לראשונה: מחירון יהלומים עולמי זמין לצרכנים
כל צרכן יוכל להיכנס לאתר המחירון, לבחור יהלום על פי גודל, צבע וניקיון ולהתעדכן במחיר המקסימלי עבורו. "הביקש ליהלומים יעלה ב-5% מדי שנה", מעריך אנליסט בתחום
הבורסה ליהלומים מתכוננת לימים של "אחרי המשבר" ולעונת המכירות בארצות הברית ומשיקה מחירון יהלומים ראשון מסוגו. אתמול הודיעה הבורסה ליהלומים על השקת מחירון רשמי חדש לצרכן הסופי של חברת איידקס (IDEX). במשך 30 השנים האחרונות ענף היהלומים העולמי היה נתון לשליטה כמעט בלתי מעורערת של מחירון אחד - המחירון של מרטין רפפורט.
המחירון החדש אושר השבוע במוסדות הבינלאומיים של הפדרציה ליהלומים ואמור להפוך ל"לוי יצחק" של תעשיית היהלומים הבינלאומית. כל צרכן יוכל להיכנס לאתר אינטרנט, לבחור יהלום על פי שורה של קריטריונים כמו גודל, צבע וניקיון ולהתעדכן במחיר המקסימלי המוצע עבורו. המחירון החדש נסמך על נתונים שמתקבלים בחברת IDEX הישראלית מחברות בינלאומיות הסוחרות ביהלומים. המחירון יתעדכן מדי חודש, ובמקרים של תנודות חריגות של יותר מ־5% במחירים גם לעתים תכופות יותר.
יוזמות המחירון מקוות כי בקרוב יאמצו אותו רשתות השיווק ויתחילו להציג את מחירי היהלומים שהן מציעות תוך התייחסות למחירון. "עם פרוץ המשבר הכלכלי פנו אלינו יהלומנים מכל העולם וביקשו מאיתנו ליזום מהלך של מחירון אחיד ליהלומים", אמר אתמול ל"כלכליסט" אבי פז, נשיא הבורסה ליהלומים. "עולם היהלומים עבר טלטלה לא פשוטה, יש חברות רבות שאינן איתנו עוד אבל זה גם יצר מצב של הזדמנות ושל שינוי".
פז סבור ששוק היהלומים נמצא בהתאוששות שאת תוצאותיה הברורות נדע רק לאחר סיום מכירות החגים בארה"ב. להערכות שלו הצטרף אתמול גם קן גסמן, אנליסט של חברת IDEX העוקב אחר שוק היהלומים האמריקאי בשני העשורים האחרונים. גסמן העריך אתמול כי מכירות החגים בארה"ב ירשמו עלייה של 2%-3% לעומת אשתקד ויסתכמו ב־7.4 מיליארד דולר. "לאורך כל המשברים האחרונים ראינו ירידה בצריכת היהלומים ועלייה מחודשת, וכך צפוי גם במשבר הנוכחי", אומר גסמן. "הביקוש ליהלומים צפוי לעלות. אנשים ממשיכים להתחתן בקצב הולך וגדל וההערכה היא שבעשור הקרוב יגדלו מכירות היהלומים בשיעור של 4%-5% מדי שנה".
לדבריו, שוק היהלומים סובל מחוסר שקיפות במחירים. "לצרכנים יש מושג די טוב לגבי כמה עולה המכונית או השעון שלהם אבל לא לגבי המחיר של טבעת האירוסים שלהם", אמר גסמן.
שוק היהלומים העולמי מגלגל יותר מ־60 מיליארד דולר מדי שנה, עשירית ממנו הוא יצוא ישראלי. 80% מהשוק הם יהלומים גדולים הנרכשים על ידי צרכנים סופיים ועל ידי סוחרי יהלומים ותכשיטנים שהם קהל היעד של המחירון.
משנת 1978 עד היום מחירון היהלומים הדומיננטי בענף הוא המחירון של מרטין רפפורט, יהודי אמריקאי. הטענה העיקרית נגד המחירון של רפפורט היתה שהוא לא חשוף ללקוח הסופי ושבסיס הנתונים שעליו הוא מסתמך לא ידוע.
7 תגובות לכתיבת תגובה