אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכוניות העשור: מאזדה 3 ועוד 9 צילום: אוראל כהן

מכוניות העשור: מאזדה 3 ועוד 9

בעולם העדיפו את הבטיחות והנוחות, בישראל העדיפו סחירות ואמינות. רשימת עשר המכוניות הנמכרות בארץ בעשור החולף חושפת בדייקנות את פניו של הנהג הישראלי, ואת החיבה העצומה למכונית יפנית אחת, שאף מתחרה לא מתקרבת אליה

28.12.2009, 14:47 | תומר הדר

מבין העשורים האחרונים, עשור זה הוא ללא ספק אחד החשובים ביותר שעברו על ענף הרכב העולמי. בין התמורות שהתחוללו בו אפשר למנות את כניסתה של טכנולוגיה היברידית בשימוש המוני במכוניות כגון הונדה סיוויק, טויוטה פריוס והונדה אינסייט, ואת חדירתם של אמצעי בטיחות מתקדמים כגון מערכות בקרת יציבות אלקטרונית והתקנתן של כריות אוויר מרובות, כפי שמשתקף בעלייה המתמדת בציוני מבחני הריסוק שמכוניות מקבלות בשנים האחרונות.

אך מניתוח רשימת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל בעשור האחרון עולה תמונה הפוכה, שמזכירה דווקא שוק רכב שמתקיים במדינות עולם שלישי. מהנתונים עולה שהשיקול העיקרי ברכישת מכונית חדשה הוא בראש ובראשונה אמינותה, וזה משפיע ישירות על מידת שכיחותה בכבישי הארץ ועל סיכויי המכירה שלה. בעשור האחרון עם ישראל העדיף סחירות על פני בטיחות ואמינות על פני נוחות.

1. מאזדה 3: בגלל האמינות ובגלל העדר

כבר שש שנים שהיא איתנו, מהווה חלק בלתי נפרד מחיינו ומגדירה את עצם הווייתו של דור שלם שעבורו הפכה ללא פחות מסמל סטטוס - הכוונה היא כמובן למאזדה 3, שפרצה אל התודעה הישראלית ב־2004 ומאז מסרבת להיעלם. תופעה שכזו, שבה מכונית אחת שולטת בשוק רכב שלם במשך שש שנים, נדירה בעולם.

באירופה ובארה"ב מאזדה תופסת את המקומות הנמוכים בטבלאות המכירות, ובדיקת המפרט הטכני של מאזדה 3 (הגרסה הראשונה, ששברה את שיאי המכירות של העשור) מעלה שלא מדובר במכונית שעולה על מקבילותיה בתחומים רבים. המנוע, לדוגמה, מפיק 105 כוחות סוס, כאשר ליריבה המושבעת טויוטה קורולה יש כמעט 20 כוחות סוס נוספים. גם אורכו של הדגם, 4.54 מטרים, קצר מזה של המתחרים: הקרוז של שברולט, לדוגמה, תפסה 4.6 מטרים של כביש.

אז מהו בכל זאת סוד הקסם של המאזדה המשפחתית? נראה שהתשובה אינה קשורה כלל לנתוניה הטכניים, אלא דווקא לדרישות של הישראלי הממוצע. רוב הישראלים מדרגים את אמינותה של מכונית כשיקול החשוב ביותר בעת רכישתה, והמאזדה, שצברה מאות אלפי קילומטרים בכבישי ישראל, מוכיחה אמינות מופלגת. נושא קריטי נוסף עבור הלקוחות נוגע למידת הסחירות של המכונית. בישראל, ברוב המקרים, הצרכנים מאמינים שמכוניות שנהנות מעדיפות מספרית בכבישים ייהנו מפלח שוק טוב. במקרה של המאזדה מדובר בהנחה נכונה. בתחילת דרכה היו כאלה שפקפקו ביכולתה של המאזדה המשפחתית להימכר בשוק היד השנייה בשל העובדה שהיא נפוצה בציי רכב, ואולם המציאות העכשווית היא שרוב המאזדות מגיעות מהמלאים של ציי הרכב, ולכן בידי הקונים אין אפשרויות רבות מלבד רכישת מכונית שעל ישבנה התנוססה מדבקה של חברת הייטק.

מאזדה 3 מאזדה 3 מאזדה 3

קשה להתייחס למאזדה 3 מבלי שתצוץ סוגיית חברות הליסינג, הקנייניות העיקריות של המכונית. דרישותיהם של מנהלי החברות אינן שונות באופן משמעותי מדרישות השוק, פרט לסעיף אחד: ההנחות. מעטים מחוץ להנהלת חברת דלק מוטורס יודעים בכמה כסף רוכשת היבואנית את המכוניות, אך מספיק לראות את האופן שבו אנשי מאזדה העולמית מתייחסים לאנשי החברה בביקוריהם בארץ, כדי להבין שהמנכ"ל גיל אגמון נמנה עם אנשי שלומם. לפי הערכות מכרה דלק מוטורס את מאזדה 3 הקודמת לחברות הליסינג בהנחה של כ־15% ממחיר המחירון, בעוד שלקוחות פרטיים כמעט ולא זכו להנחות.

מה עוד רוצות חברות הליסינג חוץ מהנחה? בראש ובראשונה סחירות גבוהה, והפופולריות של מאזדה 3 הבטיחה שכך יהיה. בתקופות השיא בשוק המכוניות המשומשות, כמו גם בתקופות של שפל, מאזדה 3 משומשת במצב טוב נמכרה לכל היותר בהנחה של 5% ממחיר המחירון. שמירת הערך המצוינת יצרה מעגל קסמים שבו כל הצדדים - הצרכנים, חברות הליסינג וגם היבואנים - נהנו משמירת הערך של המאזדה.

לפני כחצי שנה הוצגה בישראל מאזדה 3 החדשה, שההבדלים בינה לבין הדגם היוצא קוסמטיים. במקביל צצו בשנה האחרונה לא מעט מתחרות, החל בטויוטה קורולה החדשה וכלה ביונדאי I30. אך למרות שהן מציעות במקרים רבים מפרט טכני עדיף, ההגמוניה של ה־3 אינה צפויה להישבר בשנים הקרובות. נמכרו בעשור: 105,000 מכוניות (לא כולל את הלאנטיס)

 

2. טויוטה קורולה: רק לא מוסך

 

עבור רוב עם ישראל טויוטה קורולה היא אחד מאפיקי ההשקעה הבטוחים ביותר בשוק הרכב. היא נהנית מאמינות מיתולוגית ורמת סחירות גבוהה. רמת הנוחות וההנאה מנהיגה שהקורולה מספקת רחוקות מאוד מרמת האמינות, אך לעם ישראל זה לא משנה. העיקר שלא נראה מוסך. נמכרו בעשור: 100,000 מכוניות

 

טויוטה קורולה אוטומטית טויוטה קורולה אוטומטית טויוטה קורולה אוטומטית

 

3. פורד פוקוס: האחות של

 

העיקרון מאחורי הצלחתה של פורד פוקוס בשוק הרכב הישראלי פשוט: מדובר במכונית שמבוססת על מכלוליה המוכחים של מאזדה 3 ונהנית ממגע הקסם של אנשי השיווק של דלק מוטורס. לכן בחלק ניכר מהמקרים מחזיקי רכב צמוד בחרו בה כאשר בחברת הליסינג נגמרו המאזדות. נמכרו בעשור: 68,000 מכוניות

 

פורד פוקוס, צילום: עמית שעל פורד פוקוס | צילום: עמית שעל פורד פוקוס, צילום: עמית שעל

 

4. מאזדה לאנטיס: מקום של כבוד

 

לאנטיס היה שמה של גרסת חמש הדלתות של מאזדה 323. היא הציעה ללקוח הישראלי אמינות גבוהה, מכלולים מוכחים וכמובן מקום של כבוד בארכיון של רוב חברות הליסינג בישראל. נמכרו בעשור: 52,000 מכוניות 

 

מאזדה לאנטיס מאזדה לאנטיס מאזדה לאנטיס

 

5. יונדאי גטס: בלי כריות אוויר

 

היונדאי גטס, שמתהדרת בתואר "אחת הבודדות שנמכרו בישראל עם כרית אוויר אחת בלבד" מעידה על רצונותיו של עם ישראל בכל הנוגע למכונית חדשה. בטיחות, ביצועים או נוחות לא היו בראש שיקולי הרוכשים, ובכל מקרה, הגטס לא יכלה גם לספק אותם. נמכרו בעשור: 48,500 מכוניות 

 

יונדאי גטס יונדאי גטס יונדאי גטס

 

6. יונדאי אקסנט: חלון לעבר

 

יונדאי אקסנט המשפחתית, אחותה הגדולה של הגטס, היא עוד שריד מההיסטוריה האפלה של חברת יונדאי, לפני הצגתה של I30. מדובר בתקופה שבה מכוניות יונדאי היו פשוטות להפליא, לא בטוחות במיוחד ובטח שלא נוחות. אבל כאמור, לעם ישראל זה לא ממש הפריע. העיקר שתיבת ההילוכים האוטומטית והחלונות החשמליים פעלו היטב. נמכרו בעשור: 47,400 מכוניות

 

יונדאי אקסנט יונדאי אקסנט יונדאי אקסנט

 

7. הונדה סיוויק: לא רק הפרימיום

 

הונדה סיוויק לא תמיד היתה מוצר פרימיום כפי שהיא נתפסת כיום בין המכוניות המשפחתיות. ובכל זאת, כבר לפני כמה שנים הציעה הסיוויק רמות של נוחות ואיכות שלא היו מקובלות בקטגוריה. נמכרו בעשור: 41,500 מכוניות

 

הונדה סיוויק האצ הונדה סיוויק האצ'בק הונדה סיוויק האצ

 

8. רנו מגאן: הבטיחות לא הספיקה

 

רנו מגאן נמנית עם המכוניות הראשונות בעולם שהתהדרו בציון בטיחות מושלם של חמישה כוכבים במבחן הריסוק של ארגון EuroNCAP. אך היא לא ידעה תמיד לספק רמות אמינות כמו של היריבות היפאניות. נמכרו בעשור: 38,000 מכוניות

רנו מגאן סדאן רנו מגאן סדאן רנו מגאן סדאן

9. סובארו אימפרזה: איפה המשפחות?

בשנות השמונים מכוניות סובארו היו הנמכרות ביותר בישראל, אך מאז צצו טויוטה ומאזדה והמכוניות של סובארו כבר לא נתפסו כבחירה הטבעית של המשפחה הישראלית. נמכרו בעשור: 34,000 מכוניות

 

סובארו אימפרזה סובארו אימפרזה סובארו אימפרזה

 

10. סיטרואן ברלינגו: מקלט המס

באמצע העשור בוטל החזר המס על המכוניות המסחריות והברלינגו, שהיתה מקלט מס חביב על עצמאים רבים, נהפכה לסתם עוד מכונית משפחתית גבוהה. מלבד זאת, לא היתה לה תיבת הילוכים אוטומטית. נמכרו בעשור: 26,000 מכוניות 

סיטרואן ברלינגו סיטרואן ברלינגו סיטרואן ברלינגו

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
עדר עדר עדר, שטויות
במחיר של מכונית בארץ, יחסית לרמת השכר, אי אפשר כלכלית לקנות מכונית שמתפרקת לחתיכות אחרי 5-7 שנים, חייבים מכונית שירידת הערך שלה תהיה הדרגתית על פני 10 שנים לפחות, ובכל העולם אלה היפניות. באירופה כדי לשנות את המצב הזה המיסוי שונה, הטסט מתייקר ככל שהמכונית ישנה יותר, מחיר הקניה זול בהרבה מבארץ (והשכר גבוהה יותר) כך שלא שווה להחזיק רכב בן יותר מ7-8 שנים ולכן אין יתרון ליפניות. כל כך פשוט, לא עדר ולא טיפשות ולא כל שאר הסיפורים.
אבי , מרכז  |  31.12.09
10.
טעות היסטורית
כמו בכל מדינה נורמלית בעולם טויוטה קורולה לא רואה את מאזדה ממטר במכירות. אז למה בארץ ? כי הצל"ש האמיתי מגיע ליבואן - דלק רכב שעשתה בית ספר ליבואן טויוטה בארץ. השיווק האגרסיבי, המיתוג, הבנת צרכין של הנהג הישראלי (שיטת הכל כלול - למשל בקרת אקלים ורדיו דיסק-מקורי בדגמים הבסיסיים). טעות נוספת של טויוטה ההתעקשות הטפשית על גיר רורבוטי בלבד ועוד כהנה וכהנה. לא הרכב מקבל ציון 10 - אני נותן אותו רק ליבואן) גילוי נאות: בבעלותי טויוטה קורולה 2007. לא אהבתי את המאזדה 3 לצרכיי.
יואב  |  29.12.09
לכל התגובות