אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: מזון אורגני למחשבה צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: מזון אורגני למחשבה

רשת חנויות המזון הטבעי האמריקאית הול פודס ייצרה בשני העשורים האחרונים צמיחה של 30% בשנה בממוצע. גם בעלי המניות נהנו בתקופה זו מגידול של 15% בשנה בממוצע במחיר המניה. השנה היא אכזבה ובגדול

09.11.2009, 10:02 | אילון ג'דה

לפני כמה חודשים טענתי מעל במה זו שיש חברות שפחות רגישות למחזוריות כלכלית - כמו, למשל, יצרניות וקמעונאיות ומזון, ולכן מניותיהן מציגות תנודתיות נמוכה. נהוג לכנות מניות אלו גם "דפנסיביות". החברה שאותה ננתח היום, הוֹל פוּדְס (NASDAQ: WFMI), היא קמעונאית מזון, אבל התנהגות מנייתה רחוקה מלהציג דפוס "דפנסיבי" קלאסי.

מתחילת 2009 הניבה מניית הול פודס תשואה של 187%, אשר לידה מחווירות תשואות מדדי S&P 500 ונאסד"ק (18% ו־33% בהתאמה). בעקבות פרסום דו"חות הרבעון האחרון ביום חמישי האחרון צללה מנייתה של החברה בכ־15%. לא בדיוק משהו שהייתם יכולים לצפות משטראוס עלית או שופרסל שלנו.

אז מה בדיוק הסיפור של הול פודס? החברה נוסדה ב־1980, עת הקימה בטקסס סופרמרקט של מזון טבעי. באותה עת היו בכל ארצות הברית שישה סופרמרקטים (חנויות, לא רשתות) בלבד שהתמחו במזון מן הטבע. היזמים שהקימו את החברה היו ג'ון מאקי ורנה הארדי, אז בני 21 ו־25 בסך הכל. מאקי היה בכלל תלמיד קולג' שנשר מהלימודים; מתברר שמחומר זה קורצו יזמים מצליחים רבים (עיין ערך ביל גייטס, לארי אליסון ועוד).

למרות הדימוי של ארה"ב בתור מעצמת ג'אנק פוד עם הרגלי אכילה לקויים, ואולי דווקא בגללו, הטרנד של מזון בריא יותר התפשט שם כאש בשדה קוצים. אם עשר שנים לאחר היווסדה מנתה הרשת הקטנה של הול פודס עשר חנויות (כלומר פתיחה של חנות אחת בשנה), כיום מונה הרשת 286 סניפים בארה"ב, קנדה ואנגליה - אשר משקפים קצב צמיחה שנתי ממוצע של 21%. נכון להיום, מיצבה הול פודס את עצמה כרשת הסופרמרקטים המובילה בתחום המזון הטבעי והאורגני והנה הקמעונאי האורגני המאושר הראשון בארה"ב (בזכות חקיקה שהחברה עצמה יזמה).

במונחים כספיים, צומחות המכירות של הול פודס כבר כמעט שני עשורים (!) בקצב שנתי ממוצע של 30% - מ־92 מיליון דולר בשנת 1991 ל־8 מיליארד דולר בסיכום 2008 (פי 90). כנראה שגם בעלי המניות די מרוצים מצמיחה שנתית ארוכת טווח של 15% ברווח למניה, אשר עמו צועד גם מחיר המניה.

הזינוק במחירה של הול פודס בשנה האחרונה נובע בעיקר מהתאוששות ביטחון המשקיעים לגבי המודל העסקי של החברה. שנת 2008 היתה מעט מדאיגה: למרות הצלחתה של החברה להצמיח את המכירות בשיעור נאה - 20%, הראתה הרווחיות מגמת נסיגה עקב עלייה בסעיף הוצאות הנהלה וכלליות, ועלויות מוגברות של סגירת חנויות מפסידות. בשנה זו הצטמצם הרווח הנקי ל־114 מיליון דולר, כמעט 40% פחות מבשנה הקודמת ובסך הכל 1.4% ממחזור המכירות.

סניף של הול פודס בניו יורק, צילום: בלומברג סניף של הול פודס בניו יורק | צילום: בלומברג סניף של הול פודס בניו יורק, צילום: בלומברג

ככל שחלפו הימים בשנה הנוכחית, הלכו והתגברו ציפיות המשקיעים להתאוששותה של הול פודס. עם זאת, אפשר לקבוע שתוצאות 2009 (השנה הפיסקאלית של החברה מסתיימת בספטמבר) היו אכזבה גדולה. צמיחת המכירות הסתכמה בפחות מ־1%, והרווח הנקי נשאר כמעט ללא שינוי (118 מיליון דולר). גם אם המשקיעים יכלו להתעודד משיפור מסוים ברווחיות התפעולית, גידול בהוצאות המס שחק אותו לחלוטין בדרכו לשורה התחתונה.

אכזבה נוספת נכונה למשקיעים מצפי החברה ל־2010. צמיחת המכירות תהיה שוב חד־ספרתית נמוכה, אם בכלל, והרווח הנקי למניה יעמוד על דולר אחד בערך. עם מחיר מניה של 28 דולר, אשר גוזר מכפיל של 26–27 על רווחי השנה הבאה, מומלץ למשקיעי הול פודס לבדוק מה שמו להם באוכל.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים

 

האמור אינו מהווה המלצה או ייעוץ כלשהו ו/או תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ ברישיון על פי דין המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות