אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרעיון הגדול הבא צילום: צביקה טישלר

הרעיון הגדול הבא

שבע מגמות עיקריות בשיווק לשנת 2010

07.12.2009, 08:51 | איריס בק

החודש האחרון של השנה הוא הזדמנות מצוינת להסתכל אחורה ולהביט קצת קדימה. שנת 2010 סוגרת עשור ראשון למילניום החדש, עשור מסעיר ומרתק בעל עושר של בשורות טכנולוגיות חדשניות שהביאו שינוי אמיתי בחיי אנשים, והעמידו אותנו כאנשי שיווק ופרסום מול אתגרים רציניים. אך מה שמעניין יותר הוא, כמובן, מה שיקרה. בלי להתיימר לצפות את העתיד, אני מזהה שבעה עקרונות לשנת העבודה החדשה.

1. השראה לחשיבה חדשה

תוכניות השיווק והפרסום ב־2009 נדבקו בווירוס חדש עם תופעות לוואי רבות: דפי מעריצים, טוויטים, ווידג'טים, יוטיליטי ואפליקציות. עבור רוב המשווקים והמפרסמים היתה זו שנה של התנסויות זהירות (ולרוב מוצלחות) בכלים החדשים. בשנת 2010 יחרגו כלים אלה הרבה מעבר למחוזות הניסוי וייהפכו לכלים מנחים בחשיבה השיווקית לאורך כל שרשרת הערך. עם זאת, מדיה חברתית אינה טקטיקה שיווקית או פרסומית. היא גם לא סעיף בתוכנית שיווקית, ערוץ מדיה חדש או סוג של תוכן, אלא תוצאה שמייצגת חשיבה עסקית חדשה - חשיבה אינטגרטיבית, לא ליניארית ועשירה במשמעויות רבות יותר. הכלים החדשים צריכים להוות עבורנו השראה כיצד אפשר לקחת כל פיסת תוכן ולהניע אותה דרך מגוון כלים וערוצים אל מסה של קהילות. זו חשיבה שיכולה וצריכה להנחות אותנו בכל תחומי העשייה שלנו, ולא רק בתחומי השיווק והפרסום הדיגיטליים.

2. עידן המערב הפרוע

אנו חיים בעולם גמיש יותר, פלואידי כמעט, שמשנה צורה ומבנה בקצב מהיר מאי פעם, עולם שממשיך להעמיק את האינטראקטיביות והקישוריות לרמות שלא הכרנו מעולם. אמנם כך אנו מבינים טוב יותר מה קורה היום ומה קרה אתמול, אך זהו מידע בעל ערך רק בטווח הקצר, שכן קצב ההשתנות רק גובר. למעשה, אנו נכנסים לעידן "המערב הפרוע" בכל הקשור לתכנון ערוצי שיווק ופרסום אינטגרטיביים, שימשיכו להתפתח, לשנות צורה ולשנות את אופן החשיבה והעבודה שלנו בקצב מטורף.

3. הכל מסך אחד גדול

הגבולות בין ערוצי המדיה ימשיכו להיטשטש. בעולם שבו תוכן טלוויזיוני מופיע גם במגוון ערוצים באינטרנט, ואפשר להוריד אותו לסלולרי, למחשב האישי, לאייפוד או לצפות בו ב־VOD, כבר קשה לנו להפריד בין סוגי המדיה ולזכור איפה ראינו, מה ואיפה נגמר דבר אחד והיכן מתחיל האחר. ההנחה הבסיסית שלנו כמשווקים ופרסומאים צריכה להיות שהכל מסך אחד גדול.

4. Push&Pull

החלוקה בתוך החוויה השיווקית בין Push ל־Pull בשנת 2010 אינה משמעותית עוד משום שגם כאן ייטשטשו הגבולות: תוכנית טלוויזיה כגון "האח הגדול" היא פלטפורמת Push שמשודרת בקשת כל יום, כל היום. עם זאת, היא מספקת גם פלטפורמת Pull מגוונת ועשירה - הצבעות, הורדות, משחקים ושיחות - גם באינטרנט ובסלולר. עלינו לאפשר לקהל שלנו להיחשף ולהשתתף בתכנים בפלטפורמות Push&Pull משולבות, שיגבירו את התפשטות התכנים שלנו ויאפשרו לקהלים שונים ליצור עבורנו זנב ארוך מאוד.

5. שיתוף: השיווק החדש

בשנה הבאה עלינו לפתח יותר רגישות לזמן. הקצב שלפיו מדדנו מודעוּת למסרים שלנו הולך ומתקצר. בקליק אחד אנשים עוברים במהירות בין סיפורים, חדשות, וידיאו ותמונות, ואלה חדשות מעולות עבור משווקים ופרסומאים. הם יכולים להשיג יותר מודעות, יותר הנעה לפעולה וליצור קשר עם יותר אנשים - הרבה יותר מהר. אבל ל"מהירות השיתוף" יש כלל אחד קטן וערמומי - על התוכן להיות "שווה שיתוף". בשנת 2010 נחוש בעוצמה יתרה את הסבלנות הפוחתת לתכנים בינוניים.

6. הטלוויזיה לא מתה

כפי שהטלוויזיה לא הרגה את הרדיו, יוטיוב אינו מתחרה בטלוויזיה כדי לייתר אותה, והאינטרנט אינו מתחרה בעיתונות כדי להעלים אותה מהעולם. בין ערוצי המדיה החדשים ל"מסורתיים" לא מתקיים חוק הברירה הטבעית אלא סימביוזה: יש ביניהם יחסי גומלין. סוזן בויל היא עדות לכוח שיש למדיה אחת להעצים תכנים של מדיה אחרת. כך שמעתה והלאה נראה יותר שיתופי פעולה מעניינים בין ערוצי מדיה ישנים וחדשים, ונוכל למנף אותם בפעילות השיווקית והפרסומית או ליזום שיתופי פעולה כאלה.

7. גם הרעיון הגדול לא מת

בשנה האחרונה חקרנו את הכלים והערוצים בניסיון להבין את הדינמיקה שלהם, וקצת שכחנו מהעיקר. אמנם המהפכה הדיגיטלית הביאה איתה ערוצים, כלים ויכולות חדשניות ומרהיבות, אך אפקטיביים ככל שיהיו - אלו לא יותר מאשר צינורות משוכללים שאינם מתקיימים אם לא זורם בהם תוכן. וזו בעצם המשימה המשותפת שלנו כמשווקים ופרסומאים: עלינו לראות את עצמנו כיצרני תוכן מעולה ו"שווה שיתוף", בפלטפורמות Push&Pull, שירוץ בצינורות הפצת המידע החדשים וייתן לאנשים ערך ומשהו לדבר עליו. שתהיה לנו שנת שיווק חדשה, מרעננת ומוצלחת.

הכותבת היא מנ"כלית מקאן אריקסון. הטור נכתב בהשראת אתר האינטרנט Brand Insider

תגיות