אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיוחד ל"כלכליסט" -אפיק ההשקעה המפתיע של 2009: מאזדה 3 אתר יצרן

מיוחד ל"כלכליסט" -אפיק ההשקעה המפתיע של 2009: מאזדה 3

מבדיקת מחירי המכוניות המשומשות עולה כי מאזדה 3 רשמה עליית ערך של 2% בשנה האחרונה. הקיה ספורטאז' היא המכונית שרשמה את הצלילה החדה ביותר: 15%-

24.12.2009, 07:00 | תומר הדר

ענף הרכב עבר ב־2009 לא מעט תהפוכות - מהחלת המס הירוק ועד שינוי גובהן של קבוצות שווי השימוש לרכב צמוד והעלאת מס הקנייה לרכב חדש: מ־75% ל־90% ואז חזרה ל־83%.

בעקבות כך, התשובה לשאלה שמטרידה את בעלי המכוניות בישראל: איזו מכונית שומרת על ערכה בצורה הטובה ביותר - נהפכה לחמקמקה הרבה יותר.

לבקשת "כלכליסט" ביצע שמאי הרכב לוי יצחק, המפרסם מדי חודש מחירון מכוניות משומשות שלפיו מתנהל שוק הרכב הישראלי, מחקר שוק שעונה על השאלה הזאת. במסגרת המחקר נמדד השינוי בערך של הדגמים הפופולריים ביותר בשוק הרכב הישראלי משנת ייצור 2008. השינוי שנמדד מתייחס למחיר הרכב בדצמבר 2009 לעומת ינואר 2009. הנתונים מתייחסים למכוניות בנות שנה לפחות, מכיוון שרוב בעלי המכוניות לא מוכרים את מכוניתם בשנת הבעלות הראשונה.

תוצאות הבדיקה מפתיעות: ערכן של ארבע מכוניות - המשפחתיות מאזדה 3 וסיטרואן C4, והג'יפים יונדאי טוסון וסובארו פורסטר - עלה במהלך 2009 ב־2% לכל היותר. הסיבה לכך היא שילוב של העלאת תקרת שווי השימוש והיותן של מכוניות אלה מבוקשות. את ירידת הערך החדה ביותר בין הדגמים שנבדקו רשמו רכבי השטח קיה ספורטאז' והאמר H3, שערכם ירד ב־15% ו־14% בהתאמה, בין השאר בגלל העלייה במחירי הדלק.

משפחתיות: ערכן של מאזדה 3 וסיטרואן C4 עלה

מחיריהן של רוב המכוניות המשפחתיות החדשות בישראל, שניהנות מפופולריות גבוהה בקרב חברות הליסינג, מוגבלים לרמה זהה שנעה סביב 114–116 אלף שקל בגלל שיטת חישוב שווי השימוש. שיטה זו מגבילה את מחירן המרבי של המכוניות לגובהה של תקרת קבוצת שווי השימוש השנייה.

במסגרת הבדיקה נדגמו מחיריהן של טויוטה קורולה, מאזדה 3, שברולט אופטרה, סיטרואן C4, רנו מגאן ויונדאי i30 משנת ייצור 2008. מהנתונים עולה עובדה מפתיעה: מאזדה 3 לא רק שומרת על ערכה לאורך שנת 2009, אלא ערכה אף עלה בכ־2%. הסיבה לכך היא עליית גובהה של תקרת קבוצת שווי השימוש השנייה שבה נמצאת מאזדה 3. התקרה עלתה מ־111 אלף שקל ל־114 אלף שקל. העובדה שמאזדה 3 היא מכונית מבוקשת מאוד גרמה לכך שהעלייה במחיר נשמרה לאורך השנה, בניגוד למכוניות פחות מבוקשות בקבוצה זו שערכן עלה אך ירד חזרה.

עלייה של 1% נרשמה גם במחירה של סיטרואן C4 הצרפתית. לעומת זאת, ערכן של מכוניות משפחתיות רבות נשחק, וחלקן אף סבלו מירידות ערך ניכרות. את ירידת הערך הגדולה ביותר בקרב המכוניות המשפחתיות שנבחנו רשמה קיה סיד המשפחתית, שמחירה ירד במהלך 2009 ב־10%.

קיה סיד קיה סיד קיה סיד

מנהלים: המבצעים שחקו את המחירים

ירידות הערך שנרשמו בקרב חלק מהמכוניות המשפחתיות מתגמדות לעומת ירידות הערך של מכוניות המנהלים היוקרתיות. הסיבה העיקרית לכך היא שלל מבצעי המכירות שהציעו השנה יבואני הרכב השונים על דגמי היוקרה. המבצעים נבעו מהמשבר הכלכלי שפגע במותגי יוקרה בכל התחומים וכן מכניסתו לתוקף של חוק שקובע כי יבואן רכב שמחזיק במכונית יותר מ־12 חודשים חייב למוכרה כמשומשת. ענף רכבי היוקרה אופיין עד כניסתו של החוק באחזקת מלאים נרחבים על ידי היבואנים, ולאחר כניסתו של החוק נאלצו היבואנים למצוא דרך להיפטר מהמלאי כמה שיותר מהר. ההנחות הגיעו לעתים לעשרות אחוזים ממחיר הרכב. כך לדוגמה, מחירה של מכונית המנהלים ב.מ.וו 530 צנח מתחילת השנה ב־12%. עם זאת, לא כל מכוניות היוקרה סבלו מירידות ערך ניכרות. לדוגמה, מחירה של לקסוס GS 300, הדגם שנהנה משמירת הערך הטובה ביותר בין המכוניות שנבדקו על ידי לוי יצחק, נשחק בשיעור של 2.8% בלבד.

לקסוס GS לקסוס GS לקסוס GS

 

היברידיות: הונדה סבלה מירידת ערך כפולה מטויוטה

הביקוש הערני לטויוטה פריוס ההיברידית הביא גם לשמירת ערך מצוינת. מנתוני לוי יצחק עולה שמחירה של פריוס בת כשנה נשחק במהלך שנת 2009 ב־5%. הונדה סיוויק ההיברידית, שמחירה כחדשה היה כמעט זהה לזה של הפריוס, סבלה מירידת ערך כמעט כפולה במהלך 2009 - של כ־11%. הסיבה לפער היא הביקוש הגבוה לפריוס לעומת ההונדה. זאת בין השאר בשל העובדה שהפריוס היא בעלת עיצוב ייחודי שמזהה אותה כירוקה, בעוד שלהונדה ההיברידית אין עיצוב המבדיל אותה מהונדה סיוויק רגילה.

הונדה סיוויק הונדה סיוויק הונדה סיוויק

ג'יפים: העלייה במחירי הדלק השפיעה

 

בניגוד למכוניות המשפחתיות, שמחירן מושפע בעיקר מהביקושים בחברות הליסינג, מחירם של רכבי השטח מושפע מתנודות עונתיות (לקראת הקיץ עולה הביקוש לרכבי שטח) ומתנודות במחירי הדלק, שרכבי השטח הגדולים אוהבים לזלול. מהבדיקה עולה כי טווח השינוי בערכן של מכוניות השטח משנת ייצור 2008 לאורך שנת 2009 גדול מאוד. רכב השטח ששמר על ערכו בצורה הטובה ביותר הוא יונדאי טוסון טקסס, שערכו אף עלה מעט, ב־0.08%. לעומת זאת, ערכו של רכב השטח קיה ספורטאז' ירד ב־15% בתקופה זו. גם ערכו של האמר H3 רשם ירידה דרמטית במהלך 2009 - בשיעור של 14%. הסיבות העיקריות לכך הן העלייה במחירי הדלק והמכירה המתוכננת של המותג על ידי ג'נרל מוטורס לחברה סינית.

יונדאי טוסון יונדאי טוסון יונדאי טוסון

תגיות

23 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
על מה כולם מתרעמים?
הכח הוא "רק" אבל רק בידי הצרכנים.כל הזמן אומרים "אבל הליסינג קונה 70 אחוז מהמכוניות החדשות" רבותי גם הליסינג עם כוחו העצום בסוף מוכר את הרכבים לצרכן ה-פ-ר-ט-י. יקר? לא קונים! תוך חודשיים מורידים 20%. תחשבו מה יעשו חברות הליסינג אם אין קונים חייבים להוריד אין פתרון קסם.גם ככה כל חודש הרכב סופג 1-2 אחוז ירידה ששווים ברכב בן 3 כ-1000 ש"ח. אז אני בינתיים אסע לי ברכב שנת 98 שלי שיש בו באמת הכל ואשמין מנחת למראה הבונדדים ומגרשי הרכב מ ת פ ו צ צ י ם מרכבים. אין מה לעשות מי שגרידי יאכל אותה עד הסוף!
ג'קי , ת"א  |  28.12.09
21.
תרגיל מלוכלך של לוי יצחק וחברות הליסינג ודלק מוטורס
לא יתכן בעולם שרכב נחות טכנולוגית אשר נמכר כרכב שרות עממי בחברות הליסיינג וצורך דלק יותר מכל מכונית אחרת בקבוצה שלה , לא רק תשמור על מחיר ואפילו תעלה במחירה, זה תרגיל מסריח מאוד שמחייב בדיקת כשרותו של המחירון שמשמש כאילו רשמי במדינה, צריך לבדוק כמה משלמים על כך חברות הליסיינג וגם דלק מוטורס, תבחנו במחירון ותראו שמזדה מפסידה ממחירה יותר ממכוניות אחלרות בקבוצה כאשר היא ישנה יותר מהמכוניוות שנמכרות בליסיינג ותבינו את האמת.
aviהרצליה  |  26.12.09
לכל התגובות