אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המשבר העולמי פוגע בברק המיתולוגי של יהלומי טיפאני צילום: shutterstock

המשבר העולמי פוגע בברק המיתולוגי של יהלומי טיפאני

חברת מוצרי היוקרה מכשירה עשרות פועלים בבוצואנה להפוך יהלומים גולמיים לאבנים מלוטשות שישובצו בטבעות שלה. בכירים בחברה אינם מרוצים בהכרח מהתוצאות

27.10.2009, 09:30 | סוכנויות הידיעות

הקופסאות הכחולות של חברת מוצרי היוקרה טיפאני ערסלו פעמים רבות את היהלומים היקרים בעולם. היום, עם זאת, מספר גדל והולך של הקופסאות הללו מכיל יהלומים אשר עברו תחת ידיהם של כמה מהמלטשים הפחות מקצועיים בתעשייה - על כך מדווח "הוול סטריט ג'ורנל".

בעוד פועלים חסרי ניסיון עסקו באחרונה בליטוש יהלומים זעירים בבוצואנה, מנהל בכיר מטיפאני הבחין בבעיה. "אפשר לראות את קוי הליטוש!" הזדעק מארק האנה, סמנכ"ל של החברה מאנטוורפן. "ביהלומי טיפאני לא רואים אף פעם את קווי הליטוש".

במפעל נטול חלונות בכפר באפריקה, טיפאני מכשירה בימים אלה יותר מ־80 פועלים להפוך יהלומים גולמיים לאבנים נוצצות שישובצו בטבעות האירוסים היוקרתיות של החברה. והאיכות אינה בהכרח עולה בקנה אחד עם זו שהורגלו לה לקוחותיה.

טיפאני נהפכה לאחת מקמעונאיות היהלומים הגדולות בעולם אשר העבירו לבוצואנה את עסקי החיתוך והליטוש שלהן. זאת לאחר שהחליטה כי כדי לשמר את עסקיה, שהיקפם עומד על כ־3 מיליארד דולר בשנה, היא בהחלט זקוקה למפעל הזה. כמו קמעונאיות יהלומים אחרות, טיפאני נהגה לרכוש את רוב היהלומים הגולמיים ממתווכים, אך עם הזינוק במכירות תכשיטי יהלומים בתחילת העשור, טיפאני וחברות אחרות חששו שיתחילו לריב בקרוב על המלאי המידלדל. לכן נכנסה טיפאני לתחום שממנו ניסתה להימנע במשך 172 שנה - חיתוך וליטוש היהלומים שלה בעצמה. "החלטנו לחזור אחורה בשרשרת האספקה", מעיד המנכ"ל מייקל קובלסקי.

ב־2002 פתחה טיפאני מפעלי חיתוך וליטוש בקנדה, בלגיה, וייטנאם ודרום אפריקה. בשנתיים האחרונות נוספו מפעלים בסין ובמאוריציוס. החטיבה שהקימה לניהול המפעלים מעסיקה כעת 1,100 עובדים, 14% מכוח העבודה בחברה, והיא תספק יותר מ־50% מהיהלומים של טיפאני השנה, לעומת 40% בשנה שעברה ו־0% ב־2003.

ישנם אנליסטים הסבורים כי קיימים סיכונים בניהול שרשרת הפעילות, מכרייה וייצור ועד קמעונאות ושיווק. "מדובר בסוגי פעילות שונים לחלוטין וקיים צורך במומחיות, מיומנות ותשתיות אדירות כדי להיות תחרותי באמת בכולם", אומר חיים אבן־זוהר, העומד בראש Tacy, חברת ייעוץ בתחום היהלומים מתל אביב.

הסיכונים גבוהים עכשיו במיוחד, שכן היצע היהלומים נכנע לביקושים החלשים. השוק הקמעונאי העולמי לתכשיטי יהלומים עתיד לצנוח השנה ב־16% ל־65 מיליארד דולר, וטיפאני חשה בלחץ. המלאים שלה עלו ל־1.54 מיליארד דולר השנה ממיליארד דולר בתחילת 2005, והיא הורידה את מחירי היהלומים לראשונה זה זמן רב. החברה צופה ירידה של כ־20% במכירות השנה בחנויות בארה"ב.

המפעל בבוצואנה מפיק כ־250 יהלומים מלוטשים מדי שבוע, בעיקר מהסוג המשובץ בטבעות האירוסים של טיפאני. כ־85% מהיהלומים מקבלים את אישור החברה ומועברים למטה בניו יורק לדירוג. טיפאני אינה מגלה ללקוחותיה היכן יהלומים מסוימים נכרו או לוטשו, ומסרבת להסגיר כמה מכלל המלאי שלה הגיע מבוצואנה. "מה שחשוב לנו זה להתמקד באיכות היהלום, ולא במקור שלו", אומר קובלסקי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות