אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרפורמה מתגלגלת: הדרך ליבוא מקביל של כלי רכב מתקצרת צילום: ששון תירם

הרפורמה מתגלגלת: הדרך ליבוא מקביל של כלי רכב מתקצרת

משרד התחבורה סיים את גיבוש צו היבוא המקביל למכוניות. השר ישראל כץ: "על פי ההערכות פתיחת ענף הרכב ליבוא מקביל צפויה לחסוך לציבור בין 500 מיליון ל-1.2 מיליארד שקל בשנה, הנובע מהצמצום הצפוי ברווחי היבואנים"

20.10.2009, 13:36 | תומר הדר

משרד התחבורה יציג בשבוע הבא בפני איגוד יבואני הרכב, איגוד לשכות המסחר והמועצה הישראלית לצרכנות את הנוסח הסופי של צו הפיקוח על מצרכים ושירותים המתיר יבוא מקביל של כלי רכב. כפי שפורסם  ב"כלכליסט".

את ההודעה על כך מסר היום שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ. לדבריו, בתום השימועים שייערכו לאיגודי הרכב והמועצה הישראלית לצרכנות, יועבר הנוסח הסופי של הצו לוועדת הכלכלה של הכנסת לקראת אישורו בוועדה ופרסומו ברשומות. שר התחבורה ציין, כי משרדו סיים לגבש את הנוסח הסופי של הצו המאפשר ייבוא שלא ישירות מיצרן הרכב, במסגרת הרפורמה שיוזם משרדו.

עוד ציין כץ כי מדובר באחת הרפורמות החשובות ביותר שבוצעו בענף הרכב בשנים האחרונות. "על פי ההערכות פתיחת ענף הרכב ליבוא מקביל צפויה לחסוך לציבור בין 500 מיליון ל-1.2 מיליארד שקל בשנה, הנובע מהצמצום הצפוי ברווחי היבואנים", אמר.

דרישות לאיתנות פיננסית

על פי הצו החדש, יותר יבוא רכב שלא ישירות מיצרן הרכב. תיקון הצו כולל בין השאר הגדרה ל"סוכן מורשה של יצרן הרכב" המורשה למכור כלי רכב במדינות הקהילייה האירופית וארצות הברית, וכן דרישות נוספות המתייחסות לאיתנות פיננסית, הכוללת, בין היתר, מחזור מכירות שנתי של כלי רכב בהיקף של 5 מיליון יורו לפחות. היבואן המקביל יידרש להציג למשרד התחבורה בין היתר ערבויות בנקאיות מתאימות והוכחת הון עצמי. יצויין כי דרישות התקינה של היבוא המקביל בכל הנוגע לבטיחות כלי הרכב וזיהום האויר יהיו זהות לדרישות הקיימות כיום לגבי כלי הרכב המשווקים כיום בישראל ביבוא הרגיל.

כדי לעודד כניסת יבואנים חדשים לענף הקל משרד התחבורה בדרישות המתייחסות גם ליבואנים קיימים. כך למשל יתאפשר שיווק מוצרי תעבורה בנקודת מכירה אחת לפחות, במקום 4 נקודות מכירה כיום. על פי הרפורמה גם לאחר פתיחת ענף הרכב ליבוא מקביל ימשיך משרד התחבורה לפקח על נושא ה- Recall (קריאה חוזרת) לכלי הרכב המיובאים באמצעות היבוא המקביל.עם כניסת התקנות לתוקף יאשר משרד התחבורה יבוא מקביל של כל תוצרי הרכב התואמים את התקינה האירופית והמשווקים בישראל.

כמו כן יאושר יבוא ישיר מיצרן הרכב של כלי רכב המיוצרים בארצות הברית, התואמים את התקינה האמריקאית ואשר אינם משווקים כיום בישראל. במסגרת הרפורמה, יאושר גם יבוא מקביל של תוצרי רכב אמריקאים לאחר הסדרת נושא של סוכן מורשה והכנת הדרישות לבדיקות שיבוצעו על ידי מעבדות מוסמכות לצורך הוכחת עמידת כלי הרכב בתקינה האמריקאית.

ל"כלכליסט" נודע שמשרד התחבורה יחייב את יבואני הרכב הוותיקים לשאת באחריות למתן מענה לקריאות "ריקול", כלומר לקריאות תיקון שיפרסמו יצרני הרכב, גם אם מדובר בקריאות שנוגעות למכוניות ביבוא מקביל. הסיבה, על פי משרד התחבורה, היא שיבואני הרכב הם נציגי היצרניות.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
שר התחבורה אתה ענק!אנא אל תשבר לנו בסוף, חייבים לשבור את החומה של היבואנים.
הרבה שנים עשקו אותנו ויצרו למעשה שוק מעוות , בו למעשה בשליטה על אדם אחד , לוי יצחק, שלטו גם בשוק המשומשות (באמצעות שליטה עקיפה או ישירה על מחיריהם)ובשת"פ עם חברות הליסינג , יחד עמם עשו עסקאות ענק בהם הציבור סבסד את עלות הרכבים לחברות הליסינג. המהלך יהפוך את השוק לתחרותי ויחולל שינוי ענק בכל תחום הרכב. היכונו לירידת מחירים כוללת , למבחר ענק של רכבים ולתחרות גדולה יותר על כיס האזרח הפשוט ומכאן גם לשרות טוב הרבה יותר. ב ה צ ל ח ה !!!!!
ירון , רמת גן.  |  20.10.09
לכל התגובות