אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שטייניץ תוקף את בתי המשפט: "חלק מהפסיקות נובע מחוסר אחריות קשה, הגובלת בהפקרות כלכלית" צילום: אסף שילה, ישראל סאן

שטייניץ תוקף את בתי המשפט: "חלק מהפסיקות נובע מחוסר אחריות קשה, הגובלת בהפקרות כלכלית"

שר האוצר: "אני ושר המשפטים חושבים על חקיקה שתקבע כי יידרש הרכב מיוחד בבג"ץ בעניינים הנוגעים לסכומים של מעל כמה עשרות מיליוני שקלים"

14.12.2009, 18:22 | מיקי פלד

"בשנים האחרונות גוברת מגמה של פסקי-דין של בית המשפט העליון שכורכים בחובם השלכות תקציביות עצומות", אמר היום (ב') שר האוצר, יובל שטייניץ בוועידת ישראל לעסקים, "אנחנו באוצר בוחנים בשבע עיניים כל הוצאה של מיליונים בודדים, אבל בתי המשפט היקרים שלנו פוסקים פעם אחר פעם פסיקות עם השלכות של מיליארדי שקלים. יש לי הרבה כבוד לשופטים אך נראה שמבחינתם ייקוב הדין את התקציב והתכנון הכלכלי".

שטייניץ נתן דוגמא לפסקי דין של בית המשפט העליון ביניהם מיגון דרום הארץ ב-400 מיליון שקל, פסק-דין של בית המשפט המחוזי בתל-אביב בנושא היטל השבחה שמונע מהמדינה הכנסות של מיליארד שקל לשנה, פסק-דין של בג"ץ בנושא קרן מחצבות המקזז מהכנסות המדינה 400 מליון שקל בשנה ופסק דין הידוע כוורד פרי שעלול היה להגיע להגדלת הגרעון ב-6 מיליארד שקל. לגבי, הפסיקה בנושא הכלא הפרטי, שנבנה על-פי החלטות הממשלה והכנסת, אמר השר כי "השופטים לא יכלו להוציא צו ביניים לפני 4 שנים או לתת פסיקה סופית? למה ההתעלמות משיקולי תקציב"?

"לבית המשפט העליון אין ולא ניתן שיהיה לו תפיסת אחריות כלכלית כוללת. חלק מהפסיקות נובע מחוסר אחריות קשה של בית המשפט העליון, הגובלת בהפקרות כלכלית. מי שמוסמך לקבוע סדרי עדיפויות היא הממשלה ולא בית המשפט. כך אי אפשר לנהל מדיניות כלכלית, ודאי לא בתקופת משבר".

לדבריו, "לכנסת יש את הסמכות לחוקק והיא הגבילה את עצמה בחקיקה בעלת השלכות כלכליות, אבל אין דבר כזה בבית המשפט. דיברתי עם שר המשפטים, יעקב נאמן, ואנחנו חושבים על חקיקה שתקבע הרכב מיוחד ורוב מיוחס בבג"צים שעניינם סכומים של מעל כמה עשרות מיליוני שקלים".

 

"ההסתדרות גילתה אחריות"

 

שטייניץ הוסיף כי "ההסתדרות אכן גילתה אחריות ומצפים ממנה להמשיך ולגלות אחריות", ורמז על האפשרות שיו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ידרוש תוספות שכר למגזר הציבורי. לדבריו, הוא מצפה מהמעסיקים לגלות גם הם אחריות, לא לפטר וגם להכניס את היד לכיס.

עוד אמר שטייניץ כי "לקראת סוף 2009 ניתן לומר שהאפילה הכלכלית מתפוגגת ורואים את האור בקצה המנהרה. שוק התעסוקה מתאושש וכך גם הייצוא וזאת תוך שמירה על יציבות פיסקלית".

שטייניץ הוסיף, כי "ממשלת ישראל זכתה למחמאות רבות בדו"ח של קרן המטבע הבינלאומית שהוגש לי היום". לדבריו, ייתכן שראש המשלחת ימליץ על חלק מצעדי המדיניות, כגון תקציב דו-שנתי, גם למדינות אחרות.

"הסיבה להתאוששות המהירה יחסית שלנו היא השמרנות הפיסקלית. ממשלות אחרות הגיבו במהירות עם תמריצי ענק שמסבכות את אותם מדינות בחובות ענק. אנחנו חשבנו לטווח-ארוך והעלות של הצעדים שנקטנו היתה נמוכה יותר. כך, למשל החלטנו דווקא בזמן המשבר ללכת על תקציב דו-שנתי ומתווה גרעון יוד לחמש שנים ותוואי מסים יורד לשבע שנים.

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
"אוי לעם השופט את שופטיו".
לא די בכך שטייניץ לא מבין בכלכלה, גם אין לא שמץ של מושג במשפט. פסיקות בג"ץ נובעות אך ורק, מאי ביצוען של החלטות, שהמדינה קבעה לעצמה. הניסיון של שטייניץ לפגוע בבית המשפט העליון, מעיד על חוסר הבנה מוחלט בתועלת הרבה, אשר בג"ץ תורם למען כלל הציבור והמדינה. למנוע עוולות ועשיית צדק עם ציבור הנפגעים ולנפגע היחיד. מטרת הפוליטיקאים, להשתולל על חשבון הציבור, באין מפריע ומבלי לתת דין וחשבון על מעשיהם. בג"ץ הוא הטריז האחרון היכול להחזיר את השפיות, למקבלי ההחלטות בפני דורסנות, דרקוניות ורמיסת החוק ברגל גסה.
15.12.09
9.
נוגע ללב: בסך הכל שטייניץ מבקש כותרת בעיתון.
שטייניץ פאתטי. בסך הכל הוא רוצה כותרת בעיתון, אך בשל חוסר מדאיג בדמיון יוצר הוא נאלץ למחזר חמרים קודמים. נ.ב. למרבה הצער, בתי המשפט ובעיקר בית המשפט המחוזי בתל אביב ובית המשפט העליון, וכן גם בתי הדין לעבודה, מתחשבם יתר על המידה בשיקולי תקציב ממשלתיים, ודוחים בגלל אלה תביעות ועתירות מבוססות.
קל לראות ש  |  15.12.09
7.
הסברים עבור ד"ר שטייניץ
בע"א פקיד שומה גוש דן נ' ורד פרי, בית המשפט העליון פירש את סעיף 17 לפקודת מס הכנסה. אם בית המשפט היה אומר: "התוצאה הפרשנית הנכונה היא להתיר בניכוי את ההוצאות, אבל זה יגרום לאבדן הכנסות גדול, אז אני דוחה את תוצאה זו" - זו היתההתנהלות בעייתית מאוד ושיקול זר. בית משפט צריך לפסוק לפי החוק והמחוקק תמיד יכול לשנות את החוק. יתרה מזאת, בית המשפט העליון נתן למדינה תחולה פרוספקטיבית משנת 2010 - כדי למנוע פגיעה מאקרו-כלכלית מיישום רטרואקטיבי (שפוגעת בהיסמכות המדינה) וכדי לאפשר למדינה להיערך, אם ליישום או אם לביטול (כמו שאכן קרה). ודרך אגב, אם היית שר אוצר גדול, ולא פקיד קטן, היית קופץ על ההזדמנות הזאת: לא היית מבטל ביטול קטן ומטופש של פסק הדין, בהובלתך מול ח"כ ציפי חוטובלי החובבנית. כן היית קובע יישום הדרגתי של פסק הדין - שב-2015, לא היום, יהיה מנגנון זיכוי/ניכוי הוגן שיביא למיסוי ההכנסה האמיתית של הורים שיוצאים לעבודה. זו הפחתת מיסים שאינה הטבת מס, אלא תיקון עיוות מס (שאינו יעיל כלכלית ואינו הוגן). היא ראויה יותר, ויעילה יותר כלכלית, מהפחתת אחוז אחד או שניים משיעור המס האישי המקסימלי ומכל מיני יוזמות הפחתות מיסים נוספות בעלות כלכלית דומה שמשרד האוצר מקדם במרץ.
המסביר  |  14.12.09
6.
שר אוצר איבד את הצפון
לא יאומן שר אוצר במדינה מתוקנת יוצא נגד "בית המשפט " האם הוא חושב שהוא יותר חכם או יותר אחראי משופטי בית המשפט?? תשובה : חכם יותר בלתי אפשרי אחרת איך נסביר שהוא בפוליטיקה ולא סתם בפוליטיקה אלא הפודל של נתניהו. יותר אחראי גם בילתי אפשרי, ניתן למנות עשרות החלטות חסרות אחריות של האוצר בראשות שטיינץ (בדחיפה של ביבי כמובן)שבזבזוו את כספי הציבור לטובת קבוצות פוליטיות כדי לקדם אינטרסים מפלגתיים. שטייניץ מצטער אבל אתה כנראה איבדת את הצפון אם אתה מתבטא כך ולא רואה מה אתה מעולל לתקציב המדינה בעצמך.
אלמוני , אלמונה  |  14.12.09
לכל התגובות