אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": קפה ג'ו מגבשת עתירה נגד רש"ת צילום: שחף קיהן

בלעדי ל"כלכליסט": קפה ג'ו מגבשת עתירה נגד רש"ת

רש"ת ביטלה את זכייתה של קפה ג'ו במכרז על הפעלת בית הקפה בנתב"ג והעבירה אותה לרשת סגפרדו שהציעה מיליון שקל יותר. רש"ת: "ועדת המכרזים בחרה את ההצעה הגבוהה ביותר". קפה ג'ו: "איך יכול להיות שגוף שלא יכול היה להשתתף הגיש הצעה, נפסל ואז זכה?"

17.12.2009, 09:51 | אורנה יפת

יומיים לאחר שרשות שדות התעופה הודיעה לחברת קפה ג'ו כי זכתה במכרז להפעלת שתי נקודות בנתב"ג, חזרה בה רש"ת מהחלטתה וביטלה את הזכייה לטובת רשת סגפרדו - כך נודע ל"כלכליסט". קפה ג'ו ניגשה למכרז בשיתוף קבוצת נטו אינווסטמנט, המפעילה את מתחם ההסעדה בשדה התעופה באילת. עוד נודע כי בשל היפוך ההחלטה על ידי רש"ת, קפה ג'ו מגבשת עתירה ובקשה לצו מניעה נגד רש"ת ונגד סגפרדו, שתוגש בתוך כשבוע באמצעות עו"ד עומר דקל.

אחד מתנאי הסף במכרז שפרסמה רש"ת לניהול שני בתי קפה בנתב"ג היה סעיף שלפיו בעל מניות בחברה המגישה את ההצעה לא יפעיל נקודה נוספת או יהיה שותף בהפעלת נקודה נוספת בנתב"ג. זאת אם הוא מחזיק ביותר מ־5% ממניות החברה.

ב־24 בנובמבר התכנסה ועדת המכרזים ובחרה בהצעה של קפה ג'ו ונטו אינווסטמנט להצעה הזוכה. המחיר שהציעו השתיים עמד על 8.2 מיליון שקל. חברת סגפרדו, שדור אלון היא הזכיינית שלה, הגישה גם היא הצעה - אף שהיא מפעילה נקודה נוספת באולם היוצאים מנתב"ג. ב־30 בנובמבר שלחה רש"ת פקס למשתתפים במכרז שבו הודיעה כי בישיבתה מ־26 בנובמבר הוחלט כי סגפרדו היא הזוכה במכרז.

נפסלה או לא?

בקפה ג'ו טוענים כי בתחילה נפסלה סגפרדו בלי שנפתחה המעטפה שהגישה, כיוון שהיא כבר מפעילה נקודת קפה נוספת בשדה התעופה, והמעטפה היתה אמורה להיות מוחזרת לחברה בלי שנפתחה.

"אלא שאז התחילו לדבר בשוק על המחיר של סגפרדו, שעמד על 9.277 מיליון שקל. פתאום אחרי יומיים החליט עו"ד אורי שחם, היועץ המשפטי של רש"ת, לכנס שוב את ועדת המכרזים, והודיע שבעקבות מידע חדש, סגפרדו כן יכולה להשתתף במכרז. אחרי 48 שעות הוא הפך את ההחלטה על פיה והעביר את הזכייה מקפה ג'ו לסגפרדו", אומרים בחברה. "הוא לא פירט לנו מהו המידע החדש. איך יכול להיות שגוף שלא יכול היה להשתתף הגיש הצעה, נפסל ואז פתאום זוכה לאחר יומיים? ואיפה היתה המעטפה שלהם במשך יומיים? הרי רש"ת היתה אמורה להחזיר להם את המעטפה בלי לפתוח אותה".

"נדהמתי מההתנהלות במכרז", אמר ל"כלכליסט" בעל רשת בתי קפה אחרת, שהשתתף אף הוא במכרז. "איך דבר כזה קורה? כל ההתנהלות שם לא ברורה. אני מאחל לסגפרדו הצלחה, אבל אני בספק אם הם יצליחו להרוויח בנתב"ג. לא חשבתי שמישהו ייתן הצעת מחיר שגבוהה ב־50% משלי".

"זו רש"ת והמכרזים שלהם. הם יכולים לרבע את המעגל ולהגיד לך שעכשיו חושך", אומר גורם בכיר בענף המסעדנות. "גם ככה הם קיבלו הצעה טובה מג'ו, אז למה לנהוג בצורה כזו?".

טענות קודמות

הנקודות שעליהן נערך המכרז הופעלו עד לאחרונה על ידי חברת המיצים ג'וסלנד. גורמים בענף מספרים כי לאחר יציאתה של ג'וסלנד מהמקום נכנסה סגפרדו להפעלת בית הקפה באופן זמני וללא מכרז, במחיר נמוך בהרבה מהמחיר שבו זכתה במכרז הנוכחי - כ־2 מיליון שקל - וכי היא כבר החלה לשפץ את המקום. יצוין כי סגפרדו הגישה את ההצעה למכרז תחת השם אלון אינטרייד בתי קפה.

זה אינו המכרז הראשון של רש"ת שסופג טענות קשות על דרך ניהולו. גם במכרז להפעלת החניונים בנתב"ג שנפתח בנובמבר טענו המשתתפים כי רש"ת העמידה במכרז תנאים שנותנים יתרון למפעילה הנוכחית של החניון בשדה התעופה. אחד מתנאי הסף היה ניהול של 10,000 מקומות חניה לפחות, תנאי שמעט מאוד חברות בארץ עומדות בו ומעניק יתרון ברור למפעילה הנוכחית של החניון בנתב"ג.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "בדיונים על בחירת מפעיל לבית קפה נוסף בנתב"ג, לאחר שנפתחו כל המעטפות ונדונו כל ההצעות שהוגשו למכרז - ועדת המכרזים של רש"ת בחרה את ההצעה הגבוהה ביותר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות