אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי לכלכליסט - בהלת הליסינג: נמל אילת עמוס כלי רכב צילום: ג'ו קוט

בלעדי לכלכליסט - בהלת הליסינג: נמל אילת עמוס כלי רכב

המעבר הצפוי לשווי שימוש ליניארי ב־2010 הביא לעלייה חדה במספר כלי הרכב המגיעים לנמל אילת. בחודש האחרון יובאו יותר מ־11 אלף מכוניות לנמל, לעומת ממוצע שנתי של 7,500. מנכ"ל הנמל: "המכוניות אפילו לא מועברות לאחסנה, אלא ישר ליבואנים"

18.11.2009, 06:57 | תומר הדר

הלחצים שמפעילות חברות הליסינג על הצרכנים למהר ולהחליף רכב לפני כניסתו של שווי השימוש הליניארי הביאו לזינוק בכמות המכוניות המיובאות בעת האחרונה לנמל אילת. כך נודע ל"כלכליסט". במקביל, חלה גם ירידה ניכרת בכמות המכוניות שמאוחסנות בשטחי הנמל, שאליו מגיעים מיפן ומקוריאה הדגמים הפופולריים בחברות הליסינג.

שינוי שיטת חישוב שווי השימוש לרכב צמוד אמורה להיכנס לתוקפה בינואר הקרוב, בהנחה שזו תאושר היום בוועדת הכספים. על פי עיקרי המתווה שהציגה רשות המסים, בשנה הבאה יחושב שווי השימוש לרכב צמוד בשיטה הליניארית, כלומר כאחוז ממחירו של הרכב. חישוב שווי השימוש בשיטה הליניארית יהיה תקף רק למי שייקח מכונית צמודה אחרי ינואר הקרוב. כיום מחושב שווי השימוש של רכב לפי קבוצות מחיר, והמעבר לשיטה הליניארית עתיד להעלות את הוצאותיו של עובד המחזיק ברכב צמוד במאות שקלים בחודש.

מסמך פנימי של רשות המסים על רכב ליסינג מעניקים עד 40% הנחה ברשות המסים טוענים: יבואני הרכב "מיישרים קו" ומעלים את המחיר לתקרת הקבוצה וכך יכולים להעניק הנחות גבוהות תומר הדר, 18 תגובותלכתבה המלאה

באופן מסורתי, חודשי השנה האחרונים נחשבים דווקא לחודשים חלשים בענף הרכב. זאת מכיוון שהלקוחות מעדיפים להמתין לשנה הבאה, כדי שברישיון הרכב תירשם השנה החדשה. אולם, השנה נרשמה מגמה הפוכה בגלל דרישתן של חברות הליסינג. "השנה אנו עדים לפריקת מכוניות בהיקף חריג", מסר ל"כלכליסט" דורון סלונים, מנכ"ל נמל אילת. "בדרך כלל מכוניות שמגיעות ארצה נפרקות מן האונייה ומועברות לאחסנה בנמל. אך בחודשים האחרונים המכוניות אפילו לא מועברות לאחסנה, אלא ישירות אל יבואני הרכב".

מנתונים שהגיעו ל"כלכליסט" עולה, כי בחודש שעבר נפרקו בנמל אילת 11,539 מכוניות יפניות וקוריאניות (כגון מאזדה 3, יונדאי i30 ושברולט קרוז). מדובר במספר המכוניות הגבוה ביותר שנפרק בנמל בחודש נתון מאז תחילת השנה. לשם השוואה, בספטמבר, טרם התעוררה בהלת החלפות הרכב עקב שינוי שיטת החישוב, נפרקו בנמל 5,592 מכוניות בלבד. בסך הכל ממוצע פריקות הרכב החודשי בנמל אילת ל־2009 עומד על 7,554 מכוניות.

החודשים היחידים שבהם נרשמו נתוני פריקת מכוניות גבוהים היו ינואר (9,153 מכוניות), שבו מקבלים יבואני הרכב מכוניות חדשות עבור לקוחות המעוניינים במכונית חדשה יותר, ואוגוסט (9,294 מכוניות) שבו נרשמה עלייה חדה בנתוני היבוא עקב גיוסי הון שבוצעו בשוק הליסינג. גיוסים אלה אפשרו לחברות הליסינג, שעברו שנה לא קלה בעקבות המשבר הכלכלי, לרכוש מכוניות נוספות.

מנתוני הנמל עולה כי החודש נרשם מספר המכוניות המאוחסנות בנמל הנמוך ביותר השנה, 7,499 בלבד. זאת לעומת ממוצע חודשי של 15,275 מכוניות ל־2009. לשם השוואה, ברבעון הראשון של 2009 אוחסנו בנמל בכל חודש יותר מ־20 אלף מכוניות.

העלייה בייבוא המכוניות - נתונים

המיסוי הירוק היבואנים עדיין לא מפחיתים מחירי מכוניות רפורמת המיסוי הירוק, שנכנסה לתוקפה בחודש אוגוסט, נועדה להוות תמריץ לקניית כלי רכב שמזהמים פחות. אך בפועל, יבואני הרכב לא רק שלא הפחיתו את מחירי המכוניות "הירוקות" - בחלק מהמקרים הם אף העלו אותם שרון ביידר, 19 תגובותלכתבה המלאה
העובדים ישלמו יותר

כאמור, כיום מחושב שווי השימוש לרכב צמוד על פי קבוצות מחיר. לעובדים המחזיקים במכונית צמודה ממקום העבודה מופיע בדרך כלל בתלוש המשכורת הסעיף "שווי שימוש", ולצדו הסעיף "שווי מעסיק". שווי המעסיק הוא עלות החכירה של המכונית מחברת הליסינג, כלומר כמה היא עולה למעסיק. שווי השימוש הוא סכום שמייצג את ההכנסה שהיתה אמורה להיות לרשות המסים, אם היה העובד בעל המכונית. סכום שווי השימוש מצטרף למשכורתו של העובד בסעיף הברוטו, ומגדיל בהתאם את גובה המס שמשלם העובד.

עד סוף 2009 נקבע שווי השימוש לפי השתייכות המכונית הצמודה לאחת משבע קבוצות מחיר, שנקבעו על ידי רשות המסים. לפי נתוני הרשות, 70% מהמכוניות בישראל שייכות לקבוצת שווי שימוש שנייה, כלומר מכוניות שעולות 92–111 אלף שקל. עבור מכונית מקבוצה זו משלם כיום העובד, לפי שיטת החישוב לפי קבוצה, 1,860 שקל בחודש עד סוף 2009. ב־2010 הוא ישלם על הרכב 2,250 שקל מדי חודש, וב־2011 הוא ישלם 2,630 שקל. הסכומים מצטרפים מדי חודש למשכורת הברוטו.

אך עבור מכוניות שיירכשו ב־2010 והלאה, השיטה הליניארית מייצגת עלייה בתשלום העובד. במקרה של המאזדה 3, שבקבוצה השנייה, לפי השיטה הליניארית, יהיה התשלום 2,520 שקל ב־2010 ו־2,880 שקל ב־2011. זאת בהנחה שהרכב לא יתייקר בהמשך.

תגיות

23 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
רכב צמוד קבוצה 2 עולה קרוב ל40000 לשנה (אם מחשבים הכל) לעובד.
אל תשכחו להוסיף את ההפסד על תנאים סוציאליים לחישוב. מצד שני, רכב פרטי עולה 1.5-2 ש"ח לק"מ (שוב חשבו את כל העלויות, לא רק קניה של הרכב, גם טיפולים, בלאי, ירידת ערך ביטוח, דלק) ותראו שרק מי שנוסע יותר מ20000 ק"מ בשנה מתחיל להצדיק את הרכב הצמוד, מי שמחזיר רכב ליסינג אחרי 3 שנים עם פחות מ70000 ק"מ-הפסיד בענק. זה לא אומר שצריך להתחיל לנסוע סתם, זה פשוט אומר שאם אתה עושה מעט ק"מ-עדיף לקנות רכב פרטי. אין רכב חינם, לאף אחד, בטח לא בארץ (טוב, אולי יש כמה עצמאים שמצליחים להתקמבן יפה, אבל זה גם לא חינם).
אבי , מרכז  |  22.11.09
19.
ל-18 אכן 3000 ש"ח נטו!
אכן כך- מינואר אתם משלמים כ-3000 נטו!- כן לא טעיתי 3000 נטו על הרכב עשיתי אלף פעם את החשבון הזה. ואל תשכחו שיש קנסות אם עוברים את מגבלות הדלק שמוקצב וגם קנס על חריגה מק"מ. בנוסף השתתפויות עצמיות על כל שריטה, כשמחזירים את הרכב לליסינג הם מוציאים מימך עו כמה אלפים על תיקונים. יש לי רככב ליסינג שאני נפרד ממנו בצער החודש אבל זה פשוט לא כדאי וזה עוד לפני העלאה בשנה הבאה.
ארז  |  18.11.09
לכל התגובות