אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחליפים עשור: כל החוקים החדשים שישפיעו על הכיס צילום : עמית שעל

מחליפים עשור: כל החוקים החדשים שישפיעו על הכיס

בין התקנות שייכנסו לתוקף החל ב-1 בינואר: שכר הנטו יגדל בעוד 250 שקל, המים יתייקרו בעשרות אחוזים, בעלי רכב צמוד ישלמו פחות על רכבים קטנים, ההפרשה לפנסיה חובה תגדל ב-2.5% ושכר הח"כים ובכירי המגזר הציבורי יזנק. "כלכליסט" ממפה את השינויים שמעבר לפינה

15.12.2009, 06:50 | כתבי כלכליסט

ב־1 בינואר ייכנסו לתוקפם חוקים ותקנות שישפיעו על הכיס של כולנו. כמה ירוויחו השכירים מהירידה במס הכנסה, וכמה יפסידו במשכורת הנטו בגלל ההפרשות הגדלות לפנסיה חובה? למה יעלו מחירי הדירות וכמה יעלה לקבל רכב צמוד מהעבודה? "כלכליסט" ממפה את השינויים שמעבר לפינה.

 

נתניהו, צילום: בלומברג נתניהו | צילום: בלומברג נתניהו, צילום: בלומברג

תוספת של 4 ש' למשתכרים 5,000 ש' בחודש

על פי הרפורמה להפחתת מסים הרב־שנתית שנכנסה לתוקפה ב־2006, יחידים העוברים את סף המס ישלמו ב־2010 מס ישיר נמוך יותר. ההטבה המקסימלית בעקבות ההפחתה היא 260 שקל למרוויחים שכר גבוה מ־40 אלף שקל, וההטבה המינימלית היא בגובה 4 שקלים למרוויחים 5,000 שקל בחודש.

אולם, בעקבות המשך התוכנית להגדלת שיעורי ההפרשה המינימליים של המעסיקים והעובדים הנכללים בהסדר פנסיה חובה ב־2.5% בשנה הקרובה, המשכורת של אוכלוסייה זו ב־2010 תהיה נמוכה יותר (על פי הערכות מדובר ב־550 אלף שכירים). מאחר וההפרשות של העובד יגדלו בעשרות ואף במאות שקלים, זאת, לעומת תוספת קטנה של עשרות שקלים בעקבות הרפורמה במס.

רפורמת הפחתת המסים הרב־שנתית גובשה בזמן שבנימין נתניהו כיהן כשר אוצר ויצאה לפועל בתחילת 2006. הרפורמה גובשה על ידי ועדה של רשות המסים בראשה עמדו עו"ד מאיר קפוטא, הממונה על הכנסות המדינה, ורו"ח ג'קי מצא, אז סמנכ"ל בכיר ברשות המסים. המלצות הוועדה קבעו מתווה ברור להמשך הפחתת שיעורי המס על עבודה, מתוך הכרה כי שיעורי המס הגבוהים בישראל פוגעים בצמיחה במשק. במקביל להפחתות המסים על יחידים גובש גם מתווה להפחתת מס חברות, שב־2010 ירד ב־1% לשיעור של 25%.

הנטו יגדל ב־1%

במקביל לרפורמת הפחתת המסים יגדל בינואר הקרוב שכר הנטו בשיעור ממוצע נוסף של כ־1%, בהתאם לגובה ההכנסה ברוטו של כל שכיר ועצמאי. זאת לאחר שבתחילת 2010 יעדכן משרד האוצר את מדרגות המס ואת נקודות הזיכוי בכ־3.8%.

מדובר במנגנון עדכון אוטומטי שהופעל לראשונה במסגרת התוכנית הכלכלית המפורסמת של 1985 ולאחר מכן עודכן באוגוסט 1997, במטרה לצמצם את שחיקת השכר הריאלי עקב האינפלציה. עדכון מדרגות המס ונקודות הזיכוי מבוצע פעם בשנה, במשכורת ינואר המשולמת בתחילת פברואר, על פי מלוא עליית המדד בשנה החולפת.

ב־11 החודשים שעברו מאז העדכון האחרון עלה המדד בשיעור מצטבר של 3.5%. מדד נובמבר שתפרסם הלמ"ס מחר צפוי לעלות ב־3%, כך ששיעור עליית המדד לצורך עדכון מדרגות המס ונקודות הזיכוי יהיה ככל הנראה 3.8%.

כדי לראות את השינויים בטבלת השכר לחץ כאן

הסכם הפנסיה במבחן

קשה לדעת מה מספר העובדים שיש להם כיום חיסכון פנסיוני כתוצאה מהסכם הפנסיה חובה בין ההסתדרות למעסיקים שנכנס לתוקף לפני כשנתיים. הערכות זהירות מדברות על כ־350 אלף איש, מתוך יותר ממיליון שכירים שלא היה להם חיסכון כזה לפני כן. הערכות אופטימיות יותר משערות שהמספר קרוב יותר ל־600 אלף.

כאמור, ב־1 בינואר 2010 יגדלו שוב שיעורי ההפרשה המינימליים שלהם מחויבים המעסיקים והעובדים לטובת חיסכון פנסיוני. כמו בכל שנה, השיעור הכולל יגדל ב־2.5% ל־7.5% סך הכל; העובד יפריש 2.5% ממשכורתו (לעומת 1.66% ב־2009) והמעסיק יפריש שווי של 5% משכר העובד (לעומת 3.34% כיום) - חצי מהסכום הוא לחיסכון פנסיוני בלבד והשאר לטובת פיצויי פיטורים. אם העובד לא יפדה את כספי פיצויי הפיטורים, אלו יישארו כחלק מהחיסכון הפנסיוני.

הביקורת על יו"ר ההסתדרות עופר עיני לאחר חתימת ההסכם היתה חריפה במיוחד. הפרשה שמתחילה ב־2.5% לחודש (ב־2008) ותגיע רק ב־2013 לשיעור של 15% נמוכה מכדי להשפיע באמת על מצבם הכספי של החוסכים, וגם אינה נותנת תמריץ לסוכני הביטוח והמבטחים עצמם למשוך אליהם עמיתים שכאלו. עיני השיב על הביקורת בכך שהרבה יותר קשה לעלות מ־0% לסכום כלשהו מאשר מאותו הסכום לסכום גבוה יותר.

עופר עיני, צילום: אוראל כהן עופר עיני | צילום: אוראל כהן עופר עיני, צילום: אוראל כהן

ביקורת אחרת נשמעה אז מכיוונו של לא אחר מאשר המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' צבי אקשטיין, שנחשב אחד המומחים הגדולים לשוק העבודה בישראל. לדברי פרופ' אקשטיין, מי שניזוק מההסכם הם דווקא העובדים בשכר נמוך שלא היתה להם פנסיה לפני כן. זאת משום ששיעורי ההפרשה המינימליים הם מצד אחד נמוכים מדי בשביל להתקיים מהם בכבוד בגיל פרישה, אולם מצד שני גבוהים מספיק כדי למנוע זכאות לקצבת השלמת הכנסה מאותם עובדים לכשיפרשו לפנסיה. בחישוב כולל, עובדים אלו, בעיקר בגיל הביניים 45–55, יפסידו כסף כתוצאה מההסכם.

בתוך כך, הכנסת אישרה אתמול בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת חיים כץ ומרינה סולדקין, לפיה תינתן זכאות להטבות למי שאינו זכאי לגמלה להבטחת הכנסה בשל הכנסה מפנסיה.

חגיגה לבכירים: עדכון שכר של 7%

ב־1 בינואר 2010 ינסוק שכר נבחרים ובכירים במגזר הציבורי באלפי שקלים. שכרם, שהוקפא בשנה שעברה בגלל המשבר, יעלה בשיעור שבין 5% ל־7%, משום שלעדכון הקבוע נוסף הפעם פיצוי עבור ההקפאה בשנה שעברה. בין הנהנים יהיו נשיא המדינה, ראש הממשלה, השרים, חברי הכנסת והשופטים.

משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, צילום: אלכס קולומויסקי משה גפני, יו"ר ועדת הכספים | צילום: אלכס קולומויסקי משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, צילום: אלכס קולומויסקי

העלייה בשכר הבכירים נעצרה בשנה שעברה, כאשר ועדת הכנסת החליטה לאמץ את המלצת ועדת גרונאו להקפיא את שכר חברי הכנסת, הצמוד לשכר הממוצע במשק. כעת יעודכן שכרם בכ־5.5% - 3.3% על 2008 ומעט יותר מ־2% על 2009. בשקלים יעלה השכר מכ־33 אלף לכ־35 אלף.

מיד לאחר הקפאת שכר הח"כים הקפיאה ועדת הכספים גם את שכר ראש הממשלה, השרים וסגניהם, הנגיד, המבקר והמנכ"לים, הצמוד למדד. עם ההפשרה יעלה השכר בתחילת 2010 בכ־7% - 3.8% על שיעור עליית המדד ב־2008, וכ־3% על 2009.

כ־1,700 בכירים בשירות הציבורי שהקפאת שכרם נדונה אך לא יצאה אל הפועל יזכו השנה להגדלת שכר של כ־3%.

הגידול הרב ביותר

בין אלה ששכרם יגדל בשיעורים הניכרים ביותר יהיו נשיאת ביהמ"ש העליון המרוויחה כ־55 אלף שקל, ותזכה מתחילת 2010 לשכר של כמעט 60 אלף שקל, נשיא המדינה, המרוויח כ־47 אלף שקל, שישודרג ליותר מ־50 אלף שקל, ראש הממשלה, המרוויח כ־40 אלף שקל, שיקבל תוספת של כ־3,000 שקל, והשרים, המרוויחים כ־35 אלף שקל, שירוויחו מעתה כ־37.5 אלף שקל.

על רקע קריאות בחודש האחרון לחדש את הקפאת השכר, אמר ל"כלכליסט" יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יריב לוין: "אנו ממתינים להמלצות הוועדה הציבורית לשכר, ועדת גרונאו". יו"ר ועדת הכספים משה גפני הכריז לפני שבועות אחדים כי בכוונתו לכנס את הוועדה לדיון על המשך ההקפאה, אך נראה כי חזר בו מאז.

בעלי רכב צמוד ישלמו פחות על כלי רכב קטנים ודגמי מנהלים

ב־1 בינואר תיכנס לתוקף שיטת חישוב שווי השימוש הליניארית לרכב צמוד. שווי שימוש הוא הסכום שמשלמים מחזיקי רכב צמוד למדינה תמורת הזכות להחזיק ברכב צמוד. סכום זה מייצג את הכנסותיה התיאורטיות של המדינה לו העובדים היו מחזיקים ברכב בבעלותם. סכום שווי השימוש מתווסף בתלוש השכר לסכום הברוטו, לצד שווי המעסיק, שהוא הסכום שהחברה גובה מן העובד עבור שלל השירותים שהוא מקבל מספק הרכב.

עד היום היתה נהוגה בישראל שיטת חישוב שווי שימוש לפי קבוצות. שיטה זו חילקה את מחירי המכוניות הנמכרים בישראל לשבע קבוצות, כאשר לכל קבוצה נקבעו תקרה ורצפה. לכל קבוצת שווי שכזאת נקבע סכום שווי שימוש חודשי.

שיטת הקבוצות יצרה כמה תופעות לא בריאות: לדוגמה, כל יבואני המכוניות המשפחתיות, שמהוות מעל חצי מן המכוניות החדשות שנמכרות בישראל, "יישרו קו" עם תקרת קבוצת שווי השימוש השנייה, וכך נוצר מצב לא הגיוני שבו כל המכוניות המשפחתיות בישראל עלו אותו סכום.

יתרה מכך, על פי שיטת הקבוצות, שווי השימוש של כל המכוניות בתוך קבוצה מסוימת היה זהה, כך שמי שלקח מכונית קטנה כמו יונדאי אקסנט שילם את אותו שווי שימוש של חברו שלקח מאזדה 3, מכיוון שהן משתייכות לאותה קבוצת שווי שימוש.

אולם, ב־1 בינואר תיכנס לתוקף שיטת חישוב שווי שימוש חדשה: השיטה הליניארית. על פי שיטה זו, שתקפה אך ורק לגבי מי שייקח מכונית צמודה מהשנה הבאה, שווי השימוש החודשי שישלם העובד יחושב כאחוז ממחיר הרכב.

הנחה להיברידיות

עיקרי שיטת חישוב שווי השימוש הליניארי קובעים שמחזיקי מכוניות ששוות פחות מ־130 אלף שקל ישלמו מדי חודש סכום של 2.04% ממחיר הרכב ואילו מחזיקי מכוניות השוות יותר מ־130 אלף שקל ישלמו מדי חודש סכום של 2.48% מערך הרכב. מחזיקי מכוניות היברידיות יקבלו סוכרייה: הנחה של 500 שקל בשווי השימוש החודשי.

שווי השימוש הליניארי שישלמו מחזיקי רכב צמוד ב־2010 ייגזר ממחירי המכוניות שיפורסמו ב־1 בינואר. כפי שפורסם ב"כלכליסט", יבואני רכב רבים מתעתדים להעלות את מחירי המכוניות המשפחתיות ב־1 בינואר עד לרמה ממוצעת של כ־117 אלף שקל, מה שישפיע ישירות על גובהו של שווי השימוש שישלמו מחזיקי אותן מכוניות.

בכל הנוגע לשווי השימוש ב־2011 מדובר עדיין בנושא פתוח. בוועדת הכספים הוסכם ששווי השימוש של מכונית מדגם מסוים ב־2011 יעמוד על אחוז שינוע בין 2.48% ל־2.6% מממוצע מחירי המכונית בשנה הקודמת. כלומר, שווי השימוש של מכונית מסוג מסוים יחושב על פי ממוצע מחיריה ב־2010. האחוז המדויק של שווי השימוש ב־2011 טרם נקבע סופית ויחושב רק בסוף השנה הבאה, על פי ממוצע מחירי המכוניות בשוק הרכב הישראלי נכון לסוף השנה הבאה.

השמאים: העלאת האגרה על עובדים זרים תייקר את הדירות ב־3%

במסגרת חוק ההסדרים שייכנס לתוקפו בינואר 2010, האגרה שעתיד לשלם כל קבלן על העסקת עובד זר תעלה ב־50%. מדובר בתוספת של כ־900 שקל לחודש שהקבלן צריך לשלם על כל עובד. במקור דרש משרד האוצר שהאגרה תעלה ב־100%, אך המהלך נבלם בעקבות התנגדות התאחדות הקבלנים.

לטענת ההתאחדות, סעיף חוק זה עלול להעלות באופן ניכר את עלויות הבנייה. בהתאחדות מסבירים כי המהלך נוגד את הצהרתם של משרדי האוצר והשיכון כי הם פועלים להורדת מחירי הדירות.

עובדים זרים, צילום: שאול גולן עובדים זרים | צילום: שאול גולן עובדים זרים, צילום: שאול גולן

"במשרד האוצר שבויים בתפיסה מוטעית שעל פיה ככל שיצומצם מספרם של העובדים הפלסטינים והזרים המבצעים היום את העבודות הקשות בענף, כך יגדל מספרם של המועסקים הישראלים. אך ההפך הוא הנכון", אומרים בהתאחדות. "כבר היום מועסקים כ־170 אלף עובדים ישראלים לעומת 23 אלף עובדים זרים ופלסטינים בלבד. המציאות הכואבת היא שהישראלים אינם מעוניינים לעבוד בעבודות הרטובות והקשות בענף הבנייה, ועובדה זו לא תשתנה גם אם יצומצם מספרם של העובדים הפלסטינים והזרים וגם אם יוטלו היטלים שונים שיעלו את עלות העסקתם. התוצאה תהיה רק עלייה במחיר הדירות", הוסיפו בהתאחדות.

בלשכת השמאים מסכימים שהעלאת האגרה תעלה את מחירי הדירות: "כוח האדם מהווה כ־20% מעלות הבנייה, ועל פי חלקו היחסי עומדת התוספת לגרור עלייה במחיר הדירות של 2%–3%", כך אומר ארז כהן, יו"ר הלשכה.

כהן מסכים עם הקביעה של התאחדות הקבלנים שהעלאת האגרה לא תגרום להעלאת מספר הישראלים שיעסקו בתחום זה: "כבר ניסו הכל: מענקים מיוחדים, הקלות לחיילים משוחררים, הקלות במס. אבל שום דבר לא שכנע את הישראלים לעבוד בבנייה וגם לא ישכנע".

יגאל דמרי, מבעלי חברת י.ח. דמרי, אומר: "לא ייתכן שהממשלה חובשת שני כובעים שונים — מצד אחד פועל משרד השיכון להוזלת הדירות על ידי הצפת השוק בקרקעות זמינות לבנייה, ומשרד האוצר פועל בכיוון ההפוך. הגיע הזמן לתיאום בין הזרועות השונות בממשלה".

מים, צילום: cc-by ג מים | צילום: cc-by ג'ו שלבוטניק מים, צילום: cc-by ג
המים יתייקרו ביותר מ־43% בתוך שנה

היטל הבצורת עורר זעם רב והוקפא בינתיים עד אפריל 2010. אלא שלעומת מה שצפוי מ־1 בינואר 2010, כשתיכנס לתוקפה הרפורמה במים, מס הבצורת עוסק בכסף קטן. את ההתייקרויות שיבואו מכאן ואילך ישלמו כולם, לא רק הבזבזנים. הרפורמה, שאושרה בתחילת החודש במועצת רשות המים, טומנת בחובה התייקרות מחירים בשלוש פעימות, בסך כולל של 43%.

הפעימה הראשונה תתרחש בינואר הקרוב, ובמסגרתה יעלה מחיר המים ב־25%. ב־1 ביולי 2010 יעלה המחיר ב־16% נוספים, וב־1 בינואר 2011 ב־2%. רשות המים שבה וחוזרת בחצי השנה האחרונה על המנטרה, שלפיה הגיעה העת שמחיר המים ישקף את העלויות האמיתיות של הליך ההפקה, ההולכה והחלוקה שלהם. הגידול הצפוי בשנים הקרובות בצריכת מי ים מותפלים אמור להיות מגולם גם הוא בעליות המחירים.

רפורמת התיאגוד

לצד רפורמת המים, מס הבצורת וגידול הצריכה של מים מותפלים, צפויה רפורמה נוספת להעלות את המחירים. בשנים האחרונות הוטלה על הרשויות המקומיות החובה להקים תאגידי מים כדי להפריד את תקציבי משק המים שלהן מהתקציבים האחרים. במסגרת השינוי נדרש הציבור להתחיל לשלם על חשבון המים גם מע"מ. תושבי תל אביב ירגישו זאת על בשרם מינואר הקרוב, עם תחילת פעולתו של תאגיד המים העירוני בעיר, כאשר לחשבונות המים יתווסף תשלום מע"מ של 16.5%.

מטרת ההתייקרויות במחירי המים היא לגלגל לתחום 2 מיליארד שקל נוספים בשנה, אלא שכמו בהיטל הבצורת שעבר לאוצר, כך גם כספי המע"מ, המהווים כ־7% מהכספים שייגבו בעקבות ההתייקרויות.

יש גם חדשות טובות: אחרי מאבק הוסרה כוונת רשות המים לגבות מצרכני הקצה מחירים דיפרנציאליים, על פי המרחק של מקום מגוריהם ממקורות המים והקושי הטופוגרפי לספק אותם. בסיום המאבק נקבע כי מחיר המים יהיה אחיד לכל הצרכנים, וכי את הדיפרנציאליות יספגו תאגידי המים של הרשויות.

מהלך נוסף ברפורמה, שנבלם בשלב זה, הוא העברת עלויות הפיתוח של תשתיות המים בבניינים חדשים מהקבלנים לרוכשי הדירות.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג
אגרות התעופה בנתב"ג יעלו ב־5%

האגרות שמשלמות חברות התעופה לרשות שדות התעופה (רש"ת), בהן אגרות נחיתה בנתב"ג, אגרות חניה ואגרות ניקיון, צפויות לעלות בכ־5% ב־1 בינואר 2010. זאת בהמשך להסכם שהושג כבר לפני כשנה בוועדת הכלכלה, שלפיו האגרות יועלו ב־10% בשני שלבים: 5% בינואר 2009 ו־5% בינואר 2010.

למשל, אגרת נחיתה עבור מטוס מסוג בואינג 747, שמסתכמת ב־3,584 דולר, תהיה מהחודש הבא 3,755 דולר. אגרת חניה עבור אותו כלי טיס שסכומה כרגע 896 דולר, תהיה מינואר 938 דולר.

האם המהלך ישפיע על מחירי כרטיסי הטיסה? לדברי אבי פרידמן, יו"ר פאנל חברות התעופה הזרות בישראל ומנכ"ל קונטיננטל בארץ, "מדובר בהסכם שהגענו אליו לפני שנה, כך שהבאנו בחשבון מראש את העדכון הזה. מובן שזה לא יוזיל את המחירים, אבל זה לא פקטור משמעותי שצפוי להעלות את מחירי כרטיסי הטיסה".

גורם בחברת תעופה אחרת היה מעט פחות אופטימי בשיחה עם "כלכליסט": "לאורך זמן מה ייתכן שהעלייה במחירי האגרות דווקא כן תשפיע על מחירי כרטיסי הטיסה".

מחברת אל על, בעלת נפח הפעילות הגדול ביותר בנתב"ג, נמסר: "החברה פנתה לרש"ת בבקשה לבחון את העלייה הצפויה של מחירי האגרות, וטרם קיבלה תשובה".

 

הסלולרי מהמשרד יעלה עד 27 שקל יותר בחודש

בתחילת 2010, מי שבבעלותו טלפון נייד ממקום עבודתו ישלם יותר על השימוש בו. זאת מאחר שבמסגרת חוק ההסדרים, שנכנס לתוקפו ביולי השנה, הוחלט להעלות את גובה התקרה לצורכי מס מ־95 שקל ל־150 שקל.

 

המשמעות של העלאת התקרה ב־55 שקל היא שנשלם עד 27 שקל יותר (תלוי בגובה המשכורת של היחיד) על השימוש בטלפון הנייד. זאת על פי חישוב שבו ההפרש מתווסף לשכר הקבוע, ועל התוספת משלם היחיד מס שולי לפי גובה המשכורת שלו.

ב־2002 אושר תיקון בחוק מס הכנסה שאפשר לעובד לנכות לצורכי מס הוצאות החזקת טלפון נייד. ב־2009 כבר הוחלט לצמצם את ההטבה ולהעלות את התקרה על השימוש בטלפונים ניידים, וזו הצטרפה לביטול וצמצום של פטורים או הטבות מס נוספות במסגרת חוק ההסדרים האחרון. לדוגמה, העלאת המס על סיגריות והמעבר לדיווח מקוון (חוק החשבוניות הפיקטיביות), שמטרתם היתה לצמצם את הגירעון התקציבי שנגרם לקופת המדינה כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי שהחל בסוף 2008.

העלאת התקרה בפועל עוד כפופה לאישור בוועדת הכספים.

 

מה עוד יקרה ב־1.1.2010

 

  • ידין ענתבי - הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון יפרוש בסוף דצמבר מתפקידו. טרם מונה לו מחליף.
  • באזל 2 - התקינה הבינלאומית לניהול סיכונים תיכנס לתוקפה במערכת הבנקאית בישראל.
  • אליעזר שקדי - מפקד חיל האוויר לשעבר ייכנס לתפקידו החדש כמנכ"ל אל על במקומו של חיים רומנו.
  • הדיווח המקוון - הידוע כחוק "החשבוניות הפיקטיביות": כל עוסק יידרש לדווח למע"מ מדי חודש דיווח פרטני על חשבוניות המס שנתן או קיבל מעוסקים אחרים.
  • מס חברות - יירד באחוז אחד ל־25%.
  • פישוט חשבונית הסלולר - חברות התקשורת יחויבו לכלול בחשבונית הנשלחת ללקוח פירוט של תעריפי המסלול שבו מצוי המנוי, נפחי תעבורת הנתונים, היקף תעבורת SMS ועזרים גרפיים שיסייעו ללקוח להבין אם המסלול אכן מתאים לו.

תגיות

84 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

84.
לבכירים השכר עולה ורק לי שאני וילדיי היינו כברווזים במטווח הורידו בשכר
איך ייתכן שאני ובני משפחתי סבלנו ועדיין סובלים מהקאסמים רק לנו מקצצים. ולבכירים שגם ככה יש להם הכל רק מוסיפים. אין לי דירה משלי ואפילו לא משכנתא כי אין לי אפילו איך לחסוך . אני גם לא נוסעת בג'יפ , י נוסעת בתחבורה ציבורית לעבודה. אני גרה בדמי שכירות ואפילו ולא יכולה להרשות לעצמי לחלום על דירה .אמצא את עצמי בקרוב גרה ברחוב כי אין לי כבר איך לשלם לשכירות הגבוהה. אני אקדמאית בעלת 17 שנות לימוד ואני מתביישת לספר מה היא משכורתי, ושלא לדבר על תנאים בעבודה כגון :רכב, ארוחות, קורסים אפילו דמי נסיעות אני לא מקבלת. (אולי בגלל שאני אישה אני לא מקבלת את כל התנאים שגבר מקבל בתפקיד דומה לשלי) אני קוראת לכל ח"כ לותר על העלאה שלו לחודש אחד ולתרום אותה לי ולאנשים כמוני, שהגנו על המדינה בגופם, ונפגעו בנפשם בגופם(חרדות, לחץ דם , דכאון וכו'...) והמדינה לא עוזרת להם.
השדרותית , דרום  |  16.12.09
83.
לבכירים השכר עולה ורק לי שאני וילדיי היינו כברווזים במטווח הורידו בשכר
איך ייתכן שאני ובני משפחתי סבלנו ועדיין סובלים מהקאסמים רק לנו מקצצים. ולבכירים שגם ככה יש להם הכל רק מוסיפים. אין לי דירה משלי ואפילו לא משכנתא כי אין לי אפילו איך לחסוך . אני גם לא נוסעת בג'יפ , י נוסעת בתחבורה ציבורית לעבודה. אני גרה בדמי שכירות ואפילו ולא יכולה להרשות לעצמי לחלום על דירה .אמצא את עצמי בקרוב גרה ברחוב כי אין לי כבר איך לשלם לשכירות הגבוהה. אני אקדמאית בעלת 17 שנות לימוד ואני מתביישת לספר מה היא משכורתי, ושלא לדבר על תנאים בעבודה כגון :רכב, ארוחות, קורסים אפילו דמי נסיעות אני לא מקבלת. (אולי בגלל שאני אישה אני לא מקבלת את כל התנאים שגבר מקבל בתפקיד דומה לשלי) אני קוראת לכל ח"כ לותר על העלאה שלו לחודש אחד ולתרום אותה לי ולאנשים כמוני, שהגנו על המדינה בגופם, ונפגעו בנפשם בגופם(חרדות, לחץ דם , דכאון וכו'...) והמדינה לא עוזרת להם.
השדרותית , דרום  |  16.12.09
82.
איזה טמטום
לקחת מהעניים כדי לתת לעשירים ומה הקשר לביבי? חבורת מפגרים מה רציתם? שציפי תהיה ראש ממשלה? אולי ברק? תקשיבו לעצמכם פעם אחת עוד לא נולד הבן אדם שיש לו ביצים להוריד 50 % שכר מהמשתכרים 20 אלף ומעלה לחודש במקום זה מוסיפים להם כל שנה 7% שלא לדבר על כך שאין להם הוצאות בכלל כי הכל כלול בהטבות שהמדינה נותנת להם ככה שיש להם לפחות 30 אלף לבזבוזים כל חודש לצערי גם אם יהיה כזה בן אדם הוא בחיים לא יוכל להנהיג אותנו כי אנחנו תמיד נחזור ונצביע לאותם אנשים שכבר 30 שנים נמצאים בכנסת ובמשרות ציבוריות ועושקים אותנו ולכל המהפכנים הסוציאליסטים פה אני רוצה להזכיר שהמהפכות שלכם כמעט הפכו את ישראל לארגנטינה אלמלא ביבי והתוכנית הכלכלית שלו אני אמנם לא תומך של ביבי אבל הוא לפחות עושה משהו כדי שלמדינה יהיה כסף ואותם אזרחים שצעקו בעבר אין כסף לחינוך אין כסף לזה ולזה ולזה יצעקו היום "אל תגעו לי בכסף"
איתי  |  16.12.09
81.
כל הפסיכים שהצביעו לליכוד ולימין בטח בוכים היום.
לא רק שהתברר שביבי פחדן ועשה מה שגדול השמאלנים לא יעשה וזה להקפיא בנייה לחלוטין בהתנחלויות הוא כמו תמיד גם מזיין את הבוחרים שלו במיסים חדשים אז מי שאשם זה אותם פסיכופטים שבוחרים במפלגות של ימין כמו ש"ס ליכוד ישראל ביתנו והגרועים מכולם אלו הכיפות הסרוגות הכי טוב להצביע זה מרצ או העבודה הם לפחות לא מחפשות כל היום לדפוק את האזרח עם מיסים על גבי מיסים וחוקים ותקנות כמו איראן
דני  |  16.12.09
80.
לו הייתי נסראללה....................
הייתי ממתין בסבלנות שהסיר ירתח עוד קצת,והכלכלה המושחתת שמובילים כל אנשי ההון/שילטון בישראל אשר פוגעת הכי קשה במרקם החברתי,וגורמת פער עצום בין מעמד הביניים (שהם אלו שנקראים לדגל בשעת צרה)לבין אנשי ההון הגרידים,וזה מה שיביא בסופו של דבר שאנשים לא ירוצו לדגל כמו בכל מלחמה שהייתה עד היום,אלא להיפך כולם יארזו ויסעו לנופש בחו"ל כמו שקרה במלחמת עירק שכל צפון ת"א הייתה ריקה מאדם,ואז הייתי פותח במלחמה נגד ישראל כי זה הסיכוי הכי טוב לנצח====כשהאזרחים כבר לא פטריוטים ואין להם עניין להגן על מדינה שרק פוגעת בהם!
למר דנקנר וחבריו  |  15.12.09
לכל התגובות