אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

TeeWe הישראלית מקדמת את הטלוויזיה האמריקאית

את העונות החדשות של "אמריקן איידול" ו־"24" יקדמו משחקי הרשת של הסטארט־אפ הישראלי TeeWe. גם יוצרת "האח הגדול" אנדמול מנהלת מגעים עם החברה הצעירה. "אנחנו השחקן המרכזי בתחום", מצהירים ב־TeeWe ומתכננים לאפשר לכל גולש לפתח שעשועון

02.11.2009, 11:49 | עומר כביר

מדובר בשתיים מתוכניות הטלוויזיה הנצפות ביותר בעולם. מדי שבוע צופים ב"אמריקן איידול" כ־28 מיליון איש בארצות הברית בלבד, ובעונה האחרונה של "24" צפו יותר מ־12.5 מיליון אמריקאים. אבל כשרצתה רשת הטלוויזיה פוקס לקדם את העונות החדשות של שתי תוכניות הדגל שלה בדרך ייחודית היא בחרה לחבור ל־TeeWe: חברה ישראלית צעירה שהמוצר שפיתחה, פלטפורמה המאפשרת לקיים שעשועונים (Game Shows) בשידור חי באינטרנט, נוסה עד היום רק בפיילוט מצומצם.

הפלטפורמה של TeeWe נמצאת על התפר שבין טלוויזיה לאינטרנט. "הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת לערוך שעשועונים בפורמט טלוויזיוני על גבי האינטרנט, בשילוב גולשים מהבית", מסביר מנכ"ל TeeWe בועז דקל. "היא יוצרת בעצם שידור מקוון של שעשועון, שבו יכולים להתחרות עד שישה גולשים. בשידור עצמו יכול לצפות מספר בלתי מוגבל של גולשים, שיכולים גם לבצע אינטראקציה עם המתחרים. את השידור מנהל מנחה, וירטואלי או בשר ודם".

את הפלטפורמה שפותחה אפשר להתאים לפורמטים שונים, משעשועוני טריוויה עד משחקי דייטינג. במקרה של "אמריקן איידול" ושל "24", עם תחילת העונה של כל אחת מהן יוזמנו הצופים לגלוש לאתר התוכנית ולענות על שאלות טריוויה הקשורות אליהן. מדי שבוע, ששת הגולשים שזכו לניקוד הגבוה ביותר יועלו לשידור חי באינטרנט, שאותו ינחה מנחה אמיתי, ושבמהלכו הם יתחרו בזמן אמת על שאלות שעניינן אירועי השבוע בתוכנית. בשידור יוכלו לצפות כל גולשי האתר, ובסיומו יזכה המתמודד בעל הניקוד הגבוה ביותר בפרס.

"השעשועון הראשון שייערך במסגרת שיתוף הפעולה יתבצע סמוך לעליית העונה השמינית של '24' בינואר וירוץ עד לשידור הפרק האחרון", אומר סמנכ"ל התוכן של החברה ניצן דנון. "פוקס עצמה תקדם את המשחק במהלך שידור התוכניות, בפרומואים לאורך יום השידורים, באייטמים חדשותיים ברשת הבת פוקס ניוז, ובפעילויות יח"צ בעיתונות הדפוס ובאתרי אינטרנט".

שוק של מאות מיליוני דולרים בשנה

 

בשוק השעשועונים באינטרנט פעילות חברות רבות המציעות משחקי טריוויה מרובי משתמשים, חלקם מבוססים על פורמטים מצליחים דוגמת "אחד נגד 100", והוא מגלגל כיום מאות מיליוני דולרים בשנה, אולם הפלטפורמה של TeeWe היא היחידה שמדמה שידור טלווזיוני חי, עם אינטראקטיביות מלאה של המתמודדים, המנחה והצופים.

הרעיון הראשוני נולד לפני כמעט שנתיים בפגישה בין דקל, ממייסדי DDI, שעוסקת בקידום מכירות מותאם אישית באמצעות דוא"ל ושנמכרה לפני כשנתיים ל־Alterian PLC בעסקה בשווי 5.5 מיליון דולר, לדנון, מבעלי אולפני הפוסט פרודקשן ג'אנגל סאונד. "זיהינו צורך של רשתות השידור הגדולות לפעול באינטרנט באופן שישמר את החוויה הטלווזיונית", מספר דקל. "הבנו גם ששעשועוני טלוויזיה הם פורמט מאוד פופולרי בעולם, אז החלטנו להעביר את העולם הזה לאינטרנט".

השניים חברו לחברת ההפקות יסמין טי.וי, שבבעלות איש התקשורת יוסי עוזרד, שבין השאר הפיקה את הגרסה הישראלית של "אחד נגד 100" ושמחזיקה בזכויות לתוכניות HBO בישראל. באוגוסט 2008 נוסדה החברה באופן רשמי, ובהמשך הדרך הצטרפו כשותפים גם ליאור ברגר, שעבד בעבר בקרן ג'מני; שי חסון, בעלי חברת הפיתוח קלמנטינה, שמכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות של TeeWe; ואביב מסה, לשעבר סמנכ"ל פיתוח עסקי ושיווק בתקשוב, שמונה לסמנכ"ל הפיתוח העסקי בחברה. מנכ"ל יסמין טי.וי, גיא יקואל, מכהן כיום כיו"ר TeeWe.

  

מנכ"ל TeeWe בועז דקל (משמאל) עם הבעלים ניצן דנון ואביב מסה. "אם היית אומר לפני שנתיים שנגיע לשני המותגים המובילים של פוקס, הייתי חושב שאתה מפנטז", צילום: אוראל כהן מנכ"ל TeeWe בועז דקל (משמאל) עם הבעלים ניצן דנון ואביב מסה. "אם היית אומר לפני שנתיים שנגיע לשני המותגים המובילים של פוקס, הייתי חושב שאתה מפנטז" | צילום: אוראל כהן מנכ"ל TeeWe בועז דקל (משמאל) עם הבעלים ניצן דנון ואביב מסה. "אם היית אומר לפני שנתיים שנגיע לשני המותגים המובילים של פוקס, הייתי חושב שאתה מפנטז", צילום: אוראל כהן

אחד הקשיים שעמם התמודדה החברה בהליך הפיתוח היה הצורך לקיים שידור חי עם כמה גולשים, כאשר לכל אחד מהם רוחב פס וכוח מחשוב שונה. "בניית פלטפורמה שבה אף גולש אינו מתנתק בזמן השידור החי והכל עובד חלק היתה אתגר לא פשוט", אומר דקל. "הפתרון היה לפתח שיטות דחיסה והמרה של וידיאו, שמאפשרות ליצור תקשורת יציבה. במישור העסקי גם היתה בעיה בחינוך הלקוחות. המצאנו מודל חדש, והרבה פעמים השאלה הראשונה ששאלו אותנו היתה 'מה זה?'. לוקח ללקוחות זמן להבין, והיינו צריכים להיזהר שמנהלי מכירות לא יגידו שזה אולי גדול עליהם".

קידום גם לשידורי ליגת הפוטבול

 

הפיילוט הראשון של המוצר הושק בפברואר השנה ברשת החברתית Bebo, שמונה 40 מיליון משתמשים. בסך הכל נערכו ארבעה משחקים חיים, ובפעילות השתתפו עשרות אלפי גולשים. "הניסוי זכה להצלחה רבה, ו־Bebo החלו לחפש חברה שתיתן חסות לפורמט והתחלנו לבנות ביחד מודל חלוקת הכנסות", מספר מסה. ואולם בשלב זה נמכרה הרשת החברתית ל־AOL תמורת 850 מיליון דולר, וכל התוכניות שנעשו נכנסו להקפאה. עם זאת, נשיאת Bebo, ג'ואנה שילדס, לא שכחה את החברה הישראלית והצטרפה לפני כחודשיים לוועדה המייעצת של TeeWe.

"אחרי הפיילוט ב־Bebo הבנו שיש לנו מוצר שעובד והתחלנו לפעול להפיצו בשוק", מספר דקל. "פנינו לפוקס, באמצעות קשרים שיש לנו שם. הצגנו להם את הטכנולוגיה והצענו להם לפתח שעשועון שישולב בקידום העונה הבאה של 'אמריקן איידול'".

לדברי דקל, בפוקס התלהבו מאוד מהפיתוח של החברה, וההצעה לפתח שעשועון המבוסס על "24" הגיעה מהם. נוסף על כך, הציעה הרשת גם לפתח שעשועון בנושאי ספורט שישמש לקידום עונת 2010 של משחקי ליגת הפוטבול NFL, המשודרים בפוקס. בחברה מתרגשים מאוד מההצלחה המהירה של המוצר שלהם. "אם היית אומר לי לפני שנתיים שנגיע לשני המותגים המובילים של פוקס, הייתי חושב שאתה מפנטז. כשאני יושב עם בכירים בפוקס, שכבר ראו הכל, ושומע 'וואו' בחדר הישיבות, זה ממש מחמם לי את הלב", מספר דקל.

הצופים ייתנו עצות לרווקה המתלבטת

 

בימים אלה מפתחת החברה גם שעשועון דייטינג בעבור Spark Networks הבינלאומית, שמפעילה אתרי היכרויות גדולים דוגמת JDate. במשחק זה בוחרת מערכת המשחק אשה ושלושה גברים על סמך שאלון מקדים. המשתתפת יכולה לשאול את בני הזוג הפוטנציאליים שאלות או להטיל עליהם משימות (מתוך רשימה שהוכנה מראש), לתת להם ציונים, ובסיום המשחק לבחור את הרווק שהיא מעדיפה ולהחליף עמו פרטי קשר. במקביל יכולים הגולשים שצופים בשידור לתת ציונים למשתתפים, ולייעץ לרווקה במי לבחור.

המשחק של "24" שפיתחה TeeWeץ יקודם במהלך השידור המשחק של "24" שפיתחה TeeWeץ יקודם במהלך השידור המשחק של "24" שפיתחה TeeWeץ יקודם במהלך השידור

החברה מקיימת במקביל מגעים מתקדמים עם חברת ההפקות ההולנדית אנדמול, שפיתחה ומחזיקה בזכויות הבינלאומיות לפורמטים מצליחים כגון "האח הגדול" ו"גלגל המזל". נוסף על כך, מתקיימים מגעים עם ענקית הטלפוניה הבריטית בריטיש טלקום בנוגע לפרויקט גדול משותף.

למה ש־Endemol, עם כל הכוח, הקשרים והפורמטים שלהם יעבדו אתכם במקום לפתח פשוט מוצר מתחרה?

דקל: "הם הבינו שיש כאן קבוצת גרילה קטנה ושהרבה יותר זול להם להתחבר איתנו. העסק העיקרי שלה הוא לפתח פורמטים לטלוויזיה. המוצר שלנו מספיק כדי שהם ירצו ללכת איתנו, וזה win־win מבחינתם".

פרסומות כמו בשידור טלוויזיוני

 

את הרווחים החברה מתכוונת להפיק על בסיס שני מודלים. "TeeWe קודם כל מוכרת רישיון להשתמש בפורמט", מסביר מסה. "הרישיון הוא לא לפלטפורמה עצמה. אם פוקס קנו משחק 'אמריקן איידול', הם לא יכולים באותו רישיון לעשות משחק לסדרה 'האוס'".

אחרי הפיתוח הראשוני יכול הלקוח לבחור אם לנהל את המשחק בעצמו - לכתוב שאלות, לשלב סרטונים ועוד - באמצעות מערכת ניהול שפיתחה החברה או לרכוש מ־TeeWe שירותי תפעול ותוכן. את הרווח העיקרי מתכוונת החברה לעשות באמצעות חלוקת הכנסות מפרסום. "אנחנו מאמינים ביכולת של המערכת לייצר כסף. דמי הרישוי שלנו נמוכים, כי עיקר הרווח אמור להגיע מחלוקת הכנסות מפרסומות ופרסום סמוי שישולבו במשחק. מכיוון שמדובר בשידור שזהה במובנים רבים לשידור טלווזיוני, אפשר לשלב בו פרסומות ממש כמו בטלוויזיה, למשל לפני שאלה מכרעת, ולהגיע לרווחים די נאים", אומר מסה.

מסה מציין שגיבוש המודל העסקי נעשה בצמוד לפיתוח הטכנולוגיה: "מההתחלה הרעיון היה להקים חברה שלה מודל רווח ברור. זו לא חברה עם רעיון מגניב, שיוצאת לדרך ואז מגבשת מודל הכנסות תוך כדי ריצה. כבר מהיום הראשון ברור שאם אין מודל הכנסות, אז אין לאן לרוץ. היה ברור שלא בונים רק מוצר שהוא גימיק, אלא משהו שעומד מאחוריו היגיון כלכלי".

בחברה טוענים שמודל זה יוכיח את עצמו כבר בתקופה הקרובה. "פוטנציאל ההכנסות שלנו גבוה מאוד. מאחר שכבר כיום יש לנו לקוחות שמשלמים כסף, ואנחנו רואים כמה משמעותיות העסקאות האלו ומה יש לנו בצינור, אפשר לומר שבחודשים הקרובים תהיה החברה רווחית", קובע דנון.

בשלב זה פועלת החברה רק עם לקוחות עסקיים, ויוצרת להם פורמטים לפי דרישה. ואולם בעתיד מתכוונים השותפים להשיק מוצר שיפנה לשוק הביתי. "אנחנו בונים כלים אוטומטיים ונוחים, ונעביר אותם למשתמש הביתי, שיוכל בעצמו לפתח פורמט שעשועון משלו ולנהל אותו בעצמו", אומר דקל. "אני אגיד משהו שעלול להישמע קצת מגלומני, אבל לא אכפת לי להגיד אותו. אם יוטיוב זה שם נרדף לווידיאו ואייטיונז זה שם נרדף למוזיקה, בעוד חמש שנים TeeWe יהיה שם נרדף לשעשועונים. בתוך שנה מהיום אנחנו יכולים להיות עם מספר רב של לקוחות גדולים. אנחנו כבר השחקן המוביל בתחום, ואנחנו הולכים להיות מאוד מאוד חזקים, זה ברור לי לגמרי".

תגיות