אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ממשלה במבחן - התמקדו בכיבוי שריפות ולא במניעתן צילום: אלעד גרשגורן

ממשלה במבחן - התמקדו בכיבוי שריפות ולא במניעתן

תחלופת שרים וקיצוץ תקציבים הם אמנם תירוצים מקובלים לעיכוב ביישום תהליכים, אך במשרד התקשורת יש בעיה חמורה יותר: קיבעון מחשבתי. כתבה שלישית בסדרה

22.12.2009, 08:18 | גילעד נס

ספק אם בתחילת השנה העריכו עובדי משרד התקשורת כי יצטרכו להתמודד עם אירועים כל כך משמעותיים בענף. העברת השליטה בפרטנר, חתימה על העברת השליטה בבזק, מכירתה של מירס ואפילו המגעים לרכישת אקספון 018 העמידו ומעמידים את המשרד לא רק בפני אתגרים הקצובים בזמן, אלא גם מעמתים אותו עם אוזלת ידו המתמשכת. השרים והמנכ"לים שחלפו בשעריו בשנים האחרונות העדיפו לעסוק בכיבוי שריפות במקום לייצר שוק בלתי דליק.

על הנייר, תוכניות משרד התקשורת ל־2009 היו אמורות להתחיל להסדיר את המצב. גורמים במשרד טוענים שתחלופת השרים והקיצוץ המתמשך בתקציב הם הגורמים לעיכוב בלוחות הזמנים של התוכנית. בוודאי לא ניתן להטיל את כל האשמה על השר משה כחלון והמנכ"ל עדן בר-טל (השניים נכנסו לתפקידם רק באפריל וביולי השנה, בהתאמה), אך באותה מידה לא ניתן לטפוח על שכמם בשל ההצלחות. לפחות על פי המסתמן ממדיניות ההנהגה הנוכחית, התחושה היא שבמשרד עדיין לא הפנימו את הפער שבין היצמדות להחלטות עבר לבין שינוי הנחות היסוד. התוצאה: המשך מצבים אבסורדיים בענף.

כך למשל, ההתעלמות הכמעט מוחלטת מהתפתחות הטכנולוגיה בתחומי הוידאו והאינטרנט, מעמידה באור מגוחך את הפיקוח על הזכייניות המסחריות וספקי הטלוויזיה הרב-ערוצית. ועדה שהקימה מועצת הכבלים והלווין דנה בנושא בחודשים האחרונים, אולם עד שתגבש מסקנות ותיישמן, השוק עצמו רק יפתח פער גדול יותר מהרגולציה.

ממשלה במבחן: הפסיביות של משרד האוצר השתלמה בסוף משרד האוצר יכול לזקוף לזכותו התמודדות מוצלחת עם המשבר הכלכלי העולמי, בעיקר הודות לפעולות שנמנע מלעשות. מדיניות המסים שנקט, לעומת זאת, היטיבה בעיקר עם העשירון העליון. כתבה ראשונה בסדרה אמנון אטדלכתבה המלאה

1. איפה ועדת תעריפי בזק? - התעריפים לא מתעדכנים

מה הובטח: בהמלצותיה מ־2003 קבעה ועדת גרונאו כי יש להמשיך ולכנס מדי חמש שנים "ועדת תעריפים" שתקבע את מודל תעריפי בזק. ב־2008 קבעה הוועדה כי ברגע שנתח השוק של בזק יירד אל מתחת ל־60%, הפיקוח על מחירי החברה יוסר כליל בהתייחס לאותו שוק, פרטי או עסקי. עד להגעתה לרף תחתון זה, זכאית בזק להקלות נוספות הנגזרות מהמשך הירידה בנתח השוק שלה. בתוכנית העבודה לתחילת 2009 טען המשרד כי בתוך חודש תמונה הוועדה, לאחר כתשעה חודשים תגיש את המלצותיה, וארבעה חודשים לאחר מכן, כלומר בתחילת 2010, יאמץ השר את ההמלצות. פרסום התעריפים אמור היה להתבצע לכל המאוחר באמצע 2010.

מה קרה בפועל: בזק ירדה אל מתחת לרף 85% בנתח השוק במגזר הפרטי כבר לפני כשנה וחצי. ועדת התעריפים, שהיתה אמורה להתכנס ב־2007 ולגבש מודל שייושם ב־2008, לא התכנסה עד היום, ותעריפיה של בזק עודכנו לאחרונה במאי 2008. בתוכנית העבודה שהגיש המשרד לאחרונה נכתב כי "דו"ח מקצועי" יוכן ליוני 2010 וככל הנראה ייושם רק בינואר 2011. ההשתהות הגיעה גם לידיעת מבקר המדינה, שעתיד לבחון מדוע נמשך תהליך זה זמן רב כל כך. בשבוע שעבר הכריז השר כחלון כי בראשות הוועדה, המוקמת בימים אלו, יעמוד מנכ"ל משרד התמ"ת לשעבר, אמיר חייק, אולם הרכבה הסופי ומועד תחילת פעילותה טרם התברר.

2. התשתיות עדיין סגורות - למתחרים עדיין קשה

מה הובטח: בזק, ולימים גם HOT, הקימו תשתית משלהן שעל גביה הן מספקות שירותים ללקוחות. מתחרה חדש המעוניין לספק, למשל, שירותי גישה לאינטרנט במגזר הקווי, נדרש להקמת תשתית קווית אלטרנטיבית. משרד התקשורת שוקל, לפחות מבחינה רעיונית, ליישר קו עם הנהוג בשווקים כמו ארצות הברית ואירופה, ולאפשר לספקי שירות לפעול על גבי תשתית התקשורת של ספקי התשתית. נוסף על כך, המשרד שאף לדרוש מבעלות התשתית ליצור מעין שוק סיטונאי, שבמסגרתו ימכרו לספקיות תקשורת אחרות מוצרים ושירותים.

מה קרה בפועל: דבר לא אירע. בתוכנית העבודה ל־2010 צוין כי כל הנושאים הללו ייבחנו ככל הנראה בו־בזמן, וייושמו רק בינואר 2011.

תגובת המשרד: "מעת כניסתו לתפקיד הודיע מנכ"ל המשרד שיבחן את הדרך והמתכונת לבדיקת הנושא. המנכ"ל החליט על הקמת ועדת תעריפים והיא תחל לפעול תוך שהיא בוחנת את נושא השוק הסיטונאי וסוגיות חשובות נוספות".

ממשלה במבחן סיכום שנה בתיירות: ימין ושמאל, רק חול וחול סיכום השנה בתיירות מגלה תמונה עגומה: עובדים חדשים לא נקלטו, החדרים לא הוסבו לשימוש מלונאי וגם התיירים הגיעו בקושי. כמה טוב שאפשר להאשים את המיתון ואת "עופרת יצוקה". כתבה שנייה בסדרה יסמין גיל, 54 תגובותלכתבה המלאה

3. תעריפי הסלולר נעצרו בחו"ל - משלמים הרבה על השיחות

מה הובטח: במרץ 2004 החל משרד התקשורת, תחת השר אהוד אולמרט, להפחית הדרגתית את דמי הקישוריות המשולמים על ידי הלקוח עבור העברת השיחה מרשת סלולרית לרשת קווית או סלולרית אחרת. במרץ 2008 בוצע השלב האחרון במהלך, שהביא את דמי הקישוריות ל־23.3 אגורות, כמחצית מדמי הקישוריות שנגבו בתחילת המהלך. במשרד התקשורת טענו בתחילת 2009 כי במהלך השנה ייבחן המשך הורדת דמי הקישוריות, וההחלטה היתה צפויה להינתן בתחילת 2010.

גם עלויות השיחה לחו"ל ממכשירים סלולריים היו אמורות לרדת על ידי שינוי שיטת הגבייה. כיום גובה חברת הסלולר את העלות מהלקוח, ומעבירה לחברת השיחות הבינלאומיות את חלקה. על פי התוכנית, חברת השיחות הבינלאומיות היא זו תגבה את הכסף ותפריש לחברת הסלולר "דמי מעבר ברשת", צעד שיפחית עלויות. המשרד טען כי בפברואר 2009 יפרסם שימוע בנושא, ובתוך כארבעה חודשים, בכפוף לתוצאות השימוע, יקבע את מבנה התעריפים החדש.

מה קרה בפועל: משרד התקשורת מינה את חברת הייעוץ הבינלאומית NERA לבחינת כמה נושאים בתחומי שוק הסלולר, ובעיקר את עלות העברת השיחה בין הרשתות בפועל. החברה צפויה להגיש את מסקנותיה בתחילת 2010.

בתוכנית העבודה של המשרד ל־2010 נחזה כי ההחלטה בנידון צפויה ביולי 2010 ויישומה צפוי בינואר 2011. בנושא החיוג לחו"ל דבר לא אירע. לקוחות הסלולר ממשיכים לשלם סכום נכבד על שיחות לחו"ל.

מה שכן יושם בשנה האחרונה הוא תיקון כולל לתעריפי החברות הסלולריות. ב־1 בינואר נכנסה לתוקפה הוראת המשרד ולפיה השיחות בסלולר יחויבו לפי אורכן בשניות, ולא בעיגול לדקה הקרובה ביותר. פעולה זו נגזרה מבדיקה של המשרד, ולפיה כ־64% מהשיחות קצרות מדקה, אך מחויבות בעלות של דקת שיחה.

הבטחה שגובשה בתקופת אטיאס ונכנסה לתוקפה בימיו של כחלון היא ניתוק הזיקה בין מכשיר הסלולר ושירות הסלולר. לפי התקנה, שנכנסה לתוקפה ב־1 בנובמבר 2009, לקוח יוכל ליהנות מתנאים טובים גם אם המכשיר לא ניתן לו על ידי ספקית הסלולר שמולה הוא פועל כעת.

4. מחכים לפתיחת התחרות - תנאים לא אטרקטיביים

מה הובטח: המשרד היה אמור לפרסם את מדיניותו לגבי ה־WiMAX בפברואר 2009, לפרסם מכרז ביוני ולהקצות תדרים בספטמבר. רישיונות למפעילים וירטואליים אמורים היו להתפרסם ביוני 2009.

רישיונות VOC היו אמורים להינתן לכל אורך השנה במתכונת של "ניסוי שיווקי מוגבל" (במועדו ובהיקפו) עד לגיבוש מדיניות סופית בסוף השנה הנוכחית. מכרז התדרים ל־UMTS אמור היה להתפרסם במהלך השנה. צעד אחר שנועד להעביר את התחרות בשוק הוא הפרדת קישוריות אינטרנט בסלולר, כלומר הפרדה בין ספק תשתית החיבור (בזק ו־HOT) לבין ספקיות האינטרנט.

מה קרה בפועל: שר התקשורת אטיאס פרסם את התנאים לגישה למכרז תדרי ה־WiMAX במועד, אך תנאי הרישיון למעשה מנעו מרוב הגורמים הרלבנטיים, כלומר מירס, סמייל ו־HOT, לקדם את תוכניתם בנידון, ולכן התבסס ה־WiMAX, שוב, כפתרון שהמשרד אינו עושה מאמץ ממשי לקדמו, לשמחת חברות הסלולר. אשר למפעילים הווירטואליים, שר התקשורת כחלון הבטיח לאחרונה כי עד סוף השנה תנאי הרישיונות יפורסמו, ונראה כי אכן יצליח בכך, אך בפועל מסתמן כי התנאים לא יהיו אטרקטיביים במיוחד.

התנאים להשתתפות במכרז תדרי ה־UMTS יפורסמו רק באוקטובר 2010, והמכרז עצמו יתקיים בינואר 2011. רישיונות ה־VOC הוענקו ל־012 סמייל, אקספון 018 ופרי טלקום, והאחרונה אמורה לקבל רישיון קבוע בתקופה הקרובה, אך לטענת מנהליה נראה שהעניין מתעכב ולא תהיה ברירה אלא לפנות לבג"ץ בנושא.

הפרדת קישוריות האינטרנט בסלולר יצאה גם היא לדרך, אך יישומה בפועל לא יקרה בקרוב. השימוע עצמו הסתיים בשלהי נובמבר השנה, ועל פי תוכנית משרד התקשורת רק בדצמבר 2010 מתוכנן פרסום מדיניות המשרד ותיקון רישיון החברות הרלבנטיות. תחילת התחרות צפוייה, אם בכלל, רק במרץ 2011.

תגובת המשרד: "ועדת המכרזים פועלת בקצב מואץ והיא פרסמה לאחרונה את תנאיו העיקריים של המכרז. קביעת מועד המכרז נגזרת מכך שיש להשלים תנאים הכרחיים להקטנת חסמי הכניסה לשוק רווי - כגון תנאי נדידה פנים־ארצית ושיתוף אתרים. המשרד מתכנן להשלים את כתיבת מסמכי המכרז ואת קביעת התנאים הנ"ל במחצית הראשונה של 2010, בכפוף לשימועים שנדרשים, ולפרסם את המכרז להבהרות באוגוסט 2010".

בנוגע לטענה על התעלמות מהמיזוג של שוק הטלוויזיה והאינטרנט טוענים במשרד, כי "הנושא נמצא בטיפול המועצה לשידורי כבלים ולוויין מ־2005. המועצה ומשרד התקשורת הקימו ועדה לבחינת הסדרת שידורי הטלוויזיה באינטרנט על גבי הרשת הפתוחה. הוועדה סיימה לשמוע את כל הגורמים בשוק התקשורת וקיימה שימוע ציבורי נרחב בנושא, ובימים אלה מגובשות מסקנות ביניים שיוגשו בקרוב, ולאחר מכן תבחן הוועדה את שאלת הסדרת תכנים טלוויזיוניים גם בסלולר".

תגיות