אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משיחת יתר: לילה בלי כוכב

משיחת יתר: לילה בלי כוכב

גם להיות כוכב עולה לא מבטיח הצלחה במכירות. עבודות של האמנית האנונימית כרמל אילן נמכרו לאחרונה ב־81 אלף דולר. לעומתה, האמן המדובר בויאן לזנוב לא מכר דבר במכירה הפומבית של מונטיפיורי

02.11.2009, 14:17 | דנה גילרמן

כרמל אילן, אמנית אנונימית למדי, סיכמה מכירה מוצלחת ביותר בתערוכת יחיד ראשונה שהציגה באוקטובר בגלריה Raw Art. על פי דיווחיו של שמעון בן־שבת, בעל הגלריה, 13 עבודות מתוך ה־16 שהוצגו נמכרו. ולא זאת בלבד, העבודות נמכרו במחירים טובים מאוד לאמנית לא מוכרת: הקטנות ב־3,500 דולר, הבינוניות ב־6,500 דולר והגדולה ב־20 אלף דולר. סך הכל: 81 אלף דולר.

עוצמת ההפתעה מתגברת כשמגלים שמדובר באמנית שאינה עונה על אף אחת מההגדרות של כוכבי האמנות העכשוויים: היא בת 50, תושבת כפר שמריהו ובוגרת בית הספר לפיסול בסיס (לרוב האמנים בעלי הסיכויים הגבוהים להצלחה הם בוגרי בצלאל או המדרשה). איך נוצר עניין כזה סביבה? “זה התחיל כבר ביריד 'צבע טרי' האחרון”, אומר בן־שבת. “אנשים אהבו מאוד את העבודות שלה, ומי שרכשו הם אספנים מהארץ ומבריטניה".

"יער נורווגי" של כרמל אילן. לא עונה על ההגדרות של כוכבי אמנות עכשוויים "יער נורווגי" של כרמל אילן. לא עונה על ההגדרות של כוכבי אמנות עכשוויים "יער נורווגי" של כרמל אילן. לא עונה על ההגדרות של כוכבי אמנות עכשוויים

איך אתה מסביר את ההצלחה המסחרית, ובפרט בתקופה שכזו?

"כרמל פיתחה מין שפה חדשה של פיסול בנייר, ואנשים מתפעלים מזה. היא יוצרת דימויים ונופים מדפים של אנציקלופדיות ישנות שהיא אוספת. יש בזה הרבה ממלאכת היד. כמו שמדברים על חזרה לציור, יש בעבודות שלה חזרה לעבודת כפיים”.

הגלריסטית לא קנתה

 

בויאן לזנוב, שארבע מעבודותיו הוצגו (ולא נמכרו) במכירה הפומבית של מונטיפיורי שהתקיימה בשבוע שעבר במלון דן, הוא בדיוק הדוגמה ההפוכה: מדובר באמן צעיר, בוגר בצלאל, שמיד לאחר לימודיו הוכתר ככוכב והתחיל לעבוד עם גלריה זומר. לזנוב כבר הציג בתערוכות, זכה לביקורות טובות ואף נקנה לכמה אוספים. עם זאת הוא אמן שנמצא בתחילת הדרך, אין לו מחיר שוק, והוא כמעט ואינו מוכר לקהל המכירות הפומביות.

"דיוקן עצמי" של בויאן לזרוב. הוכתר ככוכב, אך לא הצליח למכור במכירה האחרונה "דיוקן עצמי" של בויאן לזרוב. הוכתר ככוכב, אך לא הצליח למכור במכירה האחרונה "דיוקן עצמי" של בויאן לזרוב. הוכתר ככוכב, אך לא הצליח למכור במכירה האחרונה

את הציורים שם במכירה אחד מחבריו של האמן מימי בצלאל, שקנה אותם ממנו בזמן הלימודים. כדי שלא ייווצר פער מזיק בין מחיריו של האמן בגלריה לבין ההערכה המוקדמת במכירה, פנה יובל בן שלוש, מנהל בית המכירות, לגלריה זומר וביקש עזרה בהערכת היצירות. משלא קיבל תשובה (“כנראה המייל הזה פשוט חמק מאיתנו", אומרת עירית זומר) נקב במחיר בעצמו. את היצירה הגדולה ביותר תמחר ב־7,000–9,000 דולר, ואת הקטנה ביותר ב־2,000–3,000 דולר.

ההערכה היתה מעט מתחת למחירי הגלריה, מה שמקובל מאוד במכירות פומביות, בייחוד בתמחור אמנים חדשים.

היו באולם שציפו שהגלריסטית עצמה, או מי מטעמה, ישתתפו במכירה, כדי שלא להשאיר את העבודות ללא קונה. "יש גלריות שנוהגות לעשות כך”, מציין בן שלוש. "הן שולחות קליינטים ולעתים גם קונות בעצמן".

"אם יש עבודות של אמנים שלי שאני יודעת שאספנים מתעניינים בהן, אני כמובן מפנה", אומרת זומר. “אם יש עבודות שאני חושבת שחסרות לי בגלריה יכול להיות שאקנה. אני לא חושבת שזה ישפיע על הקריירה של בויאן אם העבודות האלו נמכרו או לא. בשלב הזה הוא עדיין בבנייה".

תגיות