 מוצרים, אנחנו באותו הקו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
זו עבודה בעיניים - בגידול עגלים ךבשר לא משמשים באנטיביוטיקה
אני מושבניק ועוסק בגידול פרות במשך שנים רבות. את הזכרים אנו מגדלים עד לגיל של קצת פחות משנה ושולחים לשחיטה. רוב הבשר האיכותי בארץ מגודל בצורה דומה. כאשר העגל עד גיל חודשיים הוא מקבל חלב ובתקופה זו הוא לעיתים סובל ממחלות ומטופל. לאחר מכאן מועברים העגלים לתאים גדולים ומקבלים מזון מוצק בלבד שכולו טבעי (גם עבדתי כמה שנים במפעל להכנת מזון לבקר כך שאני מכיר את מבנה המנה). בתקופה זו למעט מקרים חריגים העגלים לא מקבלים שום טיפול תרופתי עד השחיטה. אני רוצה לראות משהו נותן זריקה לבהמה של 400 ק"ג עם כח עצום! שורה תחתונה - כל הבקר שמגודל לבשר לא מקבל אנטיביטיקה במשך 10 חושדים לפחות לפני השחיטה ואוכל מזון טבעי בלבד כך שניתן לראותו כמזון אורגני. עופות לעומת זאת מפוצצים בתרופות ולכן יש אולי עניין לשווק מוצר אורגני. לגבי בשר בקר זו פשוט שרלטנות. אני קורא למגדלים אחרים לתמוך בסקירה זו או לחילופין לספר לי על שיטות אחרות שלא ידועות לי.
מושבניק  |  16.10.09
לכל התגובות