אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טלוויזיה: למה אין אופרה ישראלית? צילום: איי פי

טלוויזיה: למה אין אופרה ישראלית?

"אפקט אופרה" סוחף את ארה"ב כבר חצי יובל, אבל בארץ לא הצליחו לתרגמו עד היום. אולי כי התוכן השיווקי, שהניע את התוכנית, לא היה עובר את כללי הרגולציה של הרשות השנייה

25.11.2009, 11:35 | תמר וילרפורט

בשבוע שעבר הכריזה אופרה ווינפרי על פרישתה. ווינפרי היא האשה שהשפעתה על עולם הצרכנות האמריקאית הולידה את הביטוי "Oprah Effect", וכל איש יחסי ציבור אמריקאי יודע שהדרך ללב הצרכנים ולכיסם מתחילה בתוכניתה. ספרים שהופכים בן־לילה לרבי־מכר, מוצרי צריכה שהופכים ללהיט וברק אובמה אחד. בארץ אמנם נעשו ניסיונות דומים עם ג'ודי ניר מוזס שלום, רובי פורת שובל ואודטה שוורץ, אך אופרה ישראלית עדיין לא נולדה.

אופרה פורשת. מי ימצא את הדרך ללב הצרכנים?, צילום: איי פי אופרה פורשת. מי ימצא את הדרך ללב הצרכנים? | צילום: איי פי אופרה פורשת. מי ימצא את הדרך ללב הצרכנים?, צילום: איי פי

"אופרה היא מותג אנושי", מנתח פרופ' אורן קפלן, פסיכולוג וכלכלן מהמכללה למינהל. "יש מחקרים שעוסקים באיך בונים מותג אנושי, וזה מאוד מסובך. אם ננסה ליצור את אותה אופרה לא יהיה לזה את אותו האפקט, כי אנשים ישתעממו".

ולקחת אשה ישראלית שתוכל להנהיג דעה כמוה, זה אפשרי?

"יש חוקיות שאומרת שהמפתח להשפעה הגורפת הוא קבוצות קטנות מעורבות אישית שנדבקות זו בזו ויוצרות אפידמיולוגיה. לענייננו, אופרה היא גם אשה, גם שחורה וגם שמנה. היא הקונקטור בתהליך האטי של זיהוי מכנה משותף. אופרה הביאה למסך מעורבות, מנהיגות חברתית מרעננת ולא מתייפייפת. היא הצליחה לפרסם מוצרים כי היא נתפסת כדמות ערכית, אמינה, מנהיגה, ולמרות עושרה, גם כלא יהירה. המקבילה הישראלית שלה היא ג' יפית. קהלים ספציפיים תופסים אותה כ'אחת משלנו'. ועדיין היא לא תהיה אופרה הישראלית, כי היא לא פונה לקהל מספיק רחב. הטוק שואו בנוי קודם כל על האדם שמוביל אותו, והאדם הזה הוא מורכב. הדוגמה הטראגית לטאלנט ישראלי שהיה בשיא הזוהר הכי קרוב להיחשב כאופרה הוא דודו טופז. הצופים חשבו שהוא אכפתי, רגיש ואמין, ורק הסביבה הקרובה ידעה מה הוא מסתיר".

אילנית סימן־טוב הירש, מנהלת הפיתוח של ערוץ 10, מסכימה. "טופז כמוה, לא התבייש לגעת בנקודות כואבות בחברה ולהביא למסך כסף ועוצמה — במקרה שלה, עוצמה נשית", היא אומרת, ומוסיפה עוד הסבר: "אנחנו עובדים בערוץ שצריך לעשות כסף, ואנחנו שמים את הכסף בפריים טיים. תוכנית שלנו בפריים טיים עולה כמו הפקת תוכנית של אופרה בשעות הצהריים".

הדרך להרוויח כסף עוברת גם בתוכן השיווקי, סוגיה שבארץ סבוכה יותר מבארצות הברית. כפי שמסבירה ג יפית: "שם אין רגולציה כמו בארץ, ואין הקפדה והבחנה בין פרסום לבין מכירה, מה שאצלנו יש רק בערוצי הקניות. יש תוכן שיווקי, וכשהוא מוגזם הרשות השנייה מתערבת. אם אפשר היה לעשות תוכן שיווקי מהסוג של אופרה בערוץ 2, אולי לא היו מחלקים מכוניות, אבל אני בטוחה שבקלות היו מחלקים מיקסרים ובלנדרים ב־150 שקל. מתנה ל־200 איש באולפן עולה פחות מספוט פרסום אחד בטלוויזיה, ושווה יותר".

תגיות