אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הערכות: הנהלת קרליין לא תוחלף צילום: אוראל כהן

הערכות: הנהלת קרליין לא תוחלף

כך מעריך רוני ארזי, מנכ"ל אמיליה פיתוח, שרכשה את חברת הקוסמטיקה. על הפרק: שיפור הרווחיות של החברה שסיימה את השנה שעברה בהפסד תפעולי באמצעות כניסה לאירופה, ושינוי ההנהלה

03.11.2009, 09:54 | גלי ברגר

"נפתח את קרליין באמצעות הגדלת ההכנסות ולא באמצעות צמצומים", כך אמר אתמול ל"כלכליסט" רוני ארזי, מנכ"ל אמיליה פיתוח, הזוכה במכרז לרכישת חברת הקוסמטיקה קרליין. רפי לבל, מנכ"ל פריגו ישראל, מידיה נרכשה החברה, סיפר כי המשך העסקת העובדים היה בין המרכיבים המרכזיים במהלך המשא ומתן עם אמיליה. עם זאת, ההערכות הן כי מנהלי החברה אלחנן שקד ואחיו נחום שנקל, העומדים בראש קרליין מ־2003, לא יישארו בחברה וכי אמיליה תבצע שורה של שינויים בהנהלה כדי להשביח את החברה ולייעל אותה.

כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", אמיליה פיתוח שבשליטת עודד פלר תרכוש את קרליין מחברת פריגו האמריקאית. מבנה העסקה קובע כי פריגו תקבל עבור קרליין סכום של 205 מיליון שקל. 121.5 מיליון שקל מהסכום הכולל יועברו מאמיליה לפריגו ועוד 83.5 מיליון שקל ישולמו לפריגו מתוך קופת קרליין במועד השלמת העסקה.

אמיליה פיתוח היא חברת אחזקות ישראלית בתחומי תעשייה, סחר ונדל"ן. עם החברות שבהן היא מחזיקה נמנות זהר דליה (50%), פלציב (25%), מקסימה, אבן קיסר, כרומגן, טלדור, קרן ההשקעות טנא ועוד. הצעתה של אמיליה גברה על זו של חברת ההפצה דנשר שהתמודדה במכרז עם יצרנית המגבונים הלחים עלבד.

רפי לבל, מנכ"ל פריגו, צילום: בועז אופנהיים רפי לבל, מנכ"ל פריגו | צילום: בועז אופנהיים רפי לבל, מנכ"ל פריגו, צילום: בועז אופנהיים

האתגר של אמיליה

בחודש מאי האחרון הודיעה פריגו על כוונתה למכור את חברת קרליין ותהליך המכירה נוהל על ידי פועלים שוקי הון. הסיבה העיקרית למכירה היא העובדה שקרליין אינה חלק מעסקי הליבה של פריגו, אשר עוסקת בתחום התרופות. נוסף על כך, קרליין לא ייצרה רווחים משמעותיים לפריגו. לפי הודעת אמיליה לבורסה, ההפסד התפעולי של קרליין בשנה קלנדרית שהסתיימה במאי 2009 הוא 4.5 מיליון שקל, זאת לעומת רווח של 7.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בהודעה נכתב כי ההפסד נובע מהוצאות בסכום של מיליוני שקלים ששולמו בכל שנה לפריגו בארץ ובחו"ל ואשר לא יחולו בשנים הבאות. מחזור ההכנסות של קרליין הסתכם ב־338.5 מיליון שקל במהלך השנה שהסתיימה בחודש מאי השנה. זאת, לעומת 353.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשנה שהסתיימה במאי 2008 עמד שיעור הרווח התפעולי מההכנסות על 2% - שיעור נמוך מאוד לחברות תעשייה. זאת בעוד שיעור הרווח הגולמי של החברה עמד באותה תקופה על 36%. ב־2009 נרשמה ירידה ברווח הגולמי ששיעורו מהמכירות עמד על 32%. מהנתונים נראה כי לבעלים החדשים של קרליין מצפה עבודה רבה לייעול החברה.

תחת המטרייה של החברה קרליין נמצא לא רק מותג האיפור, הקוסמטיקה והטואליטיקה קרליין, אלא גם שורה של מותגי טואלטיקה אחרים ומוכרים לא פחות. הרשימה כוללת את מותג עיצוב השיער נטורל־פורמולה, את מותג נקה 7 המתמחה בסבונים ובשמפו, את מותג תחליבי ההגנה מפני השמש סקין גארד ומותגים קטנים נוספים, בהם אדם וטיטניום המתמחים בדאודורנטים. קרליין היא גם יצרנית של מותגים פרטיים רבים עבור רשתות השיווק. היא אחד מהספקים המובילים של סופר־ פארם ומייצרת עבור המותג הפרטי של הרשת לייף את תחליבי ההגנה מהשמש, סבוני רחצה, מוצרי טואלטיקה לתינוקות ועוד. נוסף על כך, היא מייצרת את תחליבי ההגנה מהשמש של חברת אהבה, את מוצרי הקוסמטיקה של מעבדות ג'יג'י ועוד.

על הפרק: כניסה לאירופה

פעילות נוספת של החברה, שהורחבה מאז רכשה פריגו את השליטה באגיס ב־2005, היא ייצור מותגים פרטיים לרשתות בחו"ל. מדובר בעיקר במוצרים לטיפוח הפנים שדורשים פיתוח טכנולוגי, ועל כן קרליין נהנית מיתרון יחסי לייצור בישראל ויצוא לחו"ל. ההכנסות מיצוא המותגים הפרטיים לחו"ל גדלו במידה ניכרת במהלך השנים האחרונות. בשנת 2003 עמד היצוא על 7.4 מיליון שקל ובשנת 2004 היצוא כמעט הכפיל את עצמו ועמד על 12 מיליון שקל. ההערכות הן כי ב־2008 יסתכם היצוא בכ־70 מיליון שקל, כך שיהיה 20% מפעילות החברה. באימיליה מתכוונים להמשיך ולפתח פעילות זאת ואף להיכנס כספקית מותג פרטי לשוק האירופי, שבו קרליין כמעט אינה פועלת היום. הגדלת הייצור והמכירות אמורה לפתור עוד בעיה שקיימת היום במפעל והיא עודף ייצור וניצול של כשליש מהתפוקה בלבד. על-פי הסכם הרכישה, פריגו תמשיך לספק שירותי הפצה ומכירה לפעילות המותגים הפרטיים בארה"ב למשך שנה לאחר השלמת העסקה.

החברה, על כלל מותגיה, מחזיקה בנתח של כ־18% משוק טיפוח השיער בישראל (נכון למאי 2009, לפי נתוני נילסן). נתון זה מציב אותה במקום השני בקטגוריה, אחרי פרוקטר אנד גמבל האמריקאית. בשוק תכשירי ההגנה מהשמש היא מחזיקה בנתח שוק של כ־25%. מפעל קרליין בירוחם הוא מפעל הקוסמטיקה והטואלטיקה הגדול ביותר בישראל, ומספק תעסוקה לכ־200 איש.

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
הנהלת קרליין הנוכחית
כמי שיודע ומכיר את החברה מקרוב ממליץ בכל לשון להנהלה הקיימת ללכת הבייתה . מוטב כעת ולא להמתין שינפנפו אותם בבושת פנים ע"י הרוכשים החדשים . קרליין הייתה בעבר חברה מישפחתית עם רוחים טובים ועם הנהלה מצויינת והעיקר העובדים נתנו את הנשמה וגם הקריבו מאד מזמנם החופשי והיקר . מאז הגעתם של שני המנכלים החדשים החברה מתפוררת בקצב קבוע ומהיר . אז מוטב יום קודם - נמאסתם, לכו הבייתה .
יאצק , תל אביב  |  04.11.09
לכל התגובות