אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לזהות את השיר בעודו באוויר צילום: נמרוד גליקמן

לזהות את השיר בעודו באוויר

תוכנה חדשה שפותחה בישראל על ידי החברות YCD ומדיה פורסט תזהה שירים המושמעים במקומות ציבוריים, ותסייע לגבות תמלוגים בעבורם

21.10.2009, 15:29 | אסף גלעד

שתי חברות ישראליות, YCD ומדיה פורסט, השיקו השבוע מערכת ממוחשבת המסוגלת להאזין לכל השמעה של שיר, כמעט בכל מדיום ציבורי, ולדווח עליה לאמן ולאולפנים. YCD משווקת תוכנת די.ג'יי אוטומטית שמשמיעה מוזיקה ב־1,800 בתי עסק, לפי אלגוריתם מיוחד שמזהה את האווירה במקום.

התוכנה מחזיקה נתח שוק של כ־70% ממסעדות היוקרה, 90% מבתי הקפה ו־30% מהרשתות הקמעונאיות. שותפתה, מדיה פורסט, פיתחה תוכנה המסוגלת לזהות על בסיס גלי הקול את חתימת האודיו הבלעדית לכל שיר, ולזהות את השמעתו בכל ערוצי הטלוויזיה והרדיו.

"אחד התחומים המכניסים ביותר למוזיקאים אינו מכירת תקליטים, או תשלום תמלוגים מהשמעה ברדיו, אלא דווקא תמלוגים המגיעים מהשמעת שירים במקומות ציבוריים", אומר דני זאבי, ממייסדי YCD. "בשנה שעברה החזרנו לאמנים 4 מיליון שקל, הרבה יותר מגלגל"צ או רשתות אחרות. 70% מבתי העסק בישראל שמשמיעים מוזיקה משלמים עליה את מלוא התמלוגים. בעולם המערבי השיעור הוא 90%, ובעצם התחום הרווחי ביותר של סוני מיוזיק כיום הוא השמעת מוזיקה במקומות ציבוריים".

מייסד YCD דני זאבי ומנהל האתר אביחי מיכאלי, צילום: נמרוד גליקמן מייסד YCD דני זאבי ומנהל האתר אביחי מיכאלי | צילום: נמרוד גליקמן מייסד YCD דני זאבי ומנהל האתר אביחי מיכאלי, צילום: נמרוד גליקמן

בשבוע שעבר ביקר בארץ דיוויד רנזר, מנכ"ל יוניברסל מיוזיק. רנזר, שהגיע כאורחו של יזם האינטרנט יוסי ורדי, התייצב מול קהל של עשרות יזמי הייטק ישראלים, וביקש את עזרתם במציאת טכנולוגיות שיסייעו במניעת פיראטיות. "פיראטיות היא האתגר מספר אחת של תעשיית המוזיקה", אמר. "אמנם יש פה ושם שירותים חוקיים אבל עדיין תשע מכל עשר הורדות ברשת הן בלתי חוקיות".

תגיות