אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כך חוסלו הוצאות הספרים העצמאיות בבריטניה צילום: shutterstock

כך חוסלו הוצאות הספרים העצמאיות בבריטניה

המשבר של שנות השבעים וקהל הקוראים הגדול היו קרקע פורייה להשתלטות תאגידי ענק על שוק ההוצאה לאור בבריטניה. כיום נתח עיקרי מ־4 מיליארד הליש"ט שמגלגל השוק בשנה הולך לקבוצה קטנה של מו"לים חזקים. השחקנים העצמאיים נשארו בחוץ

26.11.2009, 10:31 | אמיר שטוקהמר

חיבתה של האומה הבריטית לספרים ניכרת באירועים, בחנויות עמוסות ובעיקר במספר האדיר של כותרים הרואים אור בממלכה מדי שנה. לפי הערכות, במהלך העשור האחרון יצאו לאור בבריטניה כמיליון כותרים חדשים. תעשיית הוצאת הספרים בממלכה גלגלה בשנה שעברה כ־4.1 מיליארד ליש"ט. רוב ההכנסות מתעשיית הענק הזו זורמות לכיסה של

קבוצה מצומצמת של תאגידים בינלאומיים, שדחקו מהשוק את הוצאות הספרים העצמאיות.

במשך רוב שנות המאה ה־20 פעלו בממלכה הוצאות ספרים עצמאיות שנהנו מאוטונומיה עריכתית ומקהל גדול ומתוחכם. במהלך שנות החמישים והשישים נשענה התעשייה על כ־50 חברות הוצאה לאור עצמאיות, שהתמקדו בפרסום ספרים בכריכה קשה ונהנו מתמיכה עקיפה של הממשלה.

המסורת החלה להתערער בהדרגה במהלך שנות השבעים. את הממלכה פקד משבר כלכלי שהגדיל את הביקוש לספרים זולים יותר בכריכה רכה, ואת מקומן של רוב ההוצאות העצמאיות החלו לתפוס תאגידים בינלאומיים שזיהו את הפוטנציאל הטמון בשוק הבריטי. בשורה של רכישות שביצעו התאגידים הללו הם בלעו את רוב ההוצאות לאור העצמאיות.

המו"ל בעל נתח השוק הגדול (15.9%) בבריטניה, האצ'ט, נמצא בבעלות חברת לאגרדר הצרפתית. קונגלומרט המדיה הגרמני ברטלסמן מחזיק בכ־30 חברות הוצאה לאור הפועלות בממלכה, בהן Time Out המפורסמת. תהליך הקונסולידציה לא פסח גם על תאגידים בריטיים. אחד מהם הוא פירסון, המחזיק בין היתר בחברת ההוצאה לאור פינגווין. המיליארדר האוסטרלי רופרט מורדוק נכנס למשחק אף הוא. ניוזקורפ שבשליטתו היא בעלת הנתח הרביעי בגודלו בשוק המקומי.

בכירים בהוצאות שנרכשו בידי התאגידים החלו לפרוש ולהקים הוצאות לאור עצמאיות. אחד מהם היה נייג'ל ניוטון, שייסד ב־1986 את בלומסברי, הידועה כיום בעיקר כמי שנטלה הימור מוצלח עם סופרת אלמונית בשם ג'יי. קיי רולינג, מחברת סדרת ספרי "הארי פוטר".

ספרי הארי פוטר. הימור מוצלח, צילום: בלומברג ספרי הארי פוטר. הימור מוצלח | צילום: בלומברג ספרי הארי פוטר. הימור מוצלח, צילום: בלומברג

בית משפט היה זה שתקע את המסמר האחרון בתעשיית ההוצאה לאור המסורתית בממלכה. ב־1997 בוטל הסכם שלפיו התחייבו החנויות לתמחר ספרים לפי המלצת חברות ההוצאה לאור. עם קריסתו של ההסכם הפכו מלחמת מחירים ושיווק אגרסיבי למאפיינים העיקריים של שוק הספרים הבריטי.

מודל ההוצאה לאור הארכאי שאפיין את השוק פינה את מקומו לתעשייה המונעת על ידי כוחות השוק בלבד. את עליונות השיקול המסחרי על פני זה האיכותי אפשר להבין אם מביאים בחשבון כי 20% מהכותרים היוצאים לאור בבריטניה אחראיים, לפי הערכות, ל־80% מההכנסות בשוק. "הם מתייחסים לספרים כאל סחורת לכל דבר", אמר

לאחרונה לעיתון "הגרדיאן" הבריטי ניקולס ספייס, המוציא לאור של המגזין "London Review of Books", "אין כאן רגש. הם לא בוחנים את העניין מנקודת מבט תרבותית".

על אף הדומיננטיות של השחקנים הגדולים, בשנים האחרונות קמו שורה של הוצאות נישה עצמאיות וותיקות ששינו את התמחותן. עשר מהן אף הקימו את איגוד The Independent Alliance כדי להתמודד עם התחרות. גם מכירת הספרים עצמה עשויה לעבור בשנים הקרובות שינוי מהותי. "נדמה כי אנו נמצאים בפתחו של דור זהב חדש עבור תעשיית הספרים העצמאית", אמרו ל"גרדיאן" שתי סוכנות ספרותיות אשר חנכו לפני כמה שבועות חנות משלהן במערב לונדון, "לקוראים נמאס מאווירת הסופרמרקט השוררות בחנויות הגדולות. הם מחפשים חוויית רכישה מסוג שונה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות