אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יו"ר נמל אשדוד תוקף: "גורמי הרגולציה מסרבלים את הפרטת הנמלים" צילום: אוראל כהן

יו"ר נמל אשדוד תוקף: "גורמי הרגולציה מסרבלים את הפרטת הנמלים"

יעקב רז סבור ששיתוף העובדים בהפרטת הנמל ינטרל את התנגדותם ויביא לאשדוד חברות ספנות בינלאומיות

17.11.2009, 11:05 | ליאור גוטמן

"אני מקווה שלא נחכה עד לשנת 2020 כדי למכור את גרעין השליטה בנמל. צריך להשלים את הרפורמה בנמלים עד 2015", כך אומר יעקב רז, יו"ר נמל אשדוד, בהתייחסו לתחילת ההנפקה של נמלי ישראל שמתוכננת בראשית שנת 2010.

על פי מתווה האוצר, עד סוף מרץ 2010 יופרטו כ־15% מנמלי אשדוד וחיפה, ועד שנת 2020 יימכרו יותר מ־50% מפעילות הנמלים לגורמים חיצוניים. "ההפרטה היא נדבך מרכזי ברפורמה, ואני מאמין שראש הממשלה יטיל את מלוא כובד משקלו בעניין, כיוון שמדובר בהבטחת תחרות אמיתית בנמלים. עם תחילת ההפרטה ישולבו בפעילות חברות הספנות הגדולות בעולם, שמחזיקות טרמינלים בנמלים ברחבי העולם, ויביאו איתן ידע וממון חדשים", מסביר רז.

אתה לא חושש שוועד העובדים ימנע את הרפורמה?

"העובדים מפחדים, וזה טבעי, ואני יודע שהם בוחנים את צעדיהם. צריך לשתף אותם באופן מלא - אם הם יהיו שותפים לדרך ולבעלות, הם יעבדו יחד איתנו. בתקופות שגשוג הם יחלקו איתנו ברווחים, ובזמנים קשים יידעו להכניס יד לכיס ולהירתם למאמץ המשותף".

החלטה על הפרטת הנמלים התקבלה על ידי הממשלה עוד ב־2005. מאז היישום תקוע, בין היתר על רקע מחאת העובדים, חילופי הממשלות ופרוץ המשבר הכלכלי העולמי. בספטמבר האחרון אישרה ועדת השרים לענייני הפרטה את מתווה המכירה לציבור, מבלי לוותר על זכויות המקרקעין במקום. כצעד מקדים חיבר דירקטוריון נמל אשדוד דו"ח פעילות שנשלח לשרי האוצר, התשתיות והתחבורה.

עד כמה נפגעתם מהמשבר?

"קרה דבר מעניין. בעוד שבעולם נרשמה ירידה גדולה בנפח הפעילות, ופעילות נמלי ישראל ירדה ב־6%, נפח הפעילות בנמל אשדוד דווקא עלה בשיעור של כ־9%".

על פי נתוני נמל אשדוד, שנחשפים לראשונה ב"כלכליסט", גדל מספר המכולות שהוטענו ונפרקו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 בנמל אשדוד ב־8.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

היקף פעילות זה מביא את נמל אשדוד לנתח של 46% מכלל פעילות הנמלים בישראל.

שני חסמים עלולים לעכב את ההפרטה. הראשון הוא הרפורמה בתעריפי הנמל - תוכנית שמובילים נציגי ההסתדרות, רשות החברות הממשלתיות ואיגוד לשכות המסחר, לקביעת שיטת תמחור חדשה לפעילות בנמלי ישראל. החסם שני הוא ויכוח מתמשך עם חברת נמלי ישראל, שמנהלת מטעם המדינה את נכסי הנמלים ותשתיותיהם.

"הגיע הזמן שהרגולטור יתחיל להיות גורם מפקח ולא מנהל", טוען רז. "אנחנו מרובים ברגולטורים - רשות הספנות והנמלים, חברת נמלי ישראל, משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה ועוד - הם לא תמיד מתואמים, ואנחנו מוצאים את עצמנו עם סרבול מכביד".

תגיות