אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כלכלני דויטשה בנק: "בטר פלייס תגיע לנתח שוק של 5% בישראל בחמש שנים" צילום: אוראל כהן

כלכלני דויטשה בנק: "בטר פלייס תגיע לנתח שוק של 5% בישראל בחמש שנים"

דו"ח שפורסם השבוע מעריך כי סיכויי ההצלחה של המכונית החשמלית בישראל גבוהים במיוחד. הסיבות: מרחקים פיזיים קצרים, הפופולריות של ציי הרכב ומס קנייה של 10%. החברה תצטרך להשקיע כ-1.1 מיליארד דולר עד סוף 2016 בסוללות

04.11.2009, 22:46 | ענת ציפקין ותומר הדר

האם המכוניות החשמליות יצליחו בישראל? בדויטשה בנק סבורים שכן. לפי כלכלני דויטשה בנק, הטכנולוגיה של בטר פלייס לטעינת מכוניות חשמליות תשמש לא פחות מ־81 אלף מכוניות בעוד כחמש שנים בלבד.

הנתונים התפרסמו השבוע בדו"ח מקיף של דויטשה בנק, שבדק את סיכויי הצלחתה של המכונית החשמלית בעולם, כולל בישראל.

כלכלני דויטשה בנק מעריכים כי בטר פלייס תצטרך להשקיע 914 מיליון דולר עד סוף 2015 בסוללות המכונית החשמלית, ו־1.1 מיליארד דולר עד סוף 2016. ההנחות שעליהן מתבססים הכלכלנים הן מחיר של 14 אלף דולר לסוללה ב־2011, 13 אלף דולר ב־2012, ו־9,050 דולר ב־2015.

מחברי הדו"ח מציינים כי לשוק הרכב הישראלי מרכיבים ייחודיים שהופכים אותו לכר ניסוי מעניין. אחת הסיבות היא המרחקים הקצרים בישראל וריכוז האוכלוסייה הגבוה בערים הגדולות, שמחוברות באמצעות מעט כבישים ראשיים. להערכת דויטשה בנק, הדבר יאפשר הנחה מהירה של תשתיות.

הדו"ח מציין כי בטר פלייס עתידה להתחיל לספק שירות צרכני ברבעון השלישי של 2011. להערכת הדו"ח, עד הרבעון הרביעי של 2015 תכבוש בטר פלייס נתח שוק של 4% מכלל המכוניות בישראל. בסוף 2016 תגיע בטר פלייס לנתח שוק

של 5%.

המלצה להגדיל את שיעור יצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ל-25% עד שנת 2030 זאת כאשר היעד הממשלתי שנקבע בשנת 2007 הוא לייצור של 10% עד 2020, כך על פי דו"ח שהוגש למשרד להגנת הסביבה רויטל חובל, 2 תגובותלכתבה המלאה

נתונים אלה מבוססים על ההערכה כי בטר פלייס תוסיף 14 אלף משתמשים בשנת 2012, 16 אלף משתמשים בשנת 2013 ועוד 22 אלף משתמשים בשנת 2014. בשנת 2015 יתווספו לבטר פלייס 25 אלף משתמשים, כך שבסוף שנה זו יגיע מספר המשתמשים בשירותיה ל־81 אלף. בנקודה זו מצוין בדו"ח כי בטר פלייס כבר מכרה מראש 30 אלף מכוניות לחברות ציי רכב בישראל נכון לרבעון הרביעי של 2009 - שנה וחצי בלבד מהמועד המסחרי הרשמי של השקת הפעילות. בפועל, בטר פלייס חתמה על מסמכי הבנות לאספקת 30 אלף רכבים לחברות שיתחייבו לעבור לציי רכב ירוקים.

בהנחה שבטר פלייס אכן תשיג את יעד החדירה שלה, דויטשה בנק צופה לחברה הכנסות של כ־370 מיליון דולר עד הרבעון הרביעי של 2015, ויותר מ־500 מיליון דולר עד הרבעון הרביעי של 2016. המחקר של כלכלני דויטשה בנק מעריך כי בטר פלייס עשויה להגיע לשולי רווח תפעולי של 40% בין סוף 2015 ל־2016.

בכל הנוגע למחירי הטעינה, בדויטשה בנק קובעים שבטר פלייס תבקש מהצרכנים תשלום לכל קילומטר של נסיעה, וגם תציע פרמיות שונות. הסוללות עצמן צפויות להוזלה של כ־50% בתוך 10 שנים. עוד מעריכים הכלכלנים כי יהיה צורך ב־12 סוללות גיבוי לפחות בכל תחנת הטענה כדי להבטיח את זמינות הטענה של המכונית החשמלית בכל חמש דקות.

עוד מצוין בדו"ח שמחירי הדלק הגבוהים בישראל והתמיכה הממשלתית הניכרת שמקבל הפרויקט, שמתבטאת במס קנייה נמוך בשיעור של 10% בלבד לרכב חשמלי עד 2014, עשויים לסייע משמעותית ליישומו.

נתון מעניין נוסף שעולה מהדו"ח מתייחס לציי הרכב, שמהווים 50%-60% מהיקף המכירות השנתי של רכב חדש בישראל. הדו"ח קובע שהעובדים בארץ משתמשים ברכבם הצמוד באופן חסר פרופורציות לעומת עובדים במדינות אחרות, וזאת מכיוון שהמעסיקים משלמים את כל הוצאות הרכב.

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
אין להם שום, אבל באמת שום טכנולוגיה, שום פטנט מהותי ושום חסם שימנע ממתחרים להכנס לשוק
רבותי, מתי תפנימו כי לבטר פלייס אין למעשה כ ל ו ם. הרכב לא שלהם - ואפילו לא קיבלו בלעדיות לשיווק ומכירה. התשתית, כרגע לא קיימת וברור כי מהחזון הטיפשי של עמדות טעינה, הם חוזרים למקור השפוי של עמדות החלפת מצברים, אבל רק _____ יחשוב ש 12 מצברים בתחנה זה מספיק.... בזמן הטענה של מספר שעות, ברור כי עמדת ההחלפה תהייה יקרה להחריד, צריך כמובן הרבה יותר מצברים בעמדה. ובסוף, כל, ואני חוזר, כל יזם יוכל לבצע את מה שבטרפלייס רוצים לעשות כי כפי שאמרתי קודם, אין להם שום פטנט ושום בלעדיות על כלום, והמסקנה ברורה, גם אם הרעיון יצליח (ואני אגב מקווה שכן), הרי לשוק יוכלו לקפוץ 1000 יזמים כי אין שום מחסום, לא רגולטורי ולא כלכלי.
יוסי , ראשון לציון  |  07.11.09
לכל התגובות