אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בונים על הים צילום: גיל נחושתן

בונים על הים

דו"ח מבקר המדינה שהוגש לפני שבועיים חשף ליקויים חמורים בניהול המכרז להקמת כפר הנופש בחוף פלמחים, אך לארגונים הירוקים מחכים עוד קרבות חוף רבים. "כלכליסט" ממפה את שבעת החופים המאוימים ביותר בישראל

01.12.2009, 08:29 | רויטל חובל

"חוף הים הוא משאב ציבורי מוגבל שיש לנצלו לטובת הציבור", נכתב בדו"ח מבקר המדינה שעסק בתוכנית הקמת כפר הנופש בחוף פלמחים. בדו"ח, שהוגש לפני שבועיים, העביר המבקר מיכה לינדנשטראוס ביקורת חריפה על התנהלות מינהל מקרקעי ישראל בפרסום המכרז לשיווק הקרקע.

בסוף הדו"ח רמז לינדנשטראוס כי על מוסדות התכנון, ובכללם הוועדות המחוזיות והמועצה הארצית הכפופות למינהל התכנון שבמשרד הפנים, לבחון את ההשפעות של תוכניות הבנייה על חופים ולבדוק אם הן עולות בקנה אחד עם האינטרסים של הציבור.

פרשת חוף פלמחים הובאה לתשומת לב המבקר בעקבות מחאה ציבורית שהובילו הארגונים הירוקים. "אם ב־1948 כל תושב בישראל נהנה מ־31 ס"מ של חוף, כיום לכל תושב יש 2.5 ס"מ בלבד, פחות מעשירית", אומר משה פרלמוטר, רכז חופים וים בחברה להגנת הטבע. לדברי פרלמוטר, "ערך הקרקע לאורך החוף נסק בשני העשורים האחרונים מעלה, עובדה שהביאה ללחצי פיתוח אדירים לאורך החוף".

הבילוי והרחצה בים הם חלק חשוב מתרבות הפנאי והנופש בישראל. מנתוני החברה להגנת הטבע עולה כי בהשוואה לשמורות טבע ופארקים, חופי הים הם השטחים הפתוחים שבהם שיעור המבקרים ואינטנסיביות הביקור הם הגבוהים ביותר.

אך כיום הישראלי אינו מסתפק בבילוי בחופים. מגורים בסמוך לחוף הים היו בעבר נחלתם של תושבי הקיבוצים בלבד. כיום כולם רוצים ליהנות מהמבט הישיר לחוף ולגור במרחק הליכה מהמים. ערך נדל"ן החופים הגואה הביא להקמתם של כמה פרויקטי נדל"ן גדולים לאורך חופי ישראל, אשר פגעו קשות ברצועת החוף.

כדי למנוע את המשך ההרס הובילה החברה להגנת הטבע, בשיתוף ארגוני סביבה נוספים, הצעת חוק שנועדה לשמור על הסביבה החופית. באוגוסט 2004 אושרה בכנסת הצעת החוק לשמירת הסביבה החופית.

"הסביבה החופית" הוגדרה כשטח של 300 מטר מקו החוף לכיוון היבשה. כמו כן, החוק אוסר על הקמת מבנים בתחום של עד 100 מטר מקו המים, וקובע כי כל תוכנית בתחום הסביבה החופית תצטרך לעבור שלב נוסף בדרך לאישורה - דיון בוועדה לשמירה על הסביבה החופית. גם תמ"א 35, שאושרה ב־2005, מגדירה תחומי חוף שונים כבעלי רגישות נופית סביבתית גבוהה.

הביקורת שהועלתה בדו"ח המבקר העלתה שאלות עקרוניות הנוגעות לסוגיית השמירה על שטחי החופים. החברה להגנת הטבע נאבקת בשבע תוכניות בנייה נוספות כנציגה במוסדות התכנון, ובמקביל יוזמת פעולות נגדן.

"כלכליסט" ממפה את שבעת החופים הנמצאים בסכנה בעקבות תוכניות לבנייה מסיבית בתוך הסביבה החופית שלהם.

חוף בצת - כפרי הנופש משתלטים

התוכנית: בניית מקבץ כפרי נופש, מוקדי מסחר ופארק אטרקציות על החוף בשפך נחל בצת בהיקף בנייה של כ־57 אלף מ"ר. התוכנית מאושרת מראשית שנות התשעים. לפני כשנה פורסם מכרז על ידי מינהל מקרקעי ישראל לשיווק 206 דונם בחוף נחל בצת, מדרום לראש הנקרה, המיועדים להקמת שלושה כפרי נופש, אגם מלאכותי ושטחי מסחר.

היזם: במכרז זכה ג'קי בן זקן תמורת 10.2 מיליון שקל.

 

סטטוס: התנהל משא ומתן בין מינהל מקרקעי ישראל ובין היזם על קבלת שטח חלופי לבניה או פיצוי כספי תמורת ויתור על התוכניות. נכון לעכשיו, המשא ומתן בין הצדדים נכשל והתוכנית עומדת על כנה.

 

חוף בצת, צילום: גיל נחושתן חוף בצת | צילום: גיל נחושתן חוף בצת, צילום: גיל נחושתן

 

חוף הכרמל - מייבשים את הים

 

התוכנית: התוכנית המקורית לבניית מגדלי חוף הכרמל אושרה עוד ב־1978, אז דובר על שישה בניינים בני 7–24 קומות. בניית שני המבנים הראשונים החלה ב־1997 ונעצרה כתוצאה מהליכים משפטיים שננקטו נגד הבנייה הסמוכה לקו המים. אחד הבניינים משמש כיום כמלון ליאונרדו, לאחר שרשת פתאל שינתה את שמו ממרידיאן, והמבנה השני משמש כבית דירות.

היזם: דלק נדל"ן.

 

סטטוס: לאחרונה החלה חברת דלק נדל"ן, שרכשה את הזכויות על יתרת הפרויקט, לקדמו מחדש. התוכנית מאושרת סטטוטורית, ולכן החליטה הוועדה המחוזית, בתמיכתה של המועצה הארצית, לא לפגוע בזכויות הבנייה שכבר אושרו ליזמים. מכיוון שהדבר לא עומד בקנה אחד עם חוק החופים, הוחלט לעקוף אותו ולייבש 100 מטר מהים כדי שאפשר יהיה להוציא אל הפועל את שאר התוכנית. לפני כשנה הוגשה תוכנית לייבוש רצועת החוף כדי לאפשר את המשך הבנייה. במקביל מתנהל משא ומתן להעברת זכויות הבנייה למתחם צבאי הנמצא בסמוך לשטח.

 

מלון לאונרדו בחוף הכרמל, צילום: דורון גולן מלון לאונרדו בחוף הכרמל | צילום: דורון גולן מלון לאונרדו בחוף הכרמל, צילום: דורון גולן

 

חוף כורסי בכנרת - סוף לאוהלים

התוכנית: ב־2000 אושרה תוכנית שאותה יזמה הוועדה המקומית עמק הירדן לבנייה של 73,255 מ"ר המיועדים בעיקר למלונות ובהם 2,150 מיטות.

היזם: דלק נדל"ן.

 

סטטוס: השנה הוחלט כי החוק לשמירת החופים יחול גם על חופי הכנרת. בנוסף, בהוראות התוכנית נקבע שתוקפה יפוג בתום שמונה שנים אם לא יושלם ביצוע התוכנית כולה, אך עם זאת האיום עדין לא הוסר.

 

חוף כורסי, צילום: אפי שריר  חוף כורסי | צילום: אפי שריר חוף כורסי, צילום: אפי שריר

 

חוף הבונים - סכנה לשמורה

 

התוכנית: הקמת שני חופים מוכרזים, מצפון ומדרום לשטח הרחצה הקיים. הפיתוח יכלול הקמת מרכז מידע, קיוסק, מסעדה, שירותים ומקלחת, ומשרדים - בשטח בנוי כולל של 240 מ"ר, נוסף על הקמת חניון ל־760 כלי רכב.

היזם: המועצה האזורית חוף כרמל ומשרד התיירות.

 

סטטוס: הוועדה לשמירת הסביבה החופית החליטה לא לאשר את תוכניות הפיתוח החדשות בשלב זה אך קבעה דיון נוסף בעניין. החברה להגנת הטבע והמשרד להגנת הסביבה מתנגדים לפיתוח החוף ומציעים חלופה: לפתח את חוף דור ואת נווה ים, הגובלים בחוף הבונים.

 

חוף הבונים, צילום: ערן יופי כהן חוף הבונים | צילום: ערן יופי כהן חוף הבונים, צילום: ערן יופי כהן

 

המצוק בנתניה - מגדלים פורחים באויר

 

התוכנית: הקמת ארבעה מלונות מדרום למלון כרמל בנתניה, כמה עשרות מטרים משפת המצוק. מלון אחד, שמתוכנן להתנשא לגובה של 30 קומות, נמצא בבנייה. למלון שני ניתן היתר בנייה, אף שטרם החלו עבודות פיתוח.

היזם: מאחורי הקמת המלון שכבר נמצא בהליכי בנייה עומדת חברת בר זן נדל"ן. החברה שיוזמת את הקמת המלון השני היא בוני התיכון הנדסה אזרחית ותשתיות.

סטטוס: שפת המצוק בנתניה נסוגה בקצב של כמה עשרות סנטימטרים בשנה. החברה להגנת הטבע חוששת שהשחיקה המתמשכת, לצד הקמת המלונות, יפקיעו מהציבור את חופש המעבר על המצוק. החברה להגנת הטבע מציעה לנייד את זכויות הבנייה של בעלי הקרקע לאתר חלופי.

המצוק בנתניה, צילום: נמרוד גליקמן המצוק בנתניה | צילום: נמרוד גליקמן המצוק בנתניה, צילום: נמרוד גליקמן

 

חוף ראשון לציון - דיירים במקום תיירים

התוכנית: הקמת שלושה מבנים המיועדים לשמש חדרי מלון, מלון דירות, בתי הבראה ובתי אבות וכן שטח מסחרי נלווה. הפרויקט ישתרע על שטח של 468 דונם בסמוך לרצועת החוף.

היזם: מעוז דניאל (החברה שזכתה במכרז בפלמחים).

סטטוס: התוכנית המקורית אושרה עוד בשנת 1990, אולם במשך כמעט שני עשורים אף גוף לא ניצל את האישור העקרוני לממש את תוכניות הבנייה במקום. היזם הראשון שהרים את הכפפה הוא חברת מעוז דניאל - אם כי זו דורשת להכניס שינויים בתוכנית המקורית שאושרה על ידי הגופים הסטטוטוריים.

 

בשנתיים האחרונות מבקשת החברה שנות את התוכניות כך שבמקום מלונות ובתי הבראה יוקם במקום בית מגורים בן 12 קומות ו־232 יחידות דיור. במסגרת בקשת השינוי עתיד המבנה להיבנות במרחק של 200 מטר בלבד מקו החוף בראשון לציון. העירייה תמכה בבקשת השינוי שהגיש היזם. הוועדה לשמירה על הסביבה החופית התנתה את אישור התוכנית בכך שהבנייה תהיה מוגבלת למלונות בלבד, והסוגיה ממתינה להחלטת בית המשפט העליון.

 

חוף ראשון לציון, צילום: עמית שעל חוף ראשון לציון | צילום: עמית שעל חוף ראשון לציון, צילום: עמית שעל

 

 חוף אלמוג, צילום: יאיר שגיא  חוף אלמוג | צילום: יאיר שגיא  חוף אלמוג, צילום: יאיר שגיא
חוף אלמוג באילת - דאגה לשוניות האלמוגים

 

התוכנית: הקמת מלון בן שמונה קומות בחוף הדרומי של אילת. המלון העתידי ישתרע על פני 12 דונם ויכיל 160 חדרים. בחברה להגנת הטבע טוענים שמיקומו של המלון, מול המצפה התת־ימי ובצמוד למלון אורכידיאה שבחוף הדרומי, רגיש מאוד מבחינת הסביבה הימית. הסיבה: שוניות האלמוגים נמצאות בסכנה מתמדת, וכל בנייה נוספת בחוף הדרומי עלולה לפגוע בהן. הבעיה חריפה במיוחד לנוכח העובדה שהבנייה תהיה ממש בסמוך לקו המים.

במקום שבו אמור להיבנות המלון עומד כיום מרכז מסחרי נטוש בן קומתיים, שאינו מאוכלס בשנים האחרונות.

היזם: חברת דרך הערבה.

 

סטטוס: המועצה הארצית לתכנון ובנייה העבירה את התוכנית לוועדות המחוזיות בשנת 2008, והמליצה לשנות את תוכנית המתאר במקום כדי לאפשר בו תוספות בנייה. זאת, בניגוד מוחלט למדיניות שקבעה המועצה עצמה לפני כמה שנים, ולפיה מוטלות מגבלות מחמירות על פיתוח נדל"ן בחוף הדרומי של אילת. בחוף הצפוני, לעומת זאת, המגבלות הרבה יותר מתירניות, ואכן ניכרה במקום לאורך השנים בנייה אינטנסיבית, בעיקר בתחום המלונאות.

תגיות

35 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

33.
לכל החכמלוגים והקנאים שלא מבינים שום דבר בתיירות ופיתוח
אפשר ליראות כדוגמא את חופי אילת עם כל בתי המלון שבנויים כ-100 מטר מהחופים עדיין אפשר להנות מהחופים ולפחות הם יפים ומתוחזקים ונקיים. מישהו ביקר לאחרונה בחוף פלמחים!! שחוץ מהחוף המוכרז שקצת אפשר להגיד נקי, שאר רצועת החוף מטונפת ערמות של זבל בלי שום מיתקן או שירותים או ברז מים. חוץ ממדורות ליליות של חבורות צעירים ומנגלים למינהם וריכבי 4X4 שמישתוללים בחלק הדרומי של החוף ומשאירים את כל הזבל מאחוריהם, צריך להודות ליזמים שמוכנים לישפוך כסף ולשפר את דרכי הגישה ולטפח את החוף שגם אנחנו האזרחים נהנה מהחלק הזה של החוף. תחשבו על זה!!!
אחד שרואה קדימה , שפלה  |  01.12.09
לכל התגובות