אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרשנות: האם לאנליסטים ולשוק תהיה סבלנות לפרטנר? צילום: בועז אופנהיים

פרשנות: האם לאנליסטים ולשוק תהיה סבלנות לפרטנר?

פרטנר הציגה היום דוחות לא טובים. אולם, שפיטתה של חברה לאור תוצאות של רבעון בודד, ואולי אפילו שניים, לא תניב תוצאה חד משמעית

09.11.2009, 16:09 | גילעד נס

על אף שהעיתונות נדרשת ליצירת תמונה מהירה של עיקרי מצבה הפיננסי של חברה, כפי שהוא משתקף מדו"חותיה הרבעוניים, יש מקום להשוואה הן במימד הזמן והן במימד השוק. הנתונים המספריים של פרטנר, כשהם מושווים לרבעון המקביל אשתקד, מצביעים על ירידה כמעט בכל הפרמטרים שלפיהן חברות נמדדות בשוק הפיננסי, דהיינו הכנסות, רווח תפעולי ונקי, EBITDA וכדומה.

בחברה, כמובן, מתהדרים בגיוס מספר מרשים של לקוחות ברבעון השלישי, שמצטרף לסך של כ-110 אלף לקוחות שהצטרפו לחברה (נטו) מתחילת השנה, לעומת כמחצית מהיקף גיוס המנויים של המתחרות, אולם בשורה התחתונה היקף הגיוס של המנויים מתבטא בטווח הארוך, בעת שהם מזרימים לקופתה סכומים נאים מדי חודש ורבעון, ואילו בטווח הקצר נרשמת בעיקר הוצאה על רכישת אותם מנויים.

ההשוואה לתקופה המקבילה יכולה להתפרש לכאן ולכאן: מחד, השורה התחתונה מספרת על ירידה בכמעט כל הפרמטרים הפיננסים. מאידך, הרבעון השלישי של 2008 היה רבעון השיא של פרטנר בכל הזמנים, כך ששנה לאחר מכן, באמצעו או לקראת סופו של מיתון, עמידה ברף ההוא היא עניין כמעט בלתי אפשרי.

מנכ"ל פרטנר דוד אבנר, מציין כי בניגוד למתחרותיה, ובעיקר בניגוד לפלאפון, פרטנר לא השקיעה ברבעון האחרון בפרסום שירותי הסלולר שלה, ובכל זאת הצליחה לגייס את אותם 64 אלף מנויים. לדידו, מדובר בהוכחה שהמותג של החברה עדיין עובד גם אם הוא לא נדחף ללקוח ישירות באמצעים פרסומיים. עם זאת, החברה ללא ספק משקיעה זמן והון לא מבוטל בשיווק השירותים הלא סלולריים שלה, הטלפוניה הקווית וקישוריות האינטרנט, כך שאפילו בצורה עקיפה נחשף המותג בעיני הלקוח.

החברה אינה חושפת את כמות הלקוחות שלה באותם שירותים לא סלולריים, ולכן יוצרת מצב שבו לכאורה מצבה הפיננסי, בתחשיב של הכנסה לכל לקוח, עלול להיות חמור יותר או טוב יותר, שכן סך ההכנסות, שהוא סכום ידוע, מתחלק בין מספר לקוחות הסלולר, שגם הוא ידוע, אך אולי גם בין לקוחות האינטרנט והטלפוניה הביתית, שהיקפם לא ידוע. מכל מקום, בעל השליטה החדש בפרטנר, אילן בן-דב, נשמע רגוע למדי לאור התוצאות. "אני אמנם לא אחראי ואין לי נגיעה לתוצאות הרבעון השלישי, אבל ברור לי שהחברה משקיעה כיום על מנת ליצור תשתית להכנסות עתידיות שמהן תהנה החברה ובעלי מניותיה", הוא אומר ל"כלכליסט".

בסיכומו של דבר, שפיטתה של חברה לאור תוצאות של רבעון בודד, ואולי אפילו שניים, לא תניב תוצאה חד משמעית. לפלאפון, כשחקן הקטן בשוק, קל יותר להציג צמיחה אחוזית בפרמטרים שיווקיים ופיננסיים שונים. לסלקום, כנגזר מהיותה השחקן הגדול בשוק, קשה להציג שיפור בשיעורים אלו, ותוצאותיה, שתפורסמנה בשבוע הבא, עשויות לאשרר את הקושי הזה. בפרטנר, שנמצאת עדיין בין שני הקצוות הללו, החליטו במקביל גם להשקיע בעתיד החברה תוך ויתור מסויים על נפח הרווחים בטווח הקצר. איתרע מזלה של החברה והתהליך מתרחש לא רק בשנה קשה יותר משחלפה, אלא גם בעת שהחברה נמצאת בעין בוחנת של השוק לאור העברת השליטה והצורך להניב החזר מהיר לבעל המניות.

תגיות