אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סגן נשיא גוגל לשעבר: "האיום הגדול על גוגל אינו פייסבוק, אלא אמזון" צילום: יובל חן

סגן נשיא גוגל לשעבר: "האיום הגדול על גוגל אינו פייסבוק, אלא אמזון"

דיוויד רוזנבלט, שמכר את דאבלקליק לגוגל ב־3.1 מיליארד דולר: הפרסום ברשת ייהפך לשוק מתוחכם כמו שוק ההון ויעורר קרב בין ענקיות מדיה

11.11.2009, 13:33 | אסף גלעד

לדיוויד רוזנבלט אין ספק בנוגע לעתידה של כלכלת הרשת: גוגל, הוא מבטיח, ימשיך להיות השחקן השלט בשוק הזה גם בעתיד ובגלגול החדש שלו: החיפוש הסלולרי. "הסלולר הוא רק דרך נוספת להתחבר לרשת", אומר רוזנבלט - האיש שמכר את דאבלקליק לגוגל ב־3.1 מיליארד דולר ונהפך לסגן נשיא בכיר בגוגל, תפקיד שבו כיהן עד לאחרונה.

רוזנבלט, שביקר בישראל לפני כשבועיים בכנס שערכה קרן כרמל ונצ'רס, דבק בחזון שהנחה אותו בהובלת דאבלקליק - כזה הרואה את תעבורת הגולשים כנכס סחיר, שניתן לסחור בו כבמניות. הוא מאמין ששוק הפרסום, שנמצא עדיין בהתהוות, ייהפך לשוק משוכלל ודומה מאוד לשוק ההון.

"מרבית התוכן יופץ באמצעות מפיצים מומחים, ויתנהל על פני זירות מסחר שיסחרו בנתונים ובמידע", הוא מתאר בכנס שנערך בהנחיית רינה שאינסקי, שותפה מנהלת בכרמל. "יהיו סוחרים שיתמחו ברכישת מידע בזול ובמכירתו ביוקר, ודבר דומה ייעשה גם בתחום מודעות הפרסום. חברות גדולות ינסו לרכוש חברות קטנות שעוסקות במסחר כזה, ובסופו של דבר הקרב ייהפך לכזה המתחולל בין ענקיות מדיה. מתוך כלל התעבורה המסחרית ברשת, 5% תתקיים מאספקת תכני פרמיום, וכל השאר ימומן על ידי עסקאות קטנות שינהלו טריידרים של נתונים, ספקי טכנולוגיה ומפיצים".

מימין: גלאי, קונאווי ורוזנבלט. "פייסבוק לא יכול להחליף את גוגל", צילום: יובל חן מימין: גלאי, קונאווי ורוזנבלט. "פייסבוק לא יכול להחליף את גוגל" | צילום: יובל חן מימין: גלאי, קונאווי ורוזנבלט. "פייסבוק לא יכול להחליף את גוגל", צילום: יובל חן

רוזנבלט מביט בביטול על האיום שמייחסים לפייסבוק על גוגל. "פייסבוק לא ייהפך ל'אדסנס' החדש, רשת הפצת מודעות פרסומת, כפי שאולי היו רוצים לחשוב", הוא מעריך. "פייסבוק גם לא יכול להחליף את גוגל. האחד הוא רשת חברתית והשני הוא מנוע חיפוש; אלה פונקציות שונות. הערך המרכזי של פייסבוק הוא שאנשים מבלים בו זמן רב, אבל במובן זה אמזון מאיים על גוגל הרבה יותר מאשר פייסבוק, כי באמזון אתה יכול לרכוש כמעט הכל באותו מקום".

על התפיסה הזאת חלק בכנס ירון גלאי, מי שמכר את קוויגו ל־AOL בכ־360 מיליון דולר ומנהל כיום את הסטארט־אפ אאוטבריין (שכרמל מושקעת בו), המסייע לגולשים למצוא תכנים שמעניינים אותם. גלאי, כמנהלה של אאוטבריין, משמש שליח מרכזי של פרסום שאינו מונחה חיפוש. "גוגל מקבל כיום כמעט 100% תמלוגים על כל מכירה, אך כזאת המתבצעת בטכנולוגיה שלא הרבה השתנה בה כבר עשור", הסביר. "כיום יש דרכים חדשות להיות מפולח, ואנו עושים זאת בין השאר באמצעות רשתות חברתיות. נכון, פייסבוק איננו תחליף לגוגל; גוגל אוסף מידע מסחרי ועושה ממנו כסף. העובדה שלפייסבוק יש מידע על חברים פחות חשובה לקונטקסט, אבל הופכת את הפרסומת לאישית יותר. מי שיבין מה הלקוח רוצה באופן סמוי יצליח. אבל גוגל אינו מספק את החוויה הזאת, עדיין".

מי שהביע אמון באסטרטגיה הסלולרית של גוגל היה רוב קונאווי, מנכ"ל GSMA (איגוד המפעילות הסלולריות העולמי) וחבר הבורד הטכנולוגי המייעץ של כרמל. "אפל עשתה עבודה מדהימה, אבל המודל שלה תחום למכשירים שלה", אמר קונאווי. "חברת גוגל מפיצה את מערכת ההפעלה שלה בכמה יצרניות במקביל, ומספרן רק הולך ועולה, ולכן היא ממוצבת להוביל את השוק. ריבוי מערכות ההפעלה מקשה מאוד על המפתחים לעבוד ביעילות. לכן התאגדו מפעילי הסלולר הגדולים צ'יינה מוביל, וודאפון וסופטבנק להקמת מעבדת חדשנות משותפת לפיתוח שירותי אינטרנט סלולריים, שתקרא JIL". עם זאת, קונאווי נשמע פחות נחרץ בנוגע לעתידו של מנוע החיפוש של גוגל על גבי הטלפונים הסלולריים. "ההקשר הוא כיום המרכיב החשוב ביותר בחיפוש אינטואיטיבי, וגוגל עוד לא שם".

תגיות