אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"פגיעה ב־MTS תהדהד מחוץ לגבולות ישראל ותפגע ביכולת לבצע פרויקטים בעתיד" צילום: שאול גולן

"פגיעה ב־MTS תהדהד מחוץ לגבולות ישראל ותפגע ביכולת לבצע פרויקטים בעתיד"

עו"ד דוד תדמור, שמייצג את זכיינית הרכבת הקלה בת"א, טוען כי היתה זו טעות לערוך שימוע לזכיינית: "ההסכם עם המדינה קובע שההתחייבות להגיע לסגירה פיננסית נעצרת אם חל בעולם שינוי מהותי לרעה בשוקי הכספים והאשראי"

28.11.2009, 22:35 | ליאור גוטמן

"פגיעה ב־MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, לא תהיה מוצדקת, היא תהדהד הרבה מחוץ לגבולות ישראל ותפגע ביכולת לבצע פרויקטים בעתיד. אני מקווה, וגם מאמין, שלא נגיע לשם", כך אומר בראיון בלעדי ל"כלכליסט" עו"ד דוד תדמור, שמייצג עם עו"ד ג'ונתן פינקלשטיין את MTS במגעיה מול פקידי האוצר.

הראיון נערך לאחר סיום השימוע שערכה המדינה לנציגי הזכיינית ביום חמישי, ושבו המגעים בין הצדדים עלו לכאורה על שרטון. אנשי MTS ביקשו מהמדינה ארכה של 60 יום לפתרון בעיית הסגירה הפיננסית שטרם נמצאה להקמת הפרויקט. המדינה שוקלת את הבקשה, והיא אמורה להודיע לאנשי MTS אם תעניק להם את האורכה.

 MTS נבחרה כזכיינית להקמת הרכבת הקלה בתל אביב בסוף 2006. מדובר בקונסורציום של חמש חברות - סימנס (גרמניה), אפריקה ישראל(ישראל), CCECC (סין), SDCC (פורטוגל) ואגד (ישראל) - שהתחייב להגיע לסגירה פיננסית עד מאי 2008. אולם כשנה וחצי לאחר המועד לא הצליחה עדיין MTS להציג מתווה מימוני איתן.

למה בחרה המדינה לפעול באמצעות שימוע?

"אין לי מושג ולדעתי זו טעות. הדרך להתקדם היא באמצעות מו"מ שכולל גם את הבנקים המממנים, כי בלעדיהם אי אפשר. את זה ביקשנו ואנחנו עדיין מבקשים", אומר תדמור.  לדבריו, הפתרון נראה באופק וכל מה שנדרש כדי להגיע לסיכום עם הבנקים הוא לנהל מו"מ - בהשתתפות נציגי המדינה, הבנקים ו־MTS - לתיקון כמה סעיפים בהסכם, כדי לאפשר את מימון הפרויקט. פינקלשטיין אף מוסיף שביולי האחרון נערכו פגישות אינטנסיביות עם האוצר, אולם מאז לא התקיימו מגעים, ועבור חלק מפקידי האוצר שישבו בשימוע היתה זו פגישה ראשונה עם האנשים שמנהלים את הפרויקט.

האם MTS הפרה את ההסכם?

 "בהחלט לא. באים ל־MTS בטענות בגלל שעדיין אין סגירה פיננסית, אבל ההסכם עם המדינה קובע שהתחייבות MTS להגיע לסגירה פיננסית פשוט נעצרת אם חל בעולם שינוי מהותי לרעה בשוקי הכספים והאשראי", מסביר תדמור. "כך קורה תמיד בפרויקטים מסוג BOT (פרויקט שבו גוף פרטי מקים ומתפעל פרויקט לתקופה של כמה עשרות שנים בסיומם הוא מעביר את הנכס לרשות המדינה - ל"ג) - החוזה המקורי עובר כמה שינויים בגלל דרישות של הבנקים המממנים. זה מה ש־MTS מבקשת לעשות כבר כמה חודשים. אני מקווה שעכשיו נוכל להתקדם".

פינקלשטיין, שמנהל את המגעים בפועל מול פקידי האוצר, מזכיר שבוועדה לביקורת המדינה, שדנה בתחילת החודש בהתעכבות הפרויקט, חזרו פקידי האוצר והדגישו שהדרך הכי קלה להתחיל את העבודות היא באמצעות השגת הבנות עם הזכיין הנוכחי. "הנושא היחיד שיש לגביו קושי - וגם עליו ניתן להתגבר - הוא מרווחי הריבית של ההלוואות שניתנו למימון הנושא. בחוזה בין הצדדים יש הגנה על שערי ריבית הבסיס ולא על המרווחים. עד היום בכל בכל מיזמי התשתית — כביש 6 או כביש 431 - מרווחי הריבית היו סטטיים. בפרויקט שלנו המציאות השתנתה", אמר פינקלשטיין.

"הרכבת הקלה בתל אביב היא פרויקט מורכב ביותר וענק בהיקפו - יותר מ־10 מיליארד שקל - שיוצא לדרך בתקופת משבר כלכלי חסר תקדים בעולם", אמר תדמור. "המדינה לא יכולה להתעלם משינויים במחירי האשראי בעולם או מכך שלבנקים המממנים יש דרישות קפדניות יותר מבעבר. גם מדינות אחרות לא מתעלמות מהשינויים האלה. אני מאמין שיהיה פתרון - יותר טוב לבנות רכבת קלה מאשר להתכתש בבתי משפט", הוא מסכם. 

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
מי יהיה אחראי לכישלון הפרויקט ? האם יש ליזם בטחונות?
אם אין ביטחונות חייבים ללכת לפרוייטים ירוקים מבוקרים היטב..... מצטרף להצעת פקיד האוצר : במאית המחיר אפשר לרשת את גוש דן ברשת צפופה יותר של נתיבים לאופניים וקורקינטים חשמליים, שיסיעו נוסעים במהירות בטוחה ונוחה של 25 קמ"ש מדלת לדלת ויספקו מהירות שימושית גבוהה יותר מזו של הרכבת העירונית. או כל פרויקט אחר שיהיה מבוסס על יוזמה של ציבור גדול יותר שגם לא מהווה סיכון בטחוני להמונים אם ירצו ....... הכותב הוא בעל ניסיון רב בהנדסה וכן 25 שנה נסיון באיכות
michael , ראשון לציון  |  02.12.09
6.
מגיב מס' 5 - חשיבה של פקיד אוצר
וזו בדיוק הבעיה והסיבה שלא מצליחים לקדם כאן פרוייקטים גדולים. לפי מה שהוא אומר - עדיף לחסוך ולהשקיע רק עשירית מהסכום בפרוייקט קטן, שלא עונה על הבעיות, שעוד כמה שנים כבר לא יהיה רלוונטי ויצטרכו להחליף גם אותו, והכל מתוך חוסר ראיה מערכתית ולעתיד הרחוק בשביל דבר אחד - לחסוך היום כסף.
יאצ'ק  |  29.11.09
5.
לקחי דובאי
לקחי דובאי - פרוייקטים מגלומניים, עתירי הון בלי יחס לתועלת אינם ברי קיימא וסופם לא להחזיק מים. כנראה שהבנקים מבינים את הבעיה של הרכבת הקלה בגוש דן ולכן אין סגירה פיננסית. אין שום קשר למשבר הכלכלי. הזדמנויות עסקיות קיימות גם בעיתות משבר, ודאי כשמדובר בפרוייקט לטווח ארוך ביותר. בעשירית המחיר אפשר לרשת את גוש דן בנתיבי אוטובוסים שאינם יוצרים סיכון פיננסי - גם אם לא יהיו נוסעים אפשר להסב את הנתיבים, או להסב את האוטובוסים. במאית המחיר אפשר לרשת את גוש דן ברשת צפופה יותר של נתיבים לאופניים וקורקינטים חשמליים, שיסיעו נוסעים במהירות בטוחה ונוחה של 25 קמ"ש מדלת לדלת ויספקו מהירות שימושית גבוהה יותר מזו של הרכבת העירונית.
דייגי  |  29.11.09
4.
מהלך אימים
תדמור - לשעבר הממונה על ההגבלים- מהלך אימים מתוך רצון להציל חוזה שמן למי ששלח אותו. זה לגיטימי אבל כדאי שלא יעטפו את זה בעטיפת מתנה. בעבר היה זה אותו תדמור אשר לפני הפרטת בזק (בכנס רב משתתפים) ביקר את נוסח תיקוני החקיקה בחוק התקשורת שהתייחסו לחברה (בזק) והציג שקף מסוים בו נראה משקיף של המדינה נכנס והמשקיע בורח . מאז עברו ימים רבים חברת בזק הופרטה בהצלחה רבה ערכה עלה (למרות המשקיף) ודבריו של תדמור כאילו נכתבו על הקרח. מסקנה צריך להסתכל על הצלת הפרויקט וזו המטרה היחידה ולא לחשוש מדבריו של תדמור הוא בסה"כ מייצג צד אינטרסנטי.
מיקי מאוס , מודיעין  |  29.11.09
לכל התגובות