אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מקוון זה השחור החדש צילום: shutterstock

מקוון זה השחור החדש

נתוני המכירות של יום שישי השחור ויום שני המקוון מלמדים שחלק ניכר מהקניות של האמריקאי הממוצע עובר לאינטרנט

06.12.2009, 16:07 | יוסי גורביץ

לפני כשבוע חל "יום שישי השחור", המסמן את תחילת עונת החגים והקניות בארה"ב. הוא מאופיין בפתיחה מוקדמת של חנויות, במבצעי מכירות כבדים ובתורים ארוכים. בשנה שעברה, כשיום הקניות הזה התקיים בשיאו של המשבר הכלכלי, נרשמה עלייה מתונה מאוד בנתוני הרכישות בו — 3% בלבד.

ביום שני האחרון חל "יום שני המקוון" (Cyber Monday), מונח מכירות חדש יחסית שנטבע ב־2005 ונועד למשוך עוד גולשים באמצעות מבצעים מיוחדים בחנויות מקוונות.

לכאורה, "יום שישי השחור" האחרון היה אמור להדאיג את האמריקאים: מספר הקונים בחנויות ירד ב־1%. עם זאת, הקמעונאים בארה"ב דווקא מגלים אופטימיות — כי ב"יום שני המקוון" נרשמה עלייה של 11% במספר הקונים (מ־172 מיליון ב־2008 ל־195 מיליון ב־2009). "הניו יורק טיימס" אף דיווח שהקונים הוציאו 50% יותר ביום שני המקוון של 2009 מאשר בזה של 2008, וכ־26% יותר משהוציאו בכל תקופת חג ההודיה בשנה שעברה.

יום שישי השחור - הסתערות על רשתות הקניות, צילום: בלומברג יום שישי השחור - הסתערות על רשתות הקניות | צילום: בלומברג יום שישי השחור - הסתערות על רשתות הקניות, צילום: בלומברג

הנתון האחרון חשוב, משום שהוא מצביע על כך שחלק ניכר מהקניות של "יום שישי השחור" היו בעצם קניות מקוונות. על פי נתוני פדרציית הקמעונאים האמריקאית, 195 מיליון אמריקאים עשו קניות — מקוונות ולא מקוונות — במהלך "יום שישי השחור", וכ־95 מיליון עשו זאת ב"יום שני המקוון". כלומר, ניתן להעריך בזהירות שלכמחצית הקונים האמריקאים אין כל בעיה לרכוש מוצרים ברשת.

עם זאת, הקניות המקוונות הן עדיין נתח קטן: על פי הערכות "הניו יורק טיימס", האמריקאים יוציאו בעונת החגים השנה כ־30 מיליארד דולר על קניות מקוונות וכ־430 מיליארד על קניות "רגילות". אבל הקניות המקוונות צפויות לרשום עלייה של 5.4% בעוד הקניות ה"רגילות" צפויות לרשום ירידה של 1%. שיעור הקונים באמצעות הרשת עולה בהתמדה: 69% אמרו כי יבצעו קנייה ברשת בעונת החגים הנוכחית לעומת 55% בשנה הקודמת ו־49% ב־2007.

בהינתן היתרונות המובנים של חנות מקוונת על חנות "לבנים ומלט" (כפי שמכנים אותה האמריקאים) — מבחר גדול יותר, הסתפקות במקום אחסון קטן יותר וחיסכון בזמן ובתורים — הן צפויות להציג אתגר משמעותי בפני החנויות הקמעונאיות ה"רגילות". להן עומדים היתרונות של אספקה מיידית והיכולת "למשש" את המוצר.

בהתחשב במגמה הכללית, ספק אם יש ביתרונות אלה כדי להחזיק אותן בחיים לאורך זמן. אחרי הכל, מי שגילה שחוויית הקנייה בחגים שודרגה משמעותית ברשת, כנראה יבחר בה גם בקניות אחרות.

תגיות