אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיכום עשור: חוג הטייקונים של ג'יי.זי וצוקרברג צילומים: ג'וי איטו, בלומברג

סיכום עשור: חוג הטייקונים של ג'יי.זי וצוקרברג

דוגמנית על, שחקן כדורסל, יצרן בגדים פרובוקטיבי וכמה נערים עקשנים - 10 הטייקונים החדשים של "ניוזוויק" מראים שצריך יותר מיוזמה ושאפתנות כדי להצליח

28.12.2009, 09:03 | "ניוזוויק"

1. לארי פייג' וסרגיי ברין - מקימי גוגל המאמינים

 

קל לחשוב שההצלחה של לארי פייג' וסרגיי ברין נובעת מהמצאת אלגוריתם שהוליד את מנוע החיפוש המוביל בעולם, אולם ההמצאה הגדולה באמת של השניים היתה מבוססת על אמונה, לא על מדע. בתחילת דרכם לא היה לשניים מודל פרסום או מינוי לגוגל, פשוט מתוך האמונה שיותר חשוב לזכות קודם באמונם של המשתמשים. זו הסיבה שהם סירבו לפרסם מודעות בעמוד הראשי של מנוע החיפוש שלהם, כפי שגרסה האמונה הרווחת בזמנו, שלפיה חייבים "ללכוד" את המשתמש כבר בחזית הפורטל.

כשהם הצליחו בסופו של דבר לקבוע מערכת למכירת מודעות בגוגל, הם זכו באמונם של המפרסמים בכך שאפשרו להם להגיש מכרז ואז גבו מהם פני אחד יותר משאר המתמודדים. ראוי שהתעקשותם של פייג' וברין לזכות קודם כל באמון המשתמשים תשמש דוגמה לדור הבא של יזמי עמק הסיליקון. הם הצליחו להשתמש בשאלה "למה?" כדי לשנות את כל תהליך החיפוש ואת עולם התקשורת. למה, הם שאלו, אי אפשר להפוך את 20 מיליון הספרים בעולם לדיגיטליים? למה שיחות טלפון לא יכולות להיות בחינם? המדיה המסורתית מצדה עדיין מעכלת את השאלות והתשובות לשאלות הללו.

 

2. ג'י.קיי רולינג - הסופרת המצטנעת

 

ג ג'יי.קיי רולינג | צילום: אי פי אי ג

אמו הרוחנית של הארי פוטר, הקוסם שספריו הודפסו עד כה ביותר מ־400 מיליון עותקים, אוהבת לזקוף את הצלחתה לקוראים, שרובם נתקלו בפוטר עוד לפני שיכלו להצביע בבחירות הכלליות. ג'יי.קיי רולינג יותר מצטנעת מאשר היא כנה, משום שהיא מתעלמת מהעבודה הקשה שהיא השקיעה בתכנון הסאגה כולה עוד לפני שסיימה לכתוב את הספר הראשון בסדרה המפורסמת.

 

כמו כל יזם מוצלח היא החלה בטיוטה ותכננה את העלילה לפרטי פרטים. היא אמנם ידעה לאן העלילה מתקדמת, אך לא היא או אף אחד אחר יכלו לחזות את הפופולריות העצומה של הארי הממושקף. מגזין "פורבס" גורס שרולינג היא הסופרת הראשונה שנהפכה למיליארדרית, אולם היא מכחישה שעושרה כה עצום.

 

3. מארק צוקרברג - מייסד פייסבוק העקשן

 

אם יש משהו אחד שחשוב לדעת על מארק צוקרברג, זה שאסור לפקפק בו. לא תמיד היה קל להקשיב לעצות שלו, שליוו את עלייתו המטאורית לפסגה. היתה לו הזדמנות להיהפך לאיש עשיר כבר בגיל 22, כשיאהו הציעה לרכוש ממנו את פייסבוק (שממנה הוא עדיין מחזיק 30%) תמורת מיליארד דולר. הוא סירב.

 

שלוש שנים מאוחר יותר, החברה שלו שווה פי חמישה ואפילו פי עשרה יותר משהיתה שווה אז. הוא שינה באופן מהותי את העיצוב של הרשת החברתית שלו, כדי להכליל משתמשים מחוץ למוסדות אקדמיים ולהגדילה ככל האפשר. כמו טייקוני טכנולוגיה לפניו, צוקרברג מונחה על ידי האמונה הבסיסית בצדקתו. אין ספק שהסיבה להצלחתו היא התעלמות עיקשת מאלה שפקפקו בו.

 

4. ג'יי.זי - הפנים של ההיפ הופ

 

ג ג'יי זי | צילום: בלומברג ג

ב־1996 יצא סינגל הבכורה שלו, ובתוך עשר שנים הוא הצליח לעקוף את אלביס פרסלי ולהיהפך לזמר שמחזיק במספר האלבומים הגדול ביותר שהגיעו למקום הראשון במצעדים. הראפר ג'יי.זי פשוט הוציא אלבום אחרי אלבום שכובש את צמרת מצעדי הפזמונים, והוא עשה זאת עד כה כבר 11 פעמים באותה קלות שבה אנשים אחרים נושמים. מעבר למכירות המצוינות שלו, יש לו גם השפעה עצומה על התרבות הפופולרית בארה"ב.

 

היפ־הופ היא התופעה התרבותית הראשונה שמיוצגת על ידי פרצוף מהקהילה שבקרבה היא התופעה. עכשיו המלך הוא שחור, ויש לכך משמעות גדולה. ג'יי.זי שינה את פרצופה של אמריקה ואת הפוליטיקה הגזעית שלה. בלי היפ־הופ אין אובמה, ובלי ג'יי.זי ההיפ־הופ לא היה היכן שהוא נמצא היום.

 

5. ג'ון פולסון - כלכלן בעל מוניטין נקי

 

כלכלנים מעטים בלבד יצאו מהמשבר הכלכלי הגלובלי של השנתיים האחרונות עם מוניטין משופר ולא הרוס. ג'ון פולסון הוא אחד מהם. הוא נבדל מחבריו למקצוע בכך שב־2006 הוא ציין בפני הקונגרס שנוהלי האשראי והמינוף הגבוה למוסדות פיננסיים הם סיבה לדאגה, מה שהביא אותו לרכוש מכרזי החלפת אשראי (CDS) על אג"ח המגובות סאב־פריים. במילים אחרות: פולסון סיפק לעצמו פוליסות ביטוח שישתלמו במקרה של חדלות פירעון.

 

כיום כולם יודעים שזה בדיוק מה שקרה במציאות. ב־2008 הימר פולסון נגד המוסדות הפיננסיים הגדולים, ושוב יצא כשידו על העליונה. באותה השנה, אשר נחשבה לקשה במיוחד עבור רוב מנהלי הכספים, הקרנות שלו עלו ב־20% והביאו אותו לנהל נכסים בשווי 30 מיליארד דולר.

 

6. רוני סקרובלה - מלך מפיקי בוליווד

 

רוני סקרובלה, צילום: רויטרס רוני סקרובלה | צילום: רויטרס רוני סקרובלה, צילום: רויטרס

אם הוליווד היא מלכת הזוהר, אז בוליווד היא דוכסית הנפח. תעשיית הסרטים ההודית מפיקה אלף סרטים בשנה לעומת יבול של מאה סרטים בלבד בהוליווד, והיא בונה על קהל מקומי של יותר ממיליארד בני אדם. לבוליווד חסרה רק השפעה תרבותית רחבה יותר ומיומנות כדי ליצור להיטים בינלאומיים. היחיד שעשוי לשנות את המצב הזה הוא רוני סקרובלה, טייקון התקשורת שכבר היכה גלים בהודו לאחר שהצליח לעשות מהפך הוליוודי להיצע הסרטים המקומיים.

 

חברתו של סקרובלה, UTV Software, פעלה למען התעשייה וחיזרה אחר משקיעים זרים (חברת וולט דיסני למשל רכשה שליש מעסקיה). כמו כן, היא קפצה ראש לעידן המדיה החדשה וכבשה גם נתחי שוק במשחקי המחשב ובתוכן דיגיטלי. מעל הכל היה סקרובלה איל התקשורת ההודי הראשון שהאמין בפוטנציאל היצוא של מוצריו. הוא הרוויח מהפקת סרטה של מירה נאהיר, "עניין של שם", והוכיח שבידור הודי יכול להיות משתלם גם מחוץ למדינה. הוא חבר לסוכנות החדשות של בלומברג וגייס כספים בלונדון, והוא עדיין מחפש אחר ההזדמנות הבינלאומית הבאה. במובנים רבים הסיפור שלו הוא סיפורה של הגלובליזציה עצמה. 

 

7. ג'ון מקי - מבשר המזון האורגני

 

חברת קמעונאות המזון של ג'ון מקי, הול פודס (Whole Foods), הצליחה להתחבר בשלב מוקדם מאוד לצרכים של הצרכנים האמריקאים. מקי יצר רשת למכירת מוצרים טבעיים ואורגניים אשר הצליחה לענות על הצרכים של הצרכנים האמריקאים, שכיום מעוניינים במוצרים בריאים שאינם מכוסים בשאריות כימיקלים.

 

לפנים אנשים שרצו לקנות מצרכים בעלי ניחוח אתני דוגמת קוסקוס היו צריכים ללכת לשווקים לטיניים או אסייתיים או לחנויות בריאות, פשוט משום שאי אפשר היה למצוא את המוצרים הללו במכולת השכונתית. הול פודס איחדה את כל אותם אינטרסים אלטרנטיביים שיש לצרכנים במזון שהם אוכלים, וסיפקה אותם באתר אחד, במרכוליה.

בכך שהיא מביאה אל קדמת הבמה מזון אורגני ואת החקלאים המקומיים שמספקים אותו, היא הצליחה לסייע לצמיחה של שתי המגמות. ואמנם בזכות ההצלחה של החברה בזרם המרכזי, הסתקרנו אמריקאים רבים והחלו להביע עניין במגוון רחב יותר של מזונות ותזונה בריאה.

בחג המולד האחרון, לפני שלושה ימים, הודיעה מקי כי הוא פורש מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון של חברתו וממשיך לשאת רק בתפקיד המנכ"ל.

8. דב צ'רני - הפנים של אמריקן אפרל

מנטרה ידועה בעולם הקמעונאות היא "סקס מוכר": כמה שיותר נמוך, כמה שיותר צמוד וכמה שיותר מלייקרה, כך הכלכלה יוצאת מורווחת. זה לפחות מה שרשת האופנה אמריקן אפרל (American Apparel) לימדה אותנו: סקס עדיין מוכר, ולא צריך דווקא פנים מפורסמות כדי לקדם אותו. היא פרסמה מודעות פרובוקטיביות ובמקביל דאגה למכור בגדים נוחים לכל אחד.

היזם הקנדי ממוצא יהודי דב צ'רני, מייסד ומנהל החברה, עומד מאחורי כל מודעה שלה. והמודעות הללו מצולמות מזוויות מוזרות, ומתנוססים עליהן פרצופים מהסוג שלא הייתם רוצים להביא הביתה להורים. נשמע נדוש? אולי, אבל לא יותר מעוד בן נוער בג'ינס שעולים 300 דולר.

התנהלותו חסרת הטקט של צ'רני הוכיחה זאת שוב ושוב: הוא אדם עשיר, יזם שתומך בזכויות העובדים שלו, אדם שהאמין שיופי אינו מתת אלוהים אלא נוצר על ידי ביטחון עצמי, ובמקביל הוא מושא לאין ספור תביעות בגין הטרדה מינית (שמעולם לא הוכחו בבית משפט) וכתבות בעיתונות שהציגו אותו כפרובקטור חסר טעם. ועדיין נראה שאין בכל אלה כדי להרוס את המיזם של צ'רני. הסיבה: פריטי יסוד בהתאמה מושלמת לעולם לא ייצאו מהאופנה. 

9. טיירה בנקס - הדוגמנית שמכוונת לצמרת

טיירה בנקס טיירה בנקס טיירה בנקס

טיירה לין בנקס היא דוגמנית רזה במיוחד (אם כי לא כפי שהיתה בעבר), הלובשת פאות, גונבת הצגות ובכלל — נחושה להשאיר חותם תרבותי ניכר יותר מהיותה רק קולב לבגדי מעצבים. טיירה הספיקה להופיע בתצוגות בפריז, להיות הדוגמנית השחורה הראשונה על שערי "ספורטס אילוסטרייטד" ו־"GQ", להיות מונצחת בקטלוג של ויקטוריה'ס סיקרט ואף לזכות בתואר דוגמנית־העל של השנה.

לרוב הבחורות זה היה מספיק, אבל טיירה רצתה עוד. היא התחילה ביצירת הריאליטי "הטופ מודל הבאה של אמריקה" (בגרסתה העברית: "הדוגמניות"), תוכנית שלכאורה מחפשת את דוגמנית־העל הבאה אך למעשה מוכיחה שאף אחת לא מוצלחת כמו טיירה. מאז היא התקדמה לתוכנית אירוח משלה, שהצופים בה מרגישים כאילו הם מקשיבים לחברה שמדברת על עצמה במשך שעה שלמה.

 

הצופים מזהים את הפגמים שלה, אבל היא כל כך מקסימה ומתוקה עד כי לא ניתן אלא לאהוב אותה. לפי המגזין "פורבס", טיירה היא האשה בעלת המשכורת הגבוהה ביותר בטלוויזיה (30 מיליון דולר בשנה שעברה), אבל נראה שהיא לא מתכוונת להפסיק עד שתעקוף את אופרה. השלב הבא בתוכנית: השקת מגזין מקוון, שיישא את שמה, כמובן.

 

10. לברון ג'יימס - הכדורסלן המחושב

 

לברון ג לברון ג'יימס | צילום: בלומברג לברון ג

שחקן הכדורסל של קבוצת קליבלנד קבאלירס, לברון ג'יימס, הוא אדם מוכשר באופן יוצא דופן בתחומו. עכשיו, משזכה לתהילה, הוא מתחיל לשווק את עצמו במקומות רבים ככל האפשר, כך שהוא יוצר לעצמו אישיות חדשה לגמרי המגובה בנרטיב מובחן. ג'יימס מצליח ליצור חשאיות סביב החוזה הבא שלו, אשר אמור להיחתם ב־2010, וכולם תוהים אם הוא ימשיך בקליבלנד. הוא מצדו משחק בכלי התקשורת כדי לשמור על רלבנטיות, למשל כשהשתתף כאורח בסדרת הטלוויזיה "הפמליה".

 

אם הוא יוסיף לפעול נכון, הוא עשוי להיות הספורטאי הגדול בעולם מבחינת הון. עם כל אלה, הוא מפסיד רק בתחום אחד: בשונה מספורטאים מפורסמים אחרים, למשל לאנס ארמסטרונג, הוא מסרב ללכלך את ידיו באתרים חברתיים כגון טוויטר ופייסבוק. עושה רושם שהוא קיבל חינוך ראוי מאמו ומהמאמן שלו, כך שכל עוד הוא ממשיך לשמור על מוניטין של בחור טוב, עדיף לו להראות למעריצים שלו מי הוא באמת. ג'יימס דאג לעצמו ליום שלאחר הפרישה. עכשיו הוא רק צריך לנצל את איכות המותג שבנה, כדי להפוך את עצמו לגדול עוד יותר.

תגיות