אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי נגע לי בכסף? לשמור על קשר עין עם הרכב צילום: shutterstock

מי נגע לי בכסף? לשמור על קשר עין עם הרכב

בית המשפט המחוזי קבע כי נהג שרכבו נגנב לאחר שיצא ממכוניתו והשאיר את המנוע פועל עדיין זכאי לקבל פיצוי מהביטוח, כי "היה קשר עין"

30.11.2009, 09:38 | מארק שון

תיאור המקרה

אדם יוצא ממכוניתו, משאיר את המנוע דולק וגנב נכנס אליה ונוסע בה. השאלה היא כמובן מתי חברת הביטוח תחזיר לנו את הכסף והאם אפשר לקבל את הכספים גם כשהמכונית היתה מונעת והנהג נעדר ממנה.

במקרה הזה מדובר בנהג של חברת ים תיכון זרעים שיצא בשעות הערב מחניון בקיבוץ נצר סירני והבחין בנהג אחר שהיה באמצע החלפת גלגל. הנהג השאיר את הרכב מונע, כשאורותיו מכוונים כלפי הרכב השני, וירד לסייע בהחלפת הגלגל. כעבור כמה דקות שם לב שהרכב שלו מתחיל לנסוע.

חברת הזרעים תבעה את חברת הביטוח אליהו, שבה היה הרכב מבוטח בביטוח מקיף, על סכום של 74 אלף שקל. בתחילה דחה בית משפט השלום בתל אביב את התביעה וקבע שאמנם הנהג היה בקשר עין עם הרכב, אך תשומת לבו היתה נתונה להחלפת הגלגל ולכן אי אפשר לומר שהרכב היה "מאויש".

שופט בית המשפט המחוזי ישעיהו שנלר חשב אחרת והפך את ההחלטה על פיה, בקובעו כי הציפייה הסבירה של המבוטח היא שבמקרים שבהם הוא מצוי בסמוך ובקשר עין עם הרכב ויכול להגיב ולמנוע גניבה, יוכל לצאת מהרכב ולהשאירו פתוח ומונע כשהכיסוי הביטוחי ימשיך לחול עליו. השופט קבע בעצם שהנהג היה בקשר עין ושליטה על הרכב, ודי בזה כדי לקבוע שהרכב היה מאויש. "ניסיון החיים מוכיח כי פעמים רבות אנשים מותירים את רכבם מונע ופתוח מסיבות שונות ולגיטימיות", כתב השופט, "למשל לצורך המשך פעילות המזגן, שימושים שונים במצבר דוגמת אורות, רדיו, מכשירים חשמליים המחוברים למצת, ולעתים מתוך רצון לחסוך בכיבוי והדלקה מיותרים של המנוע".

מה קובע החוק

 

תקנה 74(ב) בהוראות התעבורה קובעת שאין להחנות או להעמיד רכב בלי השגחה, אלא לאחר שהופסקה פעולת המנוע והוצא מפתח ההצתה והופעלו הבלמים. אך תקנות אלה עוסקות בעיקר בבטיחות הנוסעים והולכי הרגל, ופחות בענייני ביטוח.

הפסיקה קבעה עיקרון מנחה שלפיו כדי שהרכב ייחשב למאויש, יש צורך בשמירה על קשר עין ואפשרות של שליטה מעשית ברכב בשעת הצורך. הקביעה מתי ייחשב הרכב למאויש ומתי לא נעשית לפי דוקטרינת הצפיות הסבירה (כלומר האם נהג סביר היה יכול לצפות שהגנב ייכנס ויגנוב את הרכב) ולפי ניסיון החיים.

המפקח על הביטוח קבע בשנת 2000 הכרעה עקרונית בנושא איוש רכב שבמסגרתה דחה את האפשרות להטיל על מבוטח חובה להוציא את מפתחות הרכב ממתג ההתנעה בנסיבות שבהן נחשב הרכב ל"מאויש".

דעת מומחה

"צדק בית המשפט המחוזי כאשר הפך את פסק הדין שניתן בשלום", אומרת עו"ד ענת קאופמן, שותפה במשרד לוי קאופמן המתמחה בתביעות ביטוח ונזיקין. לדבריה, "ברור כי התנהלות הנהג היא לגיטימית בנסיבות המקרה והשארת הרכב דולק נעשתה למטרה לגיטימית: לסייע לנהג בשעת לילה, תוך כדי כך שנהג הרכב השתמש בפנסי רכבו וענה על התנאי של הימצאות בקשר עין ובסמוך לרכב".

עו"ד קאופמן מוסיפה: "לעתים קורה שנהגים מותירים את רכבם מונע ופתוח, מסיבות של יציאה לשם משיכת כסף מכספומט או הורדת ילד מהרכב וכדומה. בדרך כלל מדובר במקרים שדורשים שניות ספורות של שהייה מחוץ לרכב. לנוכח מה שנקבע על ידי בתי המשפט במקרים דומים, חשוב כי נהג המבצע פעולות שונות ברכב ומשאירו דולק ופתוח, יהיה בסמוך לו ובקשר עין תמידי עם רכבו".

השורה התחתונה

העצה היא כמובן אל תצאו מהמכונית כל עוד המנוע דולק. אף שפסק הדין הוא בסופו של דבר בעד הצרכן ונגד חברת הביטוח, לא בטוח שבכל המקרים בעתיד יהיה המצב דומה. תקפידו על "כללי יציאה" מהאוטו, כדי למנוע מקרה שלא תקבלו את כספי הביטוח: אל תורידו את העין מהאוטו והישארו קרובים אליו. קפצתם להוציא כסף מהכספומט? הוציאו את המפתח. וכך גם אם נחלצתם לעזור לנהג שתקוע עם מכוניתו.

תגיות