אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יו"ר ועדת הכלכלה: יש לדחות את העלאת מחיר הביטוח ל-2011 צילום: טל שחר

יו"ר ועדת הכלכלה: יש לדחות את העלאת מחיר הביטוח ל-2011

ידין ענתבי, המפקח על הביטוח: "אם לא נקבע את המחירים לפרמיית הביטוח מחירי הביטוח על אופנועים יזנקו פי 3". הוועדה החליטה על הקמת צוות מו"מ שייפגש עם שר האוצר שטייניץ

28.10.2009, 12:00 | שרון ביידר

בהודעת הסיכום של ועדת הכלכלה בנוגע להעלאת תעריפי הביטוח לרכב הדו-גלגלי הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס על הקמת צוות משא ומתן אשר יורכב מיו"ר ועדת הכלכלה ויו"ר ועדת הכספים והדרג המקצועי במשרד האוצר. הצוות יפגש בהקדם עם שר האוצר יובל שטייניץ.

אקוניס כתב, כי "אני פונה לכל הצדדים ומבקש להביא לשולחן המשא ומתן הצעת מעשיות לפיתרון הבעיה, כך שלרוכבי הדו גלגלי ימצא פתרון ביטוחי שמאזן ומשקלל את מקדמי הסיכון תוך מתן דגש לצעירים, סטודנטים ושכבות הביניים”.

בעקבות דברי המפקח והמסקנה שהתאריך אינו מחייב, הוועדה קוראת לאוצר לדחות את העלאת התעריפים לפחות עד ליום 30.11.09 על מנת למצות את תהליך המשא ומתן. בנוסף, הוועדה קובעת שיש לבטל את ההעלאה המתוכננת לשנת 2011 של תעריפי הביטוח".

מוקדם יותר הסביר ידין ענתבי, המפקח על הביטוח במשרד האוצר כי לשיטתו, כל תשלום על פוליסת חובה לרכב כולל בחובו סיבסוד של 100 שקל בשנה על מנת לסבסד באופן צולב גירעון של 200 מיליון שקל שנוצר בתאגיד הפול המבטח את האופנועים. לדבריו, "זהו מס אופנועים שלא כולם יודעים עליו”. ענתבי ציין כי "לאחר שבדקנו בסקר האם הציבור מוכן לממן את הגירעון שיוצרים האופנוענים, ענו רוב הנשאלים כי אינם מסכימים לשלם את זה בפוליסה שלהם”.

ענתבי אמר כי "מידי פעם נעשים צעדים פחות פופולאריים ואפשר להגדיר את הצעד הזה כפחות פופולארי, גם לנו ההחלטה היא מקצועית ואינה קשורה לאג'נדה מסויימת. חשוב להכיר בעובדות שיש בהן דיסאינפורמציה קשה”.

לדברי ענתבי, דבר ברור שנמצא בקונצנזוס הוא שהסיכוי להיהרג הוא פי 14, הסיכוי להיפצע הוא פי 16 וסיכוי של פי 27 להיות זקוק לשיקום. על פי מידת הסיכון הגבוהה טוען ענתבי כי "אם לא נקבע את המחירים לפרמיית הביטוח מחירי הביטוח על אופנועים יזנקו פי 3”.

ענתבי הציג לדוגמה סטודנט בן 25 עם שלוש שנות ותק בנהיגה על אופנוע ישלם על קטנוע עד 50 סמ"ק 28 שקל יותר ועלייה של 43 שקל לחודש לאופנוע עד 250 סמ"ק. ענתבי ציין כי במידה והסטודנט יבחר בפוליסה שכוללת השתתפות עצמית במקרה של תאונה לא תהיה לו כמעט עלייה בפרמיית הביטוח.

לגבי מספר האופנועים בישראל אמר ענתבי כי רואים בבירור שהעלאות קודמות של פרמיית הביטוח לא הובילה לירידה במספר האופנועים אלא להיפך. ענתבי דחה את הטענה כי העלאת הפרמיות גורמת לעלייה במספר הרוכבים ללא ביטוח.

אקוניס, המליץ למטה מאבק הרוכבים שלא להתאהב במאבק שלהם ולחתור להגיע לפשרה והידברות. אקוניס דרש מהאופנוענים להפסיק את האטות התנועה בכבישי הארץ, דבר שפוגע בנהגים רבים בישראל.

בוועדה נתקל ענתבי בקואליציה מקיר לקיר בקרב חברי הכנסת כנגד יישום הרפורמה והעלאת תעריפי הביטוח. בין חברי הכנסת נשמעו איומים לפגיעה בשיתוף הפעולה בין חברי הכנסת וועדות הכנסת לבין פקידות האוצר בעתיד.

ח"כ רוברט טיבייב מקדימה הציע לחוקק חוק המחייב תקופת צינון ארוכה של מספר שנים שבה נושאי משרה ציבורית כמו המפקח על הביטוח לא יוכלו להיות מועסקים בחברות ביטוח. טיבייב טען כי לדעתו, העלאת הפרמיות משרתת אך ורק את חברות הביטוח ומעלה את הריווחיות שלהן.

נציגים של מטה מאבק הרוכבים אמרו כי יש לקחת בחשבון את הסבירות הנמוכה של אופנוענים לפגוע ברכבים והולכי רגל. לטענתם, אם מסתכלים על מדינות מפותחות אחרות מספר הרוכבים על רכב דו גלגלי בישראל היה צריך לעמוד על כמיליון אופנועים וקטנועים ולא על כ-100 אלף רוכבים על רכב דו גלגלי כיום בישראל. במטה מאבק הרוכבים טענו כי ענתבי פועל בשיטת הסלאמי וחותר למצב שבו הביטוח לרוכבים על רכב דו גלגלי יעמוד על כ-10,000 שקל בשנה לרוכב בעל ניסיון ללא תביעות ביטוח.

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
הפסיקו את המונופול
אם יופסק המונופול הקרוי "הפול" שבו מחוייבים כל בעלי האופנועים והקטנועים לבטח את כלי הרכב שלהם אז תתחיל להתבצע הפרדה בגובה הפרמיה בהתאם לנתוני הרוכבים לא יתכן שרוכב קטנוע מעל גיל 55 בעל 35 שנות ותק ללא אף תאונה ישלם פרמיה גבוהה יותר מנהג סמיטריילר בעל עשרות הרשעות קודמות בכל מקום שמופסק המונופול האזרח מרוויח - מעניין מי מרוויח מהמשך המונופול
29.10.09
17.
הייתי תומך מרוכבים
אבל רוב רוכבי הקטנועים פשוט לא זהירים ויוצרים מצבי תעונה יום יום, אני מחשיב את עצמי נהג זהיר, נוסע בפקקים יום יום וסובל מחותחים וחיליגאנים כל יום, יש לי כמה חברים רוכבים ואני אפילו סומך לנסוע איתם בתור נוסע, אבל רוב הצעיר חושב שהוא אגוסטיני (שבכביש מתנהג כמו בן אדם ולא כמו קוף) ועושה סלולום על המילימטר, מעצבן
ari  |  29.10.09
16.
ענתבי מכין את פרישתו מהשרות הציבורי על גבם של האופנוענים המסכנים.
השאלה החשובה היא - מה מרוויח ענתבי אישית מההעלאה הדרמטית של התעריפים. זה יתברר לנו מיד עם כניסתו למגזר הפרטי ועם קבלת משרת ניהול בכירה באחת מחברות הביטוח. רק תבחנו את כל נושאי המשרות הציבוריות כשהם עוברים למגזר הפרטי.
רכס חיים , רעננה  |  29.10.09
14.
המפקח אשכרה חושב שהציבור מטומטם - בואו נעשה קצת סדר בנתונים
1 - אם אופנוען הוא בעל סיכוי של עד פי 14 לההרג, אני רוצה לדעת מהיכן הנתונים, מאיזה מחקר בעל תוקף ומהינות סטטיסטי' בלבד. כי לשלוף כולם יודעים. אחר כבוד, על המפקח להציג את הנתונים מהמשטרה בלבד ולהסביר איך בוצע החישוב. 2 - בוצע סקר לבעלי המכוניות. יסביר המפקח מדוע משרד האוצר הזמין סקר לבדוק מה דעתו של הציבור על העלאת תרעיפי הביטוח. זהו נסיון פתטי להראות שהוא למעשה עושה דברו של הציבור. 3- בנוגע לסבסוד המכוניות. בפעם המליון: אחר כבוד שיראה לנו המפקח כמה מתוך תאונות דו גלגלי הן באשמת מכוניות מנתוני המשטרה בלבד ובכמה מתוכם מיושם הסכם החציה. 4 - אם כבר בנתונים עסקינן, שיראה לציבור, אם הוא כל כך דואג לו, את החוזה החדש שלו מול חברת הביטוח, את תנאי ההעסקה שלו, המשכורת והתנאים הסוציאלים שהובטחו לו ויסביר מאיפה המימון.
תלתלית  |  28.10.09
לכל התגובות