אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מותו של יועץ (מס) צילום: גלעד קוולרצ'יק

מותו של יועץ (מס)

חברת ג'קסון יואיט, המציעה שירותי דיווח מס לאזרחים אמריקאים, מתקשה להתחרות בכלי דיווח ממוחשבים ופשוטים לשימוש. הכנסותיה השנה גדלו רק ב־7% לעומת ההכנסות לפני חמש שנים, והרווח צנח ב־70% לעומת רווח השיא

14.12.2009, 11:19 | אילון ג'דה

בשנת 2008 הגישו 170 מיליון אמריקאים (55% מהאוכלוסייה) דו"חות למס הכנסה. אין הכוונה לסתם "דו"חות", אלא לפירוט נרחב של הכנסות בשנת המס, הוצאות, וגם הערכה של סכום המס לתשלום. המספר הגבוה של המדווחים אינו קשור למבצע לאומי להעמקת גביית המס או משהו דומה לכך, אלא מהווה המחשה של חובת הדיווח האישי שקיימת בארה"ב.

אם אתה אזרח אמריקאי, ואין זה משנה אם אתה שכיר, עצמאי, בעל חברה או פנסיונר, סביר כי חלה עליך חובת דיווח עצמי לשלטונות המס מדי שנה. חובה זו היא לעתים גם זכות, מאחר שאזרח אמריקאי יכול לנכות מהכנסתו פריטי הוצאה משמעותיים, למשל תשלומי משכנתה, ובכך להקטין את חבות המס הכוללת שלו.

מה שנתפס אצל הישראלי הממוצע כאירוע לא סימפטי במיוחד (דיווח למס הכנסה) הוא מטלה שבשגרה לתושבי ארה"ב. אך אין פירוש הדבר שהמטלה הזאת פשוטה לביצוע. מה עושים? פונים לג'קסון יואיט (NYSE: JTX), החברה שבה עוסק הטור היום.

לג'קסון יואיט 6,500 סניפים לאורכה ולרוחבה של ארה"ב, ותכליתה היחידה היא לעזור לאמריקאי מהשורה למלא את הטופס הנדרש לשלטונות המס. מרבית סניפי החברה (יותר מ־80%) מופעלים על ידי זכיינים ויתרתם בבעלות החברה. המודל די פשוט: אזרח נכנס לסניף של החברה עם כל הניירת הדרושה, ויועץ של ג'קסון יואיט מראיין אותו. לאחר מכן ממלאים את הפרטים הדרושים ושולחים למס הכנסה. תמורת השירות גובה ג'קסון יואיט סכום מוגדר מראש, שנגזר מרמת מורכבות הפרטים.

דיווחי ההכנסה בארה"ב אינם נעשים לאורך כל השנה, אלא מוגשים בעיקר בתחילת השנה העוקבת. בין ינואר לאפריל מתבצעת מרבית העבודה וכך נוצר מצב מעניין שבו כ־95% מהכנסות החברה מרוכזות בתקופה זו של השנה.

בשמונת החודשים הנותרים של השנה, הפעילות די "מתה" והחברה מצמצמת באופן ניכר את מצבת העובדים ואת פעילותה כדי להתאים את עצמה לזמן הממושך שיחלוף עד עונת דיווחי המס הבאה. בשגרה החברה מייצרת הכנסות ורווחים ברבעון הראשון של השנה, ואילו בשאר הרבעונים נוצר הפסד שהחברה שואפת לצמצם למינימום.

למרות העובדה שג'קסון יואיט היא החברה השנייה הגדולה בתחום דיווחי המס, בשנה החולפת היא טיפלה בכ־3 מיליון אזרחים, שהם פחות מ־2% מכלל הדיווחים. זאת, מכיוון ששוק הדיווח גדול מאוד ומורכב מעשרות אלפי גורמים (כולל הרבה מאוד יועצים פרטיים), אשר מסייעים לאזרחים לבצע את מטלת הדיווח.

נוסף על ריבוי הגורמים הפועלים בתחום, המודל של יועץ מס בשר ודם הולך ומאבד מזוהרו, במקביל לצמיחה מהירה בחלופות דיווח ממוחשבות ופשוטות להפעלה שמציעים גורמים פרטיים רבים. למעשה, אפילו שלטונות מס הכנסה האמריקאיים כבר מציעים בעצמם מנועים ממוחשבים שמאפשרים לבצע חלק ממטלות חישוב המס באופן עצמאי.

אין זה מפתיע שהסביבה העסקית הקשה נותנת את אותותיה גם בדו"חות הכספיים של ג'קסון יואיט. הכנסותיה בשנה האחרונה הסתכמו בכ־248 מיליון דולר - רק 7% יותר מהכנסותיה לפני חמש שנים. גם הרווח הנקי של החברה, 19 מיליון דולר בשנה האחרונה, קרס בכ־70% לעומת שיא הרווח שהשיגה אך לפני שנים ספורות.

ג'קסון יואיט תולה תקוות בהסכם שיתוף הפעולה שיש לה עם וול־מארט (NYSE: WMT), להפעלת דוכנים שלה בתוך סניפים של ענקית הקמעונאות. הסכם זה אמור ליצור חשיפה ציבורית רחבה לשירותי החברה בקרב האוכלוסייה הרלבנטית. למרות זאת, קשה להניח שחברה של מוצר אחד, כמו ג'קסון יואיט, תצליח ליצור ערך לבעלי מניותיה בטווח הארוך יותר.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים. האמור אינו מהווה המלצה או תחליף לייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

תגיות