אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כל מה שצריך לדעת על יבוא מקביל צילום: אוראל כהן

כל מה שצריך לדעת על יבוא מקביל

צו הפיקוח על היבוא, שיעלה מחר לדיון בין־משרדי, עומד לאפשר יבוא מקביל של רכבים - אבל לא ברור אם הוא יצליח לשנות את שוק הרכב. כלכליסט עונה על השאלות הגדולות של רפורמת היבוא: למה היצרנים מתנגדים, איך יודעים שלאוטו יש אבא ואמא, וכיצד יושפעו מחירי הרכב

26.10.2009, 09:19 | תומר הדר

במשרד התחבורה ייערך מחר דיון שיפגיש נציגים מהמשרד, מאיגוד יבואני הרכב, מאיגוד לשכות המסחר ומהמועצה לצרכנות. על הפרק: שינוי "צו הפיקוח על מצרכים ושירותים" ופתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל - כלומר יבוא של מכוניות שלא באמצעות יבואני הרכב הוותיקים; או יבוא מכוניות על ידי היבואנים הוותיקים, אך ממותגים ששייכים כיום ליבואן אחר. נוסף על כך, הצו יאפשר יבוא של מכוניות בתקינה אמריקאית, מדגמים שאינם מאושרים כיום לשיווק בישראל.

אך מה באמת מסתתר מאחורי התיקונים שבצו החדש? "כלכליסט" בחן את האותיות הקטנות כדי להבין כיצד תיראה הרפורמה ביבוא הרכב המקביל וכיצד היא עתידה להשפיע על חיינו.

פריקת מכוניות בנמל, צילום: אוראל כהן פריקת מכוניות בנמל | צילום: אוראל כהן פריקת מכוניות בנמל, צילום: אוראל כהן
 

מי יהיו היבואנים המקבילים?

על פי הנוהג כיום, "יבואן רכב" הוא מי שעוסק ביבוא של רכב על פי הסכם עם היצרן.

החידוש בצו החדש הוא שכל אחד יוכל להיות יבואן, גם אם אין לו הסכם עם היצרן - בתנאי שיש לו הסכם עם סוכן של היצרן בחו"ל. היבואן המקביל יוכל לייבא רק רכבים להסעת נוסעים, שמסיעים עד שמונה אנשים, ומשקלם הוא עד 3.5 טונות. במילים אחרות: יבואן מקביל יוכל לייבא מכוניות נוסעים ואופנועים, אבל לא טנדרים כבדים, רכבי כביש־שטח כבדים או משאיות.

באופן תיאורטי, כל אחד יוכל להיות יבואן מקביל, אבל קיימת משוכת דרישות מרשימה: יבואן מקביל נדרש להתקשר עם סוכן בחו"ל, להקים רשת מוסכים (או להתקשר עם רשת קיימת).

נוסף על כך, היבואן המקביל יידרש להעמיד גם ערבות צמודה למדד של 8 מיליון שקל למכוניות (לעומת 5 מיליון כיום) ומיליון שקל לאופנועים (לעומת 700 אלף כיום).

האם לסמוך על הסוכן בחו"ל?

כדי להבטיח שלצרכן הישראלי תהיה כתובת לפנות אליה, קובע הצו החדש הגדרות באופן ברור אילו גופים יוכלו למכור מכוניות לשוק הישראלי.

הסוכן בחו"ל נדרש להיות סוכן מורשה של יצרני הרכב, ולענות לפחות על שניים מן הקריטריונים הבאים: להוכיח מחזור מכירות שנתי של 5 מיליון יורו, או להחזיק בזיכיון יבוא של יצרן מסוים במשך שלוש שנים וגם להוכיח היקף מכירות של 250 מכוניות בשנה. עם זאת, יצוין, שמדובר במספר זעום במונחים אירופיים, המאפשר גם לסוכנים קטנים לסחור עם ישראל.

איך נדע שהרכב מתאים לארץ?

המחוקק הישראלי קבע תקינה סבוכה ליבואני רכב, בין היתר כדי להבטיח שהמכוניות שמיובאות לישראל מתאימות לתנאי האקלים שלה.

התקינה הזו תחייב גם את היבואנים המקבילים, שיידרשו להוכיח למשרד התחבורה שהרכב עומד בתקנות התעבורה ומתאים לשימוש בתנאי הארץ. הדבר עשוי למנוע, לדוגמה, את יבואן של מכוניות רבות שאינן מותאמות לאקלים הישראלי - למשל, מכוניות שאינן מצוידות במזגן, או מכוניות שהותאמו דווקא לאקלים של צפון אירופה.

הצו גם אוסר, מטבע הדברים, על יבוא של רכבים שבהם התגלו תקלות סדרתיות, רכבים שאינם מתאימים לדלק הישראלי, או רכבים שניזוקו.

לא יהיה שינוי במחירים, צילום: ג לא יהיה שינוי במחירים | צילום: ג'ו קוט לא יהיה שינוי במחירים, צילום: ג

 

האם נראה סופר-מרקט למכוניות?

לא בקרוב. כדי למנוע תחרות פרועה נקבע שיבואן מקביל לא יוכל לייבא יותר משלושה מותגי מכוניות. הדבר גם ימנע מסוכני יבוא מקביל לרכוש מלאים של מכוניות ברחבי אירופה וארה"ב ללא כל פיקוח.

עם זאת, אם היבואן המקביל אכן יקיים קשר בן שלוש שנים עם הסוכנים המורשים ויעמוד בהתחייבויותיו על ידי הצו, ישונה מספר מותגי הרכב שמותר ליבואן לייבא.

האם מחירי הרכב עומדים לרדת?

למרות הרושם הראשוני, ככל הנראה, לא יהיה שינוי משמעותי במחירים. כאשר בוחנים את התופעה לעומק מבינים שליבוא המקביל תהיה השפעה זניחה, אם בכלל, על מחיריהן של מכוניות עממיות: מעבר למחירי הרכישה ששמורים ליבואנים (ראו מסגרת), הסיבה היא שיבואני הרכב הוותיקים שולטים בשוק הרכב ביד רמה, ורוב הגורמים שיבקשו להיכנס לשוק תלויים בהם - מרשתות מוסכים ועד חברות ליסינג. יבואן מקביל שישבור את השוק יסבול מסנקציות לא רשמיות.

האם תתעורר מלחמת מחירים?

על פניו, יבואני הרכב הוותיקים יכולים לפגוע זה בזה באמצעות יבוא של מותגים שיובאו עד כה בלעדית על ידי מתחריהם. בפועל, הסיכוי לכך נמוך: יבואני הרכב הם קבוצה מגובשת מאוד, שמפעילה איגוד ונמצאת בקשרי עבודה טובים, ובכמה מקרים אפילו בקשרים משפחתיים. "אם יבואן ישבור את המונופול של חברו, תפרוץ מלחמת עולם והיבואן שסרח ייצא בהפסד", אמר ל"כלכליסט" אחד מיבואני הרכב.

כמה מהיבואנים הוותיקים נמצאים בקשרים עסקיים עם חברות־בת העוסקות בסחר ברכב, שיכולות לשמש חיל חלוץ במתקפה על שוק היבוא המקביל - אך פעילות זו לא תיעשה בגלוי, ולא תזוהה באופן ישיר עם יבואן שיבחר לפעול נגד עמיתיו.

היכן יטופלו רכבי היבוא המקביל?

בעבר נודעו מצבים שבהם יבואנים ותיקים אמנם לא סירבו להעניק שירות לרכבים ביבוא אישי, אך בהחלט לא פעלו כדי להקל על חייו של בעל הרכב ביבוא אישי.

כדי למנוע מצבים כאלה, הצו החדש יחייב את מוסכי היבואנים הוותיקים להעניק שירות לרכבים ביבוא מקביל. נוסף על כך, יבואנים ביבוא מקביל יחויבו לספק למשרד התחבורה רשימה של מוסכים שעמם יש להם הסכם תחזוקה, שאמור להבטיח טיפול ראוי במכוניות.

ומה במקרה של קריאה חוזרת?

יצרן רכב שגילה תקלה באחד הדגמים שלו מפרסם קריאה־מחדש ללקוחותיו ("ריקול"), שיבואו למוסכים המורשים כדי לקבל תיקון בחינם.

היבואן המקביל אינו קשור ישירות ליצרן הרכב. כדי להגן על הלקוחות, הצו החדש קובע שהיצרן יידע את היבואן הוותיק - והוא יפרסם את הדבר בתקשורת. תיקוני הריקול יתבצעו רק ברשת המוסכים של היבואן הוותיק.

היצרנים בחו"ל נגד הצו החדש: "נקשה על היבוא המקביל לישראל"

האם מכוניות ביבוא מקביל באמת יגיעו לארץ בקרוב? התשובה, מתברר, מושפעת לא רק מהיערכותם של היבואנים בישראל, אלא גם מפעולותיהם של יצרני הרכב העולמיים - ואלה אינם ששים לתחרות החדשה לנציגיהם הוותיקים. "לא נוכל למנוע את תופעת היבוא המקביל, אבל לא נעודד אותה", מסביר האנס היינה טוטינג, מנהל השיווק של קונצרן פולקסווגן לאזור EMEA. "יבואן מקביל של מכוניות יתקשה להיות תחרותי מול היבואן הרשמי והוותיק".

"אם סוכן של סובארו במדינה אחרת יפנה אלינו ויבקש מכוניות ליצוא לישראל, או שיבואן ישראלי אחר יפנה אל סובארו ויבקש לרכוש ישירות מכוניות לשוק הישראלי, נהיה מאוד לא מרוצים", מחמיר עמיתו יאסושי נאגאיי, האחראי על שיווק מכוניות סובארו במזרח התיכון ובאירופה. "אנחנו עובדים עם המפיץ הישראלי יפנאוטו שנים רבות, ולא נוכל לאפשר למישהו לשבור בקלות קשר בן עשרות שנים".

היעדר התמיכה מצד היצרניות עשוי להתבטא בתחום המחירים. למרות לדעה הרווחת בקרב הציבור, שלפיה מחירי המכוניות בישראל הם מהגבוהים בעולם, יבואני הרכב בארץ דווקא רוכשים את המכוניות העממיות במחירים נמוכים למדי - ואלו מנופחים בגלל מסי הרכישה הגבוהים המוטלים בישראל.

למעשה, שיטת חישוב שווי השימוש הנהוגה בישראל מאפשרת ליבואנים בארץ לקבל מכוניות במחירים נמוכים להפליא (כמובן, לפני תוספת מס קנייה). בשנה הבאה יבוטלו קבוצות השווי, אך שווי השימוש יישאר ויכתיב מחירים נמוכים, שאיתם יבואנים מקבילים יתקשו להתמודד. כלי הרכב שמחיריהם אינם כפופים לשיטת חישוב שווי השימוש, כלומר אלה שעולים יותר מ־180 אלף שקל, הם כבר נחלתם של העשירים בלבד. נוסף על כך, הדגמים החביבים על הישראלים, כלומר מכוניות סדאן (ארבע דלתות) ומכוניות אוטומטיות, שלא לדבר על מנועי בנזין, אינם נפוצים בעולם. כדי להשיגם בסוכנויות באירופה ובארה"ב יש להזמינם במיוחד מן היצרן.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות