אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אייל גבאי: "חייבים לוודא שהבירוקרטיה לא תהרוג אותנו" צילום: צביקה טישלר

אייל גבאי: "חייבים לוודא שהבירוקרטיה לא תהרוג אותנו"

מנכ"ל משרד ראש הממשלה הודיע כי ממשלת ישראל תקים בנק פרויקטים לאומיים בתחום התחבורה אשר משיוחלט לקיימם, לא יהיה צורך לחכות עם התכנון, אלא ניתן יהיה לקדמם באופן מיידי

13.12.2009, 17:25 | ליאור גוטמן

ממשלת ישראל תקים בנק פרויקטים לאומיים בנושא התחבורה. ברגע שיוחלט לקיימם לא יצטרכו לחכות עם התכנון, וניתן יהיה לקדמם באופן מיידי - כך הבטיח היום (א') מנכ"ל משרד רה"מ אייל גבאי בפאנל "על הכביש המהיר לתחבורה ציבורית" בכנס כלכלי שנערך בתל אביב.

לדבריו, בתקופה הקרובה יוקם צוות משרדי להתרת חסמים בירוקרטים שיוכל לאזן בין השיקולים הלאומיים לשיקולים המקומיים. "חייבים לוודא שהבירוקרטיה לא תהרוג אותנו", אמר.

בהתייחסו לתכנית התחבורה הלאומית שמקודמת על ידי משרדי ראש הממשלה והתחבורה ציין גבאי את הפרויקטים התחבורתים העיקריים שעומדים על הפרק, לרבות הארכת כביש חוצה ישראל צפונה ודרומה, פיתוח משמעותי של רכבת ישראל, ובכלל זה מסילות בין עכו לכרמיאל, פיתוח רכבת העמק וסלילת פסי רכבת במזרח ישראל.

"מי שחושב שהצמיחה בישראל תלויה בגידול היקף הצריכה לנפש במגדלי עזריאלי בתל אביב טועה. הצמיחה טמונה בגידול הצריכה לנפש בפריפריה. לא יכול להיות שבית שאן - שמרוחקת מתל אביב כ-80 ק"מ בלבד, רחוקה תחבורתית מרחק שעתיים וחצי נסיעה. זה הופך את בית שאן למדינה בפני עצמה ואת המצב הזה אנחנו הולכים לשנות".

גבאי התייחס גם למאבק הסמוי בין משרדי האוצר והתחבורה בכל הקשור לקידום פרוייקטים תחבורתיים, לרבות הרכבת הקלה בתל אביב. "יש קרב וירטואלי בין המשרדים על הדרך לקדם פרויקט. אין קרב על המהות או חשיבות הדברים ויכול להיות שבנקודת זמן מסויימת הדברים יוכרעו על ידי רה"מ".

לדבריו, מיזם הרכבת הקלה בתל אביב הגיע לנקודת הכרעה כאשר MTS, זכיינית הפרויקט, ביקשה מהמדינה ארכה של 60 יום, בסיומם יוצג מתווה פיננסי שיאפשר את התקדמות המיזם. גבאי ציין שבתום 60 הימים יוחלט האם ממשיכים עם היזם המקורי או שהמדינה תחליט לסיים את מבנה הפרויקט במתכונתו הנוכחית, כלומר לפתוח במכרז חדש או לקדם את הפרויקט במימון מדינה. עם זאת, גבאי חזר ואמר כי המדינה מחוייבת לפרויקט, בין אם יקודם על ידי המדינה ובין אם יקודם על ידי הזכיין.

התחבורה הציבורית בעלייה

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, ציינה לשבח את הפרטת הקווים העירוניים והבין עירוניים. לדבריה, החברות הפרטיות שנכנסו לשוק עובדות ברמת יעילות גבוהה יותר מהחברות המסורתיות, מה גם שמספר הנוסעים בתחבורה ציבורית הולך וגדל. לראייתה, יש חשיבות גדולה שהמדינה תמשיך לקדם את ההפרטה בתחום זאת במקביל לשמירה על החברות הקטנות שפועלות בו, הכל למען תחרות על כיסו של הצרכן.

יאיר המבורגר, יו"ר ומנכ"ל הראל השקעות ובעלי חברת "סיטיפס", זכיינית פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, הסביר שפרויקט הרכבת קלה בירושלים יביא "חיוך לתושבי העיר". עם זאת, הוא מקווה שפקידי האוצר יחליטו לטענתו "מה הם רוצים ורק אחר כך יבדקו כמה היזם מרוויח".

הדברים נאמרו לאור הפרסומים בדבר עיכוב תשלומים מהאוצר לזכיין בגין השלמת עבודות. כפי שפורסם ב"כלכליסט", האוצר אמור להעביר עד סוף הרבעון הראשון כ-250 מיליון שקל לידי הזכיין בגין מקטעי עבודה שהושלמו, אולם הההחלטה האם להעביר את הכסף במועד טרם התקבלה. "זו לא בושה להרוויח כסף. לטעמי, צריכה לקום רשות סטטוטורית שתנהל את כל מערך התחבורה הציבורית, כך שזכיינים לא יצטרכו לרוץ ממשרד ממשלתי אחד לשני כדי לחפש פתרונות", אמר.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי צידד בהמלצתו של המבורגר, באומרו שיש חברה משותפת לעיריית תל אביב ולמשרד התחבורה שנקראת נתיבי איילון, והיא צריכה לנהל את כל מערכי התחבורה הציבוריים בתל אביב. "אני לא מגלומן. אני לא מבקש שיעבירו את כל הסמכויות אלי", סיכם.

תגיות