אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבחן דרכים לטויוטה לנד קרוזר: מלך טיפוסי

מבחן דרכים לטויוטה לנד קרוזר: מלך טיפוסי

טויוטה לנד קרוזר החדש נכנס לנעליים הגדולות שהשאיר קודמו, בעולם שבו רכב שטח אמיתי נהפך לזן נכחד. בשטח הוא מצליח לטפס בקלות מעל מכשולים קשים ובכביש הוא משקיט את המצפון עם מנורת חיסכון

14.12.2009, 09:20 | תומר הדר

אוי לבושה. קיבלתי טויוטה לנד קרוזר חדש. יש לו מנוע טורבו, הנעה כפולה, הילוכי כוח, בקרת משיכה וערכה לקפה שחור. אבל אין לו ארבעה צמיגים — רק שלושה. זו לא אשמת הלנד קרוזר הנכה. גם לא שלי. זו אשמתה של הדיונה האימתנית של קיסריה. הדיונה לא הסכימה שאטפס לפסגה שלה. היא נלחמה בלנד קרוזר בכל האמצעים שעמדו לרשותה.

זה התחיל למטה בחול טובעני עם קרשים שהתחבאו בפנים, המשיך באמצע הדיונה במשבי רוח טורדניים שהטיחו חול בשמשת הלנד קרוזר והסתיים למעלה בטיפות גדולות של גשם שהפכו את החול לעיסה חומה ודביקה שנכנסת לבגדים. אולי הייתי צריך להרפות, אבל הדיונה צחקה עליי. אז הורדתי אוויר מהצמיגים וכבשתי. ובירידה למטה, ברגע של זחיחות דעת, עשיתי טעות של טירון — סובבתי את ההגה והצמיג התקלף מהחישוק. מה עושים? אפשר להתקשר לדרור. הוא יבוא לחלץ אותי בסופה שלו תמורת כוס קפה. אולי נתקשר ליואב? אבל הסובארו הלבנה והחבוטה שלו לא תהיה מסוגלת לדגדג את הלנד קרוזר. בסוף בא מישהו עם לנד קרוזר ישן, שלף מגבֵּהַ רציני שלא שקע בחול, מצא בתוך שנייה את מתקן שחרור הגלגל הרזרבי, ושלום על ישראל. את שמו שכחתי. סליחה.

טויוטה לנד קרוזר בשטח , צילום: תומר הדר טויוטה לנד קרוזר בשטח | צילום: תומר הדר טויוטה לנד קרוזר בשטח , צילום: תומר הדר

 

תא נוסעים משודרג

טויוטה לנד קרוזר מחזיק בתואר מחייב: רכב השטח הנמכר ביותר בישראל. ובעידן שבו אפשר לספור את רכבי השטח האמיתיים, מדובר בתואר עם הרבה כבוד. אבל בואו נעשה סדר. הדגם שנקרא בישראל לנד קרוזר אינו לנד קרוזר — הוא לנד קרוזר פראדו — גרסה אזרחית ומרוככת של טויוטה לנד קרוזר האמיתי, זה שהגיע לישראל אי שם במהלך שנות התשעים כשהוא מצויד בהילוכים ידניים ובמפרט שכלל מגבים והגה. אך העובדה שפראדו הוא גרסה אזרחית, מרוככת ומלוקקת, לא גרעה כהוא זה מיכולותיו. תבדקו אותי — צאו למדבר, לגולן, לחרמון. לא משנה לאן הגעתם, סביר להניח שלנד קרוזר כלשהו היה שם לפניכם.

זה היה הקסם של הפראדו — שבידיהם של שועלי שטח רציניים הוא יכול לכבוש כל משעול, ובידיהם של אחרים הוא ידע גם לעשות דברים נפלאים, לא מעט בזכות שפע מערכות האלקטרוניקה שידעו איך לחלץ גם את חסרי הניסיון ולגרום להם להיראות כאילו כבשו את מעלה בית שחי בהסתמך על הידע הרב שצברו בגלישה באינטרנט.

אז איך הדגם החדש? כמו הישן, כלומר גדול. מתחת לחזית החדשה, שמזכירה את זו של הלנד קרוזר הבכיר ביותר, ה־V8 שנעלם בשקט מאולם התצוגה של היבואן, שוכנים המכלולים הוותיקים של הדגם היוצא — אותה שלדת סולם, אותו מנוע טורבו דיזל בנפח שלושה ליטרים ואותו מרווח גחון נאה.

בטויוטה דאגו להוסיף שפע של מערכות אלקטרוניקה שאמורות להגן על נהג הלנד קרוזר המגודל בכביש ולסייע לו בשטח, אבל את זה עוד נראה. את הלנד קרוזר החדש מניעים בלחיצת כפתור, כי יש לו מפתח אלחוטי. זה לא טוב לנהג שרוצה להתרחק מהרכב בשטח כדי להשקות שיח, כאשר המפתח בכיסו. תא הנוסעים של הלנד קרוזר החדש משודרג ואיכותי. המושבים נוחים, תנוחת הישיבה גבוהה והפלסטיקים של טויוטה מורכבים ללא דופי (גם אם חלקה העליון של הקונסולה המרכזית נראה זול). גם מאחור יש שפע של מקום. התלונה היחידה נוגעת למערכת התפעול של הילוכי הכוח — במקום ידית ברורה וגדולה, כמו של רכב שטח קשוח אמיתי, כפתור קטנטן ועגול מסתתר לו בביישנות בתחתית לוח המחוונים.

בדיחה ירוקה

רוב הלנד קרוזרים יבלו את מיטב שנותיהם על הכביש. וכאן ניכר שיפור לעומת לנד קרוזר היוצא. הדגם החדש שקט יותר, נעים יותר לנסיעה ומסוגל להתמודד עם מהמורות וסיבובים באופן משכנע יותר. נוסף על כך, תוקנה נקודת תורפה רצינית של הדגם הקודם — שתי כריות אוויר בלבד. עכשיו יש שבע כריות. כמו כן, הלנד קרוזר החדש חושב שהוא ירוק — יש לו אפילו מנורה בלוח המחוונים שמראה לנהג מתי הוא מבזבז הרבה דלק. ברכב שמדורג בקבוצת הזיהום ה־15, כלומר הגבוהה ביותר, מדובר, אולי, בסוג של בדיחה שרק יפנים מבינים.

לנד קרוזר, מבט על תא הנהג, צילום: תומר הדר לנד קרוזר, מבט על תא הנהג | צילום: תומר הדר לנד קרוזר, מבט על תא הנהג, צילום: תומר הדר

אבל עזבו אתכם מכביש. הלנד קרוזר לשטח נולד. הכביש חולף במהירות גבוהה בדרך לנחל דליה, בואכה הר חורשן. בשבילים התחוחים של נחל דליה, דקה לפני הגשם, הלנד קרוזר יודע היטב איך להתנהג, כל עוד לא מבקשים ממנו לנסוע ממש מהר. המתלים הרכים שלו מתאימים לטיולי משפחות רגועים ולא למי שהדרך אצה לו להגיע אל האתגרים האמיתיים שבקצה הנחל. אז אני פותח את החלון, מסגל קצב התקדמות אטי ושם עין אחת על מנורת החיסכון, למען הטבע.

אבל עכשיו מגיע האתגר האמיתי, זה שמפריד בין הג'יפים האמיתיים למתחזים. הר חורשן. עלייה ראשונה, זו שנתקעתי בה עם ג'יפון כסוף לפני שנה. הלנד קרוזר צוחק. הוא אוכל את העלייה בלי מלח. עלייה שנייה, זו שמצולקת ממכות של ג'יפים שניסו לעלות ולא הצליחו. הלנד קרוזר חושב. לחיצה על נעילת הדיפרנציאל המרכזי. הילוך נמוך. קדימה. בלנד קרוזר לא צריך אפילו מכוון. רק ליישר את ההגה ולעשות פרצוף אמיץ, למקרה שמישהו מצלם. רגל עדינה על הגז. הסרן האחורי, חי כמו בג'יפים אמיתיים, נמתח עד קצה המהלך שלו. ואז הגלגל באוויר. תקתוק עדין של המערכות האלקטרוניות מוודא שקצב ההתקדמות ימשיך, למרות אובדן האחיזה. דקה אחר כך הלנד קרוזר למעלה.

המבחן מסתיים בראש המעלה. בשנים האחרונות כל כך הרבה ג'יפים אמיתיים אמרו שלום לשטח והפכו למרוככים. סורנטו, פאג'רו, ויטארה — כולם תלו את שלדת הסולם הקשוחה בבוידעם והלכו לחפש לקוחות בכביש. אבל לא הלנד קרוזר. וטוב שכך. כי כאן מדובר ברכב שטח אמיתי, שלא עושה שום פשרות עם השטח ומצטיין בנסיעה בו, ולמרות זאת עדיין מצליח להישאר נוח בכביש.

טויוטה לנד קרוזר

מנוע: דיזל, נפח 2,982 סמ"ק, הספק מרבי 173 כ"ס, מומנט מרבי 41.8 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 175 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־11.7 שנ'

צריכת דלק: נתוני יצרן: 12.3 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 6.5 ק"מ לליטר

בטיחות: 7 כריות אוויר, ABS, טרם נבחן במבחן ריסוק פומבי

ציון ירוק: 355. קבוצת זיהום: 15

מחיר: 345 אלף שקל

תגיות