אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפרסום בסלולר עובד - בשביל גוגל

הפרסום בסלולר עובד - בשביל גוגל

ענקית החיפוש רוכשת את AdMob, ששולטת בפרסום העולמי בסלולר, תמורת 750 מיליון דולר. המטרה: לשלב פרסומות בכל השירותים החינמיים שהיא מעניקה לניידים ולבלוע את השוק, שעל פי ההערכות יגלגל 13 מיליארד דולר עד 2013

11.11.2009, 15:16 | עומר כביר

למהלכים האסטרטגיים שגוגל מבצעת בשנה האחרונה יש כיוון ברור. ענקית החיפוש השיקה מערכת הפעלה למגוון מכשירים ניידים, הציגה תוכנת ניווט GPS חינמית לסמארטפונים והתאימה את רוב שירותיה לשימוש בסלולר. על אלה נוספה השבוע רכישת AdMob, שמספקת פלטפורמה להצגת מודעות בטלפונים ניידים, תמורת 750 מיליון דולר במניות. העתיד, לתפיסת גוגל, טמון בטלפון הנייד. ואם רוצים להרוויח מזה כסף, צריך למכור שם פרסומות.

היקף שוק הפרסום בסלולר עמד ב־2008 על כ־304 מיליון דולר בלבד, כך לפי נתונים של חברת גרטנר. ואולם ב־2009, שנה שעמדה בסימן משבר כלכלי, רשם שוק זה צמיחה של יותר מ־74%, והגיע להיקף של כ־530 מיליון דולר. בגרטנר מעריכים שבשנים הקרובות עתיד שוק זה לחוות צמיחה משמעותית עוד יותר, ולהגיע לגודל של 13 מיליארד דולר ב־2013.

"אחד הזרזים בתחום הזה הוא האייפון של אפל", אומרת סמנכ"לית תחום טלקום והון סיכון בגרטנר מזה"ת, שלומית הרט. "זה המכשיר הראשון שביצע קונסולידציה של עולם המחשבים עם עולם הסלולר. חנות האפליקציות, לדוגמה, יצרה שוק חזק מאוד בכל מה שקשור ליישומים נתמכי מודעות. זוהי הפעם הראשונה שרואים את התחום של פרסומות בסלולר עובד בצורה יפה". 

המקבילה של גוגל בעולם הסלולרי

 

גוגל, שפרסומות הן אחד מאפיקי הרווח המרכזיים שלה, רוצה נתח גם מעוגת ההכנסות הזו. החברה מספקת פרסומות ממוקדות בהתאם לתוצאות חיפוש במנוע החיפוש שלה, ומשתפת פעולה עם אתרים רבים להצגת פרסומות בהתאם לתוכן המופיע בהם.

גוגל פעלה בשנים האחרונות להרחבת אפיקי ההכנסות מפרסום: היא השיקה את שירות הדוא"ל שלה, ג'ימייל, שכולל פרסומות ממוקדות בהתאם לתוכן האימיילים; שילבה פרסומות לפי מיקום בשירותים כמו גוגל מפות או גוגל ארץ; ורכשה חברות לאספקת שירותי פרסום מקוונים, דוגמת DoubleClick.

בשנה האחרונה גוגל הרחיבה גם את הפעילות שלה בתחום הסלולר. היא השיקה את האנדרואיד, מערכת הפעלה בקוד פתוח לטלפונים סלולריים, שמותקנת כיום בכ־20 מכשירים הנמצאים בשימוש אצל כ־5 מיליון משתמשים. נוסף על כך, את היישומים הסלולריים החינמיים שלה היא מציעה גם במכשירים המבוססים על מערכות הפעלה מתחרות, דוגמת אייפון או בלקברי.

מי שתהה מדוע החברה טורחת לספק שירותים איכותיים כל כך ללא תשלום יכול למצוא תשובה ברכישת AdMob - השלישית בגודלה בהיסטוריה של גוגל. "מדובר במקבילה של גוגל בכל הקשור לפרסום בסלולר", מסביר עמרי ארגמן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומבעלי Moblin, שמפתחת פלטפורמות פרסום לסלולריים. "כמו ששירות אדסנס של גוגל מחבר בין מפעילי אתרים ברשת למפרסמים, כך הפלטפורמה של AdMob מחברת בין מפתחי יישומים ואתרים בסלולר למפרסמים".

ארגמן. בעקבות רכישת AdMob, גוגל כבר מובילה את התחום, צילום: אוראל כהן ארגמן. בעקבות רכישת AdMob, גוגל כבר מובילה את התחום | צילום: אוראל כהן ארגמן. בעקבות רכישת AdMob, גוגל כבר מובילה את התחום, צילום: אוראל כהן

רכישת החברה תאפשר לגוגל לנצל את הפלטפורמה שלה כדי להחדיר פרסומות לכל שירותי הסלולר שלה, ולקצור מהם רווחים. אבל מדובר גם ברכישת חברה בעלת הכנסות גדולות ביותר, שבשנים הקרובות עתידות לגדול עשרת מונים. "כבר כיום AdMob היא החברה הגדולה בעולם בתחום הפרסום בסלולר. הפרסומות שהחברה מספקת מוצגות בכ־15 אלף אתרים, ומדי חודש מוצגות באמצעות הפלטפורמה שלה יותר מ־10 מיליארד פרסומות", אומר ארגמן. "אם קודם חשבנו שיידרשו לגוגל שנתיים להוביל את התחום הזה, בעקבות הרכישה היא כבר מובילה אותו".

שוק שפונה לזנב ארוך

 

להערכת מומחים, AdMob מציגה פרסומות בשווי 100 מיליון דולר בשנה, והרכישה של גוגל מעידה על כך שבתקופה הקרובה עתיד המספר לגדול למיליארדי דולרים. בישראל לבדה מדובר בשוק שמגלגל כיום בין 300 ל־500 אלף שקל בחודש. ואולם, ב־2010 עתיד השוק בישראל להכפיל את עצמו ולהגיע לנתח של כ־3% מעוגת הפרסום המקומית. הסיבה לכך, כמו בשוק העולמי, היא הכניסה הצפויה של האייפון.

"כיום עיקר הפרסום נעשה בגן הסגור של הפורטלים של המפעילים הסלולריים", אומר ארגמן. "אבל הכניסה של האייפון ושל סמארטפונים אחרים תפתח עולם חדש של אפיקי פרסום - אתרים עצמאיים שאינם קשורים לפורטלים של המפעילים ויישומים לסמארטפונים".

לדברי אורי עיני, מנכ"ל משותף במשרד הפרסום אדלר חומסקי & ורשבסקי, מדובר בתחום אטרקטיבי במיוחד למפרסמים. "היתרון הבולט הוא רלבנטיות בזמן אמת", הוא מסביר. "אפשר להציג מודעות ממוקדות לא רק בהתאם למה שחיפש המשתמש, אלא גם בהתאם למיקום שלו - עד רמת השכונה. כל מה שגוגל נותנת, אבל בעולם האמיתי.

"מדובר בשוק שפונה לזנב הארוך, הרבה עסקים קטנים יכולים להציג פרסומות ממוקדות ללקוחות פוטנציאליים בהתאם למיקומם, בהשקעה קטנה יחסית. הרבה כסף יגיע מהזנב הארוך. ברגע שגוגל נהפכה לשחקן מרכזי, זה אומר שמדובר בתחום שייהפך למשהו בעל מסה קריטית, לדבר גדול מאוד".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות