אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"המסה הגדולה של התוכן בסלולר תגיע כבר השנה" צילום: סיוון פרג'

"המסה הגדולה של התוכן בסלולר תגיע כבר השנה"

לדברי פאריס יקוב, סגן נשיא ואסטרטג טכנולוגיות במקאן אריקסון העולמית, בכנס "סלקום מדיה" ירידת מחירי החומרה, השיחות והאינטרנט הובילו לעלייה משמעותית בכמות התוכן שמיוצר. עדי כהן, סמנכ"ל השיווק: "ניתן לחנך לשלם על תוכן באינטרנט"

17.11.2009, 09:52 | כתב כלכליסט

"מה שאנחנו עדים לו היום בתחום הסלולר הוא התפרצות של מידע, שנובעת מהצלחת הטכנולוגיות המתפתחות". כך אמר פאריס יקוב, סגן נשיא ואסטרטג טכנולוגיות במקאן אריקסון העולמית, בכנס "סלקום למדיה". לדבריו, "אם נבדוק מה מציע לנו העתיד ב-2010 אפשר לומר שהתקשורת אולי תשתפר והטלפון ייתן יותר מידע והנאות, אבל לאורך ציר הזמן נצטרך להשקיע בעיקר בחיבור לשאר החוויות שעוטפות את המשתמש". עוד הוסיף יקוב, כי "המסה הגדולה של התוכן מתוארת כמדע בידיוני וזה יקרה כבר השנה. העתיד כבר כאן, אבל הוא לא מחולק בצורה שווה כי מבחינת תוכן יש שני סוגי צרכנים: פסיביים או אקטיביים. כעקרון, מי שגדל עם האינטרנט יהיה אקטיבי, אבל אפילו אנשים מבוגרים הופכים לאקטיביים".

יקוב הציג בכנס טבלאות מהן עולה שככל שמחירי החומרה יורדים גדלה משמעותית כמות התוכן. "את השיפור הטכנולוגי מלווים מחירי השיחות שירדו, יחד עם דמי השימוש באינטרנט", הסביר יקוב. "כל הגורמים הללו, שעושים את החיים קלים ליוצרים הובילו לעלייה משמעותית ביצירה ובכמות התוכן. אם פעם היתה יצירת התוכן נחלתם של מעטים היום כל אחד יכול להפיק לצלם ולהציג ביוטיוב את הסרט המוגמר" ציין.

מה משמעות התהליך הזה לענף הפרסום? לדברי יקוב מדובר בשאלה שאין לה עדיין תשובה ברורה. "העובדה שיש אנשים בכל מקום עם כלים טכנולוגיים בעלי יכולות עשירות פועלת לעידוד יצירת התוכן" ציין יקוב. "מה שמסייע לכך הוא תהליך הורדת החסמים, שהולכים ונעלמים מהעולם. בשטח אנחנו רואים השתלטות של התרבות החדשה, זו של המיידי והאינטראקטיבי על פני התרבות הקודמת, שהייתה איטית יותר בתגובותיה. הציבור קורא יותר חדשות, מגיב לאירועים בסביבתו והוא מחזיק כלים טובים יותר לתעד וליצור בעצמו את התכנים".

איך מחברים לתהליך המהיר הזה את עולם הפרסום? "צריך לנסות וליצור פרסומות שיתאימו לשינויים המהירים ולסלק מהשטח את אלה שלא יצליחו", אמר יקוב. לדבריו, "רק פרסום שיהיה שימושי ללקוח יהיה יעיל, כי המסרים עוברים רק אם לצרכן יש תפקיד בתוכן שהוא צורך. הדרכים המסורתיות אינן מתאימות למצב הנוכחי והפרסום ינסה לתת לנו הזדמנויות חדשות לנצל את האינטרנט. אובמה עם הקמפיין שלו הוכיח שבאמצעות הפעלה יעילה של המדיה החדשה אפשר לקבל תוצאות טובות הרבה יותר טוב מאשר באמצעות הדרכים המסורתיות".

בפתיחת הכנס אמר מנכ"ל מנכ"ל סלקום, עמוס שפירא, כי "אנחנו שומעים בתקשורת על מאבקים כביכול בין מפעילי התקשורת, ספקי המכשירים, ספקי התוכן ושחקני האינטרנט והמדיה, על עוגת התוכן בעולם החדש, ואני טוען שבדיוק כפי שהוכיחו מהפכות בעבר, ניתן להגדיל את העוגה כולה ולגרום לצרכן להנות יותר ולמשתתפים בשוק להרוויח יותר".

שפירא חשף כי במהלך השנה האחרונה עלתה צריכת הוידאו בקרב לקוחות סלקום בפי שניים, בין השאר כתוצאה של אינטראקציה חזקה יותר בין הפקות טלוויזיה מהמסך הגדול שיובאו לסלולר, תוכן חדשותי רב במהלך מבצע עופרת יצוקה, ומיזמי וידאו של סלקום עצמה, כדוגמת הסדרה "מגודלים", ריאליטי הסלולר של דנה אינטרנשיונל וסדרת האנימציה בכיכובה של להקת תסלם.

בנוסף, צמח השימוש במשחקים סלולריים פי שניים, ותחום המוזיקה הציג גידול של כ-50%.

סמנכ"ל השיווק של סלקום, עדי כהן, אמר כי פורמט הסדרה "מגודלים", שהציגה קבוצת אנשים נעולה בבית, כאשר הצופים באינטרנט ובסלולר היו מכתיבים למשתתפים הוראות לביצוע מטלות שונות, נמכר למספר חברות בחו"ל. "היו לנו 1.5 מיליון צפיות במגודלים, כל אחת בממוצע ארכה יותר מ-4 דקות, וראינו גם גידול בצריכת תכנים אחרים בעקבות התוכנית", אמר כהן.

לדבריו, ניכר כי כמות החברות המנסות לגרוף הכנסות באמצעות פרסום בסלולר יוצרת בועה שסופה להתפוצץ, והוא מאמין כי בטווח הארוך ימצא מודל שיאפשר בכל זאת לגבות כסף מהלקוח על צריכת תוכן.

"ניתן לחנך לשלם גם באינטרנט", אמר כהן. "צרכן כיום חשוף לטלוויזיה רב ערוצית, VOD, אינטרנט ועכשיו נהיה מופצצים גם בסלולר". לדבריו, "עד היום, ניסינו להסביר את זה כתופעה של מולטי טאסקינג. היום אפשר לעשות הרבה יותר דברים בו זמנית. לפני ארבעה חודשים קראתי מחקר של אוניברסיטת סטנפורד שבדק שני דברים - האם הצעירים יודעים לעשות מולטי טאסקינג יותר ממובגרים. התשובה היתה חד משמעית - לא. והדבר השני שנבדק - האם מי שעושה הרבה מולטי טאסקינג יותר טוב מזה שלא עושה. התשובה באופן מפתיע שלילית לחלוטין".

במהלך הכנס, בו מרצים אורחים מהארץ ומהעולם, ינסו לענות על מספר שאלות שהתעוררו בעקבות ההתפתחות ביכולות מכשירי הטלפון הנייד, כמו למשל מהם דפוסי השימוש של צרכן התוכן בישראל? במה הם שונים מאלה של צרכן התוכן בעולם? מהו התהליך שנעשה כדי למנף ולמצב את הסלולר כמדיה מרכזית, יחד עם הרשתות החברתיות שתופסות מקום נרחב בחיינו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות