אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בדיקת "כלכליסט": מתנת משרד התקשורת לבזק - 240 מיליון שקל בשנה צילום: אוראל כהן

בדיקת "כלכליסט": מתנת משרד התקשורת לבזק - 240 מיליון שקל בשנה

אף שוועדת גרונאו קבעה ב־2003 כי תעריפי בזק יעודכנו ב־2008 - משרד התקשורת מתמהמה בנושא. בהנחה שהתעריפים יוזלו ב־10%, הצרכן יחסוך כ־100 שקל בשנה

26.11.2009, 07:01 | גילעד נס

אי־כינוסה של ועדה לקביעת תעריפי בזק חסך לחברה פגיעה של 240 מיליון שקל בשנה בהכנסותיה משוק הטלפון הקווי, כך עולה מבדיקת "כלכליסט". עוד עולה מן הבדיקה כי הפגיעה בלקוחות החברה נאמדת ב־100 שקל ללקוח מדי שנה.

תעריפי שירותי התקשורת של בזק מפוקחים בידי משרד התקשורת ונקבעים על ידיו, מאחר שהחברה היא מונופול בתחומה. הפיקוח נועד גם לאפשר למתחרותיה של בזק ליהנות מ"הגנת ינוקא" - משמע, תנאים משופרים שיאפשרו להן להתחרות במונופול עד שיוכלו לעמוד ברשות עצמן. ועדת גרונאו, שקבעה ב־2003 את תעריפיה של חברת בזק ואת המנגנון שלפיו יעודכנו הללו לאורך זמן, קבעה גם כי חמש שנים לאחר מכן, כלומר ב־2008, ישוב וייבחן המודל באמצעות גוף שימנה משרד התקשורת. עם זאת, שר התקשורת הקודם אריאל אטיאס לא מינה בתקופת כהונתו ועדה כזו. גם שר התקשורת הנוכחי משה כחלון אינו ממהר למנות את הוועדה.

ראובן גרונאו, צילום: אוראל כהן ראובן גרונאו | צילום: אוראל כהן ראובן גרונאו, צילום: אוראל כהן
התייעלות ללא הפחתות

ההפחתות הקודמות של תעריפי בזק היו בהיקף של כ־600 מיליון שקל ב־1998 (10%) וכ־300 מיליון שקל ב־2003 (5.6%). הפחתות אלה נקבעו לפי שיעור ההכנסות, נתוני הוצאות והרווח המשוער. לאחר כל הפחתה גם נקבע מתווה להפחתות שנתיות שנגזר מ"מקדם יעילות" - יכולתה של בזק להתייעל במשך השנים. מקדם היעילות נקבע בסופו של דבר בדיונים פומביים בין החברה, ועדת הכספים וגורמים פוליטיים שונים לאחר שוועדת התעריפים הגישה כבר את מסקנותיה, ולכן בסופו של דבר גם היו בדיעבד סטיות בין המלצות הוועדה כפי שגובשו לבין יישומן בפועל.

הגוף שיקבע את תעריפי בזק בעת הנוכחית כבר ייתקל בחברה שאינה בבעלות המדינה. במילים אחרות, שיקוליו של אותו גוף שידון בתעריפיה של החברה אינם ידועים, ואין שום ביטחון שיהיו דומים לשיקולים שהניעו את ועדות התעריפים הקודמות. עם זאת, ניתן לחשב, על בסיס נתונים ידועים, את משמעות ההפחתה על הכנסות החברה והוצאות הצרכן, אם ניקח כנקודת אחיזה שיעור הפחתה משוער.

לבזק כ־2.5 מיליון מנויי טלפון, המספקים לה בשנתיים האחרונות הכנסה ממוצעת של 81–85 שקל בחודש, כלומר כ־2.4 מיליארד שקל בשנה. הפחתה של 10% מתעריפיה בתחום הטלפוניה בלבד אפוא היתה מביאה להפחתה של כ־240 מיליון שקל בשנה ולחיסכון של כ־100 שקל בשנה לכל צרכן. הפחתה של 20%, שעשויה להיגזר מתהליך ההתייעלות הנרחב שעברה בזק, תניב חיסכון כפול.

תחרות או הכנסות?

לבזק יחס אמביוולנטי לשינוי תעריפים. מצד אחד, גורמים בחברה ציינו שבזק דווקא שואפת לאפשר הורדת תעריפים לשם תחרות. נוסף על כך, בכמה ממכרזי התקשורת נקבע מחיר מינימום אשר נמוך מהמחיר שבזק מורשית לגבות. מצד שני, הורדת התעריפים עלולה לגרום לחברה לשחוק עוד יותר את הכנסותיה מתחום השיחות הקוויות, תחום שבו היא מאבדת מדי רבעון 30–40 אלף מנויים.

מדי כמה שבועות מתפרסם מטעמו של גורם זה או אחר במשרד התקשורת ציטוט שלפיו "בשבועות הקרובים תמונה ועדת תעריפים", אולם באופק לא נראה כינוס כלשהו. יתר על כן - בתוכנית העבודה של משרד התקשורת, כפי שהוצגה בשבוע שעבר, מצוין כי תעריפי בזק יעודכנו ככל הנראה רק ביוני 2010, כלומר יותר משנתיים לאחר המועד המקורי. לפי הערכות, במשרד התקשורת טרם הוחלט אם להקים מחדש את ועדת התעריפים בראשותו של פרופ' ראובן גרונאו, ששימש בתפקיד בפעמים הקודמות, להסתמך על חברה חיצונית, או לקבוע תעריפים באמצעות סדרת דיונים פנימיים במשרד.

ממשרד התקשורת נמסר: הדרך לקביעת התעריפים וזהות הגורמים שיהיו חברים בגוף הרלבנטי נמצאת בדיון, ולכשימוצה, יודיע המשרד על מסקנותיו.

תגיות